Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:49:47 GMT

علائم خرابی شمع خودرو و نکات افزایش عمر شمع ماشین

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۳۳۶۳

علائم خرابی شمع خودرو و نکات افزایش عمر شمع ماشین

نشانه‌های رایج خرابی شمع خودرو شامل کند شدن سرعت، کاهش قدرت موتور، کاهش مصرف سوخت، سوخت ناقص موتور و ایجاد مشکل در استارت خودرو است. اگر جرقه‌ای صورت نگیرد، هیچ راهی برای احتراق سوخت در محفظه وجود ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از کارنوما، شمع‌ها، جرقه را ایجاد می‌کنند و جزء حیاتی‌ترین قطعات برای احتراق سوخت و روشن شدن موتور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع این قطعه برای انتقال سیگنال الکتریکی ارسال شده توسط سیم‌پیچ احتراق و ایجاد جرقه طراحی شده است. اما علائم خرابی شمع خودرو چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو قطعه‌ای است که ترکیبی از اکسیژن و سوخت را به جرقه تبدیل می‌کند تا از طریق آن احتراق سوخت اتفاق بیفتد. سپس موتور خودرو روشن می‌شود. هر وسیله نقلیه‌ای به نوع خاصی شمع نیاز دارد که زمان تعویض، توسط مکانیک باز و شمع دیگری جایگزین آن می‌شود. اگر این قطعه سالم باشد، به محض استارت زدن، به راحتی جرقه می‌زند و موتور روشن می‌شود. اما وقتی که شمع خراب باشد، به هیچ عنوان موتور ماشین روشن نمی‌شود. به خاطر داشته باشید اگر روغن موتور یا روغن گیربکس را تعویض می‌کنید، زمان انجام این کار مراقب باشید که روی شمع ریخته نشود.

شمع‌ها از نظر کارکرد شباهت زیادی به روغن موتور، فیلتر سوخت و فیلتر هوا دارند. زیرا برای اینکه بتوانند موتور را آماده کار کنند، باید به طور مداوم سرویس شوند. تعویض شمع در بیشتر خودروهای ایرانی در هر 30 تا 50 هزار کیلومتر است. البته در هر خودرو این میزان متفاوت است. در خودروهای خارجی، کامیون‌ها و برخی شاسی بلندهای جدید، سیستم احتراق پیشرفته نصب می‌شود و به تعویض شمع نیاز ندارند.

نشانه‌های خرابی شمع خودرو چیست؟

علائم خرابی شمع خودرو عبارت است از:

شتاب آهسته و کند خودرو

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خراب شدن شمع خودرو، ایجاد مشکل در سیستم جرقه‌زنی است که باعث ضعیف شدن شتاب هم می‌شود. اگر چه برخی از خودروهای جدید دارای سنسورهایی هستند که خرابی سیستم احتراق را اعلام می‌کند، اما بیشتر خودروهایی که ما سوار می‌شویم، فاقد این امکانات است. بنابراین باید بدانید چه زمانی باید شمع فرسوده خودروی خود را تعویض کنید.

شمع از موادی تشکیل شده است که جرقه داغی را تولید می‌کند. این جرقه با اکسیژن و سوخت ترکیب شده و احتراق سوخت را ایجاد می‌کند. اما وقتی مواد تشکیل دهنده شمع فرسوده می‌شود، کارایی خود را از دست می‌دهد و تا حد زیادی شتاب خودرو کاهش می‌یابد.

اگر متوجه شدید که خودرو کند کار می‌کند یا مثل گذشته دیرتر شتاب می‌گیرد، ممکن است به دلیل خرابی شمع باشد. البته کند شدن شتاب خودرو ممکن است به خاطر فیلترهای بد سوخت، کثیف یا گرفتگی انژکتور سوخت یا مشکلات حسگرهای اکسیژن نیز باشد.

افزایش مصرف سوخت

از دیگر علائم خرابی شمع خودرو باید به افزایش مصرف سوخت اشاره کنیم. شمع به سوزاندن سوخت موثر در چرخه احتراق کمک می‌کند. حالا وقتی شمع‌ها سالم باشد، مصرف سوخت به حد بهینه می‌رسد. اما وقتی شمع به خوبی کار نمی‌کند، شکاف بین الکترودهای شمع یا خیلی زیاد یا خیلی کم می‌شود. در نتیجه مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد.

بسیاری از مکانیک‌ها شمع‌ها را بیرون آورده و آن‌ها را بررسی می‌کنند. سپس شکاف را به تنظیمات کارخانه برگردانند و نه اینکه آن را به طور کامل تعویض کنند. با این حال اگر فرسودگی شمع بیش از حد باشد و نتوان با تنظیم شکاف آن را تعمیر کرد، راهی جز تعویض باقی نمی‌ماند.

خاموش شدن ناگهانی موتور

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی شمع خودرو، خاموش شدن ناگهانی موتور است. این کار با ایراد و مشکل در سیستم جرقه‌زنی ایجاد می‌شود. در خودروهای مدرن، نقص سنسور باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شود. اما در سایر خودروها، آسیب سیم شمع یا نوک شمع یکی از دلایلی است که خاموش شدن موتور را به دنبال دارد. احتراق ناقص موتور هم همراه با تلوتلو خوردن متناوب با صداهای عجیب هم از نشانه‌های خرابی شمع است. اگر برای تعویض شمع اقدام نکنید، آلاینده اگزوز افزایش می‌یابد، مصرف سوخت بالا می‌رود و قدرت موتور کمتر می‌شود.

کند و تند شدن قدرت موتور

از دیگر علائمی که از خرابی شمع خودرو خبر می‌دهد، شتاب‌گیری ناگهانی موتور و یا کاهش قدرت آن است. در این حالت موتور به درستی پاسخ نمی‌دهد و به صورت ناگهانی قدرت آن افزایش می‌یابد و سپس قدرت آن کند می‌شود. وقتی شمع خراب باشد، موتور بیشتر از آنچه باید، در فرآیند احتراق خود، هوا را می‌مکد که باعث تاخیر در تحویل نیرو می‌شود. افزایش و کاهش سریع قدرت موتور از نشانه‌های رایج شمع‌های خودرو است.

ایجاد صدای خشن و لرزش موتور

از دیگر نشانه‌های خرابی شمع خودرو، ایجاد صدای خشن و عجیب در زمانی است که دور موتور آرام شده است. صدای لرزان و فراگیر باعث لرزش وسیله نقلیه هم می‌شود. این مشکل نشانه‌ای از خرابی شمع است که در آن سیلندر در حالت بیکار، روشن می‌شود.

ایجاد مشکل در روشن شدن خودرو

اگر زمان روشن کردن خودرو با مشکل مواجه می‌شوید، می‌تواند نشانه‌ای از فرسودگی شمع‌های خودرو باشد. همانطور که گفتیم سیستم جرقه‌زنی موتور از چندین جزء تشکیل شده است که برای عملکرد صحیح باید به شکل منسجم عمل کنند. در اولین نشانه از مشکلات راه اندازی خودرو، باید باتری خودرو بررسی شود. اما اگر باتری بدون نقص است، باید به سراغ شمع‌ها بروید.

راه‌ها و نکات افزایش عمر شمع ماشین

شمع خودرو از جمله مهم‌ترین راه‌های افزایش عمر موتور وسیله نقلیه است. برای اینکه خودروی شما تا سالها بتواند بدون نقص و عیب عمل کند، لازم است نکات ایمنی برای تمامی قطعات رعایت شود. شمع از جمله قطعاتی است که به نگهداری و افزایش طول عمر ماشین کمک زیادی می‌کند. تمیز و تنظیم کردن در زمانی که روغن اطراف شمع را فرا گرفته است، ضرورت دارد.

کارشناسان و مکانیک‌ها همگی معتقدند برای اینکه شمع ماشین طول عمر بیشتری داشته باشد، باید هر 20 هزار کیلومتر یک بار آن را باز و تعمیر کنید. هزینه تعمیر این قطعه نسبت به تعویض آن کمتر است. طول عمر مفید شمع بین 50 تا 90 هزار کیلومتر است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شمع خودرو احتراق سوخت قدرت موتور مصرف سوخت شمع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت پرشکوه هاوال با H6

این خودروی برقی-بنزینی از یک موتور 1500سی.سی بهره می‌برد که موتور بنزینی آن قدرتی معادل 147.5 اسب بخار و موتور برقی آن معادل 174 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. همچنین هاوال H6 به دلیل بهره‌مندی از تعویض دنده الکترونیکی، گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی و پرده‌ای جزو خودروهای ایمن شناخته می‌شود.

هاوال هیبریدی H6 با بکارگیری انواع رادارهای روز دنیا خودروی مدرنی محسوب می‌شود؛ رادار کمکی در ترافیک، رادار تشخیص نقطه کور، رادار کروز یکپارچه، رادار تشخیص خطوط و حفظ حرکت خودرو در لاین حرکت، سیستم تشخیص عابر پیاده و بکارگیری ترمز اضطراری تنها بخشی از امکانات فناورانه این خودرو است.
پیش از این گروه بهمن هاوال  H2 را به ایران معرفی کرده بود؛ این محصول در زمان ورود به ایران به سرعت جایگاه خوبی در بازار پیدا کرد و توانست نظر دوست‌داران خودرو را به خود جلب کند.

دانلود مشخصات هاوال با H6

دیگر خبرها

  • (ویدئو) یک ایرانی این خودروری یک و نیم میلیون دلاری را نابود کرد!
  • چپ‌کردن عجیب ماشین چینی توی کوچه! (فیلم)
  • 2 خودرو جدید کرمان موتور (+عکس )
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • ما مجرم زاده می‌شویم
  • بازگشت پرشکوه هاوال با H6
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • خودروی ایسوزو D-MAX مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • نکات مهم قبل از انتخاب و خرید بهترین باربیکیوها