Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گلستان رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه احیا و حفظ اسب اصیل ترکمن اقدام بزرگ چندجانبه ورزشی و فرهنگی است، گفت: جهاددانشگاهی طرح جامع احیای اسب اصیل ترکمن را تدوین کند.

ابتدای سال جاری بود که پس از آمایش و اولویت سنجی اهداف در جهاددانشگاهی استان گلستان، باحضور معاون پژوهشی جهاددانشگاهی کشور در این استان و دیدار با استاندار گلستان ۷ محور اصلی فعالیت پژوهشی جهاددانشگاهی در این استان مشخص و حفظ ذخایر ژنتیکی و به نژادی اسب اصیل ترکمن به عنوان یکی از مهم ترین اولویت ها از سوی دو طرف مشخص و هدف گذاری شد، تا جایی که استاندار گلستان در چندین جلسه بر ضرورت ورود جهاددانشگاهی به این عرصه و حمایت دولت از این نهاد در این راستا تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور و با هدف بررسی قوانین و محدودیت های موجود در بخش های مختلف حوزه سوارکاری اعم از اسب دوانی، پرش، درساژ و ... نشستی با حضور مدیران و مسئولان مرتبط جهاددانشگاهی کشور و استان گلستان با رئیس فدراسیون سوارکاری در سالن جلسات این فدراسیون برگزار شد.

حوزه اسب امروز به یک صنعت تبدیل شده است

عضو هیئت علمی مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی در این نشست با اشاره به اینکه حفظ و حراست از یک نمونه ژنتیکی اسب اصیل از جمله رسالت های ماست، اظهار کرد: ما در هر کجا که مردم و مسئولان احساس نیاز کرده و با توجیه علمی و اقتصادی خواستار بهره مندی از ظرفیت جهاددانشگاهی باشند با افتخار در خدمت مردم و مسئولان هستیم.

دکتر عبدالرضا دانشور با بیان اینکه برگزاری جلسه امروز به منظور ایجاد هماهنگی کامل قبل از اقدام عملی برای حفظ و به نژادی اسب اصیل ترکمن در استان گلستان است، افزود: اسب امروز تبدیل به یک صنعت بزرگ در دنیا شده و در برخی از مناطق کشورمان از جمله استان گلستان با زندگی و فرهنگ مردم عجین شده است که بر ضرورت و اهمیت حفظ نژادهای اصیل آن می افزاید.

لزوم هماهنگی با فدراسیون سوارکاری/ درخواست کمک مسئولان گلستانی از جهاددانشگاهی

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ما آماده هرگونه خدمتگزاری از کلونینگ تا به نژادی در این حوزه هستیم، خاطرنشان کرد: استفاده از فناوریهای نوین را در حفظ و تکثیر نژاد اصیل دام سنگین شروع کرده و به نتایج درخشانی نیز رسیده ایم و امیدواریم با استفاده از این تجربه در حوزه اسب اصیل ترکمن نیز بتوانیم خدمت شایسته ای ارائه دهیم.

دکتر داراب یزدانی با اشاره به اینکه امروز مسئولان استان گلستان اعم از استاندار و مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی خواستار ورود جهاددانشگاهی برای کمک به حفظ، تکثیر و اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن هستند، ادامه داد: در حوزه هویت بخشی و صدور تبارنامه برای اسب های متولد شده توسط فناوریهای جدید از جمله جنین منجمد باید از قبل با فدراسیون هماهنگی هایی را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در صورت هماهنگی میان فدراسیون و مجموعه بخش های مختلف دانشی جهاددانشگاهی می توانیم با سرعت مسیر پیش رو را طی کنیم، اضافه کرد: در این جلسه باید قوانین موجود بین المللی درباره صدور تبارنامه و اجازه شرکت در مسابقات به اسب های تولید شده با فناوریهای نوین را بررسی کنیم.

دستور استاندار گلستان برای به نژادی اسب اصیل ترکمن

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان گلستان از دستور و درخواست جدی استاندار گلستان مبنی بر ورود جهاددانشگاهی به حوزه صنعت اسب در بخش های مختلف تاکید کرد و گفت: در دیدار معاون پژوهشی جهاددانشگاهی کشور با استاندار گلستان نیز ایشان بر لزوم کمک جهاددانشگاهی در توسعه صنعت اسب در استان گلستان و همچنین ایجاد ذخایر زنتیک اسب ترکمن، مرکز به نژادی و همچنین مرکز خدمات تخصصی اسب تاکید کردند.

ابراهیم شهبازی با انتقاد از بی توجهی به صنعت بزرگ اسب در سطح کشور به ویژه استان گلستان در سالهای متمادی، گفت: امروزه اسب آخال تکه و یموت ترکمن در سطح دنیا مراکز متعدد مطالعاتی و انجمن های توسعه و خرید و فروش دارد در حالی که در مرکز اصلی و زادگاه این اسب اصیل نگاهی جدی به این حوزه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اسب امروز با فرهنگ ترکمن ها ممزوج شده است، تصریح کرد: باید به این باور برسیم که این عجین شدن با فرهنگ و علاقه مندی به اسب اصیل ترکمن یک سرمایه اجتماعی برای ما در منطقه است که باید آن را حفظ و تقویت کرد.

منفعت صنعت اسب سر سفره مردم بیاید

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان گلستان با بیان اینکه باید صنعت اسب و منفعت آن را بر سر سفره معیشت مردم بیاوریم، خاطرنشان کرد: یقین داشته باشید در صورتی که بتوانیم در حوزه های مختلف خدمات تخصصی پزشکی، ذخیره ژنتیک و اصلاح نژاد ورود جدی کنیم جهش اقتصادی در استان رخ خواهد داد.

شهبازی از اشاره به اینکه از میان حدود ۱۷ هزار اسب موجود در سطح استان گلستان تنها ۱۰۰ اسب دارای شناسنامه ثبت شده و مورد تائید هستند، ادامه داد: هدف گذاری ما این است که ان شاالله در یک برنامه زمانی کوتاه مدت به یک هزار اسب اصیل ترکمن در سطح استان برسیم.

ارزش افزوده و توجیه اقتصادی ضرورت نگهداشت اسب 

رئیس فدراسیون سوارکاری نیز در این نشست با استقبال از ورود علمی به موضوع حفظ و احیای اسب اصیل ترکمن، اظهار کرد: همین که امروز در سطح استان گلستان و کشور احساس نیاز شکل گرفته و مردم و مسئولان از جهاددانشگاهی خواهان ورود علمی به مساله هستند گام بلندی برای توسعه است.

دکتر خلیلی با اشاره به اینکه یکی از معضلات مهم و بزرگ در سطح استان گلستان نگهداشت و هزینه کردن برای اسب هایی است که از نظر اقتصادی ارزش نگهداری و توجیه ندارند، افزود: با توجه به هزینه های زیاد علوفه، نهاده، نگهداری و ... امروز نگهداشت اسبی که ظرفیت های بالایی در حوزه تولید ثروت و ارزش افزوده نداشته باشد اصلا مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه رکوردهای ورزشی در اسب دوانی و پرش و معیارهای مهم در زیبایی از جمله مولفه هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: علاقه مندی مردم کاملا قابل درک است اما ما معتقدیم باید با یک برنامه دقیق و اصولی و استفاده از به نژادی خروجی برنامه تولید و نگهداشت اسب اصیل و دارای ارزش افزوده و توجیه اقتصادی است.

رئیس فدراسیون سوارکاری اشتغال آفرینی ثابت و پایدار، ارزآوری و توسعه نشاط اجتماعی را مزایای نسبی این حوزه دانست و ادامه داد: در دو حوزه پرش با اسب و درساژ هیچ محدودیتی برای استفاده از اسب های تولید شده با فناوریهای نوین از جمله جنین منجمد وجود ندارد اما در حوزه اسب دوانی فدراسیون جهانی ممنوعیت هایی را اعلام کرده است.

غربالگری استعدادسنجی در اسب اصیل ترکمن صورت بگیرد

خلیلی از فقدان اسب نریان مولد خوب و اصیل در کشور خبر داد و گفت: قیمت جهانی این اسب نیز بسیار بالا بوده و علاوه بر آن خدمات کامل بیمه نیز به وارد کنندگان این اسب ها ارائه نمی شود. وی با بیان اینکه برای عملیاتی کردن این جلسه پیشنهاد ما این است که یک سند جامع در حوزه احیا و حفظ اسب اصیل ترکمن تدوین شود، اضافه کرد: در گام اول به نظر ما باید با تحقیقات ژنتیک و دقیق روی اسب ترکمن مشخص کنیم که اسب ترکمن برای کدام یک از سه عرصه اسب دوانی، پرش و یا زیبایی مناسب تر است؟

رئیس فدراسیون سوارکاری تاکید کرد: گام دوم این است که در حوزه مد نظر که برآمده از تحقیقات است برنامه جامعی را برای گسترش و تقویت ظرفیت ها طراحی و اجرا کنیم و به موازات آن برای ثبت اسب اصیل ترکمن به عنوان یک میراث معنوی نیز اقدام کنیم.

خلیلی برنامه ریزی برای تشکیل انجمن های تخصصی و همچنین برنامه مدون برای پرورش و رشد اسب های اصیل ترکمن مبتنی بر تحقیقات علمی جهاددانشگاهی چه در حوزه تغدیه و چه در حوزه ژنتیک آنها را ضروری دانست و تاکید کرد: ایجاد یک شورای اجرایی مشترک میان جهاددانشگاهی و فدراسیون سوارکاری مقدمه ادامه مسیر و تداوم آن در حوزه سایر اسب های اصیل از جمله کرد و دره شوری و .. است.

به گزارش ایسنا در این نشست دکتر شیرازی از دانشمندان پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی و دکتر محسن قلی پور معاون پژوهشی جهاددانشگاهی واحد گلستان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گلستان اسب ترکمن پژوهشگاه ابن سینا پژوهشگاه رویان فدراسیون سوارکاری استاندار گلستان تركمن ابراهیم شهبازی استعدادسنجی شود جهاددانشگاهی رئیس فدراسیون سوارکاری پژوهشی جهاددانشگاهی استاندار گلستان اسب اصیل ترکمن استان گلستان سطح استان اسب دوانی اسب ترکمن صنعت اسب اسب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۸۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی در جهان اسلام تاکید کرد.

سیدوحید حسینی امروز، ۸ اردیبهشت در دیدار با رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، با اشاره به اهمیت توسعه پژوهش در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی و مستندسازی پژوهشی با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های مختلف موجود، توسعه یافته است.

وی، اقدامات عملیاتی و کاربردی در حوزه پژوهشی و فناوری را در پیشبرد اهداف این حوزه ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت گام برداشتن در مسیر توسعه دانش  و مقالات علمی، از روند افزایشی تعداد مقالات و تحقیقات علمی در مجموعه سلامت فارس با شیب معناداری خبر داد.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) نیز در این نشست، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز را ریشه تنومند حوزه علمی استان و کشور معرفی و بر تلاش برای افزایش همکاری و اقدامات مشترک این موسسه با مجموعه سلامت فارس تاکید کرد.

سید احمد فاضل‌زاده از برگزاری ۱۵ نشست مشترک مسئولان موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام  (ISC) با مراکز عالی علمی در استان‌های مختلف کشور خبر داد و بر تداوم نشست مشترک با محوریت مشارکت داده‌ها و تبادل تجربه‌ها، دانش و علم تاکید کرد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت در این حوزه، گزارشی از معرفی فعالیت‌های موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) با محوریت رصد و پایش وضعیت علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و همچنین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان فارس ارائه داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • ۳ خدمت اصلی اپراتور هوش مصنوعی/ دسترسی به چند صد GPU در سال ۱۴۰۳
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود