Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب الدین جنیدی جعفری، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برداشت بنده این است که بعد از اجرای طرح دارویار، می‌بایست اساساً مشکلات صنعت داروسازی کمتر شود و شرکت‌های دارویی بتوانند در شرایط بهتری فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: البته یک سری از معضلات در صنعت داروسازی کشور که شاید هیچ ارتباطی هم به طرح دارویار نداشته باشند و سالیان سال است که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنیدی به یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت داروسازی کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: موضوع دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از صنعت، باعث شده تولید کنندگان دارو در تأمین نقدینگی و ترخیص محصولات خود از گمرکات دچار مشکل شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران ادامه داد: در صنعت داروسازی کشور، هنوز آن رقابت برندینگ را که باید شاهد باشیم، کمتر می‌بینیم و همچنان طرح ژنریک را که سالیان سال به درستی به دلیل شرایط کشور اتفاق افتاد، داشته باشیم و عرضه و تقاضا را به سمت خوبی پیش ببریم. اما، در شرایط کنونی می‌تواند به دلیل عدم بحث برندینگ و نبودن نام‌های تجاری، نمی‌تواند رقابتی را ایجاد کند و این عدم رقابت برای شرکت‌ها دارویی که به سمت کیفی‌تر شدن و فرمولاسیون‌های با کیفیت بهتر حرکت می‌کنند، انگیزه را کم رنگ می‌کند.

جنیدی جعفری گفت: بحث قیمت گذاری هم وقتی خیلی تابع برندینگ نیستم و عمدتاً صنعت داروسازی ما ژنریک است، می‌تواند مانعی برای توسعه و پیشرفت صنعت باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مباحثی که می‌بایست از خیلی قبل به فکر می‌بودیم، به روز شدن خطوط تولید دارو است. چون وقتی توقف خطوط برای به روز شدن را شاهد هستیم، با کمبود آن اقلام دارویی مواجه می‌شویم که خطوط تولید آنها برای بازسازی متوقف شده است.

جنیدی تاکید کرد: نگرانی ما در اصل این است که اگر جریان نقدینگی از داروخانه به شرکت‌های توزیعی و از شرکت‌های پخش به شرکت‌های تولیدی و وارداتی درست اتفاق نیافتد، و هر کجا این زنجیره دچار مشکل شود، طبیعتاً زنجیره تأمین دارو هم مختل خواهد شد.

وی افزود: اگر مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها به موقع انجام نشود، طبیعتاً داروخانه‌ها در خرید دارو و پرداخت مطالبات شرکت‌های پخش دچار مشکل خواهند شد و شرکت‌های توزیعی هم با شرکت‌های تولیدی دچار مشکل می‌شوند. این جریان نقدینگی امکان دارد آنها را به سمت دریافت وام یا هر روش دیگری که بتواند برای آنها نقدینگی فراهم کند، سوق دهد.

جنیدی جعفری گفت: شرایط فعلی بازار دارو در یک ماه اخیر، به گونه‌ای بوده که بیمه‌ها در بازپرداخت مطالبات داروخانه‌ها تلاش کرده اند و در حال حاضر؛ چشم انداز خوبی را متصور هستیم. اگر صنایع دارویی بتوانند به سمت رشد و توسعه حرکت کنند، می‌توانیم در منطقه قطب دارو باشیم و صادرات دارویی را رونق بیشتری دهیم.

کد خبر 5573751 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: طرح دارویار انجمن داروسازان ایران داروخانه واکسن کرونا ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جامعه پزشکی آمار کرونا روز پزشک ورزش داروسازی سازمان بیمه سلامت روز داروساز سازمان نظام پزشکی بهرام عین اللهی کووید 19 واکسیناسیون کرونا صنعت داروسازی دچار مشکل شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رستمی گفت: تلاش ما بر این است که منویات رهبری در امر جهش تولید با مشارکت مردم را جامه عمل بپوشانیم، لذا با تدبیر ریاست سازمان، مقررات تسهیل شده جدیدی در صدور پروانه تأسیس واحد تولیدی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل ابلاغ کردیم.

وی توضیح داد: اگر خط تولید کارخانه‌ای توسط اداره کل داروی سازمان غذا و دارو به تأیید فنی GMP رسیده باشد، نیازی به موازی کاری و طی مجدد مراحل تأیید در اداره کل فراورده‌های سنتی، مکمل و طبیعی نخواهد داشت و این موضوعی است که پیش از این بعضاً تا حدود ۶ ماه به طول می‌انجامید

رستمی تصریح کرد: مباحث جهش تولید، رونق صادرات و خودکفایی در تولید مواد اولیه فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در دستور کار ویژه این اداره کل قرار دارند.

کد خبر 6089451 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران