Web Analytics Made Easy - Statcounter

برج‌های کبوتر با کارکرد اصلی نگهداری کبوتر در سال‌های دور در زمین‌های کشاورزی و روستا‌ها ساخته و برای تغذیه اراضی کشاورزی از فضولات کبوتر بعنوان کود استفاده می‌شده است. امروزه آثاری از این برج‌ها در بسیاری از مناطق استان اصفهان به ویژه در حاشیه زاینده‌رود به چشم می‌خورد.

حافظ کریمیان، گفت: ۵۰ برج کبوتر با قدمت حدود ۳۰۰ سال در شهر بهاران از توابع شهرستان فلاورجان شناسایی شده است که ۴۳ برج در منطقه تاریخی اِجگرد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان‌اینکه این بُرج‌ها به صورت چند قلو و مجموعه‌ای ساخته شده است، اظهار داشت: در شهرستان فلاورجان ۱۲ مجموعه برج کبوتر وجود دارد که هفت مجموعه در شهر بهاران مستقر است و از بین آن‌ها پنج مجموعه متعلق به منطقه اجگرد است.

او با اشاره به‌اینکه در چند سال گذشته اقدامات برای مرمت و احیای این برج‌های کبوتر انجام شد، خاطرنشان کرد: این برج‌ها دارای ویژگی‌های خاصی است، زیرا علاوه بر قرار گرفتن در یک منطقه بِکر و طبیعی و در جوار رودخانه زاینده‌رود، کوه و امامزاده سید محمد (ع) اجگرد، دارای معماری شاخصی نیز هستند.

به گفته او، روند معماری و ساخت این برج‌های کبوتر به گونه‌ای است که در مقایسه با سایر برج‌ها، از مصالح کمتر در آن استفاده شده و دارای وزن کمتر و بازدهی بیشتری است.

کریمیان با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در این برج‌های کبوتر به منظور استفاده در صنعت گردشگری وجود دارد، گفت: لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود که یکی از آن‌ها آزادسازی حریم‌های این بُرج‌هاست.

او به برخی اقدامات که با همکاری مسئولان و نماینده شهرستان فلاورجان در این زمینه انجام شده است، اشاره کرد و افزود: کار مرمت بُرج‌های کبوتر نیز با همکاری شهرداری بهاران تداوم می‌یابد.

رییس اداره میراث فرهنگی فلاورجان تاکید کرد: با جذب سرمایه‌گذاران به منظور توسعه گردشگری در اجگرد علاوه بر حفظ و احیای برج‌های کبوتر، فرصت مناسبی برای درآمدزایی و اشتغالزایی در منطقه فراهم می‌شود.

او برطرف کردن برخی از مسائل حقوقی، مالکیت و آسفالت کردن جاده را از دیگر اقدامات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون برخی از سرمایه‌گذاران برای ایجاد منطقه گردشگری در این محدوده اعلام آمادگی کرده‌اند، اما منتظر رفع شدن مسائل موجود هستند.

کریمیان در باره قرار گرفتن برج کبوتر در این منطقه به صورت تجمعی توضیح داد: با توجه به کارکرد این برج‌ها برای تولید کود، درواقع با تجمیع آن‌ها در یک منطقه یک کارگاه بزرگ در این زمینه ایجاد کرده بودند.

محوطه تاریخی اجگرد در حاشیه زاینده‌رود و دامنه‌های کوه اجگرد، دارای ۴۳ برج کبوتر در محدوده ۲ هکتار است.

منبع:ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری برج کبوتر آثار تاریخی صنعت گردشگری برج های کبوتر برج ها برج کبوتر ب رج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۴۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز سه‌شنبه در دیدار با جامعه روحانیت لرستان با ابراز خرسندی از دیدار با جامعه روحانیت استان، اساتید و رؤسای حوزه‌های علمیه و نمایندگان روحانیت در دستگاه‌های اجرایی و خاصه نماینده معظم ولی‌فقیه در استان به ظرفیت جامعه روحانیت، ظرفیت‌های مادی و طبیعی استان و قابلیت مردم اشاره کرد و اظهار داشت: پیشنهادها ارائه شده توسط روحانیت معظم در این جلسه را مخلصانه می‌پذیرم.

وی تصریح کرد: اولین مسئله داشتن مبانی فکری است که اشراف بر اقدام دارد و اگر مبانی فکری ما مشخص نباشد اقدام ما ناصحیح است .

استاندار لرستان، افزود: دیدگاه بنده رسیدن به یک حکمرانی قدرت محور مبتنی بر اراده مردم است، من معتقدم اگر بتوانیم شناخت لازم و چیدمان خوبی داشته باشیم قابلیت ایجاد و با چیدمان صحیح قابلیت‌ها، قدرت تولید می‌شود.

شفقت، تصریح کرد: توسعه کشاورزی، بهره‌برداری از معادن و گسترش صنعت گردشگری از جمله ظرفیت‌های مهم لرستان است که باید موردتوجه قرار گیرد و لازم است از فرهنگ گردشگری با رویکرد قرآنی محافظت شود.

وی گفت: اگر قرار است به جایگاه تمدن اسلامی و امت اسلامی که زمینه‌ساز ظهور امام عصر (عج) است برسیم نیاز به یک بازنگری اساسی در ساختار اداره کشور داریم تا رشد همه‌جانبه فراهم شود و جامعه روحانیت با اندیشه‌ورزی، مقدمات رسیدن به دولت اسلامی را فراهم کنند.

استاندار لرستان با بیان اینکه دبیرخانه تأمین مالی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در تهران تشکیل شده است، گفت: تاکنون با ده‌ها سرمایه‌گذار تماس گرفته‌ایم تا در بخش‌های دولتی و عمومی در لرستان سرمایه‌گذاری کنند.

شفقت، تصریح کرد: باید پیشرفت را به‌عنوان یک مسئله جدی در نظر بگیریم و از روحانیت محترم انتظار می‌رود ازآنجاکه هدف اصلی تربیت و کمال انسان است و بخشی از این مهم بر عهده آموزش‌وپرورش و سایر بخش‌های دولتی است اما مردم هنوز به روحانیت وفادار هستند و باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد و با گسترش مسجد محوری طرحی ارائه دهیم تا متناسب با رشد فن آوری به رشد معنوی انسان افزوده شود.

وی افزود: اولین و بالاترین قدرت تولیدی، نیروی انسانی است که مغفول مانده و لازم است به این منظور تعلیم‌وتربیت را دریابیم؛ زیرا نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد.

کد خبر 6093634

دیگر خبرها

  • شوراها کمک کنند ظرفیت مردمی پای کار بیاید
  • دستگیری سارق طلا از بانوان کهنسال در فلاورجان
  • خراسان شمالی آماده سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است
  • فرش قرمز خراسان شمالی برای سرمایه گذاری
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان
  • فرآیند پرورش میلیون‌ها کبوتر گوشتی توسط چینی‌ها (فیلم)
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟
  • دستگیری عامل توزیع غیر مجاز دارو در فلاورجان