Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «شیوه اجرای تزیین‌های موسیقی باروک» با موضوع آموزش این تزئین‌ها به سبک فرانسوی برای آواز و سازهای کلاسیک غربی اثر لویی برویت با ترجمه آرش احمدزاده یونسی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایران اکونومیست، کتاب شیوه اجرای تزیین‌های موسیقی باروک به سبک فرانسوی اثر لویی برویت نوازنده‌ اُرگ و مدرس دانشگاه اوتاوا و شِربروکِ کانادا در سال ۲۰۰۴ با هدف آموزش این تزیین‌ها به سبک فرانسوی، برای نوازندگان تمامی سازها و خوانندگان نگاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب از روشی سامانمند برای آموزش استفاده می‌کند که درک مطالب آن را برای علاقه‌مندان نوآموز آسان‌تر می‌کند. همچنین مثال‌های متنوع از آهنگسازان فرانسوی قرن هفدهم و هجدهم میلادی که در جامعه‌ موسیقی ایران کمتر شناخته‌ شده‌اند، تجربه‌ شنیداری مخاطبان را غنا می‌بخشد؛ این موضوع، خود عاملی اثربخش در اجرای درست رپرتوار باروک است.

کتاب شیوه اجرای تزیین‌های موسیقی باروک به سبک فرانسوی با ترجمه آرش احمدزاده یونسی و نت‌نگاری عماد وشاحی در ۷۶ صفحه در قطع وزیری شهریورماه امسال توسط نشر هم‌آواز منتشر شد.

احمدزاده یونسی درباره کتاب شیوه‌ اجرای تزیین‌های موسیقی باروک نوشته است: «شیوه‌نامه پیش رو که حاصل پژوهش‌های آکادمیک لویی برویت پیرامون موسیقی باروک است، سعی دارد تا با نگاهی آموزشی و گام ‌به ‌گام، تزئین‌های موسیقی باروک را به روشی ساده و رسا به هنرجویان و مخاطبان موسیقی بشناساند. هر چند بررسی تخصصی موسیقی باروک مستلزم‌ شناخت وسیعی از مناسبات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن عصر است، مطالعه این شیوه‌نامه‌ می‌تواند دانش و اطلاعات مفیدی از چگونگی، محل و نحوه استفاده از تزئینات این سبک را برای علاقه‌مندان موسیقی باروک فراهم آورد.

این کتاب می‌کوشد تا با ارائه نمونه‌هایی از قطعات برجسته، متعدد و متنوع، تجربه شنیداری خوانندگان را غنا بخشد و نیز در عین ارائه محتوایی پرمایه، سادگی و شیوایی متن را رعایت نماید. ترجمه این شیوه‌نامه با اعمال تغییراتی جزئی در متن اصلی، با کسب اجازه از نویسنده، در جهت رساتر ساختن مفاهیم موسیقایی برای مخاطبان فارسی‌زبان صورت گرفته است. همچنین برای ملموس‌تر ساختن متن، در ترجمه برخی از اصطلاحات کلیدی، از معادل‌هایی تحت‌اللفظی استفاده ‌شده است که بارگیری‌شان بیرون از ملاحظات بافتی و کاربردی توصیه نمی‌شود. در آخر نیز از آقای عماد وشاحی برای معرفی این اثر و نیز کمک شایان ذکرشان در نت‌نویسی و ترجمه عبارت‌های تخصصی نهایت تشکر و قدردانی را دارم.»

 

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:20   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

 

همچنین در یادداشتی در این کتاب به قلم افشین ترابی موسیقیدان، نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک آمده است: «از ویژگی‌های اساسی موسیقی در قرن هفدهم و هجدهم، انتخاب آزادانه زینت‌هاست که نوازنده متناسب با تفسیری که از اثر دارد، آنها را برمی‌گزیند. در این موسیقی، تزئین‌ها به طور کامل نوشته نشده بلکه با نشانه‌ها و علائم مرسوم و خاصی نمایان شده‌اند. بلانشه (Jean Blanchet) درباره تزئین‌ها چنین می‌گوید: «من از موسیقی‌دانان با استعداد می‌خواهم تا به یاد داشته باشند که احساسات و ظرافت‌هایشان در چگونگی تفسیر آثار، موجب سرزندگی و بیان خوشایند تزئین‌ها می‌شود.»

زینت در مرکز گفتمان موسیقی باروک قرار دارد و به آن کارکردی بیانی و ساختاری واقعی می‌دهد. می‌توان گفت در موسیقی باروک جمله‌ای وجود ندارد که نتوان آن را با «تزئین» به غنایی بالاتر رساند و بدین ترتیب بر مشروعیت واقعی کارکرد علم تزئین صحه گذاشت. در حیطه آموزش، تقریبا غیرممکن است که بدون توجه به تجارب نوازندگان، بتوان به روشی دسته‌بندی شده و صرفا مطالعاتی در آموزش تزئین‌ها برای نوازندگان دست پیدا کرد.

به دلیل گستردگی در گوناگونی تزئین‌ها، فقدان تنوع علائم نگارشی و تفاوت شیوه اجرایی آنها در هر ساز، عملا کار از فراهم آوردن یک فرهنگ جامع برای تزئین‌ها فراتر می‌رود؛ به طور مثال برای ساز لوت باروک، تزئین‌ها در دو مرحله پردازش می‌شود؛ ابتدا باید به تزئین مشخص شده آهنگساز توجه کرد سپس به سازمان‌دهی و مدیریت تزئین‌های مطلوب و قابل‌اجرا پرداخت که نوازندگان باید با تکیه بر تجربه، دانش و نوع ساز خود به طور مناسب آنها را اضافه کنند.»

دستور آموزش، کاربرد کلی تزئین‌ها، تِرامبلُما، ترامبلما فَن، ترامبلما ژُتِه، ترامبلما مو، پَنسِه، پنسه دوبل، تور دو گوسیه، کوله، شوت، کولاد و تِرت از جمله موضوع‌ها و بخش‌های کتاب شیوه اجرای تزیین‌های موسیقی باروک به سبک فرانسوی است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: فرانسه ، کتاب ، موسیقی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فرانسه کتاب موسیقی کتاب شیوه تزئین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۸۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام یارزاده دهکردی عصر امروز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: پیرو تفاهم‌نامه مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در سال ۱۴۰۲ و در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم برخوردار طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در مدارس منتخب استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم کانون پرورش فکری در استان خوزستان توجه به امر کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان است، افزود: در گام اول اجرای این طرح در نظر داریم تعداد ۱۱ کلاس درس، دو مدرسه منتخب در کوی علوی شهرستان اهواز را با حضور نمایندگان استانداری و آموزش و پرورش استان به قفسه‌های کتاب که هر کدام شامل ۸۰ جلد کتاب متنوع و تازه منتشر شده و بازی و سرگرمی است، مجهز کنیم.

یارزاده دهکردی یادآور شد: طرح یادشده در قالب تفاهم نامه بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تأکید وزیر آموزش و پرورش بر تجهیز کتابخانه مدارس صورت می‌گیرد.

کد خبر 6090270

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت