Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@19:17:43 GMT

گوشه‌ای دنج و شیرین

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۱۷۹۳

گوشه‌ای دنج و شیرین

ایسنا/خراسان جنوبی اقامتگاه‌های بوم گردی و توجه به توسعه آن در این سال‌ها باعث شده تا گردشگران ضمن آشنایی با مناطق بکر و معرفی نشده حال و هوای زندگی در طبیعت را تجربه کنند.

هرسال نزدیک ۴۰ اقامتگاه بوم گردی در کشور مجوز تاسیس می‌گیرند که بسیار امیدوارکننده است که این امر نشان از رونق زندگی در روستاها و دوری از مهاجرت و رونق گردشگری به سبکی کاملا ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقامتگاه بوم گردی ایده‌ای ناب برای پرداختن به وجوه ناشناخته گردشگری در ایران است که اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند در کنار طبیعت گردی(اکوتوریسم)، عده بسیاری را صاحب نان و شغل کند و توجه به محیط زیست را در جهان برانگیزاند.

احیای یک خانه قدیمی‌ با حال و هوای چندین ساله

احمد خراشادی‌زاده که چند سالی است خانه قدیمی‌اش را با کمک اعضای خانواده و حمایت میراث فرهنگی تبدیل به اقامتگاه بوم گردی کرده به ایسنا می‌گوید: وقتی دیدم خانه‌ قدیمی‌ام در حال تخریب است تصمیم گرفتم با کمک میراث فرهنگی این خانه را بازسازی کنم.

وی ادامه داد: به جهت ماندگاری سنت‌ها و حال و هوای زندگی روستایی و آن سادگی و صمیمیت این خانه بوم گردی را ایجاد کردیم و سعی کرده‌ایم گردشگران بیشتری را جذب کنیم تا منطقه و فرهنگ آن را نیز بشناسند.

خراشادی‌زاده که با کمک خواهر و برادران و پدرش خانه اجدادی‌اش را دوباره احیا کرده می‌گوید: این طرح باعث شد خانه پدربزرگ را با همان حال و هوا حفظ کنم و این امر باعث شد لین منزل تخریب نشود و از طرفی افراد بیشتری از حال و هوای قدیمی خانه پدربزرگم بهره ببرند و آن آرامش وصف ناشدنی را حس کنند.

ایجاد ۸۰ واحد اقامتگاه بوم گردی

محمدحسن قلاسی، یک کارشناس گردشگری در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در راستای اهداف و ماموریت‌های سازمان برای توسعه گردشگری روستایی، عشایری و طبیعت گردی و برای معرفی و بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان از ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی حمایت می‌کنیم.

وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی تا کنون ۸۰ واحد اقامتگاه بوم گردی ایجاد شده و مجوز نهایی برای اجرا را گرفته‌ و تحت نظارت سازمان مشغول به فعالیت هستند؛ رویکردهای جدید نیز با توجه به سیاست‌های وزارت خانه، کیفی سازی خدمات است.

قلاسی با بیان اینکه همچنین طرح استانداردسازی اقامتگاه‌ها را در دست اجرا داریم، ادامه داد: اقامتگاه‌های بوم گردی در حال فعالیت در شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه، سرایان و بیرجند هستند؛ البته سیاست اداره کل اقامتگاه‌های بوم گردی، توسعه گردشگری در شهرستان‌های کم برخوردار مانند نهبندان، سربیشه، قایق و خوسف است.

این کارشناس گردشگری حوزه اقامتگاه‌های بومگردی با تاکید بر ساخت اقامتگاه‌های استاندارد، افزود : فرایند استانداردسازی هرچند زمان طولانی را می‌گیرد اما نتیجه کار بسیار لذت بخش و دلخواه خواهد بود.

 این کارشناس گردشگری در خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی هتل‌ها وارد این چرخه شده‌اند و گواهی استاندارد گرفته که خود نشانه بالا بودن سطح کیفی خدمات دارد، تصریح کرد: فرایند استانداردسازی به استناد قوانین و مقررات آیین نامه‌های ابلاغی وزارت توسط شرکت‌های عامل تطبیقی که مجوز گرفته و تحت نظارت وزارتخانه هستند انجام می‌شود و به محض شروع فرآیند، اداره کل نظارت کامل بر این موضوع خواهد داشت.

وی بیان کرد: دوره‌های آموزشی پراکنده‌ای برای ارتقاء سطح کیفی آموزش اقامتگاه‌های بوم گردی در چند سال اخیر برگزار شده، اما به صورت خاص دوره آموزشی مدیران تحصیلات گردشگری در برنامه‌های آتی مد نظر است که اقامتگاه‌های بوم گردی را نیز شامل خواهد شد.

قلاسی با بیان اینکه زمانی که تعدادی اقامتگاه در استان فعالیت می‌کنند یک فضای رقابتی ایجاد می‌شود که خود می‌تواند سبب پیشرفت باشد، یادآور شد: گردشگر می‌تواند شیوه تجربه زندگی سنتی و شیوه روستایی نشینی را در این اقامتگاه‌ها تجربه کند.

اقامتگاه‌های بوم گردی همان حس و حال روزهای قدیم و زندگی در طبیعت را برایت زنده می‌کنند که برای زنده ماندن آن لازم است حمایت‌های بیشتر و وسیع‌تری صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اقامتگاه بوم گردی میراث فرهنگی اكوتوريسم گردشگران طبیعت گردی اقامتگاه های بوم گردی اقامتگاه بوم گردی خراسان جنوبی اقامتگاه ها حال و هوای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی

در این  همایش بزرگ طبیعت گردی و کوهپیمایی از تمام نقاط استان و استان‌های همجوار نیز خانواده‌ها شرکت کرده بودند.

در این فصل سال طبیعت زیبای منطقه کوهستانی یکانات واقع در یامچی همه را به جذب می‌کند.

نزدیک به ۲ هزار نفر در این همایش بزرگ طبیعت گردی و کوهپیمایی خانوادگی شر کت کرده بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • گوشه‌ای از اجتماع بزرگ و باشکوه مردم قم در حمایت از فراجا
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود