Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک: وقوع درگیری های مرگبار و گسترده در لیبی، ورود ناوهای آمریکایی به تنگه تایوان، هشدار طالبان درباره پرواز پهپادهای آمریکا در افغانستان، دیدار هیئت بلندپایه جنبش حماس با سید حسن نصرالله و برگزاری نشست شورای امنیت درباره افغانستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقوع درگیری های مرگبار و گسترده در لیبی

 درگیری در لیبی که از جمعه شب تا روز شنبه ادامه داشته، با واکنش کشورهای مختلف همراه بوده است و دولت های مختلف خواستار توقف خونریزی و نشستن بر سر میز مذاکره شدند.

 ترکیه که پیش از روی کارآمدن عبدالحمید الدبیبه نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از حامیان فایز السراج بود، شنبه شب در بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری‌ها در طرابلس شد.

وزارت امور خارجه ترکیه از طرف‌های درگیر در پایتخت لیبی خواست تا فورا درگیری‌ها را متوقف کنند.

در این بیانیه،   ضمن ابراز نگرانی از وقوع درگیری‌های مسلحانه در طرابلس، از طرف‌ها خواسته شده تا درگیریها را فورا متوقف کنند.

وزارت امور خارجه ترکیه تأکید کرده است: محافظت از صلحی که با تلاش‌های فراوان در لیبی برقرار شده، برای امنیت، ثبات و آینده لیبی اهمیت حیاتی دارد.

این ییانیه از طرفین دعوت کرد با درک این موضوع عمل کرده و با خویشتنداری و عقل سلیم از ادامه تنشها بپرهیزند.

قطر 

وزارت امور خارجه قطر نیز در این باره اعلام کرد: ما با نگرانی شدیدتحولات لیبی را دنبال می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم که اختلافات را از طریق گفت و گو حل و فصل کنند.

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است: ما بر اقدام طرفهای لیبیایی برای حمایت از شهروندان تاکید می کنیم و آن را اولویت اساسی می دانیم.

ایتالیا 

فرستاده ویژه وزیر امورخارجه ایتالیا به لیبی نیز در این باره گفت: از تمام طرف‌ها برای کاهش تنش و توقف فوری درگیری در طرابلس دعوت می‌کنیم.

وی گفت: ما مخالف حل و فصل بحران لیبی از طریق قوه قهریه است و خواهان گفت وگو میان طرفین هستیم.

فرستاده ویژه وزیر امورخارجه ایتالیا به لیبی همچنین با دخالت آشکار در امور داخلی این کشور آفریقایی افزود: ما همچنین خواستار موافقت سریع با برگزاری انتخابات در سریعترین زمان ممکن هستیم.

یونیسف

نماینده یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) در لیبی نیز در این باره اعلام کرد که دستکم ۴ مرکز بهداشتی درنتیجه درگیری در طرابلس آسیب دیده است.

وی خواستار حمایت از غیرنظامیان و مراکز بهداشتی در طرابلس شده است.
الجزایر 

وزارت امورخارجه الجزایر نیز در این باره اعلام کرد که این کشور با نگرانی زیاد تحولات در طرابلس را دنبال می‌کند و از تمام طرف‌ها میخواهد تا خشونت را متوقف کرده و زبان گقت وگو را در پیش بگیرند.
در ادامه این بیانیه آمده است: از جامعه بین‌الملل و تمام طرف‌های ذیرربط میخواهیم تا تلاش کنند دخالت در امور اخلی لیبی پایان یابد.
الجزایر همچنین خواستار مشارکت طرفهای درگیری در تلاش برای احیای مسیر حل وفصل مسالمت‌آمیز برای تحقق آشتی ملی در لیبی شده است.

آمریکا 

ریچارد نوردلند سفیر آمریکا در لیبی نیز خواستار توفق فوری درگیری‌ها در طرابلس شد.

وی همچنین خواستار بازگشایی گذرگاه‌های امن برای بیرون بردن غیرنظامیان از مناطق درگیری شد.
نوردلند بدون اشاره به دخالتهای کشورش در لیبی، از طرفهای خارجی تاثیرگذار در لیبی خواست تا از نفوذ خود استفاده کرده و به کشتار در لیبی پایان دهند.
وی که کشورش سهم به سزایی در ویرانی و هرج و مرج در لیبی دارد، ادعا کرد: واشنگتن همچنان متعهد به حمایت کامل از هرگونه تلاش برای توقف درگیری در لیبی است.

نوردلند در پایان گفت که باید شکاف میان مجلس نمایندگان در شرق و شورای عالی لیبی در غرب لیبی برای برگزاری انتخابات برطرف شود.

آلمان

مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه آلمان نیز از تمام طرف ها خواست فوری به اقدامات خصمانه در طرابلس پایان دهند.

تونس

وزارت امور خارجه تونس نیز در بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری، آتش‌بس و توقف فوری عملیات مسلحانه برای جلوگیری از ریخته شدن خون برادران لیبیایی شده است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که این کشور با نگرانی زیاد تحولات خطرناک لیبی را دنبال می‌کند

مصر

وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: از تمام طرف‌های درگیر در لیبی می‌خواهیم به تشدید تنش‌ها پایان دهند.

دولت قاهره خواستار ارجحت دادن به زبان گفت وگو و دوری گزیدن از خشونت و نیز خویشتنداری طرفین شده است.

سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که با نگرانی شدید تحولات لیبی را دنبال می کند و از تمام طرف های درگیر در این کشور خواسته که منافع ملت لیبی را در نظر بگیرند.

"استفان دوجاریک"، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در یک نشست خبری در مقر دائم سازمان ملل در نیویورک گفت: ما تحولات موجود در لیبی از جمله استقرار نیروهای نظامی و تهدید به استفاده از زور در راستای منافع سیاسی را با نگرانی شدید دنبال می کنیم.

وی افزود: بسیار مهم است که در این کشور تنش ایجاد نشود و طرف های مربوطه منافع مردم را در نظر بگیرند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد که این منافع ایجاد صلح را نیز شامل می شود، زیرا هیچکس نمی خواهد که اوضاع به عقب بازگردد.

دوجاریک گفت که هیات پشتیبانی سازمان ملل در لیبی اکنون درحال رایزنی با اطراف مربوطه به منظور تحقق این هدف است.

وزارت بهداشت دولت لیبی شنبه شب از افزایش شمار کشته‌های درگیری‌ها در طرابلس خبر داد و اعلام کرد که شمار این افراد به ۲۳ تن رسیده است.

، براساس گزارش این وزارتخانه همچنین در این درگیری‌ها ۱۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این کشته و زخمی ها به دنبال تشدید بحران سیاسی میان دولت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت مکلف به ریاست "فتحی پاشاغا"در لیبی و شکل گیری درگیری مسلحانه میان دو گروه حامی آنها در طرابلس شکل گرفته است.

رسانه‌ها از لیبی روز شنبه در گزارشی درباره اوضاع شهر طرابلس در سایه تنش های سیاسی جاری گزارش داد که این شهر شب گذشته شاهد درگیری میان نیروهای حامی الدبیبه و پاشاغا بود.

شهر طرابلس پایتخت لیبی در روزهای اخیر شاهد استقرار نیروهای نظامی است و این امر به دلیل وقوع درگیری مسلحانه در نتیجه اختلافات سیاسی میان دولت های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا است و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می کند.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی پذیرد و می گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

درگیری‌های طرابلس از جمعه شب تا صبح شنبه ادامه داشت و در آن از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده شد.

منابع محلی نیز در این باره گزارش دادند که درپی این درگیری‌ها خسارت‌هایی به خانه‌ها و منازل شهروندان وارد شد.

در همین حال، دولت وحدت ملی در بیانیه‌ای این درگیری‌های مسلحانه را محکوم کرد. در بیانیه دولت الدبیبه آمده است که این درگیری درپی تیراندازی یک گروه مسلح به سمت یک کاروان در خیابان «الزاویه» در راستای اجرای دستورالعمل پاشاغا شکل گرفت.

مناطق جنوبی پایتخت لیبی پنجشنبه گذشته نیز شاهد استقرار نیروهای نظامی وابسته به الدبیبه به منظور مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی دولت مکلف پاشاغا بود.

این تحرکات دو روز بعد از نامه فتحی پاشاغا به الدبیبه مبنی بر تحویل دادن دولت لیبی به وی انجام شد.

الدبیبه در پاسخ به نامه پاشاغا در صفحه شخصی خود در فیسبوک خطاب به وی نوشت: وزیر کشور پیشین؛ به ارسال پیام های تکراری و تهدیدات به جنگ افروزی و هدف قرار دادن غیرنظامیان پایان بدهد.

ورود ناوهای آمریکایی به تنگه تایوان

برای نخستین بار از زمان تشدید تنش‌ها در پی سفر نانسی پلوسی به تایوان، دو کشتی جنگی آمریکا در حال گذر از آبهای بین‌المللی در تنگه تایوان هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در سال‌های اخیر کشتی‌های جنگی آمریکایی و گاهی کشتی‌های متحدان آمریکا از جمله انگلیس و کانادا از این تنگه عبور کرده و خشم پکن را برانگیخته‌اند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و گزینه حمله نظامی برای پس گرفتن آن را رد نمی‌کند. در اوایل ماه میلادی جاری، سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره واکنش‌های شدید چین از جمله رزمایش‌های نظامی پیرامون تایوان را به دنبال داشت.

منابع آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز گفتند که رزم‌ناوهای چنسلورزویل و آنتی‌تام در حال عبور از این تنگه هستند.

چنین عملیات‌هایی معمولا ۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد و چین با دقت آنها را تحت نظر دارد.

هشدار طالبان درباره پرواز پهپادهای آمریکا در افغانستان

طالبان گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در حریم هوایی افغانستان را تجاوز خواند و نسبت به پیامد های آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری باختر، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت: هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا همچنان در حریم هوایی افغانستان گشت‌زنی می‌کنند و باید به این کار پایان دهند، ما این کارشان را تجاوز می خوانیم و باید متوقف شود.

مجاهد در ادامه تاَکید کرد که امریکا و دنیا باید به تمام حقوق افغانان احترام بگذارند.

ادامه گشت زنی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در آسمان افغانستان در حالی همچنان ادامه دارد که این کشور در یازدهم مرداد بدون آگاهی و یا هماهنگی با حکومت افغانستان یک منزل مسکونی خالی از سکنه را در منطقه شیرپور کابل با هواپیمای بدون سرنشین هدف قرار داد و بعد از آن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ادعای کشته شدن رهبر القاعده در این حمله را مطرح کرد.

به نوشته خبرگزاری باختر، گشت زنی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در آسمان افغانستان تخطی از معاهده شیگاگو و دیگر کنوانسیون های جهانی است و در عین نقض صریح حریم هوایی افغانستان نیز است.

دیدار هیئت بلندپایه جنبش حماس با سید حسن نصرالله

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که هیئتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به ریاست «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش، روز گذشته شنبه با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در بیروت دیدار و گفتگو کرده است.

هنوز جزئیات بیشتری درباره این دیدار منتشر نشده است. این دیدار در حالی انجام شده است که منابع خبری روز گذشته اعلام کردند: اعضای هیئتی از رهبران و اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس با زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در بیروت دیدار کردند.

هیئت حماس متشکل از صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، خلیل الحیه عضو دفتر سیاسی و نایب رئیس دفتر سیاسی این جنبش در غزه، زاهر جبارین عضو دفتر سیاسی و شماری دیگر از رهبران این جنبش بود.

طرفین در این دیدار به بررسی آخرین تحولات فلسطین و منطقه، تلاش‌های دشمن صهیونیستی برای ضربه زدن به مقاومت در اراضی اشغالی، نتایج و دستاوردهای نبرد وحدت میدان‌ها (نبرد ۳ روزه در غزه) و فداکاری‌های اسرای فلسطینی پرداختند. دو طرف همچنین بر روابط مستحکم بین حماس و جهاد اسلامی و همکاری با یکدیگر برای آزادسازی سرزمین و مقدسات فلسطین تاکید کردند.

برگزاری نشست شورای امنیت درباره افغانستان

قرار است شورای امنیت سازمان ملل بعد از ظهر روز دوشنبه هفته جاری (به وقت محلی) درباره وضعیت افغانستان تشکیل جلسه دهد.

این نشست به درخواست روسیه برگزار می شود و در آن «وضعیت اقتصادی، انسانی و سایر پیامدهای مداخله نظامی آمریکا و ناتو» در افغانستان مورد بحث قرار می گیرد.

در این نشست، مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز توضیحاتی ارایه می کند.

در نشست روز دوشنبه، اعضای شورا احتمالاً در مورد بحران انسانی موجود در افغانستان ابراز نگرانی خواهند کرد.

همچنین برخی از اعضاء ممکن است از جامعه بین المللی بخواهند تا بودجه بیشتری برای پاسخگوئی به نیازهای انسانی در این کشور فراهم کنند.

این در حالیست که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در اولین سالگرد حمله انتحاری خونین در روز ۲۶ آگوست سال گذشته، در دروازه فرودگاه کابل ادعا کرد که واشنگتن فشار بر تهدیدات تروریستی از منشأ افغانستان را حفظ می کند.

در این بیانیه بدون اشاره به تبعات گسترده اشغال افغانستان از سوی کشورهای غربی به سرکردگی تروریست های آمریکائی در سال ۲۰۰۱ میلادی و خروج غیرمسئولانه این کشور از کابل ادعا شده است که واشنگتن «فشارعلیه تهدیدات تروریستی را حفظ می کند»!

گفتنی است که در ۲۶ آگوست سال گذشته، دو مهاجم انتحاری داعش خود را در میان تجمع افرادی که در پی خروج از افغانستان در دروازه آبی فرودگاه کابل بودند، منفجر کرده که بر اثر این حادثه بیش از ۱۰۰ نفر جان باختند. همچنین گفته شد که ۱۳ تروریست آمریکایی و حدود ۴۰۰ نفر از آنان نیز در این انفجار زخمی شده اند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی ایران و آمریکا برجام روسیه چین اروپا تایوان اوکراین آیت الله ناصری مذاکرات وین سامانه سماح انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۲۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از شهر کابل، از تلاش دولت طالبان برای جذب گردشگران خارجی خبر داده است.

به گزارش عصرایران در این گزارش آمده است:

حدود 30 مرد در یک کلاس درس در کابل جمع شده اند، که بخشی از اولین گروه دانشجویی در یک موسسه تحت مدیریت طالبان است که قرار است متخصصان گردشگری و مهمان نوازی را آموزش می دهد.

این افراد قرار است پس از اتمام دوره در بخش های مختلف صنعت گردشگری مشغول به کار شوند. یک دانشجو مدل است و دیگری 17 ساله است که هیچ سابقه شغلی ندارد.

دانشجویان در سنین، سطح تحصیلات و تجربه حرفه ای متفاوتی هستند. همه آنها مرد هستند - زنان افغان از تحصیل بیشتر از صنف ششم منع شده اند.

حاکمان افغانستان عمدتا به دلیل اعمال محدودیت‌هایشان بر زنان و دختران در صحنه جهانی نام خوشی ندارند. اقتصاد این کشور بسیار خراب است، زیرساخت ها ضعیف و فقر زیاد است.

با این حال، خارجی‌ها به دلیل کاهش شدید خشونت، افزایش ارتباطات پروازی با مراکزی مانند دبی، به این کشور سفر می‌کنند. اعداد زیاد نیستند و در واقع طی دهه های گذشته هرگز نبوده اند. 

در سال 2021، طبق آمار رسمی تنها 691 توریست خارجی به افغانستان سفر کرده؛ در سال 2022، این رقم به 2300 نفر افزایش یافت و پارسال به رقم 7 هزار نفر رسید.

"محمد سعید" رئیس اداره توریسم در کابل گفت که بزرگترین گروه بازدیدکنندگان خارجی از کشور چین به دلیل نزدیکی و جمعیت زیاد آن است. البته از نظر او افغانستان نیز نسبت به برخی از همسایگان خود برتری هایی دارد.

سعید گفت:" آنها به من گفته اند که نمی خواهند به پاکستان بروند زیرا خطرناک است و مورد حمله قرار می گیرند. این را ژاپنی ها به من هم گفته اند. این برای ما خوب است."

اما مشکلاتی جدی هم در روند جذب گردشگر خارجی هم دارد.

سلفی گرفتن گردشگران افغان در محوطه کاخ "دارالامان" در شهر کابل/ آسوشیتدپرس

دسترسی به ویزا دشوار و پرهزینه است. بسیاری از کشورها پس از بازگشت طالبان به قدرت، روابط خود را با افغانستان قطع کردند و هیچ کشوری آنها را به عنوان حاکمان قانونی کشور به رسمیت نمی شناسد.

سفارت‌خانه‌های افغانستان یا تعطیل شدند یا فعالیت‌های خود را متوقف کردند. جنگ قدرت بین سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان متشکل از افرادی از دولت سابق مورد حمایت غرب و آنهایی که تحت کنترل کامل دولت طالبان هستند، وجود دارد.

سعید می پذیرد که موانعی برای توسعه گردشگری افغانستان وجود دارد، اما گفت که برای غلبه بر آنها با وزارتخانه ها همکاری می کند.

هدف نهایی او رسیدن به شرایط صدور ویزا در بدو ورود برای گردشگران است، اما ممکن است سال‌ها با آن شرایط فاصله داشته باشد. شبکه جاده ای که در برخی نقاط کشور نیمه آسفالت است یا وجود ندارد، مشکلاتی دارد و خطوط هوایی تا حد زیادی از حریم هوایی افغانستان اجتناب می کنند.

شهر کابل به عنوان پایتخت بیشترین پروازهای بین المللی را دارد، اما هیچ فرودگاه افغانستان مسیر مستقیم با بازارهای توریستی بزرگ مانند چین، اروپا یا هند ندارد.

علیرغم چالش ها، سعید می خواهد که افغانستان به یک پایگاه بزرگ گردشگری تبدیل شود، جاه طلبی ای که به نظر می رسد توسط رهبران ارشد طالبان حمایت می شود.

او در این زمینه گفت:"من به دستور بزرگان (وزرا) به این بخش فرستاده شده ام. آنها باید به من اعتماد کنند زیرا مرا به این مکان مهم فرستاده اند."

دانشجویان مشغول تحصیل در موسسه گردشگری کابل هم آرزوهایی دارند. "احمد مسعود تلاش" مدل افغان که در موسسه تحصیل می کند، می‌خواهد در مورد مکان‌های زیبای افغانستان پست‌های اینستاگرامی بگذارد و تاریخچه آنها را برای ارایه رسانه‌ ای بیاموزد.

"سمیر احمدزی" فارغ التحصیل دانشکده بازرگانی، می خواهد یک هتل باز کند، اما فکر می کند که ابتدا باید درباره گردشگری و مهمان نوازی بیشتر بداند.

احمدزی گفت: "آنها (توریست های خارجی) مدام می شنوند که افغانستان عقب مانده و درگیر فقر و جنگ است. ما 5 هزار سال تاریخ داریم. باید صفحه جدیدی درباره افغانستان ایجاد شود."

کلاس ها شامل صنایع دستی افغانستان و مبانی مردم شناسی است.

یک موضوع غیررسمی نحوه تعامل با زنان خارجی و اینکه چگونه رفتار یا عادات آنها می تواند با آداب و رسوم و احکام محلی تضاد داشته باشد. به عنوان مثال می توان از سیگار کشیدن یا غذا خوردن زنان در ملاء عام، اختلاط آزادانه با مردانی که از نظر خونی یا ازدواج با آنها ارتباطی ندارند، باشد.

طالبان یک محدودیت جدی در زمینه نحوه پوشش زنان در اجتماع وضع کرده و الزاماتی را برای آنها برای داشتن سرپرست مرد یا محرم در هنگام سفر وضع کرده اند. با این قوانین صرف غذا، سفر به تنهایی و معاشرت با زنان دیگر در جمع سخت تر شده است. با بسته شدن سالن‌های ورزشی به روی زنان و ممنوعیت سالن‌های زیبایی، مکان‌های کمتری وجود دارد که آنها بتوانند بیرون از خانه همدیگر را ملاقات کنند.

"سرنا" تنها هتل پنج ستاره این کشور، به نشانه آماده شدن این کشور برای بازدیدکنندگان خارجی بیشتر، پس از یک ماه تعطیلی، سالن اسپا و زنانه خود را برای زنان خارجی بازگشایی کرده است.

اتباع خارجی برای دسترسی به خدمات باید پاسپورت خود را نشان دهند. ورود زنان افغانستانی به این محل ممنوع است.

محدودیت‌های زنان و دختران افغان بر شرکت‌های مسافرتی خارج از کشور فشار می‌آورد، زیرا آنها می‌گویند که سعی می‌کنند با اهدای کمک‌های مالی، حمایت از پروژه‌های محلی یا فقط بازدید از مشاغل خانوادگی، بر جنبه مثبت تعاملات فرهنگی تمرکز کنند.

"شین هوران" بنیانگذار "راکی رود تراول" گفت که سفر به افغانستان نباید به عنوان تایید دولت یا رژیم سیاسی خاص تلقی شود.

در نهایت، هدف باید حمایت از شیوه‌های گردشگری مسئولانه باشد که به طور مثبت به اقتصاد محلی کمک می‌کند و احترام و درک متقابل را تقویت می‌کند.

او گفت که هیچ نظری از سوی مقامات در مورد آنچه که گروه‌های تور دیده‌اند یا انجام داده‌اند وجود ندارد و این شرکت از نزدیک با یک سازمان حقوق زنان در افغانستان همکاری می‌کند. هوران افزود: درصدی از هزینه تور صرف حمایت از برنامه های این سازمان شد.

هیچ زنی در موسسه گردشگری و مدیریت هتلداری وجود ندارد. دانشجویان مرد مشغول تحصیل به  این موضوع اشاره نمی کنند. اما یک مسئول در اداره گردشگری به این موضوع اشاره می کند.

این مقام که از ترس نخواست نامش فاش نشود، گفت: " این یک وضعیت دلخراش است. حتی اعضای زن خانواده می پرسند که آیا می توانند اینجا درس بخوانند. اما با تغییر دولت، سیاست تغییر کرد. زنانی که پیش از به روی کار آمدن طالبان در این موسسه درس می‌خواندند هرگز برنگشتند و فارغ التحصیل نشدند."

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سفر به افغانستان طالبان (1): فرودگاه خلوت/ سقوط اقتصاد / رضایت از امنیت طالبان چهره زنان گردشگر خارجی را پوشاند! (+عکس) گردشگران آمریکایی، فرانسوی و تایلندی در افغانستان طالبان (+ عکس) / "به من می گویند دیوانه ای که به آنجا می روی!"

دیگر خبرها

  • آماده باش تایوان برای رزمایش احتمالی چین
  • دانشجوهای آمریکایی در معرض «سرکوب سازمان‌یافته» هستند
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • جنبش دانشجویی، سازمان استکباری آمریکایی-صهیونیستی را به هم ریخت
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • جزئیات گفتگوهای هیئت‌های حماس و فتح در چین
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • بازگشت هیئت حماس از قاهره برای تکمیل رایزنی‌ها
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد