Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی که شب گذشته - یکشنبه ۶ شهریور- به مناسبت هفته دولت در جمع نمازگزاران مسجد آل یاسین تهران حضور یافته بود، با بیان این که شعار محوری دولت در حوزه فرهنگ، «نهضت بازگشت به مساجد» است، گفت: مسجد پایگاه اصلی دولت انقلابی است، زیرا پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون مسجد و اهالی مسجد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مساجد را هسته اصلی و سخت انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: اعضای دولت انقلابی، فرهنگ را متکی به پویایی فعالیت های فرهنگی مساجد، بقاع متبرکه و امامزادگان می دانند و به کانون های گردهمایی مومنین توجه ویژه دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت فرهنگ، شعار فعالیت‌هایش را نهضت بازگشت به مساجد قرار داده، زیرا معتقدیم فعالیت های فرهنگی ‌هنری کشور باید به قلب تپنده‌ حوزه دین بازگردد و مسجد، کانون فعالیت های فرهنگی و هنری شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر فعالیت های فرهنگی و هنری کشور از خاستگاه بومی و دینی فاصله بگیرد، مدیریت امور به همان مقدار دشوار می‌ شود. به طوری که اگر برنامه های فرهنگی و هنری را از مساجد دور کنیم،  در مسیر دستیابی به اهداف متعالی حوزه فرهنگ به موانع برخورد می کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: دولت مردمی به دنبال تحقق عدالت فرهنگی است و بر همین اساس زیرساخت های لازم باید فراهم باشد تا شاهد شکوفایی استعدادهای نسل جوان در کشور باشیم. به همین دلیل باید با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد به همراه سایر زیرساخت های اصیل و مردمی استفاده شود و در  تحقق این هدف متعالی چاره ای جز احیای نهضت بازگشت به مسجد وجود ندارد. بدون شک شکوفایی استعدادهای جوان و تعالی حوزه فرهنگ با حضور پرشور جوانان در مساجد شکل می‌گیرد و موجب عدم فراموشی ارزش های اصیل و بومی توسط اهالی فرهنگ و هنر می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد هم افزایی امکانات نهادهای مختلف و شبکه‌های مردمی خاطرنشان کرد: امکانات و ظرفیت های عظیم ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد و هفت هزار و ۵۰۰ امامزاده تنها بخشی از ظرفیت های عظیم شبکه های مردم محور است که این ظرفیت ها با یک هم افزایی برنامه ریزی شده، می‌تواند میزبان فعالیت های مردمی حوزه های فرهنگی و هنری جبهه انقلاب باشند.

اسماعیلی به فعالیت های یک ساله دولت در حوزه فرهنگ پرداخت و گفت: وقتی مدیریت امور فرهنگ را در دولت مردمی به دست گرفتیم، اجرای بسیاری از قوانین و آیین نامه ها بر زمین مانده بود. بر این اساس با تشکیل چندین کمیته، نسبت به اصلاح برخی آیین نامه ها اقداماتی صورت گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به شعار عدالت فرهنگی در دولت انقلابی اشاره کرد و گفت: شخص رئیس جمهور به همراه اعضای هیات دولت در یک سال گذشته به تمامی استان های کشور سفر کرده و ضمن ارتباط چهره به چهره با مردم، مصوبات مهمی را برای تحقق عدالت فرهنگی به تصویب رسانده است.

اسماعیلی به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ در یک سال گذشته برنامه های ایجابی گسترده ای را در دستور کار قرار داده است که از جمله آن ها می توان به تسهیل شرایط عرضه گسترده پوشاک عفیفانه، حمایت از کارخانه های تولید چادر مشکی، تدوین آیین نامه تولید پوشاک با جزییات دقیق و برنامه ریزی برای تولید چند فیلم سینمایی با موضوع عفاف حجاب اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از دستاوردهای یک ساله دولت مردمی گفت: وقتی دولت امور اجرایی کشور را به دست گرفت، آمار درگذشتگان کرونا روزانه حدود ۷۰۰ نفر بود و کمتر از پنج میلیون دوز واکسن تزریق شده بود اما با تدبیر رئیس جمهوری و فعالیت جهادی اعضای هیأت دولت، امسال روزهایی را بدون فوتی کرونا تجربه کردیم. 

اسماعیلی ادامه داد: دولت انقلابی، کشور را در شرایط بسیار دشوار و بحرانی اقتصادی تحویل گرفت اما توانست با گام های صحیح، این وضعیت را بهبود بخشد و با وجود اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها که تصمیمی شجاعانه بود، با مسائل و مشکلاتی روبرو هستیم که به یاری خداوند و تدابیر اتخاذ شده وضعیت اقتصاد کشور در مسیر بهبود قرار گرفته است. 

پس از سخنان اسماعیلی، تعدادی از نمازگزاران در دیداری چهره به چهره به بیان دیدگاه ها و طرح پرسش های خود از عضو هیات دولت مردمی پرداختند.

برچسب‌ها محمد مهدی اسماعیلی هفته دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مردمی پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محمد مهدی اسماعیلی هفته دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی هفته دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مردمی فعالیت های فرهنگی فرهنگی و هنری دولت انقلابی وزارت فرهنگ دولت مردمی حوزه فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۲۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور

احمد راستینه با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت‌های فرهنگی در کشور، اظهار داشت: ارتقای سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از نیم به سه درصد از مهمترین دستاورد‌های مجلس یازدهم بود.

وی افزود: با توجه به اهمیت مساله فرهنگ تلاش می‌شود این سهم از بودجه عمومی به پنج درصد ارتقا یابد در این صورت است که می‌توان ادعا کرد حداقل‌های تحول نظام فرهنگی کشور فراهم شده است.

راستینه اضافه کرد: تا قبل از مجلس یازدهم به غیر از اعتبارات جاری و حقوقی، هیچ اعتباری برای تحول فرهنگی و تولید محتوا پیش‌بینی نمی‌شد، اما امروز در یک جدول از مجلس شورای اسلامی اعتبار برای این بخش مصوب شد.

وی گفت: از این مبلغ سهم فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و ورزشی دانش‌آموزان ۳۶ هزار میلیارد ریال و ۲۵ هزار میلیارد ریال هم برای ترویج فرهنگ ازدواج، حجاب، عفاف و برنامه‌های فرهنگی موثر در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

فرهنگ زیربنای پیشرفت و توسعه کشور است

راستینه با اشاره تصویب قانون خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم، بیان داشت: ۲۷ صدم مالیات بر ارزش افزوده سهم ورزش دانش‌آموزی است و در این ارتباط ۷۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجه در این بخش مصوب شده است.

وی افزود: یکی از کارکرد‌های مجلس یازدهم انجام کار تحولی برای پویانمایی است که برای تولید محتوای ویژه کودک و نوجوان اعتبار ویژه مصوب شده است.

راستینه با تاکید بر اینکه کمبود معلم تنها مختص یک استان نیست، گفت: نظام آموزش و پرورش در ۱۰ سال گذشته نسبت به امر جذب معلم کوتاهی بسیاری داشت و ردیف استخدامی برای جذب معلمان داده نشد و همین امر موجب شد تا امروز با مشکل کمبود معلم روبرو شویم.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نشست‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی، تلاش براین است که در سال تحصیلی جدید مشکلات کمتری در خصوص تامین معلم وجود داشته باشد.

راستینه ادامه داد: افزایش ظرفیت جذب و استخدام معلمان از سوی سازمان امور استخدامی و افزایش سهمیه دانشگاه فرهنگیان از جمله راهکار‌های در نظر گرفته شده برای کاهش مشکل کمبود معلم است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • عالیشاه نیازمند یک بازگشت باشکوه
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • مشارکت مردمی و تامین امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌ها در دستور کار دولت
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • تجلیل از منتخبین رویداد‌های فرهنگی استان یزد
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند