Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@03:32:18 GMT

الگوی کشت را رعایت کنید آب رایگان بگیرید

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۸۲۸۲

الگوی کشت را رعایت کنید آب رایگان بگیرید

امروز در برنامه میز اقتصاد درباره آخرین وضعیت الگوی کشت با حضور مسئولان این حوزه و کارشناسان بحث و بررسی شد. 

سوال : در فصل زراعی جدید،الگوی کشت اجرایی می شود؟

قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی: مقرر شده که سازمان تحقیقات آموزش و ترویج،برنامه زراعی جدیدی را تدوین کند که مراحل تدوین آن نهایی شده است. امیدوار هستیم برای اجرا به استان ها ابلاغ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره دانه های روغنی بسیار تاکید شده است.تمرکز الگوی کشت روی دانه های روغنی است.

الگوی کشت را در ابتدای فصل زراعی به استان ها ابلاغ خواهیم کرد. روی  کالاهای اساسی مانند ذرت،چغندر قند،سویا،پنبه و... که جزو این محصولات هستند تمرکز شده است. ما مشکل اعتباری نداریم و سیاست های تشویقی هم مشخص شده است.

سوال: برای مدیریت صادرات چه تعرفه ای قرار است گذاشته شود؟

قربانی : در همین الگوی کشت در ارتباط با محصولاتی مثل سیب زمینی و پیاز مشخص است که این محصول برای چه مصرف کننده ای تولید می‌شود.


سوال : محدود سازی محصولات جالیزی چه تاثیری میتواند در خودکفایی داشته باشد؟

قاسمی کارشناس  کشاورزی: در کشاورزی ابتدا باید راهبرد های کلان مشخص باشد و مقدمه و پیش‌نیاز های آن آماده شود سپس  به سمت الگوی کشت حرکت کرد. 

برخی از  کالاها مانند سیب زمینی تنظیم بازار هستند ما اگر این اولویت را در نظر بگیریم الگوی کشت با موفقیت طی خواهد شد . بعد از جنگ اوکراین اهمیت غذایی بیشتر شده است. باید تعرفه بخش محصولات جالیزی را زیاد کنیم. 

مدیریت آب باید آموزش داده شود و محدودیت ایجاد شود. بخشی از این کار ها انجام شده است و ما باید در بخش آموزش بیشتر حرکت کنیم.

سوال: ضمانت اجرایی الگوی کشت چگونه است؟

قربانی: یک بحث ترویجی داریم و یکی سهمیه ای که ما برای هر استان مشخص می کنیم. ریاست جمهوری اعلام کردند برای کسانی که الگوی کشت را می پذیرند آب را رایگان کنیم و کسانی هم که نمی پذیرند سودشان کم می‌شود و رفته رفته این را می پذیرند.

سوال : این دیده شده است که خرید های تضمینی به موقع انجام شود؟

قربانی :در سال گذشته با استقرار دولت سیزدهم ما توانستیم قیمت را به موقع اعلام کنیم. امسال هم تمهیدات انجام شده و ما هفته آینده قیمت های تضمینی را اعلام خواهیم کرد. محصولات زراعی قیمت هایشان آماده است و در چارچوب قانون اصلاح قیمت تضمینی است که باید تا قبل از سال زراعی اعلام شود. از فروردین ماه هزینه گیری را از استان ها انجام دادیم.

سوال: چقدر طلب گندم کاران پرداخت شده است ؟

قربانی : ۶۸ همت پرداخت شده و تا ۸۵  میلیارد یک مقدار مانده که با نهایی شدن فرآیند خرید بقیه مطالبات هم پرداخت می شود.

هفت و نیم میلیون تن خرید گندم انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تولید امسال به یازده میلیون تن برسد.

رونق بخش کشاورزی قرار بود رقم بخورد که خوشبختانه انگیزه در این بخش افزایش پیدا کرده است. در ارتباط با گندم و روغن رانت را داشتیم که هم اکنون جلوی آن گرفته شده است.

سال های گذشته سه و نیم میلیون تن قاچاق می‌شد که با حذف ارز ترجیحی مانع قاچاق شدیم .

قیمت کالا به شدت کاهش پیدا کرده است به واسطه همان قیمت های جهانی سویا ۱۱۳۰۰  بود که هم اکنون به ۱۰۳۰۰ رسیده .سویا هم  از ۱۶۳۰۰  رسیده است به ۱۵۳۰۰ .ما کمبودی در نهاده های کشاورزی نداریم.

مشکل بزرگ تولید کنندگان ما نقدینگی و تسهیلات بود که هم اکنون این مشکل با آن خط اعتباری بیست همتی حل شده است.

سوال: چه کارهای در حوزه نقدینگی انجام شده است ؟

بهبهانی سرپرست بانک کشاورزی: به دستور رییس بانک کشاورزی نود و یک هزار و پانصد و ده میلیارد تسهیلات پرداخت شده که سرمایه در گردش است و نه ماهه است. سود هم از ده درصد تا چهارده درصد داریم که بسته به واحد هاست واحد های کوچک تر یارانه بیشتر به آنها تعلق می‌گیرد. این وام در اختیار مرغداران و دامداران قرار می‌گیرد. محدودیتی در این حوزه وجود ندارد حتی در روز های تعطیل هم بانک کشاورزی باز است.

سوال: مطالبات گندم کاران چقدر پرداخت شده است؟

بهبانی : طبق سهم بانک کشاورزی، قرار شد که پانزده هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم که به طور کامل پرداخت شده است.  تا اکنون هفت میلیون و بیست و شش هزار تن گندم خریداری شده است و نود درصد مطالبات پرداخت شده و تا یک هفته آینده به طور کامل پرداخت خواهد شد .

سوال: در مورد واردات نهاده های داخلی چرا با برنامه فاصله داریم ؟

قربانی: جو و ذرت و دانه های روغنی جزو نهادهای دامی محسوب می‌شوند. ما در مورد جو تا پایان دولت سیزدهم به اعداد و ارقام مد نظرمان می رسیم.

خوشبختانه در مورد ذرت علوفه ای خودکفا شدیم.  تولید در داخل را هدف گیری کردیم و کشت فرا سر زمینی در کشور های مختلف مثل روسیه و اوکراین که هم اکنون در حال انجام است.

کشورهایی که محدودیت منابع آب دارند از منابع آب کشور های دیگر استفاده می‌کنند که کشورهای اطراف ما وارد این حوزه شده و ایران هم وارد حوزه کشت فرا سرزمینی شده است.

در برنامه هفتم توسعه، سیاست ها خیلی تغییر اساسی ندارد. زمان تصویب قانون ششم اتفاقاتی در کشور رخ داد مثل سیل و خشکسالی که محدودیت هایی برای کشت در کشور ایجاد کرد.

سوال : برای نظارت بازار چه برنامه هایی در دستور کار است؟

قربانی : اعداد و ارقام که من دارم با گزارش شما متفاوت است. روال قیمت ها کاهشی است.  اگر قیمت ها افزایش داشته به دلیل کمبود تولید نیست. بحث توزیع و شبکه توزیع را داریم. ما نظارت و بررسی را به صورت فعال و ماهانه داریم و اگر خطایی رخ بدهد سازمان تعزیرات برخورد خواهد کرد.

 در برنامه سال زراعی جدید بازگرداندن واحد های راکد به بازار را در دستور کار داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت کشاورزی الگوی کشت بانک کشاورزی هم اکنون پرداخت شده الگوی کشت انجام شده قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۸۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیراً خبری مبنی بر کلاهبرداری جدید بنزینی در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت مطرح شد به طوری که این کلاهبرداران از طریق جا به جایی تراشه‌های کارت سوخت اقدام به خالی کردن سوخت موجود در کارت‌ها می‌کنند.

مهر در گزارشی نوشت: موضوع از این قرار است برخی از افراد هنگام سوخت‌گیری از خودرو خود پیاده نمی‌شوند و متصدی جایگاه‌ها کارت سوخت را از آن‌ها گرفته و پس از سوخت‌گیری به راننده تحویل می‌دهد که تا این قسمت از ماجرا همه چیز عادی به نظر می‌رسد، اما برای سوخت‌گیری بعدی که مراجعه می‌کند با کارت سوخته مواجه می‌شود در این شرایط تا زمانی که کارت سوخت المثنی برای این افراد صادر نشود امکان سوخت‌گیری برای کسانی که تراشه قبلی را در اختیار دارند وجود دارد برای همین است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بارها تاکید کرد که شهروندان در صورت مشاهده تخلف در جایگاه‌ها می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ مراتب را گزارش دهند که در سریع‌ترین زمان ممکن موضوع بررسی و اطلاع رسانی خواهد شد.

این شرکت همچنین بار دیگر تاکید کرده که تمام شهروندان باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنند، کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوخت‌گیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است و بهتر است شهروندان با رعایت دقت و نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خود استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنند.

بر اساس این گزارش شهروندان باید از در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود جدا خودداری کرده تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900563

دیگر خبرها

  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • صفر تا صد آرایشگری مردانه را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید /درآمد و مزیت
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • آسمان غرب موفق نبود/ شیرودی: درجه تشویقی‌ام را پس بگیرید
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • گره گشایی از روند احداث زیرساخت‌های کشاورزی و صادراتی در خوزستان
  • ناراحتی ستاره سابق از بارسا: از رئال یاد بگیرید!
  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید