Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@11:45:53 GMT

رشد درآمد‌هاي ارزي بانک مرکزي در دولت سيزدهم

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۲۶۳۹

خبرگزاری آریا-روند صعودی درآمد‌های ارزی بانک مرکزی در دولت سیزدهم حاکی از افزایش بی‌سابقه درآمد ارزی به وسیله افزایش حجم صادرات و وصول طلب‌های معوقه سال‌های گذشته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، برابر آمار‌ها سال گذشته نزدیک به 57 میلیارد دلار ارز با نرخ‌های ترجیحی و نیمایی تامین شد و این در حالیست که کل مبلغ تامین ارز در سال 99، 36.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 میلیارد دلار بوده، در 4 ماه ابتدای امسال هم حدود 20 میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌های مورد نیاز کشور تامین شد. با عرضه درآمد‌های نفتی و غیر‌نفتی به بازار تمام تقاضای بازار پوشش داده شده و این روز‌ها شاهد کاهش نرخ دلار و سرد شدن بازار آن هستیم.
افزایش درآمد حاصل از صادرات
در چهار ماه اول امسال شاهد افزایش 580 درصدی درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات برای خزانه دولت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بودیم. حجم صادرات گاز کشور 25 درصد و وصول درآمد‌های ارزی حاصل از آن 90 درصد افزایش داشته است و همچنین رشد 44 درصدی بازار حواله که از 4.6 میلیارد دلار سال گذشته به 8.1 میلیارد دلار رسیده است، حاکی از روند صعودی درآمد‌های ارزی از محل صادرات است. در این راستا در سفر دکتر صالح آبادی رئیس بانک مرکزی ایران به روسیه و دیدار با مقامات عالی روسیه با هدف عقد تفاهم‌نامه‌های پولی – بانکی ایران و روسیه و توسعه روابط پایدار اقتصادی بین ایران و روسیه می‌توانیم همچنان تا پایان سال شاهد افزایش بیش‌تر درآمد‌های ارزی نسبت به سال گذشته، تعدیل و کاهش ادامه دار نرخ دلار در نتیجه کاهش مبادلات دلاری و جایگزینی آن با ارز‌های غیر دلاری و همچنین عرضه بیش‌تر دلار باشیم.
وصول طلب‌های معوق صادرات
وصول 80 درصد از صادرات به صورت ارز (20 درصد به صورت تهاتر با کالا) و وصول 1.6 میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق در نتیجه دیدار روسای بانک‌های مرکزی ایران و عراق در اسفند ماه با هدف پرداخت بدهی ایران از سوی عراق و تداوم افزایش صادرات به عراق به ویژه در حوزه گاز و برق از دیگر عوامل افزایش درآمد ارزی بانک مرکزی در دولت سیزدهم است.
این عوامل باعث به وجود آمدن فضایی امن برای تامین ارز و وضعیت خوب درآمد ارزی کشور شده که هم به توسعه صادرات و واردات و هم تامین نیاز‌های ارزی کشور در آینده کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بانک مرکزی درآمد های ارزی میلیارد دلار سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۲۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از ایجاد ۲.۵ میلیون شغل و کاهش ۱.۵درصدی نرخ بیکاری از آغاز دولت سیزدهم تاکنون خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،مهارت و فناوری یکی از عامل های اصلی رشد و توسعه ی اقتصادی پایدار در کشورها به شمار می رود. به همین منظور آموزش های فنی و حرفه ای، نقش مهمی را در افزایش اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده ی بهینه از فرصت ها و افزایش کارایی اقتصاد مقاومتی در درون جامعه بر عهده دارد. بر این پایه سازمان بین المللی کار(I.L.O) آموزش های مهارتی را به عنوان یکی از پایه های اساسی فعالیت خویش قرار داده است و همواره آن را به دیگر کشورها توصیه می کند.

جوانان با فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای در واقع نیروی خلاقیت و کاربردی خود را در یک فضای رقابتی در مسیر خدمت به مردم به کار می گیرند. این آموزش های مهارتی زمینه ساز ایجاد حرفه های با ثبات است و از پدید آمدن شغل های کاذب و ناپایدار که توسعه ی همه جانبه ی کشور را هدف قرار می دهد و سبب آسیب های مختلف اجتماعی می شود، جلوگیری به عمل می آورد.

مهرداد عظیمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با ارائه مهمترین خدمات و اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته، اظهار کرد: امسال در راستای تحقق شعار سال و کمک به صنعت و اقتصاد، ظرفیت مراکز جوار کارگاهی 50 درصد افزایش خواهد یافت.

وی از رشد 33 درصدی حوزه آموزش های فنی و حرفه‌ای و 38 درصدی سنجش صلاحیت حرفه ای در سال گذشته خبر داد و افزود: پارسال واگذاری امر آموزش های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی هزار و 140 درصد افزایش یافت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: سال گذشته در حوزه کاهش نرخ بیکاری اتفاق قابل توجهی افتاد و یکی از وعده های دولت در حوزه اشتغال محقق شد، ضمن اینکه صدمات حین کار در سال گذشته 14درصد کاهش یافت.

عظیمی بیان کرد:  یکی از این ظرفیت‌ها، سرمایه نیروی انسانی است و یکی از ماموریت‌های دستگاه‌ها به ویژه رسانه‌ها، معرفی درست توانمندی‌های استان ها است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور، کارگران را مجاهدان عرصه اقتصادی دانست و یادآور شد: هرچه قدر بخش خصوصی را تقویت و شرایطی را فراهم کنیم و مردم امور اقتصادی را دست بگیرند، موفقیت بیشتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • قیمت طلا افزایش یافت
  • ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند