Web Analytics Made Easy - Statcounter

داماد و مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب خود به جزئیات مهمی درباره پرونده عادی سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا در کتاب  "در دل تاریخ: خاطرات کاخ سفید" درخصوص جزئیات پرونده عادی سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی نوشت: مایک پامپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا به سودان سفر کرد و طی نشستش با رهبران گروه‌های حاکم در سودان تأکید کرد که سودان به پیوستن به توافق‌نامه ابراهیم بپیوندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نوشت: سودانی‌ها ابتدا می‌خواستند تعدادی از پرونده‌ها را حل کنند. بیشترین درخواستشان حذف نام کشورشان از لیست کشورهای حامی تروریسم در آمریکا بود. وجود سودان در این لیست باعث شده بود تا نتواند به کمک آمریکا دست یابد.

وی در این کتاب آورده است: سودان به خاطر حمایت از حماس و فراهم کردن یک پناهگاه امن برای اسامه بن لادن و رفقای تروریست وی در پایگاهی که از داخل سودان برای هماهنگ کردن انفجارهای مرگ بار سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ و ناو آمریکا در ۲۰۰۰ فعال بود در این لیست قرار داشت.

کوشنر ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ عمر البشیر، دیکتاتور سودان که برای سه دهه حکمرانی کرده و مرتکب جنایت‌هایی علیه ملت سودان شده بود سرنگون شد. یک دولت انتقالی وجود داشت که با کندی به سمت دموکراسی پیش می‌رفت. دولت انتقالی سودان در مقابل حذف نامش از این لیست با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار برای حکم قضایی قربانیان انفجارهای ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ موافقت کرد. همچنین عادی سازی روابط با اسرائیل را پذیرفت.

وی گفت: ما دیدیم سودان می‌تواند ابزاری برای آمریکا جهت ایجاد فرصت ترسیم روند جدید باشد. در بسیاری از مواقع به اشتباهات گذشته فرصت‌های تغییر اجازه می‌دهیم. در سال ۱۹۶۷ بعد از پیروزی اسرائیل در جنگ شش روزه اتحادیه عرب در پایتخت سودان نشستی را برگزار کرد و قطعنامه‌ای را صادر کرد. این سند سه "نه" کینه توزانه را اعلام کرد: نه به صلح با اسرائیل، نه به به رسمیت شناختن اسرائیل و نه به مذاکرات با اسرائیل".

کوشنر گفت: بعد از تلاش دیپلماتیک فشرده آمریکا، اسرائیل و سودان بیانیه مشترکی را در اکتبر صادر کردند. رهبران دو طرف با عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل و پایان دشمنی میان کشورهایشان توافق کردند. این دو روابط اقتصادی را آغاز کرده و در هفته‌های آتی برای مذاکره درباره زمینه‌های همکاری احتمالی در دسامبر نشستی را برگزار می‌کنند. سودان می‌خواست آمریکا به کشورش مصونیت حاکمیتی بدهد و مسئولیت قانونی اقداماتی را که در دوره عمر البشیر انجام شده بر دوش رهبری جدید گذاشته نشود برای همین ما به موافقت قانونی نیاز داشتیم. کنگره مصونیت حاکمیتی به سودان در پیش نویس قانونی که دونالد ترامپ ۲۷ دسامبر آن را امضا کرد، داد. این مسئله مشارکت سودان در توافق‌های ابراهیم را تضمین کرد و تحول مثبت در خاورمیانه ادامه یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان رژيم صهيونيستي عادی سازی روابط میان سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۲۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات

وزارت امور خارجه سودان عدم حمایت ابوظبی از نیروهای واکنش سریع را کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در این کشور دانست. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چندی قبل سودان با متهم کردن امارات به حمایت تسلیحاتی از نیروهای واکنش سریع به شورای امنیت شکایت کرد. ابوظبی در سازمان ملل رسما این اتهام را رد کرد و وزارت امور خارجه امارات یکشنبه هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان یافتن نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شد و اعلام کرد: ابوظبی خواهان حل و فصل بحران داخلی سودان از طریق سیاسی و تشکیل یک دولت مدنی در آن کشور است.

وزارت امور خارجه سودان در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: عدم حمایت تسلیحاتی ابوظبی از نیروهای واکنش سریع کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان است.

در بیانیه وزارت امورخارجه سودان آمده‌است: وزارت امورخارجه امارات می‌داند که کوتاهترین راه برای پایان دادن به نبرد در سودان این است که دولت ابوظبی ارسال سلاح و مزدور به نیروهای واکنش سریع را متوقف کند بویژه هنگامی که روشن شده نیروهای واکنش سریع نمی‌تواند در مقابل ارتش مورد حمایت مردم مقاومت کند.

جنگ لفظی سودان علیه امارات

به نوشته روزنامه سودان تریبون، این وزارت خانه در بیانیه خود تصریح کرد: جهان از نقش امارات در نبرد تحمیلی بر سودان آگاه است و می‌داند ابوظبی از نیروهای واکنش سریع حمایت می‌کند که این نیروها بدترین جنایات را علیه شهروندان سودانی مرتکب شده‌اند.

وزارت امور خارجه سودان بیانیه همتای اماراتی خود را ریختن اشک تمساح برای قربانی خواند و از شورای امنیت خواست تا تدابیر لازم را برای پایبندی ابوظبی به قوانین بین‌المللی اتخاذ کند و به خصومت امارات علیه سودان و مردم آن پایان دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه قابل هضم و توجیه نیست
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • پشت‌پرده ماجرای یک ترور توسط موساد؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • فیلم| عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم