Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامه ۱۵ سازمان آمریکایی حامی برجام به بایدن، نگرانی محافل نظامی و امنیتی اسرائیل از فروپاشی تدریجی داخلی،بحران انرژی در اروپا، اعتراض مردم الجزایر به حضور مکرون در کشورشان و خوش‌بینی بورل نسبت به سرنوشت مذاکرات وین مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**نخست وزیر پاکستان: همواره قدردان حمایت ایران در لحظات دشوار هستیم

نخست وزیر پاکستان ساعاتی پس از گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت سیل و آسیب دیدگان در آن کشور، گفت: پاکستان همواره قدر دان همدردی و اعلام حمایت ایران از پاکستان در لحظات دشوار سیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد شهباز شریف» در حساب کاربری رسمی خود در توییتر به رایزنی تلفنی خود با آیت‌الله دکتر «سید ابراهیم رئیسی» درباره وضعیت سیل ویرانگر در پاکستان اشاره کرد.

وی نوشت: از جناب سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به خاطر پیام حمایت و همبستگی خود با دولت و مردم پاکستان صمیمانه تشکر می کنم.

نخست وزیر پاکستان افزود: ما از اعلام آمادگی ایران و حمایت از پاکستان در این ساعات سخت قدردانی می کنیم.

رئیس جمهوری کشورمان شنبه شب در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر پاکستان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هر نوع کمک و امدارسانی به مردم سیل‌زده کشور برادر و همسایه پاکستان تاکید کرد.

باران‌های سیل‌آسا در مناطق مختلف این کشور به ویژه ایالات بلوچستان و سِند طی هفته‌های اخیر بیش از یک هزار قربانی داشته و موجب تخریب هزار واحد مسکونی شده است. گفته می‌شود بیش از ۳۰ میلیون نفر در مناطق مختلف پاکستان تحت تاثیر سیل و دیگر حوادث طبیعی ناشی از بارندگی‌های بی سابقه قرار گرفته‌اند.  

سیل حتی روز گذشته در مناطقی از پاکستان ادامه داشت و دولت محلی شمال غرب این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

سفیر پاکستان در ایران نیز طی پیامی با قدردانی از اظهارات رئیس جمهوری ایران، گفت: ایران و پاکستان همواره به پیوندهای ریشه‌دار برادرانه دوستی و همبستگی پایبند خواهند ماند.

دفتر نخست وزیری پاکستان شنبه شب با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به گفت‌وگوی سران ۲ کشور پیرامون سید در پاکستان اعلام کرد: نخست وزیر پاکستان با اشاره به اهمیت روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که اسلام‌آباد متعهد به تحکیم هرچه بیشتر روابط و همکاری‌های مشترک با تهران است.

وی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه از پاکستان از جمله مردم مسلمان کشمیر قدردانی کرد.

https://irna.ir/xjKp۹۲

**نامه ۱۵ سازمان آمریکایی حامی برجام به بایدن: از فرصت تاریخی احیای توافق استفاده کنید

۱۵ سازمان آمریکایی حامی احیای توافق هسته‌ای (برجام) در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواسته اند از "فرصت تاریخی" احیای این توافق استفاده کند.

 نهادهای و سازمان هایی همچون "جی استریت"، موسسه کوئینسی، مرکز ترومن و سازمان "پیروزی بدون جنگ" این نامه را امضا کرده و گفته اند که بازگشت به توافق هسته‌ای، پیروزی بزرگی برای آمریکا و متحدانش است.

 آنها با تقدیر از تلاش دولت بایدن برای دستیابی به توافق با ایران و احیای برجام، خاطر نشان کردند: بازگشت به توافق هسته ای نه تنها امنیت جهانی را افزایش می‌دهد بلکه از بحران هسته‌ای جلوگیری و با کاهش تحریم‌ها، شرایط زندگی مردم ایران را بهبود می دهد.

به نوشته پایگاه خبری سازمان "پیروزی بدون جنگ" که یکی از امضا کنندگان این نامه است، با اشاره به اهمیت استفاده از این فرصت تاریخی برای احیای برجام، اقدام ترامپ در خروج از برجام را استراتژی شکست خورده دانستند و تحریم های دولت ترامپ را باعث افزایش مشکلات مردم ایران دانستند

این بیانیه با تحسین تلاش دیپلمات ها، بازگشت به توافق هسته ای را یک پیروزی امنیتی بزرگ برای برای آمریکا و گامی جهت دوری از مسیر یک جنگ بیهوده دیگر در خاورمیانه توصیف کردند.
در این نامه آمده است طبق نظرسنجی‌ها، مردم آمریکا برجام را بهترین راه پیش‌رو می‌دانند و ۷۸ درصد از مردم از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کنند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

https://irna.ir/xjKp۶h

**خوش‌بینی بورل نسبت به سرنوشت مذاکرات وین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه اتریشی «کرونن سایتونگ» نسبت به سرنوشت مذاکرات وین ابراز خوش‌بینی کرد.

جوسپ بورل در گفت‌وگویی که امروز در پرتیراژترین روزنامه اتریش منتشر شد، ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به فرجام مذاکرات رفع تحریم ها گفت: من پاسخ آمریکا را دریافت کردم؛ اکنون وظیفه ایران است که نسبت به آن واکنش نشان دهد.

بورل ضمن قدردانی از نقش اتریش در مذاکرات اخیر گفت: ما به لحظه مهم رسیده‌ایم، این آخرین میلی متر است؛ (احیای برجام) باعث می شود جهان اندکی امن‌تر شود.

این اظهارات جدید بورل در حالی مطرح شده است که «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا عنوان کرد که در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهادهایی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه، پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد.
بورل نیز چند روز پیش و قبل از پاسخ آمریکا در حاشیه سمیناری در اسپانیا گفته بود: فکر می‌کنم پاسخ ایران معقول است. 

واشنگتن به تازگی به طور رسمی به اظهارات تهران در مورد متن پیش‌نویس پاسخ داده و اعلام کرد که همچنان پاره‌ای مسائل به صورت حل نشده باقی مانده است.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اخیرا طی اظهاراتی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، از سرگیری این توافق را به تصمیم تهران وابسته دانست و مدعی شد: اکنون توپ در زمین ایران است.

https://irna.ir/xjKpmk

**ادامه کمک های بشردوستانه به افغانستان/ رئیس جمهور تاجیکستان با گوترش گفت وگو کرد

رئیس جمهور تاجیکستان و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در یک گفت و گوی تلفنی در مورد وضعیت افغانستان گفت و گو کردند و امامعلی رحمان بر لزوم ادامه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کرد.

امامعلی رحمان گفت که جامعه جهانی باید به کمک های بشردوستانه به مردم رنج دیده افغانستان ادامه دهد و آنها را در شرایط سخت کنونی تنها نگذارد.

امامعلی رحمان همچنین آمادگی تاجیکستان برای مشارکت در این روند از طریق فراهم کردن فرصت‌های لجستیکی برای ارائه چنین کمک‌هایی ابراز کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به نقش مهم مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ابراز امیدواری کرد که این سازمان و ساختارهای ذیربط به مسایل افغانستان توجه لازم را ادامه دهند.

گفت و گوی امامعلی رحمان با گوترش در حالی انجام می شود که رهبر تاجیکستان پیش از این با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در مورد اوضاع افغانستان گفت و گو کرده بود.

روسای جمهور دو کشور درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه برای تامین امنیت منطقه تبادل نظر کرده‌اند و از حضور هزاران جنگجوی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

https://irna.ir/xjKp۸V

**زخمی شدن سه نظامی هلندی بر اثر تیراندازی در آمریکا

سه نظامی هلندی که در حال گذراندن دوره ای آموزشی در آمریکا هستند، روز شنبه به وقت محلی بر اثر تیراندازی در ایندیاناپلیس زخمی شدند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، صبح شنبه به وقت محلی،  سه کماندوی هلندی در یک حادثه تیراندازی در شهر ایندیاناپولیس مرکز ایالت ایندیانا زخمی شدند.

بر پایه گزارش رسانه های محلی، سه نظامی زخمی شده به بیمارستان منتقل شده اند و حال یکی از نظامیان بسیار وخیم گزارش شده است.

بر اساس این گزارش ها، با اینکه وزرات دفاع هلند اعلام کرده که دو نفر از نظامیان هوشیار بوده و توانستند به پرسش های پلیس پاسخ بدهند اما سخنگوی پلیس ایندیاناپلیس در گفتگو با رسانه ها وضعیت آنان را وخیم گزارش کرده است.

طبق گفته اداره پلیس ، تیراندازی پس از ساعت سه و نیم  بامداد شنبه به وقت محلی در ساختمان مسکونی شماره ۱۰۰ مریدین رخ داده است.

برخی رسانه های محلی، احتمال اینکه نظامی های هلندی پیش از مجروح شدن وارد یک درگیری مسلحانه شده باشند، را دور از ذهن ندانستند اما مقامات هلندی با طفره رفتن از پاسخ به این احتمال، موضوع را به پلیس ایندیاناپلیس ارجاع دادند.

سه نظامی هلندی زخمی شده عضو گارد کماندوهای ارتش هلند و در حال گذراندن یک دوره آموزشی نظامی در آمریکا هستند.

آمریکا و هلند روابط دیرینه ای از جمله در زمینه نظامی با یکدیگر دارند و هلند در سال های اخیر جنگنده‌های اف-۳۵ و پهپاد از آمریکا خریداری کرده است.

https://irna.ir/xjKp۸L

**آمریکا برای اولین بار در قطب شمال سفیر تعیین می کند

به دنبال هشدار ناتو در مورد تقویت حضور نیروهای روسیه و چین در قطب شمال، دولت جو بایدن قرار است برای اولین بار برای منطقه قطب شمال سفیر تعیین کند.

وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب اعلام کرد که ایالات متحده یک سفیر کل برای قطب شمال برای رسیدگی به مسائل امنیت ملی، محیط زیست و توسعه در شمال دور منصوب خواهد کرد.

آمریکا سال هاست که یک نماینده و هماهنگ کننده قطب شمال دارد اما با ارتقا موقعیت به سفیر کل ممکن است انرژی جدیدی به این کار وارد کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای بدون اشاره به نام سفیر تعیین شده برای منطقه قطب شمال اعلام کرد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برنامه ای را برای ارتقای موقعیت هماهنگ کننده قطب شمال با تعیین سفیر کل برای منطقه قطب شمال، مشروط به توصیه و موافقت سنا دارد.

تعیین اولین سفیر آمریکا در منطقه قطب شمال در حالی مطرح  می شود که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه با استقبال از سرمایه‌گذاری اخیر کانادا در سیستم‌های دفاعی آمریکای شمالی گفت: توانایی‌های روسیه در قطب شمال یک چالش استراتژیک برای ناتو به حساب می‌آید.

استولتنبرگ ادعا کرد که روسیه صدها سایت نظامی دوران شوروی را در قطب شمال بازگشایی کرده است و از این منطقه برای آزمایش سیستم‌های تسلیحاتی جدید استفاده می‌کند.

وی همچنین هشدار داد که روسیه و چین در حال ایجاد یک شراکت استراتژیک در قطب شمال هستند که ارزش ها و منافع ناتو را به چالش می‌کشد.

https://irna.ir/xjKp۹۸

**اعتراض مردم الجزایر به حضور مکرون در کشورشان

ده ها تن از مردم الجزایر روز شنبه به سفر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در کشورشان اعتراض کردند.

وی در جریان دیدار از شهر «هوران» در الجزایر با تظاهرات مردم این شهر روبرو شد.

در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، درحالی که جمعیت شعار «زنده باد الجزایر» سر می‌دهند، محافظان مکرون دیده می‌شوند که به سرعت او را سوار خودرو کردند.

بر اساس این گزارش، به دنبال این اعتراض‌های مردمی، مکرون سفر خود را کوتاه و مجبور به ترک این شهر شده است.

رئیس جمهوری فرانسه دو روز پیش در نشست خبری باعبدالمجید تبون رئیس جمهوری الجزایر گفت که کشورش و الجزایر گذشته مشترک پیچیده‌ای دارند که در بسیاری از مواقع اجازه نمی‌دهد روابط فرانسه و الجزایر به سمت آینده‌ای بهتر سوق یابد و این گذشته نباید مانعی برای آینده باشد.

وی افزود: ما گذشته را انتخاب نکردیم بلکه آن را به ارث بردیم. ما مسئول ساختن آینده هستیم. هدف من از این سفر ساخت آینده و غلبه بر چالش‌ها است تا نسل‌های جوان دو کشور بتوانند رو به جلو و به سمت آینده حرکت کنند.

مکرون بر تمایل کشورش برای توسعه همکاری در زمینه شرکت‌های کوچک و متوسط، تحقیقات علمی و همکاری آکادمیک میان دانشگاه‌های دو کشور، ورزش و آموزش و نیز عزم کشورش برای ایجاد کمیته مشترکی تاکید کرد.

وی بر اهمیت تداوم هماهنگی بین الجزایر و پاریس در زمینه مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم و همچنین رویدادهای مهم بین المللی تاکید کرد.

مکرون در پایان از طرف خود و مردم فرانسه، بار دیگر به الجزایر بابت قربانیان آتش‌سوزی‌های اخیر در تعدادی از ایالت‌های شرقی آن تسلیت گفت.

مکرون روز پنجشنبه در رأس هیاتی بلندپایه راهی الجزایر شد. 

این نخستین سفر رئیس جمهوری فرانسه به الجزایر در ۵ سال گذشته است.

روابط فرانسه و الجزایر در اکتبر سال گذشته و زمانی به شدت تیره شد که مکرون هیأت حاکم بر الجزایر  را متهم کرد که از خاطرات [جنگ استقلال] برای ادامه بقای خود استفاده می‌کند.

https://irna.ir/xjKp۹۴

**نقض آتش بس  توسط ائتلاف در یمن ادامه دارد

یک منبع در اتاق عملیات ارتباط و هماهنگی ارتش یمن که برای رصد نقض آتش‌بس یمن تشکیل شده است، از تداوم نقض آتش بس توسط ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی خبر داد.

این منبع به خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، ائتلاف سعودی، ۱۶۴ بار این آتش‌بس را نقض کرده است.

وی تأکید کرد، در میان موارد نقض، می‌توان پرواز بالگردهای متخاصم در آسمان منطقه الصوح در نجران و ۳۷ عملیات پرواز هواپیماهای شناسایی مسلح و جاسوسی در استان‌های مأرب، تعز، حجه، جوف، صعده، الضائع، البیضاء، الحدیده و جبهه‌های مرزی میان عربستان و یمن اشاره کرد.

براساس این گزارش ۷۲ مورد نقص آتش‌بس بس نیز شامل تیراندازی به منازل غیرنظامیان و مراکز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های مأرب، تعز، حجه، صعده، الضائع بوده است.

همچنین ۴۴ مورد از این نقض اتش بس نیز مربوط به حملات توپخانه‌ای مزدوران یمنی وابسته به ائتلاف سعودی است که به مواضع مربوط به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در مناطق شرق البلق، الروضه، الدشوش، الطلعه را در مأرب حمله کردند.

نقض آتش بس توسط ائتلاف سعودی ساعاتی پس از آن اعلام می شود که مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد:بر اساس اجرای  آتش بس موجود، همه باید دارای بیداری بالایی  باشند، چرا که هنوز جنگ به پایان نرسیده است

نقض آتش‌بس درحالی رخ می دهد که سازمان ملل متحد برای سومین بار طرف‌های درگیر در یمن را به تمدید دوماهه آتش‌بس متقاعد کرده است.

 هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن ۱۲ خرداد ماه از تمدید دو ماهه آتش بس در یمن خبر داد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دوماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود.
با پایان این آتش بس که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شد، رایزنی های سازمان ملل برای تمدید دوباره آن آغاز شد و در نهایت امروز فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن از دستیابی به توافق برای تمدید دوماهه آن خبر داد.
شورای عالی سیاسی یمن چندی پیش تاکید کرده بود که تمدید آتش‌بس منوط به اجرای کلیه تعهدات دوره قبل آتش‌ بس و جبران خسارت‌های ناشی از نقض آن است.

https://irna.ir/xjKp۹۹

**رییس پیشین سنتکام: جنگ افغانستان ترکیبی از شکست‌های نظامی و دیپلماتیک بود

فرانک مک‌کنزی، رییس پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌ متحده (سنتکام)، پذیرفته است که جنگ افغانستان شکستی برای چهار دولت امریکا در دو دهه گذشته بوده و این شکست را ترکیبی از «شکست‌های نظامی و دیپلماتیک» خوانده است.

روزنامه هشت صبح  به نقل از سایت خبری پاکستان تودی روز شنبه، ۲۷ آگست، از قول مک‌کنزی گفته است که دلیل شکست امریکا در افغانستان این بود که «پاکستانی‌ها هرگز باور نمی‌کردند ما می‌مانیم، بلکه همیشه فکر می‌کردند ما می‌رویم.»

رییس پیشین سنتکام ادعا کرده است که طالبان همیشه در پاکستان پناهگاه امن داشتند و واشنگتن هرگز نتوانست این مشکل را در دو دهه «به‌ اصطلاح جنگ علیه تروریسم» حل کند یا با اسلام‌آباد در مورد آن به توافق برسد.

مک‌کنزی به این عقیده است که واشنگتن درگیر ملت‌سازی شکست‌خورده در افغانستان شده بود و بر تطبیق الگوی غربی حکومت‌داری در این کشور پافشاری می‌کرد، که اشتباه بود.

او گفته است: «من نمی‌دانم که افغانستان با مدل غربی قابل اداره خواهد بود؛ اما من می‌دانم که افغانستان با الگوی بومی اداره شده می‌تواند. با این‌ حال، ما به واقعیت‌های افغانستان در صحنه توجه بسیار کمی داشتیم.»

وی با تأکید بر این‌که افغانستان هنوز بستری برای تهدید امریکا است، گفته که هنوز زود است بگوییم در این کشور جنگ‌زده چه اتفاق می‌افتد.

به گفته او، گروه‌های افراطی که توسط طالبان محافظت می‌شوند، خطرات جدیدی را برای رهبری آینده ایالات‌ متحده ایجاد خواهند کرد.

فرانک مک‌کنزی از سال ۲۰۱۹ تا اپریل ۲۰۲۲ ستاد فرماندهی مرکزی امریکا را رهبری کرده است.

ایالات‌ متحده در ۳۰ آگست ۲۰۲۱، پایان خروج از افغانستان را اعلام کرد و به جنگ ۲۰ ساله در این کشور پایان داد.

https://irna.ir/xjKp۹j

**گزارش کمیسیون رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان طالبان/ در سیل‌های اخیر ۱۹۴ تن جان باخته‌اند

کمیسیون رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان می‌گوید که در نتیجه سیل‌های اخیر در ۲۱ ولایت کشور، ۱۹۴ تن جان باخته و ۲۶۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

روزنامه هشت صبح کابل نوشت‌: شرف‌الدین مسلم، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان روز شنبه در نشست خبری گفت که در این سیلاب‌ها، ۱۲ هزار و ۲۰ خانه به‌گونه جزیی و کلی تخریب و ۹ هزار راس دام تلف شده است.

وی تصریح کرد که هم اکنون بیش از یک میلیون خانواده به کمک‌های فوری و اقدامات اساسی نیاز جدی دارند.

عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طالبان، نیز گفت که در اثر سرازیر شدن سیل‌های اخیر، حدود ۶۰۰ هزار جریب زمین زراعتی تخریب شده‌ است.

به گفته او، در اثر این سیل‌ها، شمار زیادی از درختان مثمر و غیرمثمر نیز از بین رفته است.

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان، گفت که ۴۴۱ بند آب، ۳۲۹ بند محلی، ۷۵۰ کاریز، ۲۲ بند انجنیری و ۶۵۰ متر دیوار استنادی در اثر این سیل‌ها از بین رفته است.

دکتر قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه طالبان، گفت که تیم‌های اضطراری شامل پزشک و نیروهای امداد با امکانات به محلات حادثه فرستاده شده‌اند.

https://irna.ir/xjKp۹m

**ترکیه: بیش از یک میلیون تن غلات از بنادر اوکراین ارسال شده است

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: حجم غلات حمل شده از بنادر اوکراین با میانجیگری سازمان ملل متحد بیش از یک میلیون تن بوده است.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای خاطر نشان کرد: محموله غلات که با حرکت اولین کشتی از بندر اودسا اوکراین در اول آگوست ۲۰۲۲ آغاز شد، به طور ایمن و طبق برنامه  ادامه دارد.

به گفت وزارت دفاع ترکیه، تا به امروز حجم غلات حمل شده از بنادر اوکراین یک میلیون و ۴۳ هزار و ۲۸۶ تن بوده است.

در ۲۲ جولای (۳۱ تیر) موافقت نامه های چند جانبه در مورد رفع محدودیت های عرضه محصولات روسیه برای صادرات و در مورد کمک مسکو در صادرات غلات اوکراینی در استانبول امضا شد.

این قرارداد که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی در دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت، جو و روغن آفتابگردان در جهان است و تا پیش از شروع جنگ، حدود پنج میلیون تن غلات در هر ماه قبل از جنگ روسیه صادر می کرد.

صادرات غلات اوکراین پس از جنگ ۲۴ فوریه کاهش یافت و این ام به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی بویژه  برخی کشورهای در حال توسعه و آفریقایی منجر شد.

https://irna.ir/xjKp۹g

**سوریه: کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای نگرانی‌ها درباره اسرائیل را نادیده گرفت

بسام صباغ، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد شنبه شب گفت که بیانیه پایانی کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای نگرانی‌های کشورهای منطقه درباره زرادخانه اسرائیل را نادیده گرفته است.

سانا، صباغ تاکید کرد که آنچه در پیش نویس سند نهایی دهمین کنفرانس بررسی معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ۲۰۲۰ در خاورمیانه آمده است ضعیف است و پاسخگوی نگرانی های کشورهای منطقه نیست به ویژه اینکه این پیش نویس هیچ ماده ای برای ملزم ساختن (اسرائیل) به پیوستن به آن و قرار دادن همه تاسیسات هسته ای آن تحت پادمان جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی را شامل نمی شود.

نماینده سوریه تصریح کرد: قطعنامه خاورمیانه که در سال ۱۹۹۵ صادر شد،   تا حصول کامل به اهداف و مقاصد آن به قوت خود باقی است.

 سوریه ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس به نتیجه موفقیت‌آمیز برسد و صفحه جدیدی در روند بررسی معاهده باز شود، اما خودخواهی سیاسی کشورهای غربی و ترجیح منافع ژئوپلیتیکی خود بر منافع طرف های معاهده منجر به این نتیجه تاسف بار شده است.

صباغ بر لزوم احترام متقابل به حقوق همه کشورهای طرف معاهده به ویژه حق مسلم آنها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد.

وی گفت: در این راستا، سوریه امیدوار است که این کنفرانس موضعی روشن در قبال تحمیل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی اعمال شده  برخی کشورها بر کشورهای دیگر از جمله تحریم های اعمال شده بر دمشق اتخاذ کند.

نماینده سوریه در پایان افزود که امیدوار است که روند مذاکرات در کنفرانس با شفافیت بیشتر انجام شود و به صورت یکسان تمام کشورها را دربرگیرد.

https://irna.ir/xjKp۹C

**تشدید درگیری ها در لیبی/ شمار کشته ها به ۲۳ تن رسید

گزارش رسانه ها حاکی از تشدید درگیری ها در لیبی است و وزارت بهداشت این کشور بامداد یکشنبه تایید کرد که تاکنون ۲۳ نفر در طرابلس کشته و ۱۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

شبکه الجزیره قطر به نقل از منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، از عقب نشینی نیروهای وابسته به فتحی پاشاغا نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه به داخل شهر مصراته خبر داد.

این نیروها چند ساعت پیش در جاده ساحلی به سوی شهر طرابلس در حرکت بوده‌اند.

از سوی دیگر منابعی در دولت وحدت ملی لیبی به الجزیره گفته‌اند که پهپاد وابسته به ارتش این دولت، تجهیزات وابسته به دولت باشاغا را در نزدیکی کوبری ۲۷ بمباران کردند.

از سوی دیگر منبعی دیگر اعلام کرد که نیروهای حافظ ثبات کنترل همه مواضع هیثم التاجوری در شهر طرابلس را به دست گرفته‌اند.

یک منبع نظامی دیگر نیز به الجزیره گفت که نیروهای دولت وحدت ملی با سلاح سنگین مقر نیروهای اسامه جویلی در غرب طرابلس را هدف قرار داده‌اند.

شرکت ملی نفت لیبی نیز از تعطیلی فعالیت کارمندان این سازمان در طرابلس به دلیل درگیری در این شهر خبر داد.

از سوی دیگر وزیر بهداشت دولت وحدت ملی یمن به بازدید زخمی‌های درگیری های طرابلس رفت.

هلال احمر لیبی مستقر در شهر طرابلس نیز خواستار ضرورت توقق درگیری برای ایجاد گذرگاه‌های امن شده است.

این نهاد اعلام کرد کرد که برای ایجاد گذرگاه‌های امن برای بیرون بردن خانواده‌ها از مناطق درگیری در تلاش هستند.

هلال احمر لیبی خواستار همکاری تمام طرفهای‌ درگیری با تیم‌های امدادی این گروه برای انجام کارهای بشردوستانه در طرابلس شده است.

از سوی دیگر وزارت بهداشت لیبی نیز خبر داد که در ۲۲ عملیات در ساعات گذشته موفق شده است، ۶۴ خانوار را به دور از مناطق درگیری منتقل کند.

همچنین براساس گزارش این وزارتخانه، بیمارستان صحرایی در بیمارستان طرابلس برای پذیرش زخمی‌های درگیری جاری را تجهیز و فراهم کرده است.

وزارت آموزش و پرورش و ریاست دانشگاه طرابلس از تعطیلی این مراکز تا اطلاع ثانوی و توقف برگزاری امتحانات این مراکز علمی خبر داده است.

این کشته و زخمی ها به دنبال تشدید بحران سیاسی میان دولت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت مکلف به ریاست "فتحی پاشاغا"در لیبی و شکل گیری درگیری مسلحانه میان دو گروه حامی آنها در طرابلس شکل گرفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک از لیبی امروز شنبه در گزارشی درباره اوضاع شهر طرابلس در سایه تنش های سیاسی جاری گزارش داد که این شهر شب گذشته شاهد درگیری میان نیروهای حامی الدبیبه و پاشاغا بود.

شهر طرابلس پایتخت لیبی در روزهای اخیر شاهد استقرار نیروهای نظامی است و این امر به دلیل وقوع درگیری مسلحانه در نتیجه اختلافات سیاسی میان دولت های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا است و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می کند.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی پذیرد و می گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

درگیری‌های طرابلس از جمعه شب تا صبح شنبه ادامه داشت و در آن از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده شد.

منابع محلی نیز در این باره گزارش دادند که درپی این درگیری‌ها خسارت‌هایی به خانه‌ها و منازل شهروندان وارد شد.

در همین حال، دولت وحدت ملی در بیانیه‌ای این درگیری‌های مسلحانه را محکوم کرد. در بیانیه دولت الدبیبه آمده است که این درگیری درپی تیراندازی یک گروه مسلح به سمت یک کاروان در خیابان «الزاویه» در راستای اجرای دستورالعمل پاشاغا شکل گرفت.

https://irna.ir/xjKp۹p

**گوترش : آماده میانجیگری برای برون رفت از بن‌بست‌ سیاسی در لیبی هستیم

دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه گفت : آماده میانجیگری برای حل بحران و برون رفت بن بست سیاسی در لیبی هستیم.

آنتونیو گوترش افزود: از طرفهای درگیر در لیبی می‌خواهیم، وارد یک گفت وگوی واقعی برای حل و فصل و برون رفت از بن‌بست سیاسی در کشورشان شوند.

وی همچنین خواستار توقف خشونت در طرابلس شده است.

گوترش همچنین گفت از طرف‌های درگیر در لیبی می‌خواهیم تا برای حل اختلاف خود از زور و خشونت استفاده نکنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: درخواست ما از طرف های یمنی، دفاع از غیرنظامی ها و جلوگیری از انجام هرکاری است که موجب تشدید تنش‌ها شود.

وی در پایان آمادگی خود را برای میانجیگری جهت کمک به طرفهای درگیر  در لیبی برای ترسیم نقشه راهی جهت برون‌رفت از بحران سیاسی لیبی اعلام کرد.

وزارت بهداشت دولت لیبی شنبه شب از افزایش شمار کشته‌های درگیری‌ها در طرابلس خبر داد و اعلام کرد که شمار این افراد به ۲۳ تن رسیده است.

براساس گزارش این وزارتخانه همچنین در این درگیری‌ها ۱۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این کشته و زخمی ها به دنبال تشدید بحران سیاسی میان دولت وحدت ملی به ریاست "عبدالحمید الدبیبه" و دولت مکلف به ریاست "فتحی پاشاغا"در لیبی و شکل گیری درگیری مسلحانه میان دو گروه حامی آنها در طرابلس شکل گرفته است.

رسانه‌ها از لیبی روز شنبه در گزارشی درباره اوضاع شهر طرابلس در سایه تنش های سیاسی جاری گزارش داد که این شهر شب گذشته شاهد درگیری میان نیروهای حامی الدبیبه و پاشاغا بود.

شهر طرابلس پایتخت لیبی در روزهای اخیر شاهد استقرار نیروهای نظامی است و این امر به دلیل وقوع درگیری مسلحانه در نتیجه اختلافات سیاسی میان دولت های عبدالحمید الدبیبه و فتحی پاشاغا است و این درحالی است که سازمان ملل نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شدید می کند.

الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است، به فتحی پاشاغا به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی پذیرد و می گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

درگیری‌های طرابلس از جمعه شب تا صبح شنبه ادامه داشت و در آن از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده شد.

منابع محلی نیز در این باره گزارش دادند که درپی این درگیری‌ها خسارت‌هایی به خانه‌ها و منازل شهروندان وارد شد.

در همین حال، دولت وحدت ملی در بیانیه‌ای این درگیری‌های مسلحانه را محکوم کرد. در بیانیه دولت الدبیبه آمده است که این درگیری درپی تیراندازی یک گروه مسلح به سمت یک کاروان در خیابان «الزاویه» در راستای اجرای دستورالعمل پاشاغا شکل گرفت.

مناطق جنوبی پایتخت لیبی پنجشنبه گذشته نیز شاهد استقرار نیروهای نظامی وابسته به الدبیبه به منظور مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی دولت مکلف پاشاغا بود.

این تحرکات دو روز بعد از نامه فتحی پاشاغا به الدبیبه مبنی بر تحویل دادن دولت لیبی به وی انجام شد.

الدبیبه در پاسخ به نامه پاشاغا در صفحه شخصی خود در فیسبوک خطاب به وی نوشت: وزیر کشور پیشین؛ به ارسال پیام های تکراری و تهدیدات به جنگ افروزی و هدف قرار دادن غیرنظامیان پایان بدهد.

https://irna.ir/xjKp۹G

**پلیس ژاپن از هوش مصنوعی و پهپادهای شناسایی برای اجلاس گروه هفت استفاده می کند

پلیس ژاپن به دنبال ترور آبه شینزو نخست وزیر سابق این کشور برای تامین امنیت مقامات در اجلاس گروه هفت از تجهیزات پیشرفته از جمله هوش مصنوعی و پهباد استفاده می کند.

کویچی تانی رئیس کمیته امنیت عمومی ژاپن به شبکه ان اچ کی گفت: پلیس ژاپن مصمم است رویکرد حفاظت از مقامات عالی رتبه را به طور اساسی تغییر دهد و در اجلاس گروه هفت که سال آینده در هیروشیما برگزار می شود از هواپیماهای بدون سرنشین، سپرهای شیشه ای ضد گلوله و هوش مصنوعی استفاده می کند.

وی  در ادامه افزود: در سال آینده در جریان اجلاس گروه هفت ما قصد داریم از هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر انواع فناوری های پیشرفته استفاده کنیم. ما می خواهیم این یک نمونه برای امنیت و نظم در داخل و خارج کشور شود.

افزایش اقدامات دفاعی از مقامات در حالی در ژاپن تقویت می شود که آبه شینزو در ۸ جولای در شهر نارا ژاپن در حین سخنرانی در مبارزات انتخاباتی مورد حمله قرار گرفت. تتسویا یاماگامی قاتل او از پشت به آبه نزدیک شد و از فاصله حدودا ۱۰ متری دو گلوله شلیک کرد.

پلیس گفت، آبه بلافاصله پس از مجروح شدن هوشیار بود، اما پس از انتقال به بیمارستان، وضعیت او با ایست قلبی و ریوی وخیم شد.

بیمارستان دانشگاه پزشکی نارا همان روز مرگ آبه را اعلام کرد. وی ۶۷ سال داشت.

https://irna.ir/xjKp۹t

**شهرک نشینان و نظامیان صهیونیست زیر آتش مقاومت در کرانه باختری

رسانه های فلسطینی امروز دوشنبه از تیراندازی به سمت نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر جنین و یک شهرک دیگر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن خبر دادند.

شهرک صهیونیست نشین "کوخاف یعقوب" در نزدیک شهر اشغالی قدس دو بار هدف تیراندازی مبارزان فلسطینی قرار گرفت.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: یک شهرک نشین در اثر اولین تیراندازی به شهرک "کوخاف یعقوب" از سمت منطقه قلندیا زخمی شد.

مبارزان سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تقریبا روزانه نیروهای اشغالگر و مراکز ایست و بازرسی و شهرک های صهیونیست نشین را هدف آتش خود قرار می دهد.

در همین راستا، بخش قدیمی شهر جنین در کرانه باختری بامداد امروز شاهد یورش نظامیان صهیونیست بود که با مقاومت شدید مبارزان فلسطینی روبرو شد و مبارزان فلسطینی به سمت خودروای نظامیان صهیونیست تیراندازی کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی اطلاعاتی درباره کشته یا زخمی شدن نظامیانش دراین درگیری منتشر نکرده است.
نظامیان رژیم صهیونیستی در تیراندازی پراکنده خود در جنین دستکم سه شهروند فلسطینی را زخمی کردند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شد.

افزایش مبارزه مسلحانه گروههای مقاومت فلسطین بویژه در دو شهر نابلس و جنین که اسطوره مقاومت در کرانه باختری به شمار می روند، بیش از پیش سران رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

https://irna.ir/xjKpbJ

**بحران انرژی در اروپا/ خطر تعطیلی باشگاه های فوتبال انگلیس را تهدید می کند

به نوشته تارنمای روزنامه دیلی میل، در پی اعلام خبر افزایش هزینه های انرژی، برخی از باشگاه های فوتبال انگلیس با خطر تعطیلی روبرو شده اند.

دیلی میل دیروز در گزارش از وضعیت بحران انرژی در اروپا و آثار و تبعات ناشی از آن، نوشت: برخی از باشگاه های فوتبال جزیره پیش بینی می کنند که هزینه هایشان چهار برابر شده و مدیران باشگاه ها از مالکان آنها می خواهند تا به جای جذب بازیکن جدید به فکر پرداخت قبض گاز و دیگر هزینه های جاری باشند.

دیلی میل به نقل از برخی از مدیران باشگاه های انگلیس نوشت: بیم آن می رود که اوجگیری هزینه های انرژی تنها نوک کوه یخ باشد. بر اساس برنامه اعلام شده افزایش بهای گاز و برق، برخلاف سقف ۸۰ درصد ویژه مصارف خانگی، هزینه انرژی مشاغل و باشگاه ها به صورت نامحدود قابل افزایش است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، باشگاه فارست گرین که قبض انرژی فصل پیش آنها حدود ۹۰ هزار پوند بوده، پیش بینی کرده که با وجود تامین برق مصرفی باشگاه از پنل های خورشیدی و توربین های بادی، هزینه انرژی این باشگاه در فصل آتی سه برابر شود.

پیامدهای کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا موجب افزایش هزینه ها به خصوص در بخش انرژی قاره سبز شده و کشورهایی که بیش از دیگران به منابع روسیه وابسته بودند بیشترین ضربه را از ناحیه کاهش صادرات گاز این کشور متحمل شده اند.

در انگلیس ۴۰ درصد گاز صرف تولید برق می شود ولی تاثیر آن بر هزینه برق نامتناسب است. در ماه آوریل (اوایل بهار) نیز گرانی ۵۴ درصدی برق، ۲۴ میلیون خانوار انگلیسی را تحت تاثیر قرار داد.

بر خلاف آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، انگلیس وابستگی بسیار کمتری به گاز روسیه دارد ولی ساختار بازار انرژی آن به نحوی است که به شدت به تغییرات بهای جهانی گاز طبیعی حساس است.

https://irna.ir/xjKpdL

**وزیر دفاع استرالیا با هدف ترمیم روابط نظامی به آلمان، فرانسه و انگلیس سفر می‌کند

وزیر دفاع استرالیا امروز (یکشنبه) اعلام کرد برای تقویت روابط دفاعی با آلمان، فرانسه و انگلیس این هفته به اروپا سفر می‌کند.

وزیر دفاع استرالیا در حالی که با شدت گرفتن جنگ اوکراین بر اهمیت همکاری کشورهای همفکر تاکید کرد، افزود برای تقویت روابط دفاعی با شرکای اروپایی این هفته به فرانسه، آلمان و انگلیس سفر می‌کند.  

این سفر که قرار است از فردا ۲۹ اوت تا اول سپتامبر انجام شود نخستین سفر «ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا از زمان به قدرت رسیدن دولت چپگرای این کشور در انتخابات ماه مه به این کشورها خواهد بود.

«ریچارد مارلز» با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی خود در این سفر که فرصتی برای استرالیا در جهت تقویت تعهداتش برای در روابط دفاعی با اروپاست دیدار می‌کند.

دراین میان دولت استرالیا  درحالی که از فرانسه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و تواناترین شرکایش نام برد، افزود سفر به فرانسه به " بازسازی " روابط دوجانبه کمک خواهد کرد. استرالیا در ماه ژوئن به توافقی ۵۵۵ میلیون یورویی با «ناوال گروپ» کارخانه کشتی‌سازی ارتش فرانسه با توجه به تصمیم سال گذشته برای فسخ قرارداد چندین میلیارد دلاری برای زیردریایی‌های فرانسوی دست یافت. در این راستا کانبرا  امیدوار است این قرارداد به ترمیم روابط میان دوکشور با فسخ قرارداد قبلی توسط دولت پیشین و امضای قراداد جدید با آمریکا و انگلیس که به اتحاد «آکوس» انجامید کمک کند.  

وزیر دفاع استرالیا در بیانیه‌ای همچنین درباره روابط با انگلیس گفت : «روابط ما با انگلیس هم تاریخی و هم براساس منفعت مشترک و نشانگر ادامه تعهدات‌مان به آکوس است. سفر من به اروپا درزمانی اتفاق می‌افتد که جنگ اوکراین  اهمیت افزایش همکاری شرکای همفکر هم در اروپا و هم در هند-اقیانوسیه را نشان می‌دهد»  

پیش از این ریچارد مارلز در ماه ژوئن برای بهبود تقویت همکاری دوجانبه دفاعی برای مقابله با افزایش نفوذ چین در آسیا به ژاپن سفر کرده بود.  

https://irna.ir/xjKpcx

**خطرات امنیتی مدیریت اسناد بدست آمده از اقامتگاه ترامپ بررسی می‌شود

آوریل هاینس مدیر اطلاعات ملی آمریکا در نامه‌ای به کمیته اطلاعاتی و نظارتی مجلس نمایندگان از همکاری نهاد متبوعش با وزارت دادگستری به منظور بررسی خطرات امنیتی اسناد بدست آمده از اقامتگاه ترامپ خبر داد.

«آوریل دی. هاینس» مدیر اطلاعات ملی در نامه ای به نمایندگان اعلام کرد که نهاد متبوعش در مورد اسناد حساس و خطرات احتمالی ناشی از مدیریت اسناد بدست آمده از اقامتگاه «دونالد ترامپ» در فلوریدا برای امنیت ملی ایالات متحده بررسی های لازم را انجام می دهد.  

براساس این نامه که بدست نیویورک تایمز رسیده، هاینس به اعضای ارشد کمیته اطلاعاتی و نظارتی مجلس نمایندگان گفته است که نهاد متبوعش با همکاری وزارت دادگستری اطمینان حاصل خواهند کرد تا این بررسی ها تداخلی با تحقیقات جنایی وزارت دادگستری نداشته باشد. این بررسی ها مشخص می‌کند که چه منابع یا سیستم‌های اطلاعاتی را می‌توان از روی اسناد شناسایی کرد و در صورت افتادن به دست عوامل دیگر چه خطراتی برای امنیت ملی آمریکا دارد.

ارسال نامه از سوی مدیر اطلاعات ملی به اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در حالی است که اعضای ارشد این مجلس در تاریخ ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) خواستار بازبینی فوری و ارزیابی خسارت حاصل به اسناد محرمانه ای شدند که در پی تفتیش اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو بدست آمد. .

وزارت دادگستری ایالات متحده روز جمعه، نسخه ویرایش شده ای از استشهاد مورد استفاده برای حکم بازرسی مار-آ لاگو را منتشر کرد که در آن فاش شده بود ترامپ پس از ترک قدرت جعبه های حاوی اسناد بسیار محرمانه را همراه با خود خارج کرده بود.  

پیش از یورش پلیس فدرال به اقامتگاه ترامپ در فلوریدا، آرشیو ملی و وزارت دادگستری تلاش زیادی برای بازیابی این اسناد فوق محرمانه انجام دادند.

 در ماه ژانویه، آرشیو ملی، ۱۵ جعبه از مار-آ-لاگو جمع آوری کرد و پس از بررسی این جعبه ها از سوی اف بی آی، مشخص گردید در مجموع ۱۸۴ سند با عنوان محرمانه و ۲۵ سند با مهر فوق محرمانه توسط ترامپ از کاخ سفید خارج شده اند.

https://irna.ir/xjKpfZ

**دعوت رئیس‌جمهور کلمبیا از گروههای مسلح غیرقانونی برای پیوستن به «آتش‌بس چند جانبه»

رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا که با وعده برقراری «صلح کامل» روی کار آمد از گروه‌های مسلح در سراسر این کشور دعوت کرد تا به یک «آتش‌بس چندجانبه برای ورود به یک روند مذاکره ملموس» ملحق شوند.

«گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری کلمبیا همزمان با عزم کنگره این کشور برای اعلام یک «نشست آتش‌بس بزرگ»، گروه‌های مسلح فعال در این کشور آمریکای جنوبی را به «خلع سلاح عمومی» دعوت کرد.

پترو، جنگجوی چریکی سابق که از سال ۱۹۹۰ میلادی سلاح خود را بر زمین گذاشت و به زندگی غیر نظامی بازگشت، در جریان بازدید از شهرداری منطقه ایتوآنگو که به عنوان یکی از مناطق اصلی خشونت و درگیری در شمال غربی کلمبیا شناخته می‌شود با طرح این ابتکارعمل از گروه‌های مسلح خواست تا در مرحله نخست، «آتش‌بس چندجانبه برای ورود به یک روند مذاکره ملموس» اعمال شود.

رئیس‌جمهوری کلمبیا تاکید کرد نامه‌هایی از همه گروه‌های مسلح دریافت کرده است که «خواهان صلح هستند» اما خاطر نشان کرد: از حرف‌ها باید به سمت عمل برویم و این امر مستلزم مذاکره با برخی گروه‌های سیاسی است.

پترو افزود: زمانی می‌توانیم وارد عمل شویم که گفت‌وگوها با یک توقف چندجانبه درگیری‌ها و آتش‌بس پیشنهادی به این گروه‌ها در سراسر کشور آغاز و اجرا شوند.

نمایندگان کنگره کلمبیا که از اعضای «کمیسیون صلح سنا» هستند در تلاشند تا با بازدید از ۶۰ منطقه شهرداری در سراسر کلمبیا که بیشترین آسیب از درگیری‌های گروه‌های مسلح را متحمل شده‌اند به وضعیت خشونت شدید در این کشور سامان دهند.

رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا که با وعده برقراری «صلح کامل» روی کار آمد همچنین به تازگی و در راستای تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات صلح، احکام بازداشت و دستور استرداد شورشیان «ارتش آزادی‌بخش ملی» (ELN) از کوبا را به حالت تعلیق درآورد.

نمایندگان گروه چریکی «ارتش آزادی‌بخش ملی» از زمان مذاکرات قبلی همچنان در کوبا هستند. این مذاکرات در دولت «خوآن مانوئل سانتوس» آغاز و در سال ۲۰۱۹ میلادی متوقف شد.

حضور گوستاوو پترو نه فقط در کلمبیا که خواستار پایان دادن به خشونت سیاسی سیستماتیک است، نتایجی به همراه خواهد داشت بلکه در سطح بین‌المللی و به ویژه آمریکای لاتین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

درگیری مسلحانه داخلی کلمبیا نزدیک به شش دهه به طول انجامیده است و تنها بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۸ حداقل ۴۵۰ هزار کشته برجای گذاشت که بیشتر آنها غیرنظامی بودند.

«ایوان ولاسکوئز» وزیر دفاع این کشور این هفته اعلام کرد کلمبیا در بحبوحه درگیری داخلی، بمباران‌های هوایی علیه گروه‌های مسلح غیرقانونی را به حالت تعلیق در می‌آورد تا از آسیب‌های جانبی به جمعیت غیرنظامی جلوگیری کند و در راستای پیشبرد صلح کامل گام بردارد.

https://irna.ir/xjKpg۲

**سردرگمی سران رژیم اسرائیل در پرونده های منطقه ای؛ از مقاومت فلسطین تا ایران

سران رژیم صهیونیستی در قبال پرونده های رویارویی با جبهه مقاومت فلسطین، تعیین مرزهای بین فلسطین اشغالی و لبنان و مذاکرات مربوط به توافق احتمالی هسته ای با ایران دچار سردرگمی و بلاتکلیفی عجیبی شده اند که این امر در موضعگیری های متضاد و شرایط کنونی تل آویو مشهود است. 

روزنامه البناء لبنان در همین ارتباط به وضعیت کنونی سران رژیم صهیونیستی در مواجهه با پرونده های منطقه ای در سایه نبرد اخیر مقاومت در غزه و افزایش عملیات مبارزان فلسطینی در کرانه باختری، پرونده ترسیم مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان در سایه هشدار و ضرب الاجل حزب الله و موضعگیری های متضاد آنها در قبال مذاکرات مربوط به دستیابی به یک توافق احتمالی هسته ای با ایران پرداخته است.

این روزنامه در گزارش خود آورده است: سردرگمی حداقل توصیفی است که می توان از حال و روز کنونی سران رژیم صهیونیستی در برخورد با پرونده های مهم داشت. بن بست اسرائیل در مواجهه با مقاومت فلسطین به ویژه هنگامی عیان تر می شود که می بینیم نیروهای مقاومت رویکرد " وحدت میدانها" را در پیش گرفته و در سایه عدم پایبندی این رژیم به تعهدات و توافقها، به این نتیجه رسیده اند که تشدید مقاومت بهترین و مناسب ترین گزینه در پیش رو است.

البناء افزود: این رژیم در پرونده تعیین مرزهای آبی با لبنان و برداشت از منابع نفت و گاز نیز با دو گزینه تسلیم شدن در برابر مطالبات لبنان یا رفتن به سمت یک جنگ نامعلوم قرار گرفته است و هم اکنون در وضعیت بغرنجی به سرمی برد. آنها یا باید برای جلوگیری از یک رویارویی شکست خورده در برابر حزب الله که آمادگی کامل خود را برای جنگ احتمالی و پیروزی قاطع در آن اعلام کرده، به خواسته های لبنان تن دهند یا به سمت جنگی نامعلوم بروند. سردرگمی سران اسرائیل همچنین در پرونده مذاکرات مربوط به توافق هسته ای و حس فقدان اثرگذاری لازم اسرائیل بر تصمیم آمریکا در این زمینه با توجه به متغیرها و معادلات جدید منطقه ای مشهود است. همین امر یائیر لاپید نخست وزیر موقت این رژیم را  وادار به عقب نشینی از لحن انتقادی خود در قبال آمریکاییها و هماهنگ شدن با تصمیمات واشنگتن در مسیر دستیابی به یک توافق احتمالی با ایران کرده است.

این روزنامه نوشت: صهیونیستها اکنون خود را ناگزیر به پذیرش نتایج اجتناب ناپذیر این توافق احتمالی بر معادلات قدرت در منطقه و تغییر کفه های موازنه قدرت بین جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی می بینند که برای اسرائیل فاجعه بار است. ایران موفق شده که توان موشکی و روابط خود با محور مقاومت در منطقه را از توافق احتمالی پیش رو ، خارج کند. دیوید برنیگ رئیس موساد به این واقعیت اذعان کرده است. این سردرگمی به مشاجره و تبادل اتهامات بین برینگ و لاپید منجر شده و او رفتار نرم لاپید و تغیر لحن او در قبال آمریکایی ها را غیر حرفه ای خوانده و سخنانش مبنی بر اینکه آمریکایی ها موضع خود در قبال ایران را با در نظر گرفتن نقطه نظرات اسرائیل تغییر داده اند، صرفا ظاهری و بی جا دانسته و گفته است که به رغم اظهارات لاپید، معلوم نیست عملا در پشت پرده مذاکرات درباره احیای برجام چه می گذرد.

https://irna.ir/xjKnQN

**بحران انرژی در اروپا و چالش جدی برای کسب‌وکارها در سوئیس

به دنبال بحران انرژی، افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم در کشورهای اروپایی به علت مشکلات ناشی از جنگ اوکراین، کسب‌وکارها در کشور سوئیس به علت افزایش قیمت برق با مشکل مواجه شدند.

«ورنر لوگینبول» رییس کمیسیون فدرال برق سوئیس (الکام) به یک شبکه رادیو و تلویزیون این کشور گفت که "افزایش سرسام آور قیمت برق" برخی از مشاغل را با مشکل جدی مواجه کرده است.

لوگینبول در گفتگو با این شبکه رادیویی سوئیس افزود: درحالیکه هر کاری انجام می‌دهیم تا هیچ کمبود برقی وجود نداشته باشد، اما خطر آن در هفته‌های اخیر از بین نرفته است.

رییس الکام همچنین معتقد است که بحران انرژی در زمستان غیرقابل اجتناب است زیرا پیش بینی این مشکل دشوار بوده است.

روز سه‌شنبه گذشته الکام طرح‌هایی را ارائه کرد تا اپراتورهای برق‌آبی از ارائه ذخایر بیشتر (که معمولاً در بازار آزاد فروخته می‌شد) برای کمک به جبران کمبودهای پیش‌بینی‌شده در زمستان، خودداری کنند.

یک روز بعد از آن دولت سوئیس اعلام کرد که زمستان امسال کشور در راستای اهداف اتحادیه اروپا داوطلبانه سعی در کاهش مصرف گاز تا ۱۵ درصد دارد. یک طرح چهار مرحله‌ای با کمبودها روبرو است که می‌تواند محدودیت‌های مصرف انرژی شخصی را به دنبال داشته باشد.

بر پایه این بیانیه، سوئیس قصد دارد در بازه زمانی اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ماه) تا مارس ۲۰۲۳ (اسفند ماه) مصرف گاز را از متوسط مصرف ۵ سال گذشته کمتر کند.

اتحادیه اروپا پیشتر از ۲۷ کشور عضو که البته سوئیس جزو آنها نیست، خواسته بود تا مصرف گاز خود را تا ۱۵ درصد کاهش دهند تا به صورت مشترک از ایجاد وضعیت کمبود در زمستان پیش رو جلوگیری و عرضه کافی گاز را تضمین کنند.

سوئیس همه گاز مورد نیاز خود را وارد می‌کند و سه چهارم این سوخت نیز از آلمان وارد می ‎شود.

https://irna.ir/xjKpfv

**تاکید سفیر ایران بر آمادگی تهران برای کمک به لبنان در زمینه بحران سوخت

سفیر جمهوری اسلامی ایران ایران در لبنان تاکید کرد که تهران برای کمک به لبنان در زمینه بحران کنونی سوخت در این کشور آمادگی دارد.

"مجتبی امانی" سفیر ایران در لبنان در جریان دیدار  "علی حجازی" دبیر کل حزب بعث عربی سوسیالیستی لبنان بر تعهد جمهوری اسلامی ایران به حمایت کامل از مردم لبنان و آمادگی تهران برای ارسال بی قید و شرط سوخت به محض پذیرش دولت لبنان و اعزام هیاتی رسمی از جانب دولت این کشور برای هماهنگی به تهران تاکید کرد.

حجازی قدردانی فراوان حزب متبوعش از نقش جمهوری اسلامی ایران را ابراز داشت که باعث درامان ماندن لبنان و منطقه از افتادن در دام بسیاری از توطئه ها برای تغییر هویت منطقه و عدم عدول از مسائل برحق آن و در راس همه آنها آرمان آزادی فلسطین شد.

وی همچنین ابتکارعمل های ایران در حمایت از مردم لبنان در راستای کمک برای خروج از شرایط دشوار این کشور را که آخرین مورد آن آمادگی برای اهدای بی قید و شرط سوخت به لبنان است، ستود و در عین حال از عدم موضع دولت لبنان تا این لحظه در قبال آن به رغم شرایط ناگوار مردم این کشور به دلیل قطع دائمی برق، ابراز تاسف کرد.

https://irna.ir/xjKpjd

**ارزیابی تحولات فلسطین و منطقه در دیدار هیات جنبش حماس با سید حسن نصرالله

هیاتی از مسئولان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

هیاتی متشکل از صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و خلیل الحیه و اسامه حمدان از مسئولان ارشد این جنبش با دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کردند.

در این دیدار آخرین تحولات سیاسی و میدانی در فلسطین، لبنان و منطقه به ویژه رویارویی های اخیر در نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس و همچنین اوضاع پیش روی منطقه با توجه به تحولات اتفاق افتاده بررسی و ارزیابی شد.

https://irna.ir/xjKpmg

**حکیم خواهان بکارگیری همه ظرفیتها برای استقبال از زائران اربعین شد

رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی خواستار پذیرایی از زائران اربعین حسینی (ع) با همه توان و ظرفیت های دستگاهها و نهادهای مردمی و دینی این کشور شد.

سید عمار حکیم در این پیام آورده است: همزمان با راه‌افتادن اولین کاروان زائران سالار شهیدان امام حسین(ع) برای احیای شعایر زیارت میلیونی و جهانی اربعین که از جنوبی‌ترین نقطه عراق آغاز شد و صدها هزار زائر از خارج کشور نیز در آن مشارکت خواهند داشت، از استانداری‌ها و فعالان اجتماعی و عشایر عزیز و مواکب حسینی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهیم که با همه توان برای پذیرایی از زائران عراقی، عرب و خارجی تلاش کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تأکید کرد که همگان برای فراهم ساختن بهترین شرایط برای ادای مراسم زیارت بکوشند، به نحوی که در آن هویت انسانی و اسلامی و عربی و ملی عراق و اخلاق والا و کرامت و بخشندگی و مهمان‌نوازی آنان برای زائران و مهمانان سالار شهیدان و اهل بیت(ع) آشکار شود.

برپایه این گزارش، وی همچنین درباره برخی تلاش‌های مشکوک که پشت پرده نفاق در پی فتنه‌افکنی درباره زائران خارجی دوستدار اهل بیت (ع) و خلاف ارزش‌های والای ملت عزیز عراق است، هشدار داد.

https://irna.ir/xjKppf

**نگرانی محافل نظامی و امنیتی اسرائیل از فروپاشی تدریجی داخلی

محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از  تشدید تفرقه و دو دستگی درونی در بین "اسرائیلی ها" و فروپاشی تدریجی این رژیم در آینده ابراز نگرانی کردند.

پنج وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از جمله ایهود باراک، گابی اشکنازی، بنی گانتس، موشه یعلون و گادی آیزنکوت در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم اذعان کردند که "موجودیت اسرائیل از درون در معرض خطر و تهدید قرار دارد".

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از آیزنکوت تصریح کرد: چیزی که بیش از همه اسرائیل را تهدید می‌کند، فقدان انسجام در بین اسرائیلی ها است.

باراک نیز در این باره گفت: همه روسای کنونی و سابق دستگاه‌های امنیتی اسرائیل از موساد تا شین‌بت بر این باور هستند که بزرگترین تهدید علیه آینده اسرائیل، خطر از دست دادن انسجام اسرائیلی ها و قرار گرفتن آنها در دو طیف سکولار و دینی (حریدی و صهیونیستی) جدا از هم است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد که اشکنازی، بنی گانتس و یعلون نیز با نظرات آیزنکوت و باراک هم نظر بوده و آن را تایید کردند.

رژیم صهیونیستی در سایه بحران های شدید درونی خود، اکنون تحت محاصره گروه‌های مقاومت قرار دارد و به خاطر تضادهای سیاسی درونی نیز در طول چهار سال گذشته نتوانسته یک کابینه پایدار تشکیل دهد و در این مدت پنج بار انتخابات پارلمانی برگزار کرده است.

نظرسنجی‌ها حاکی از این است که انتخابات ماه نوامبر آتی نیز مشکل بی‌ثباتی سیاسی در سرزمین‌های اشغالی را حل نخواهد کرد و هیچ کدام از سه جریان راست، چپ و میانه در رژیم صهیونیستی نخواهند توانست اکثریت قاطع را در پارلمان این رژیم برای تشکیل کابینه ای باثبات به دست آورند.

https://irna.ir/xjKphN

**رئیس نیروهای مسلح طالبان: مشکلات مناطق مرزی مربوط به دولت سابق افغانستان است

«فصیح الدین فطرت » رئیس ستاد نیروهای مسلح حکومت طالبان روز یکشنبه ادعا کرد که مشکلات مرزی افغانستان مربوط به دولت سابق این کشور بوده وحکومت فعلی در تلاش برای حل مسائل از طریق گفت و گو و مذاکره است،

رئیس ستاد ارتش حکومت طالبان افغانستان امروز در کنفرانس خبری همچنین با اعلام خبر شناسایی و دستگیری شماری از عوامل شلیک راکت در مناطق مرزی، گفت: افرادی که مسئول راکت‌پراکنی در نواحی مرزی بودند شناسایی و دستگیر شدند. 

وی در ادامه سخنانش گفت این افراد شرور قصد دارند نشان دهند دولت موقت طالبان توانایی ایجاد امنیت ملی را ندارد. 

رئیس ستاد ارتش همچنین با اشاره به تنش‌های پنجشیر گفت همه چیز در سراسر این منطقه تحت کنترل است.

https://irna.ir/xjKpqc

**ونزوئلا و ایران در مسیر «اتحاد بزرگ علمی- فناوری»

معاون بخش علم، فناوری، آموزش و سلامت ریاست جمهوری ونزوئلا با اعلام راهی شدن نخستین گروه از متخصصان ونزوئلایی حوزه سلول‌های بنیادی به تهران، از گسترش همکاری‌های علمی این کشور آمریکای جنوبی با ایران در جهت دستیابی به «اتحاد بزرگ علمی- فناوری-صنعتی» خبر داد.

«گابریِلا خیمنز رامیرز» معاون بخش علم، فناوری، آموزش و سلامت ریاست جمهوری ونزوئلا اعلام کرد ونزوئلا و ایران مکانیسم‌های هماهنگی به منظور گسترش مزایای تحقیقات بالینی انجام شده در دو کشور ایجاد خواهند کرد.  

وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی همچنین اعلام کرد نخستین گروه از متخصصان ونزوئلایی حوزه سلول‌های بنیادی از «موسسه تحقیقات علمی ونزوئلا» (IVIC)، شنبه ۲۷ اوت (پنجم شهریور ماه) عازم ایران شدند. طبق اعلام این مقام ونزوئلایی این گروه از متخصصان در فرآیند تبادل دانش فنی و تجربیات پژوهشی در «پژوهشکده سلول‌های بنیاد رویان» در بیمارستان شریعتی تهران شرکت خواهند کرد. 

رامیرز خاطرنشان کرد: جمعه گذشته جلسه کمیته فنی برگزار کننده نمایشگاه علم و فناوری ایران و ونزوئلا برگزار شد و در جریان آن، حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری قطعی شد.

زمینه‌های تقویت روابط و تاریخ‌های برگزاری این رویداد از موضوعات مورد بحث این جلسه بود. به گفته رامیرز، حضور بیش از ۱۵۰ غرفه‌دار در بخش‌های علمی و فناوری از ایران در این نمایشگاه از موارد در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: ما خبرهای بسیار خوبی داریم که قرار است رئیس‌جمهوری در روزهای آینده اعلام کند و این یک فرصت فوق‌العاده برای یک اتحاد بزرگ علمی- فناوری- صنعتی خواهد بود.

به گفته خیمنز، ونزوئلا و ایران از سال ۲۰۱۹ توافق‌نامه‌هایی در زمینه علم و فناوری دارند و در این جلسات «اتحادی بزرگ» برای مطالعه گیاهان دارویی در ونزوئلا برای پیشبرد علم گیاه‌شناسی و فارماکوژنیک که بخشی از علم مطالعه اصول دارویی گیاهان است، ایجاد خواهند کرد.

تهران و کاراکاس که روابطشان به دهه ۱۹۶۰ میلادی بازمی‌گردد، در طول سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور، به طور قابل توجهی روابط خود را تقویت کرده‌اند.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا به دنبال تور اوراسیایی اخیر خود از تاسیس معاونت علم، فناوری و آموزش و سلامت ریاست جمهوری ونزوئلا خبر داد. وی در جلسه ای با شورای معاونین خود، خاطرنشان کرد ونزوئلا نیز مانند ایران می‌تواند به توسعه فناوری دست پیدا کند. وی همچنین به وزرای نفت و علم و فناوری دستور داد تا با همکاری ایران پارک توسعه فناوری و صنعت برای موضوعات بهداشت و آموزش را طراحی و راه اندازی کنند.

https://irna.ir/xjKppT

**ترفند جدید غرب برای ارسال تجهیزات به اوکراین

نیروهای روسی بعد از شروع جنگ بین روسیه و اوکراین با استفاده از تجهیزات دریایی و هوایی اقدام به از بین بردن نیروی دریایی اوکراین کرده و از سوی دیگر با استفاده از ناوها و کشتی های جنگی خود ارتباطات دریایی کی یف را با خارج قطع کردند.

در چنین شرایطی نیروهای اوکراین با قطع ارتباط دریایی شان با خارج تنها از راه زمینی می توانستند با کشورهای حامی خود در غرب ارتباط بگیرند که این راه هم توسط نیروهای روسیه با حملات موشکی و هوایی مورد حمله و تهدید قرار می گرفت.

با این وضعیت در دریا نیروهای اوکراین برای ضربه زدن به نیروی دریایی روسیه اقدام به مین گذاری دریایی کرده و البته این اقدام متقابل به ادعای اوکراینی ها از سوی نیروهای روسی نیز انجام شد تا کشتی ها و قایق های اوکراین قادر به خروج از بنادر و حمله به کشتی های روسیه و امکان دریافت تجهیزات نظامی را نداشته باشند.

مین گذاری‌های دریایی طی ماه های گذشته در دریای سیاه و اطراف بنادر اوکراین منجر به این شد که اوکراین تحت فشار قرار گرفته و تنها راه تامین تجهیزات و تسلیحات توسط این کشور از راه های زمینی باشد که آن نیز توسط موشک ها و هواپیماهای روسی مورد حمله قرار گرفته و منهدم می شوند و این کشور بشدت از نظر تجهیزات و تسلیحات تحت فشار قرار دارد.

کشورهای غربی بعد از تحت فشار قرار گرفتن اوکراین و مشکلات این کشور در تامین تجهیزات نظامی و تسلیحاتی و حتی مواد غذایی با طرح این موضوع که جهان نیازمند غلات کشاورزی اوکراین است، توافقی بین مسکو و کی یف با میانجیگری ترکیه امضا کردند تا کشتی ها از بنادر اوکراین حرکت کرده و غلات این کشور را صادر کنند و در این راه برخی کشتی های حامل غلات طی روزهای گذشته راهی بنادر سایر کشورها شدند.
اقدامی که ارتباط دریایی اوکراین با سایر کشورهای بویژه کشورهای غربی را باز کرد و فرصتی پیش پای آنها قرار داد تا با استفاده از این شرایط بتوانند تجهیزات نظامی نیز به بهانه اعزام کشتی برای انتقال غلات اوکراین از طریق دریا به اوکراین برسانند. اما مین های دریایی موجود در اطراف بنادر اوکراین همچنان مانع اصلی در این راه بشمار می رود.

طبق خبرهایی که دیروز منتشر شد بعد از اعزام کشتی های حامل غلات از اوکراین، انگلیس شماری زیردریایی‌های بدون سرنشین به اوکراین برای ردیابی مین‌های دریایی واگذار کرده است.

وزارت دفاع این کشور اعلام کرد:"این زیر دریایی ها برای استفاده در آب‌های کم عمق ساحلی ساخته شده اند و قادرند تا یکصد متر زیر آب مین‌ها را ردیابی، تعیین محل و شناسایی کنند و به این ترتیب نیروی دریایی اوکراین قادر خواهد بود آن‌ها را خنثی کند.

این وزارتخانه افزود:"ده‌ها نفر از نیروی دریایی اوکراین طی ماه‌های آینده برای استفاده از این زیر دریایی ها آموزش خواهند دید و البته آموزش‌ها برای اولین گروه از این افراد آغاز شده‌است.آمریکا و انگلیس هم کار آموزش این نیروها را برعهده خواهند داشت." 

وزارت دفاع انگلیس افزود:"با اینکه تعدادی از محموله‌های غلات بر اساس یک توافق که با میانجیگری سازمان ملل امضا شد توانستند از اوکراین خارج شوند، ولی این فرآیند به خاطر وجود مین‌های زیردریایی که روس‌ها در طول آب‌های ساحلی اوکراین کار گذاشته اند، بسیار محدود شده است.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در موضع‌گیری علیه روسیه ادعا کرد:«تلاش‌های بدبینانه مسکو برای باج‌گیری با تامین غذای جهان نباید موفق باشد.»

او درباره برنامه کشورش برای اعزام مین‌روب به اوکراین گفت:«این تجهیزات و آموزش‌های حیاتی به اوکراین در امن نگه داشتن آب‌هایش به برقرار کردن جریان نقل و انتقال غلات به جهان و حمایت از نیروهای مسلح اوکراین در هدف آنها برای دفاع از بنادر و خط ساحلی خود کمک خواهند کرد.»

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد، تلاش‌ها برای صادرات مواد غذایی از اوکراین همچنان به سبب «مین‌های دریایی رها شده توسط نیروهای روس» با اختلال مواجه است.

با حملاتی که روسیه طی ماه های گذشته به مسیرهای ریلی و زمینی ارسال تجهیزات از سوی غرب به اوکراین کرده، اکنون به نظر می رسد که کشورهای غربی و اوکراین به دنبال ایجاد راه های ارتباطی دریایی هستند تا بتوانند ضمن طولانی کردن جنگ، مانع از شکست اوکراین شده و روسیه را درگیر این جنگ نگهدارند. اقدامی که در ماه های گذشته نیز با ارسال تجهیزات پیشرفته از سوی غرب به اوکراین جریان داشت و اکنون موضوع صادرات غلات اوکراین فرصت را برای باز کردن راه جدید ارتباطی بین اوکراین و غرب از راه دریای سیاه فراهم کرده است.

https://irna.ir/xjKpbR

**آلمان: به ارسال سلاح به اوکراین برای جنگی طولانی ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد کشورش به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین از جمله تامین سلاح سنگین، در مواجهه با جنگی که به گفته وی، «سال‌ها به طول خواهد انجامید»، ادامه خواهد داد.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «بیلد» تاکید کرد: برای من واضح است که اوکراین از آزادی و نظم صلح‌آمیز ما دفاع می‌کند و بنابراین تا زمانی که لازم باشد به حمایت مالی و نظامی از آن ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه آلمان با بیان اینکه جهان باید اینطور فرض کند که «این جنگ برای سال‌ها به طول بیانجامد» گفت: متاسفانه دولت روسیه در اندیشه به زانو درآوردن اوکراین و مردم این کشور است.

بائربوک با ابراز حمایت خود از اوکراین برای باز پس‌گیری کریمه که جامعه بین‌المللی از سال ۲۰۱۴، «الحاق غیر قانونی» این شبه‌جزیره توسط روسیه را به رسمیت نشناخته است، وعده داد: ما هر کاری که لازم است انجام خواهیم داد تا این هدف محقق نشود.

وزیر امور خارجه دولت «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان همچون «رابرت هابک» وزیر اقتصاد این کشور، پیش از آغاز جنگ اوکراین نیز خواستار پایان دادن به وابستگی به انرژی روسیه بودند. به این ترتیب بائربوک پیشنهادهای شرکای لیبرال خود مبنی بر فعال کردن مجدد خط لوله نورد استریم۲ به عنوان راهکار اضطراری مقابله با کمبود گاز در این کشور را نیز رد کرد.

اولاف شولتس چهارشنبه گذشته در پیامی ویدیویی که به مناسبت جشن ملی اوکراین در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد، اعلام کرد این کشور ۵۰۰ میلیون یورو دیگر جنگ‌افزارهای نظامی به اوکراین تحویل خواهد داد که بخشی از آن در سال ۲۰۲۳ تحویل می‌شود.

صدراعظم آلمان با بیان اینکه تحریم‌های خود را [علیه روسیه] ادامه خواهیم داد، افزود: با حمایت مالی از اوکراین به بازسازی شهرها و روستاهای ویران شده این کشور کمک می‌کنیم.

با گذشت شش ماه از جنگ اوکراین، متحدان غربی این کشور میلیاردها دلار تجهیزات نظامی و سایر کمک‌ها را به کی‌یف ارسال کرده‌اند و گرچه این اقدامات از شکست سریع جلوگیری کرد اما آن‌ها از پیوستن مستقیم به نبرد علیه نیروهای روسی که اکنون بخش‌های زیادی از شرق و جنوب اوکراین را در کنترل دارند، محتاط بوده‌اند.

https://irna.ir/xjKprW

**نگاه سیاستمداران چارچوب هماهنگی شیعی عراق به طرح جدید مقتدا صدر

شماری از سیاستمداران چارچوب هماهنگی شیعی عراق اجرا شدن طرح جدید رهبر جریان صدر درباره بحران سیاسی را غیرممکن و فاقد جنبه قانونی دانسته و تصریح کردند که جریان های سیاسی کُرد و اهل سنت عراق نیز با این طرح همگام نیستند. 

جریان صدر دیروز شنبه طرح جدید و در عین حال عجیبی را برای پایان دادن به بحران سیاسی این کشور مطرح کرد که بر اساس آن همه احزاب و شخصیت های سیاسی نباید در انتخابات آینده شرکت کنند.

«محمد العراقی» از نزدیکان «مقتدا صدر» که به طور معمول نظرات وی را بازتاب می دهد و در عراق از او به عنوان "وزیر صدر"  یاد می شود، روز شنبه در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این طرح خواستار عدم مشارکت همه احزاب و شخصیت‌های سیاسی در انتخابات آینده است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون در روند سیاسی مشارکت داشته اند.  

وی افزود: این طرح، رهبران، وزیران و کارکنان و وابسته به احزاب از جمله جریان صدری را شامل می‌شود. 

العراقی با بیان اینکه این مطالبه مهمتر از تقاضای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است، ابراز عقیده کرد که این طرح، جایگزینی برای همه ابتکاراتی است که برخی از جمله سازمان ملل به دنبال آن هستند. 

وی اظهار داشت: صدر تا حداکثر ۷۲ ساعت دیگر برای امضای این قرار داد آمادگی دارد.  

این درحالی است که تاکنون مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق نسبت به طرح منتشر شده از سوی این فرد نزدیک به خود، بصورت رسمی اظهار نظر نکرده است.  

در همین ارتباط، رسانه های عراقی در ساعت اخیر در مصاحبه با شماری از سیاستمداران عراقی نظر آنها را درباره این طرح و علل ارایه آن جویا شدند. "محمود الحیانی" عضو ائتلاف الفتح به عنوان زیر مجموعه چارچوب هماهنگی شیعی عراق گفت که کنار گذاشتن احزاب از فرآیند سیاسی منجر به آشوب در کشور خواهد شد و رهبران چارچوب شیعی تحقق یافتن خواسته مقتدا صدر را سخت و دشوار می بینند.

الحبانی "موافقت کردها و اهل تسنن با دعوت به عمل آمده از سوی صدر را ناممکن" دانسته و تصریح کرد: جریان های سیاسی را که در سطح جامعه هوادار دارند، نمی توان از صحنه کنار گذاشت.

وی افزود: کنار گذاشتن احزاب سیاسی از یک آشوب جدید حکایت می کند و نبود قوه مقننه در مدت اخیر، به فساد موجود شدت بخشیده است.

الحبانی توضیح داد: جنبه قانونی برای تحقق یافتن خواسته مقتدا صدر وجود ندارد و خروج جریان صدر از پارلمان صحنه سیاسی را پیچیده تر کرد. حل و فصل بحران سیاسی با گفت وگو و تفاهم امکان پذیر است.

در همین راستا، "عادل المانع" عضو ائتلاف دولت قانون از زیر مجموعه های چارچوب هماهنگی شیعی خاطرنشان کرد: درخواست مقتدا صدر مبنی از کار برکنار کردن کارکنان استخدام شده از سال ۲۰۰۳ به این سو شبیه فراخوان به عمل آمده در خصوص ریشه کن کردن حزب بعث منحله در عراق است.
المانع ابراز داشت: کردها و اهل تسنن با فراخوان صدر همراه و همگام نیستند . اگر بخواهیم همه را ریشه کن کنیم در مرحله آینده چه کسی عهده دار امور خواهد شد.

وی اظهار داشت: دعوت به عمل آمده از سوی مقتدا صدر زمینه را فراهم می کند تا جریان های لیبرال، لائیک و بعثی با تشکیل احزاب جدید هدایت و رهبری مرحله آینده را برعهده بگیرند . کنار گذاشتن جریان های سیاسی موجود به معنای کنار گذشتن تجربه به دست آمده توسط طبقه حاکم در عراق است.

از سوی دیگر، " سلام حسین" عضو ائتلاف الفتح ابراز داشت: نمی توان تقریبا سه میلیون رای داده شده به چارچوب شیعی را لغو کرد . چارچوب شیعی بدون جریان صدر نمی تواند در فرآیند سیاسی فعالیت کند و همین امر در مورد جریان صدر نیز صدر صدق می کند.

سلام یادآور شد که برخی از افراد در نهان در صدد از بین بردن عراق و به طور مشخص کنار گذاشتن شیعیان از صحنه سیاست هستند . نظام حاکم بر عراق دمکراتیک فدرال است و بر همین اساس هیچ یک از جریان های سیاسی را نمی توان از صحنه حذف کرد . نمی توان احزابی که در دوران اشغال عراق توسط آمریکا و حاکمیت داعش تروریست شهید دادند و جانفشانی کردند را از صحنه کنار گذاشت.

از سوی دیگر، عائد هلالی یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعی گفت: نمی توان جناح ها و احزاب را از مرحله آتی عراق حذف کرد و آنها را در انتخابات و یا صحنه سیاسی و دولتی عراق مشارکت نداد؛ به ویژه با توجه به اینکه طرف های یاد شده دارای پایگاه مردمی هستند.

هلالی توضیح داد: طرح ابتکاری صدر بحران عراق را حل نخواهد کرد و بر اختلاف و درگیری سیاسی خواهد افزود. این طرح از سوی همه طرف های سیاسی و نه تنها طرف های شیعی مردود است. جناح ها و احزاب سیاسی به هیچ طرفی تحت هیج عنوانی اجازه نخواهند داد تا آنها را از صحنه سیاسی کنار بگذارد.

در همین راستا، فالح خزعلی نماینده فراکسیون چارچوب هماهنگی شیعی گفت: فراخوان صدر با اصل آزادی منافات دارد و درخواست وی مبنی بر تحریم مشارکت جریان های سیاسی یک درخواست غیرواقعی است.

همسو با مواضع نمایندگان چارچوب هماهنگی شیعی عراق، "ریزان شیخ دلیر" نماینده سابق کُرد در پارلمان عراق نیز در گفت وگو با رسانه ها تصریح کرد: محال است که احزاب کرُد فراخوان و طرح مقتدا صدر را بپذیرند.

وی تاکید کرد: ابتکار مقتدا صدر غیرقانونی است و مرده به دنیا آمده است.

دلیر افزود: طرح مقتدا صدر ما را وا می دارد تا رهبرانی از سیاره ای دیگر بیاوریم و این طرح به هیچ وجه تحقق نخواهد یافت. ما نیازمند برگزاری انتخابات زودهنگام در حال حاضر هستیم.

وی ادامه داد: جریان برآمده از دل اعتراضات اکتبر عراق از هیچ طرح یا اعتراضی به طور رسمی حمایت نمی کند. همپیمانان رهبر جریان صدر خواهان دستیابی به قدرت هستند و طرح وی را که در بردارنده افزایش تنش است، نخواهند پذیرفت. همگان خواهان حاکمیت یافتن هستند و به سوی تشکیل دولت پیش خواهند رفت.  

در راستای این دیدگاهها، " باسم خشان " نماینده مستقل پارلمان عراق تیز طرح رهبر جریان صدر را یک گام به عقب دانست و گفت: حقیقت روشن این است که توئیت صالح محمد عراقی فراخوان احزاب برای انحلال خود و خودداری آنها از مشارکت در روند سیاسی نیست بلکه یک گام بزرگ رو به عقب و مقدمه ای برای عقب نشینی صدر از همه خواسته هایش است چرا که متوجه شده این خواسته ها تنها با بهای بسیار گزافی بدست می آید که مردم پیش از احزاب هزینه آن را می پردازند. عقب نشینی دیرهنگام مقتدا صدر بهتر از ادامه یافتن هرج و مرج  در عراق است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند. 

تحصن هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان و اطراف پارلمان در منطقه سبز بغداد از چندی پیش موجب شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در  هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود وعدم مذاکره اصرار می‌ورزد. 

چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

https://irna.ir/xjKpkh

**تقلای صهیونیست‌ها برای تاثیر بر مذاکرات وین در سایه اذعان به برخورداری ایران از دانش هسته‌ای

سران رژیم صهیونیستی با اذعان به برخورداری ایران از دانش هسته‌ای و نیز احتمال دستیابی به یک توافق با ایران، بار دیگر در سایه اختلاف‌نظرهای خود به تکاپو افتاده‌اند تا شاید بتوانند بر این روند تاثیر بگذارند.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «کان» نوشت: یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل قرار است با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای ایران گفت و گو کند.

این رسانه به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی پیش بینی کرد که دیدار لاپید و بایدن بعد از سخنرانی بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۰ سپتامبر برگزار شود.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «کان»، همچنین از گفت‌وگوی تلفنی بایدن و لاپید در روزهای آینده خبر داد.

در همین حال، بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز روز شنبه در دیدار با روسای یک اندیشکده آمریکایی در واشنگتن گفت: لازم است توافق هسته ای ایران اصلاح شود.

وی در عین حال اذعان کرد: ایران به دانش، زیرساخت و ظرفیت‌هایی در حوزه هسته‌ای دست پیدا کرده که بیشتر آنها غیرقابل بازگشت هستند.

گانتس با ابراز نگرانی تصریح کرد: توافقی که محدودیت‌های کمی روی ایران اعمال کند زمینه را برای توسعه برنامه هسته ای ایران فراهم می کند.

وی همچنین خواستار برخورد با متحدان منطقه‌ای ایران بدون توجه به سناریوهای احتمالی در ارتباط با توافق هسته ای شد.

همزمان شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی ۲۴ نیوز» نیز گزارش داد که لاپید خواستار توضیح رئیس موساد درباره تحقیر آمریکا به خاطر امضای توافق هسته ای احتمالی با ایران شده است؛ امری که نشان از اختلافات داخلی و سردرگمی آنها در زمینه چگونگی برخورد با این پرونده دارد.

https://irna.ir/xjKprF

**دعوت کویت از رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی/ آغاز ثبت نام کاندیداها از فردا

دولت کویت با دعوت از رای دهندگان برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور در ۲۹ سپتامبر (هفتم مهر) اعلام کرد که ثبت نام کاندیداها از فردا دوشنبه آغاز می شود.

دولت کویت امروز (یکشنبه) فرمان دیوان امیری برای برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد و افزود: از رای دهندگان برای انتخاب اعضای پارلمان در روز پنجشنبه مصادف با ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی دعوت به عمل می‌آید.

در بیانیه دولت کویت آمده است: نخست‌وزیر و وزیران باید این فرمان را اجرا کنند و این فرمان از تاریخ صدور نافذ شده و در روزنامه رسمی منتشر می‌شود.

طبق این فرمان، ثبت نام کاندیدها از فردا دوشنبه آغاز و تا هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) ادامه خواهد یافت.

۷۹۵ هزار و ۹۲۰ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی کویت هستند.

«احمد الحجری» رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور کویت پیش از این اعلام کرد که تمامی شهروندانی که به سن ۲۱ سالگی رسیده اند، به طور خودکار در فهرست رای دهندگان قرار می گیرند.

براساس قانون شماره پنج مصوب سال ۲۰۲۲ میلادی، شهروندان کویتی برای شرکت در این انتخابات از کارت ملی خود استفاده می کنند.

انتخابات پارلمانی کویت پس از تصمیم شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت مبنی بر انحلال پارلمان برگزار می شود.

https://irna.ir/xjKprZ

**همکاری تسلیحاتی اسرائیل با ناتو در سایه بحران در روابط تل آویو – مسکو

در شرایطی که روابط مسکو و تل‌آویو به خاطر حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین تیره شده است، یک روزنامه چاپ تل‌آویو از فروش دو فروند هواپیمای جاسوسی این رژیم به یکی از اعضای پیمان نظامی ناتو خبر داد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی تحت عنوان «مشتری مخفی هواپیماهای جاسوسی اسرائیل در ناتو فاش شد»، نوشت: اسناد موجود حاکی از آن است که ایتالیا دو هواپیمای جمع‌آوری اطلاعات به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار از اسرائیل خریداری کرده‌است.

این گزارش تصریح کرد: صنایع هوافضای اسرائیل قراردادی به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار، با ایتالیا برای خرید دو هواپیمای جاسوسی و خدمات جانبی آنها امضا کرده است.

براساس اسناد وزارت دفاع و پارلمان ایتالیا، بعد از خرید این دو هواپیمای جاسوسی، تعداد هواپیماهای ویژه خریداری شده از رژیم صهیونیستی به چهار عدد می‌رسد.

در ماه جولای امسال، صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که قراردادی با ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای فروش هواپیما به یکی از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است اما جزئیات آنرا منتشر نکرده بود.

هاآرتص با بیان اینکه قرارداد خرید هواپیماهای جاسوسی از رژیم صهیونیستی در ماه مارس ۲۰۲۲ امضا شده بود، از امضای قراردادی ۱۰ ساله بین ایتالیا و این رژیم به ارزش ۳۶۰ میلیون دلار برای ارائه خدمات جانبی به این هواپیماها خبر داد.

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان جنگ اوکراین را جنگ ناتو و روسیه ارزیابی کرده‌اند، همکاری تسلیحاتی تل‌آویو با اعضای این پیمان نظامی می تواند روابط رژیم صهیونیستی و کرملین را بیش از پیش به سمت تنش ببرد. 

دادگستری روسیه در اقدامی ضدصهیونیستی، حکم بسته شدن دفاتر آژانس یهود وابسته به رژیم صهیونیستی را در سراسر این کشور صادر کرد.

https://irna.ir/xjKptL

**بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز و زغال سنگ در افغانستان به مرحله استخراج رسید

مسئولان اداره معادن و پترولیم فاریاب می گویند که این ولایت با کیفیت ترین معدن طلا، بزرگ‌ترین معادن نمک، مرمر، نفت و گاز و زغال سنگ را دارد که به تازگی استخراج زغال سنگ آن آغاز شده و سایر معادن نیز به زودی فعال می شود. همزمان با شروع استخراج آنها هزاران تن در این ولایت مشغول کار می شوند.

امان الله شیدایی رئیس معادن و پترولیم فاریاب امروز یکشنبه گفت: یک معدن زغال سنگ فاریاب را در شهرستان خیبر افتتاح کردیم که در جریان آن صدها نفر مشغول کار شدند.
 
به گفته او، این معدن در روستای «بند یخک» خیبر قرار دارد که بزرگترین معدن زغال سنگ فاریاب را تشکیل می دهد.
 
شیدایی گفت که معدن بزرگ زغال سنگ شهرستان خیبر حدود ۱۰ سال پیش به ثبت رسید؛ اما به دلایل ناامنی هیچ شرکتی موفق به استخراج آن نشده بود و بعضا مردم محلی از آن استفاده می کردند.
 
رئیس معادن و پترولیم فاریاب افزود: معدن زغال سنگ «بند یخک» در ۸۳ کیلومتری شهر میمنه؛ مرکز ولایت فاریاب در دامنه کوه های تیربند ترکستان واقع شده است.
 
«این معدن دو متر عرض، ۴۰۰ متر عمق و صدها کیلومتر طول دارد. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان وزارت معادن، این معدن ادامه زغال سنگ بلخاب است که تا کوتل سبزک هرات ادامه دارد.»
 
شیدایی گفت که سه روز پیش قراردادی با شرکت مهر خاتم الانبیا صورت گرفته و قرار است پنج هزار تن زغال سنگ که هر تن آن سه هزار افغانی در نظر گرفته شده، طی دو ماه آینده از معدن شهرستان خیبر استخراج و در برابر آن ۳۰ کیلومتر مسیر این معدن را بسازد.
 
او اضافه کرد که دو ماه بعد با ساخت راه برای این معدن، دوباره با شرکت های تجارتی دیگر این معدن را قرارداد می کنیم که پس از آن استخراج اساسی آن آغاز می گردد.
 
رئیس معادن و پترولیم فاریاب تاکید کرد که این معدن زغال سنگ شهرستان خیبر ظرفیت کار همزمان صد شرکت برای استخراج را دارد که هزاران تن در فاریاب مشغول کار خواهند شد.
 
رئیس معادن گفت: در مراحل نخست عملیات اجرایی هستیم و هر قدر عمق معدن زیادتر شود، کیفیت آن افزایش می یابد. فعلا هم زغال فاریاب درجه پایین‌تر از بلخاب و بلندتر از سمنگان و بغلان را دارد.
 
رئیس معادن و پترولیم فاریاب همچنین گفت که فاریاب علاوه بر معدن بند یخک، یک معدن زغال سنگ دیگر نیز در شهرستان خیبر در چهل و پنج کیلومتری شهر میمنه دارد که زغال سنگ آن از کیفیت پایین‌تری برخوردار است و تنها در کوره های خشت پزی خود فاریاب استفاده می شود.
 
او اضافه کرد که تنها زغال در فاریاب وجود ندارد؛ بلکه این ولایت بزرگترین معادن طلا، نمک، گچ، مرمر و نفت و گاز را دارد که در آینده نزدیک تمامی شان به قرارداد سپرده می شوند.

معدن نمک
شیدایی تصریح کرد که معدن نمک فاریاب در شهرستان اندخوی قرار دارد که معدن درجه دوم نمک سطح جهان را تشکیل داده و از صد سال بدین سو در این ولایت شناسایی شده است.
 
او گفت که این معدن بزرگ نمک در میان ریگزارها قرار دارد و در حال حاضر از سوی دولت استخراج شده و به فروش می رسد.
 
معدن گچ
رئیس معادن و پترولیم فاریاب همچنین گفت که یک معدن بزرگ گچ در ولسوالی شیرین تگاب این ولایت قرار دارد که هنوز برای استخراج با شرکتی قرارداد امضا نشده و قرار است در آینده نزدیک قرارداد آن امضا شود.
 
معدن طلا
شیدایی اضافه کرد که یک معدن طلا با کیفیت بالاتر از طلای عربی در لولاش مرکز ولسوالی کوهستانات این استان وجود دارد که طلای با عیار بیست و چهار دارد و به زودی به شرکت ها برای استخراج سپرده می شود.
 
معادن سنگ مرمر، نفت و گاز
رئیس معادن و پترولیم فاریاب همچنین گفت که معدن سنگ مرمر در شهرستان خیبر و  نفت و گاز در شهرستان های قیصار و اندخوی قرار دارند که هنوز استخراج آنها نیز آغاز نشده است.
 
شیدایی در پایان گفت که با آغاز استخراج تمامی معادن فاریاب این ولایت به مرکز تجارت مبدل خواهد شد، فقر و بیکاری نیز ازبین رفته و شهروندان آن مشغول کار می شوند.
 
این در حالی است که سال های پیش نیز مسوولین محلی فاریاب گفته بودند اگر بر استخراج ذخایر نفت و گاز این ولایت سرمایه گذاری شود، افغانستان به یکی از صادرکنندگان نفت و گاز در منطقه مبدل خواهد شد.
 
فاریاب ذخایر بزرگ نفت و گاز کشور را دارد و اگر این ذخایر استخراج شود، افغانستان از نگاه تولید نفت و گاز خودکفا خواهد شد و نفت و گاز اضافی اش را صادر خواهد کرد.
 
علاوه بر این، اکساید سیلیکان، پولی میتال، جغل خاکدار، ریگ صحرایی، سلفر و پولی میتال از دیگر ذخایر معدنی ولایت فاریاب را تشکیل می دهند که تاکنون استخراج آنها آغاز نشده است.

https://irna.ir/xjKpvG

**اعتصاب غذای نامحدود ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی

یکهزار اسیر فلسطینی در اعتراض به بدرفتاری زندانبانان رژیم صهیونیستی و اقدامات سرکوبگرانه آنها در زندان و نادیده گرفته شدن حقوق خود دست به اعتصاب غذا می زنند.

کمیته عالی امور اسرای فلسطینی روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در صورتی که اداره زندان های رژیم صهیونیستی از بدرفتاری سازمان یافته علیه اسیران فلسطینی دست برندارد و این شیوه را تغییر ندهد، هزار اسیر فلسطینی از روز پنجشنبه دست به اعتصاب غذای نامحدود می زنند.

این کمیته که از نمایندگان همه گروه های مقاومت فلسطین تشکیل شده است افزود: در نخستین مرحله، هزار اسیر فلسطینی از اول سپتامبر (۱۰ شهریور) اعتصاب غذا را آغاز می کنند و در مراحل بعد، شمار دیگری از اسرای فلسطینی به آن می پیوندند.

بر اساس این بیانیه، اعتصاب غذا تا زمان پذیرش همه خواسته های اسیران توسط رژیم صهیونیستی ادامه می یابد.

کمیته عالی فوق العاده که رسیدگی به امور زندانیان فلسطینی را برعهده دارد از ملت فلسطین خواست، در حمایت از اسیران در مقابل دفتر نهادهای بین المللی و مرزهای سرزمین های اشغالی اقدام به برگزاری تجمعات اعتراض آمیز کنند.

بندهای اسیران فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته در واکنش به بدرفتاری و اقدام های خصمانه اداره زندان ها، شاهد تنش بوده است.

اداره زندان های رژیم صهیونیستی با نقض توافقات قبلی اقدام به خارج کردن دستگاه های برقی و الکترونیکی زندانیان و افزایش محدودیت ها کرده است.

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان اسیران فلسطین، هم اکنون حدود چهار هزار و ۵۵۰ اسیر فلسطینی در زندان ها و بازداشتگاه های رژیم صهیونیستی بسر می برند.

https://irna.ir/xjKpwZ

**لندن حساب همکاریهای تجاری را از موضوعات حقوق بشری جدا کرد

اسناد و مدارک دولت انگلیس که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد که لندن هم زمان با مذاکرات بازرگانی با شورای همکاری خلیج فارس ، طرح های مربوط به دفاع از حقوق بشر را به رغم ادعاها و وعده های پیشین از موافقتنامه های بازرگانی مربوط به برگزیت حذف کرده است.

بر اساس نامه آن ماری ترولیان وزیر بازرگانی بین المللی انگلیس، دولت قصد ندارد از این پس از موافقتنامه های بازرگانی مربوط به برگزیت، برای گسترش و بهبود اجرای حقوق بشر در جهان بهره برداری کند.

 وی در نامه ای به اعضای پارلمان انگلیس نوشته است: حقوق بشر از مذاکرات بازرگانی جدا خواهد شد و توافقنامه های بازرگانی آزاد عموما تاثیرگذارترین و هدفمندترین ابزاز پیشبرد مسائل حقوق بشری به شمار نمی روند.

 این تغییر رویکرد چشمگیر هم زمان با تلاش بریتانیا برای امضای توافقنامه بازرگانی با کشورهای حوزه خلیج فارس شامل عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی صورت گرفته که همگی به دلیل پیشینه های ضعیف حقوق بشری شهرت دارند.

ترولیان در اکتبر سال گذشته (۲۰۲۱) نیز در مجلس عوام گفته بود: هر چندروابط بازرگانی به بهای حقوق بشر به دست نمی اید اما توافقنامه های بازرگانی آزاد، می توانند فرصتی برای آغاز مذاکرات در باره چنین موضوع هایی ایجاد کنند.

لیز تراس وزیر امور خارجه کنونی بریتانیا که پیش بینی می شود از ماه آینده (سپتامبر) مقام نخست وزیری را برعهده گیرد، در اکتبر ۲۰۲۰ گفته بود که از سیاست بازرگانی ارزش محور، برای گسترش ارزش های بنیادین مانند حقوق بشر در سراسر جهان استفاده خواهد شد.

 نمایندگان مجلس انگلیس در ژوئن سال جاری در پی تصمیم دولت برای حذف بی سروصدای موضوع هایی مانند حقوق بشر و حکومت قانون از فهرست اهداف پیشنهادی در مذاکرات بازرگانی با شورای همکاری خلیج فارس، ابراز نگرانی کردند.

وزیر بازرگانی بین المللی انگلیس به تازگی در نامه ای به نمایندگان مجلس این کشور گفت که بریتانیا هوادار برجسته حقوق بشر در جهان است و دولت همچنان به موضوع گسترش و بهبود حقوق بشر جهانی، پایبند و متعهد باقی مانده است.

رسانه های بین المللی نوشته اند: قانون عملیات خارج از کشور ۲۰۲۱ مصوبه پارلمان انگلیس، از نظامیان این کشور که در خارج مرتکب شکنجه و سایر جرایم جدی شده اند محافظت می کند و تلاش برای پاسخگویی مجرمان را مختل می کند.

وزارت دفاع انگلیس در واکنش به گزارش های منتشر شده مبنی بر جنایات سربازانش در افغانستان مدعی شده است که تحقیقات گسترده ای در این خصوص در افغانستان و عراق انجام داده است، هرچند در ۹۰ درصد از جنایات جنگی ادعایی بررسی صورت نگرفته است.

پیش از این نیز دولت آمریکا مقامات دیوان بین المللی کیفری لاهه را که در حال تحقیق در مورد جنایات جنگی انجام گرفته توسط سربازان آمریکایی در جنگ افغانستان بوده اند را تحریم کرد.

تارنمای شبکه خبری بی بی سی در روزهای اخیر در گزارشی افشاگرانه نوشت یک واحد نظامی از نیروهای ویژه ارتش انگلیس، دست کم ۵۴ نفر را در ۶ ماه در افغانستان  کشته است.

در همین حال وزارت دفاع انگلیس ادعا کرده است که سربازان انگلیسی با شجاعت و بطور حرفه ای در افغانستان خدمت کردند.

با توجه به مدارکی که به دست بی بی سی رسیده به نظر می رسد ژنرال «مارک کارتن اسمیت» رئیس پیشین نیروهای ویژه انگلیس درباره اتهامات قتل های غیرقانونی خبردار بوده و گزارش‌هایی درباره این موضوع به دست وی رسیده بود اما مدارک را در اختیار پلیس ارتش سلطنتی قرار نداده است.

https://irna.ir/xjKpxJ

**سفر نچیروان بارزانی به بغداد در ادامه رایزنی ها برای حل بحران سیاسی عراق

در سایه ادامه رایزنی های سران عراق برای حل بحران سیاسی این کشور، منابع خبری عراق گزارش دادند که رئیس اقلیم کردستان عراق هفته جاری برای دیدار با مقامات و شخصیت های سیاسی به بغداد سفر می کند و پس از آن، احتمالا سفری به نجف اشرف در قالب یک هیات برای دیدار با مقتدا صدر رهبر جریان صدر خواهد داشت.

پایگاه خبری المعلومه امروز یکشنبه به نقل از یک منبع سیاسی آگاه بدون ذکر نام نوشت: رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق را در قالب ریاست یک هیات مامور کرده تا برای دیدار با مقتدا صدر رهبر جریان صدر و سایر مقامات و شخصیت های سیاسی به بغداد و نجف اشرف سفر کند.  

برپایه این گزارش، بارزانی در سفر به بغداد با نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق و همچنین رهبران احزاب چارچوب هماهنگی شیعی به منظور ارائه طرح رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای برون رفت از بن بست سیاسی این کشور  دیدار خواهد کرد و این طرح قرار است در ساعات آینده اعلام شود. 

پایگاه خبری بغداد الیوم نیز به نقل از یک منبع نوشت که، بارزانی پیش از سفر به «حنانه» (محل سکونت مقتدا صدر) در نجف اشرف و ارائه طرح رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به رهبر جریان صدر، در بغداد با سه روسای سه قوه و رهبران سیاسی عراق دیدار می کند.

در همین ارتباط، خبرگزاری «شفق نیوز» عراق نیز گزارش داد که قرار است امروز یکشنبه کاخ نخست وزیری عراق میزبان نشست گسترده‌ای با حضور نمایندگان اکثر احزاب و بازیگران سیاسی به جز نماینده جریان صدر» باشد و در این نشست درباره بحران سیاسی کنونی عراق گفت و گو شود. 

یک منبع سیاسی آگاه در گفت و گو با این خبرگزاری از توافق اولیه احزاب سیاسی فعال در صحنه برای برگزاری نشست عصر امروز یکشنبه در دفتر نخست وزیری با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر موقت عراق خبر داده و گفته است: در این نشست که بزرگان و رهبران نیروهای چارچوب هماهنگی، رهبران ائتلاف حاکمیت و همچنین رهبران دو حزب اصلی کردستان عراق (دموکرات و اتحادیه) یا نمایندگان آن‌ها حضور خواهند داشت، درباره  ابتکار عمل حل بحران سیاسی کشور و همچنین متقاعد کردن رهبر جریان صدر گفت و گو و تبادل نظر شود. 

این منبع با اشاره به اینکه در این نشست همچنین درباره تشکیل کمیته‌ای متشکل از هیات مذاکره کننده با  مقتدا صدر به منظور متقاعد کردن وی برای بازگشت به میز گفت و گو بحث خواهد شد، افزود: هیات مذاکره کننده تا زمانی که چراغ سبزی از سوی مقتدا صدر برای گفت و گو و مذاکره دریافت نکند به «حنانه» نخواهد رفت و پیش بینی می‌شود مقتدا صدر عصر امروز در این زمینه نظر خود را اعلام کند. 

این منبع همچنین اشاره کرد که ریاست اعضای کمیته پیشنهاد دهنده مذاکره بر عهده نچیروان بارزانی یا نماینده وی است و در این کمیته «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان یا نماینده وی و همچنین خمیس الخنجر رهبر ائتلاف انتخاباتی «العزم» و «بافل طالبانی» رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق عضویت خواهند داشت. 

این منبع ابراز عقیده کرد: "این کمیته یا هیئت مذاکره کننده براساس طرح رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای حل بحران سیاسی از طریق تشکیل یک تیم مذاکره کننده با رویکردی یکسان، نقشه راهی شامل زمان‌بندی مشخص برای عمر دولت بعدی، انحلال پارلمان و تعیین تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام را که از مهم‌ترین خواسته‌های صدر است، ترسیم خواهد کرد و در صورت پذیرش آن، جلسات گفت و گوی ملی برای اجرای مرحله بعدی برگزار خواهد شد".

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند. 

تحصن هواداران مقتدا صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان و اطراف پارلمان در منطقه سبز بغداد از چندی پیش موجب شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در  هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود وعدم مذاکره اصرار می‌ورزد. 

چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

https://irna.ir/xjKpwR


 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: روسیه ، پاکستان ، مذاکرات هسته ای

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روسیه پاکستان مذاکرات هسته ای رئیس حزب دموکرات کردستان عراق چارچوب هماهنگی شیعی عراق مقتدا صدر رهبر جریان صدر بحران انرژی در اروپا سران رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران وزیر دفاع استرالیا رژیم صهیونیستی عبدالحمید الدبیبه انتخابات زودهنگام انتخابات پارلمانی سیاسی این کشور رژیم صهیونیستی وزارت دفاع انگلیس رژیم صهیونیستی نخست وزیر پاکستان برگزاری انتخابات شخصیت های سیاسی بنادر اوکراین مبارزان فلسطینی توافق هسته ای کرانه باختری وزیر امور خارجه جریان های سیاسی سازمان ملل متحد سیاسی میان دولت درگیری مسلحانه دریایی اوکراین اقامتگاه ترامپ وزارت دادگستری جمهوری ونزوئلا منطقه قطب شمال حل بحران سیاسی اجلاس گروه هفت ریاست جمهوری امامعلی رحمان اتحادیه اروپا جمهوری فرانسه تجهیزات نظامی توافق احتمالی مقاومت فلسطین درگیری ها معدن زغال سنگ هفته های اخیر دولت وحدت ملی هسته ای ایران گروه های مسلح برای حل بحران سازمان ملل نامه ای نیروهای روسی اسیر فلسطینی شهرستان خیبر ابراز نگرانی غلات اوکراین امروز یکشنبه کشورهای غربی نیروی دریایی ایالات متحده رفع تحریم ها بیانیه ای مذاکرات وین جنگ اوکراین رای دهندگان فتحی پاشاغا رئیس جمهوری میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۸۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن

«شوک به اردوگاه آبی‌های پایتخت»، «حضور بیش از ۲۰۰۰ تاجر خارجی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴»، مهر تأیید جدید بر متخاصم بودن اسرائیل، «شناسایی ۸۶۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در حوزه پتروشیمی» و همچنین «استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور» تنها امید بایدن درباه حل مسئله غزه از مهم‌ترین اخبار کشور در شامگاه ۱۲ اردیبهشت بود.

به گزارش ایسنا، شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبرنگاران ایسنا به تهیه و تولید اخباری پرداختند که در ادامه به مرور گزیده‌ای از آنها می‌پردازیم:

شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد

سیاسی-  ایجاد «شبکه ملی تنظیم‌گری ایران» که شبکه‌ای برای کنار هم نشاندن نهادهای تنظیم‌گر با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت؛ قرار است این شبکه بستر لازم را برای تعامل نهادهای تنظیم‌گر با یکدیگر در قالب یک شبکه واحد فراهم کند تا از یک طرف زمینه لازم برای حل تعارضات بین این نهادها ایجاد شود و از سوی دیگر امکان ایفای نقش دیده‌بانی بر قوانین و فعالیت‌های مرتبط با بحث تنظیم‌گری در کشور نیز فراهم شود.

معاون رئیس جمهور: اساتید دانشگاه‌ها استانداردهای دوگانه غرب را برای نسل جوان تبیین کنند

سیاسی-  سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جمع اساتید دانشکده معارف دانشگاه تهران طی سخنانی با اشاره به اعتراضات دانشجویان دنیا در محکومیت رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه،  سرکوب شدید دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا را برخلاف موازین آزادی بیان و دموکراسی دانست و اظهار کرد: دولت های غربی به ویژه آمریکا پائیز سال ۱۴۰۱ به بهانه درگذشت یک بانو در ایران همه امکانات خود را به عنوان دفاع از حقوق زن و بشر بکار گرفتند و از اقدام هنجارشکنانه برخی افراد در دانشگاه ها و جامعه و تخریب اموال عمومی دفاع کردند اما امروز نه تنها نسل کشی و قتل عام هزاران زن و کودک در غزه را محکوم نمی کنند بلکه با تمام توان حمایت می کنند و اعتراض و تحصن مدنی و مسالمت آمیز دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکایی را با برخوردهای ضد انسانی و وحشیانه سرکوب و به گفته واشنگتن پست بیش از ۹۰۰ نفر دانشگاهی را خشونت آمیز دستگیر و بازداشت کرده‌اند که اساتید باید اینگونه برخوردها و استانداردهای دوگانه غرب و مدعیان آزادی و دموکراسی را برای نسل جوان و افکارعمومی تبیین کنند تا غربگرایان نتوانند به فریب و اغواگری بپردازند.

وی تاکید کرد: حال که تمدن غرب نقاب نفاق را از چهره کنار زده و وحشی‌گری عریان را به نمایش گذاشته، فرصت مناسبی است که ماهیت پلید سردمداران نظام سرمایه داری را برای جوانان آشکار ساخت دنیای غرب را به چالش کشید و نباید در این زمینه موضع انفعالی داشت بلکه باید با قاطعیت از حرف حق دفاع کرد.

همچنین بسته خبری سایر اخبار ۱۲  اردیبهشت تحریریه سیاسی ایسنا را می‌توانید اینجا بخوانید.

ظریف: آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد

جهان- محمدجواد ظریف در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات که به مناسبت روز ملی خلیج فارس با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج فارس» برگزار شد، با اشاره به طرح ادعایی مبنی بر اینکه کشورهای عربی خلیج فارس در جریان جنگ ایران و عراق تنها ۵۰ میلیون دلار یا ۵ میلیارد دلار به صدام کمک کردند، با تاکید بر اینکه یکی از رهبران عربستان شخصا به آقای روحانی گفته بود ۷۵ میلیارد دلار به عراق کمک کرده‌اند، اظهار کرد: یادداشت‌های دبیرکل وقت سازمان ملل متحد نشان می‌دهد همان زمان هم دولت سعودی نگران بلندپروازی‌های صدام بود؛ خیلی‌ از مردم اطلاعات کامل ندارند و امروز آمریکا شده قبله آمال‌شان.

وی افزود: از قول صدام گفتند که تا انجام مذاکره قطع‌نامه را امضا نمی‌کنند، همان وقت دبیرکل زنگ زد به وزیر خارجه دولت ریگان، ما قطع‌نامه ۵۹۸ را تیرماه سال ۱۳۶۷ پذیرفتیم، آنوقت آنها گفتند تازه مهرماه با شما گفت‌وگو خواهیم کرد. آمریکایی‌ها همان کاری که اول جنگ کردند را انجام دادند. آنها اول جنگ تحمیلی گفتند که عراق، ‌ ایران را ظرف یک هفته شکست خواهد داد و به همین خاطر مانع تصویب قطع‌نامه‌ شدند. قطع‌نامه ۴۷۹ تازه ۷ روز بعد از شروع جنگ تصویب شد و با فشار آمریکا، ‌ عقب‌نشینی از سرزمین‌های اشغالی ایران در آن نیامد. کسانی که دلشان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد. می‌دانید که البته من معروف به ضدآمریکایی بودن نیستم ولی خب تاریخ را نمی توان فراموش کرد.

بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا

جهان- منابع رسانه‌ای آمریکا از بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا از ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ماه) تاکنون در بیش از ۲۸ دانشگاه در ۲۱ ایالت به دلیل همبستگی با غزه  خبر دادند. همچنین در جریان اعتراض‌ها در دانشگاه کلمبیا، معترضان حامی فلسطین و مخالفان این اعتراض‌ها به مدت چند ساعت با یکدیگر درگیر بودند که منجر به زخمی شدن چند نفر شده است.

دانشگاه‌های ژاپن به پویش حامیان فلسطین پیوستند

جهان- با گذشت دو هفته از شروع خیزش دانشجویی ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا که از دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک شروع شده و به دانشگاه‌های دیگر کشورهای غربی سرایت کرد، دانشجویان دانشگاه «واسدا» در توکیو نیز با برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز به پویش حامیان فلسطین پیوستند. تظاهرکنندگان شعارهایی در حمایت از فلسطین از جمله «فورا آتش‌بس برقرار کنید»، «اسرائیل تروریست است»، «فلسطین از رودخانه تا دریا آزاد است» و «نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید» سر دادند.

شوک به اردوگاه آبی‌های پایتخت

ورزشی- پس از تساوی استقلال برابر تراکتور، با تصمیم هیات مدیره باشگاه استقلال، علی خطیر از سمت مدیرعاملی این باشگاه برکنار و فرشید سمیعی به عنوان سرپرست مدیرعاملی باشگاه انتخاب شد.

تیم‌های فوتبال تراکتور و استقلال در حساس‌ترین دوئل هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر از ساعت ۱۷ امروز (چهارشنبه) به میزبانی ورزشگاه یادگارامام (ره) به دیدار هم رفتند که در نهایت این رقابت با تساوی بدون گل به پایان رسید.

تساوی بدون گل پرسپولیس ۱۰ نفره با سپاهان در تهران

ورزشی- در چارچوب هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال ایران، تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که در پایان دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند. طرفداران‌ پرسپولیس که چیزی در حدود ۶۰ هزار نفر بودند، استقبال گسترده‌ای از این بازی داشتند و به شدت تیم خود را در طول بازی تشویق کردند.

حضور بیش از ۲۰۰۰ تاجر خارجی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

اقتصادی-  ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (اکسپو ۲۰۲۴) از روز شنبه (هشتم اردیبهشت) آغاز به کار کرد و تا امروز (دوازدهم) ادامه داشت. در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰۰ تاجر از بیش از ۸۰ کشور حضور پیدا کردند و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در کنار هلدینگ‌های اقتصادی داخلی توانستند از بستر روابط b۲b استفاده کنند. این نمایشگاه در مرکز نمایشگاه بین المللی تهران در ۱۷ سالن نمایشگاهی با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی در مساحت ۵۰ هزار مترمربع در شش گروه کالایی شامل صنایع و معادن، کشاورزی صنایع غذایی و شیلات، (سلامت، دارو و تجهیزات پزشکی، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد.

مدیرعامل پیشین یک بانک: نرخ ارز فروکش می‌کند

اقتصادی- بهاءالدین حسینی هاشمی مدیرعامل پیشین بانک صادرات با اشاره به پیش بینی کاهش نرخ تورم سال جاری در قیاس با سال گذشته و اثر آن بر ثبات در نرخ ارز گفت: سال گذشته نرخ تورم حدود ۵۲ درصد بود و برای امسال پیش بینی شده است که نرخ تورم به ۳۵ درصد برسد که یعنی نرخ تورم حدود ۱۷ درصد کمتر از سال گذشته باشد. به بیان دیگر این کاهش در نرخ تورم می‌تواند سرعت افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی را کنترل یا کاهش دهد.

وی همچنین به نوسانات اخیر نرخ ارز و روند افزایشی و کاهشی شدن آن در ابتدای سال جاری اشاره و تاکید کرد:‌ در شرایط نوسان، بازار به صورت محتاط عمل می‌کند. بعد از یک نوسان شدید و کاهش تقاضا، مدتی بازار نسبت به معاملات ارزی محتاط شد و به بیانی بازار غیر رسمی ارز برای مدتی راکد ماند. بنابراین در این شرایط که بازار ارز محتاط و با رکود تورمی همراه است به علت نبود یا کاهش تقاضا، نرخ ارز فروکش می‌کند.

شناسایی ۸۶۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در حوزه پتروشیمی

اقتصادی- شاهین مستوفی سرپرست مرکز بازرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: در راستای رسیدگی به اسناد و مدارک به دست آمده از اجرای بازرسی مالیاتی موضوع ماده (۱۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم یک شرکت فعال در زمینه تولید فوم ساختمانی، فردی به عنوان دلال مواد اولیه پتروشیمی شناسایی شده که با توجه به اجرای بازرسی‌های صورت گرفته از محل فعالیت شخص نامبرده، مشخص شد در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۴۰۱ بالغ بر ۸۶۰ میلیارد تومان فروش مواد اولیه پتروشیمی خارج از شبکه رسمی کشور داشته است.

رئیس قوه قضائیه به بندرعباس سفر کرد

اجتماعی- حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در سی‌اُمین سفر استانی خود در رأس هیئت عالی قضایی، بدون پروتکل‌های مرسوم تشریفاتی، وارد «بندرعباس» شد. رئیس دستگاه قضا و سایر مسئولان عالی قضایی در جریان این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان هرمزگان، ترتیب خواهند داد و قرار است در راستای صیانت از بیت‌المال و احیای‌ حقوق‌ عامه‌ از یکی از مراکز مهم تجاری ـ صنعتی کشور در استان هرمزگان بازدید کنند.

استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور

اجتماعی- سردار مجید کریمی رئیس پلیس بین الملل فرماندهی انتظامی کشور از استرداد فردی که اقدام به کلاهبرداری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی کرده بود، به کشور خبر داد و گفت: متهم این پرونده به عنوان ترخیص کار کالای بازرگانی در دو مرحله، حدود ۴۰۰ کانتینر کالا را تحویل شاکی داده و قادر به جلب اعتماد وی کرده بود. این فرد مرحله سوم و آخرین محموله وارداتی را که شامل ۹۳ کانتینر به ارزش دو میلیون دلار و معادل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده به مشتری‌های تعیین شده نداده و بدون اطلاع مالک تمامی کالاها را به اشخاص دیگری به فروش رسانده و با تصاحب مبلغ حاصل از فروش به یکی از کشورهای همسایه متواری شده بود.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت‌های سازمان اینترپل و هماهنگی‌های لازم با مراجع مربوطه داخلی و خارجی، علیه این متهم اعلان قرمز صادر و متعاقباً متهم را در کشور محل اختفاء مورد ردیابی و شناسایی قرار داده و در نهایت این فرد دستگیر شد.

آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید/ صدور هشدار زرد هواشناسی

اجتماعی- حامد یزدی مهر مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی از آماده‌باش نیروهای امدادی خبر داد و گفت: طبق پیش بینی سازمان هواشناسی فعالیت این سامانه از فردا پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه پایان خواهد یافت.

وزیر فرهنگ: توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک از اولویت‌های  دولت در توسعه روابط فرهنگی است

فرهنگ و هنر-  محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی که توسط دولت آذربایجان و با مشارکت یونسکو، اتحاد تمدن‌های سازمان ملل، سازمان جهانی گردشگری و آیسسکو در باکو برگزار می‌شود، تصریح کرد: اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

فرهنگ و هنر- محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به سقف یارانه اعتباری خرید کتاب ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی گفت: سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب۷۰۰هزار تومان است که از این مقدار۴۲۰هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۸۰هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی ۸۰۰هزار تومان است که از این مقدار  معادل ۴۰۰هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۴۰۰هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

همچنین بسته خبری سایر اخبار ۱۲  اردیبهشت تحریریه فرهنگ و هنر ایسنا را می‌توانید اینجا بخوانید.

همه فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد بدون شغل به استخدام دولت درمی‌آیند

استانها- سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در مراسم تجلیل از معلمان، جانبازان، خانواده شهدا و ایثارگران بابل با اشاره به اینکه همه فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد بدون شغل به استخدام دولت درمی‌آیند، گفت: برای نخستین بار در طول تاریخ انقلاب، این شرایط در دولت سیزدهم فراهم شده است و حتی افراد زیر دیپلم هم استخدام می‌شوند.

بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد

دانشگاه- بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و ششمین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی در مرکز همایش های بین المللی رازی با حضور بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.

ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس همایش آموزش علوم پزشکی در این مراسم تاکید کرد: توسعه زیرساخت آموزشی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. از وظایف ما این است که باید در سازوکار خودمان به آموزش های نوین و تکنولوژی های نوین توجه کنیم. آموزش اصلی ما حضوری است و در بخش حضوری است که دانشجو اخلاق حرفه ای را یاد می‌گیرد.

جنبش دانشجویان جهان مهر تایید بر متخاصم بودن اسرائیل است

دانشگاه- مسعود صدری نسب رئیس مرکز مطالعات و همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشجویان جهان علیه رژیم جنایتکار صهیونیست و همگرایی این قشر فرهیخته که از کشورهای مختلف دنیا هستند، مهر تایید را بر متخاصم بودن اسرائیل می زند.

وی افزود: دولت آمریکا با برخورد خشونت آمیزی که علیه قشر دانشجویی داشت، نشان داد که مثل همیشه حامی یک کشور تروریست و متخاصم همانند رژیم کودک کُش صهیونیست است و حاضر است برای دفاع از اسراییل علیه مردم خود خشونت نشان دهد، این خشونت از نگاه مردم دنیا پنهان نمی ماند.

تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور در اولین دوره اعطای جایزه «شیخ مفید»

علم و فناوری-  مراسم تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور همزمان با روز بزرگداشت مقام معلم با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان، برگزار شد. هدف از برگزاری مراسم تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور در اولین دوره اعطای جایزه «شیخ مفید» که به همت بنیاد ملی نخبگان در هتل بین المللی اسپیناس برگزار شد، تقدیر از استادانی است که در راستای فرهنگ شاگردپروری اهتمام داشته و به نوعی در کنار مساله آموزش به امر تربیت و پرورش هم توجه ویژه داشته‌اند.

همچنین بسته خبری سایر اخبار ۱۲  اردیبهشت تحریریه علم و فناوری ایسنا را می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش بایدن به اعتراض دانشجویان حامی فلسطین
  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • اکسیوس: بایدن شخصا در مذاکرات آتش‌بس غزه حضور داشته است
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • شبکه آمریکایی‌: بایدن به دنبال اعطای پناهندگی به برخی از آوارگان فلسطینی است
  • روایتی از «گل آقا» نابغه تکرار نشدنی طنز ایران
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید صهیونیست‌ها منجر به توافق نمی‌شود