Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:54:20 GMT

افتتاح اولین مدرسه سبز کشور در زنجان

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۵۹۸۸

افتتاح اولین مدرسه سبز کشور در زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان گفت: اولین مدرسه سبز کشور به صورت پایلوت کشوری در استان زنجان تا مهرماه امسال در شهرک نیک‌سازان افتتاح خواهد شد.

حمیدرضا اسلامی ظهر امروز (۶ شهریورماه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان برگزار شد، اظهار کرد: احداث مدارس، مقاوم‌سازی مدارسی که قابلیت نوسازی دارد و نیز تجهیز و توسعه مدارس در اقصی نقاط استان زنجان، از جمله وظایف این اداره‌کل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۱ قرارداد برای احداث مدارس از جمله سه استخر دانش‌آموزی در شهرهای زنجان، ابهر و قیدار منعقد شده است، افزود: ۱۸ پروژه بالغ بر ۹۷ کلاس درس و ۱۱ هزار و ۷۱۹ متر مربع فضای آموزشی تا ابتدای مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش استان زنجان خواهد شد.

این مسئول با اشاره به طرح پایلوت مکان‌یابی مدارس، تصریح کرد: نرم‌افزار جامعی براساس نُرم، بافت و تراکم جمعیت در حال طراحی است که با استفاده از این نرم‌افزار، مکان مناسب احداث مدارس پیشنهاد می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در رابطه با پروژه‌های استانداردسازی، تعمیرات اساسی و تجهیزات مدارس استان زنجان، گفت: سال گذشته ۱۴ پروژه استانی در بحث استانداردسازی، تعمیرات اساسی و تجهیز مدارس داشتیم که ۱۳۳ کلاس درس تجهیز و ۸۴ باب مدرسه بالغ ۴۶۸ کلاس درس نیز استانداردسازی شده است.

اسلامی با بیان اینکه در استان زنجان و در هیچ مدرسه دولتی از بخاری نفت‌سوز و گازسوز استفاده نمی‌شود و جمع‌آوری بخاری‌ها ذیل استانداردسازی صورت گرفته است، اظهار کرد: در برخی روستاها و شهرها موتورخانه‌هایی وجود داشت که مصرف آن‌ها با گازوئیل بوده و مشعل‌های آن‌ها تعویض، بهینه و استانداردسازی شده است.

وی در رابطه با اولین مدرسه سبز زنجان و کشور، افزود: سال گذشته استان زنجان به صورت پایلوت تحقیقاتی در کشور بود که اکنون حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش می‌شود این پروژه تا مهرماه امسال در شهرک نیک‌سازان زنجان افتتاح شود.

این مسئول با بیان اینکه مدرسه سبز طبق مبحث ۱۹ مقررات ملی، دیوارها، سقف و ستون‌ها عایق کامل حرارتی بوده است، تصریح کرد: سلول‌های خورشیدی برای تامین برق، آبیاری فضای سبز آب خاکستری تصفیه و به مصرف درمی‌آید و به صورت آموزشی و پایلوت که جزو دغدغه‌های اصلی دفع زباله است، در مدارس سبز عملیاتی می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در رابطه با سرانه آموزشی دانش‌آموزان در استان زنجان، گفت: با توجه به پروژه‌های افتتاح شده تا سال‌جاری، سرانه آموزشی هر دانش‌آموز زنجانی ۶.۲ درصد بوده، در حالی که متوسط کشوری ۵.۲ درصد و سرانه مطلوب کشوری ۸ درصد است.

اسلامی در رابطه با پروژه‌های اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان، اظهار کرد: ۱۲۰ پروژه در این اداره‌کل در دست اجرا بوده که از این تعداد ۱۸ پروژه تا مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۰۲ پروژه در دست اجرا است. گفتنی است این آمار علاوه بر تعمیرات و پروژه‌های ریز مانند تکمیل سرویس‌های بهداشتی است.

وی با اشاره به پویش صحن حرم تا حرم، افزود: ۱۸ درصد منابعی که جذب شده توسط خیرین مدرسه‌ساز در جهت احداث یا تکمیل مدارس، فرهنگ‌سراها، سالن‌های ورزشی، فرهنگی و پرورشی به عنوان خیرساز بوده است.

این مسئول با بیان اینکه ۴۲ پروژه از پروژه‌های اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با مشارکت خیرین انجام می‌شود، تصریح کرد: تعهدی که خیرین برای مشارکت دادند، ۳۰ تا ۵۰ درصد ساختمان‌هایی بوده که در آموزشگاه‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید و مابقی تعهد دولت است که اقدام به تکمیل پروژه‌ها کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در رابطه با تراکم دانش‌آموزی از لحاظ احداث مدارس، گفت: بالاترین تراکم دانش‌آموزی به ترتیب در ناحیه یک، ناحیه دو، شهر ابهر و قیدار بوده و کم‌ترین تراکم دانش‌آموزی نیز در شهرهای گرماب و ماه‌نشان است.

اسلامی در رابطه با توسعه شهرک‌های اقماری در استان زنجان، گفت: طی سال‌های گذشته شاهد توسعه شهرک‌های اقماری در استان زنجان بودیم که این شهرک‌ها مکلف هستند در زمان احداث شهرک‌ها، فضاهای آموزشی را لکه‌گذاری کنند که لکه‌گذاری زمین توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از شهرک‌های اقماری به ماده ۱۸ قانون شهرداری‌ها توجهی نداشته‌اند، افزود: طبق ماده ۱۸ شورای آموزش و پرورش، کسانی که شهرک احداث می‌کنند باید فضاهای آموزشی، فرهنگی و درمانی را برقرار کنند که به این مهم پرداخته نشده است و علاوه بر آن به ازای احداث ۲۰۰ واحد مسکونی که شرکت‌های تعاونی انبوه‌ساز، مکلف به احداث یک مدرسه هستند که این مورد نیز اتفاق نیفتاده است.

این مسئول با بیان اینکه اکنون در برخی شهرک‌های اقماری مدرسه‌ای نداریم که حاصل بی‌توجهی و نداشتن تعهد شهرک‌های اقماری است، تصریح کرد: در ضلع غربی شهر زنجان گسل نیمه‌فعال وجود دارد که یک پروژه به صورت خیری در شهرآرا داشتیم که به خاطر نزدیکی گسل، گوشزدهای لازم داده شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به اینکه یک ساختمان شش کلاسه در شهرآرا و یک مدرسه ۱۲ کلاسه در مهرآرا احداث خواهد شد، خاطرنشان کرد: در کوی ثمین امکان احداث مدرسه وجود ندارد و در نزدیک‌ترین محل که کوی فرهنگ است، یک مدرسه احداث خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان استانی علمی و آموزشی مدرسه نوسازی مدارس هفته دولت توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان شهرک های اقماری استان زنجان مدیرکل نوسازی احداث مدارس دانش آموزی مدرسه سبز کل نوسازی پروژه ها اداره کل خواهد شد شهرک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۵۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تکمیل طرحهای نیمه تمام جزو اولویتهاست،گفت: با جذب یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات امسال مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی تکمیل و مدارس جدید ساخته خواهد شد.

قهرمان رحمانی، با بیان اینکه جبران کمبود سرانه فضای آموزشی در استان باید در اولویت باشد، افزود: اولویت دولت تکمیل هنرستانهاست، لذا با جذب اعتبارات و تکمیل هنرستانها و هشت پروژه نیمه تمام می توان گام مؤثری در توسعه فضاهای آموزشی استان برداشت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هم در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی، با تأکید بر اهمیت مشارکت در امر مدرسه سازی افزود: ظرفیتهای بزرگی در استان وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت برای امر مدرسه سازی استفاده کرد.

پیام صدقی افزود: هویت بخشی به مدرسه و معماری مدارس، ساماندهی املاک مازاد و ساخت مجتمع‌های بزرگ با رویکرد محله محور در استان در دستور کار است.

صدقی اضافه کرد: جهاد مدرسه سازی در دولت سیزدهم با قدرت، سرعت و با کیفیت ادامه دارد.

در این مراسم پیام صدقی به عنوان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی معرفی و از زحمات قهرمان رحمانی، مدیرکل سابق قدردانی شد.

 

 

دیگر خبرها

  • ۲ مدرسه خیر ساز در جوادآباد ورامین افتتاح می‌شود
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • ۱۰۰ سامانه خورشیدی در مدارس نصب شده است
  • تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور