Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت کشاورزی می تواند توسعه اقتصاد کشور را به دنبال داشته باشد اما لازمه آن حمایت از کشاورزان و توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی است که می تواند زمینه حضور و تسخیر بازار های جهانی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، شرایط جامعه امروز به نحوی است که نیاز است تا یک کشور بتواند از تولید کشور خودش حمایت کند و با قرار دادن تولید در بخش های مختلف در کنار هم زمینه تعالی و پیشرفت کشور را فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه کشورهای موفق در بحث کشاورزی نشان می دهد که صنعتی شدن بخش کشاورزی می تواند علاوه بر رونق تولید ، توسعه کشور و حتی تامین منابع ارزی و عدم وابستگی به نفت را دنبال داشته باشد.

کمک به صنایع در بخش های مختلف می تواند زمینه توسعه صادرات  و تولید را به دنبال داشته باشد و از سوی دیگر شاهد بهبود وضعیت اقتصادی مردم باشیم.

کشاورزی یکی از بخش هایی است که رهبر انقلاب بر ضرورت توسعه آن و دانش بنیان شدن آن هم تاکید داشتند و واین امر نشان دهنده این مورد است که بخش کشاورزی نیازمند توسعه و بازنگری و ایجاد تحول است.

جایگزینی کشت ها ، استفاده از کشت های با مصرف آب کم تر ، بهینه مصرف کردن آب ، استفاده از ماشین آلات به روز می تواند در توسعه بخش کشاورزی موثر باشد.

محصول کشاورزی سالم ترویج سلامتی و ایجاد اشتغال به دنبال دارد

"ماشاالله ندیمی"،  از کشاورزان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در زمین کشاورزی علاوه بر گندم و جو از کشت هایی مانند بامیه ، فلفل، گوجه فرنگی ، خیار ، بادمجان و ... استفاده شده که هم باعث ایجاد اشتغال و هم ترویج سلامتی با دادن محصولات طبیعی به مردم شده است.

وی افزود: استفاده از بذر اصلاح شده و کم تر استفاده کردن از کود و سم و استفاده از روش های طبیعی برای تقویت خاک باعث شده تا شاهد محصولی سالم تر برای مردم باشیم.

ندیمی در ادامه گفت: استفاده از روش های دانش بنیان و توسعه ماشین آلات کشاورزی توسعه صنعت کشاورزی و همچنین مصرف بهینه آب را به دنبال دارد که می تواند با توسعه کشور همراه باشد.

اقتصاد دانش بنیان توسعه بخش کشاورزی را به دنبال دارد

"ایوب سرابی" ،  کارشناس بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در شرایط امروز نیاز داریم تا کشاورزی را به سمت کشت هدفمند و روش های دانش بنیان ببریم تا شاهد بهره وری مناسب تر از بخش کشاورزی باشیم.

وی افزود: امروز شاهد هدر رفت منابع به خصوص آب  در بخش کشاورزی هستیم چون هم در بخش ماشین آلات و هم در بخش روش های کشت ، نوع کشت ، استفاده از بذر و ... آن طور که باید نتوانستیم تحول ایجاد کنیم از این رو این مساله باعث شده تا شاهد کم رونق شدن کشاورزی در برخی محصولات و عدم ورود به بازار جهانی باشیم.

سرابی در ادامه گفت: می توان نقشه راهی تعبیه کرد که بهترین استفاده از منابع و زمین های کشاورزی داشته باشیم و بهره وری را بالاببریم که این مورد نیازمند برنامه ریزی و ایجاد راهکار های تازه است.

 

صنعت کشاورزی می تواند توسعه کشور و ورود به بازار های جهانی را به دنبال داشته باشد

"احمد شریف زادی"، کارشناس مسائل اقتصادی و  مدرس دانشگاه در گفتکو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: براساس آمارهای گمرک ایران پنج قلم کالای عمده صادراتی بخش کشاورزی ایران در ۳ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ترتیب شامل هندوانه با ۱۳۳ میلیون دلار ارزآوری در رتبه اول، گوجه فرنگی با ۱۱۰ میلیون دلار در رتبه دوم، پسته با ۶۶/۴ میلیون دلار سوم، سیب درختی با ۳۴/۶ میلیون دلار چهارم و سیب‌زمینی با ۳۲/۲ میلیون دلار در رتبه پنجم بوده است.

وی افزود: این آمارها نشان دهنده این مورد است که صنعت کشاورزی می تواند با ورود به بازار های جهانی وابستگی ما به نفت را کاهش دهد چرا که ایران کشوری چهار فصل است که این ظرفیت در آن وجود دارد.

شرف زادی در ادامه گفت: صنعتی شدن کشاورزی و استفاده از نقشه راه  می تواند ورود به بازار های جهانی را به دبنال داشته باشد چرا در مقیاس بین المللی باید کشت ها را به سمتی ببریم که علاوه بر تامین نیاز داخل بتواند با محصولات سایر کشورها مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشت ها مانند زعفران فقط مختص ایران است با این حال سهم مهمی در تجارت جهانی ندارد و در دنیا با نام و برند کشور دیگری شناخته می شوند و این به این دلیل است که نتوانستیم با نام و برند جهانی در بازارهای جهانی عرضه شود.

دولت به دنبال توسعه در بخش کشاورزی است

“حسن بهرام نیا”،  استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: تولید و بخش کشاورزی یکی از مورادی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و دولت در حال برنامه ریزی و اجرای برنامه هایی برای تحول در بخش کشاورزی است.

وی افزود: در سه بخش کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت برنامه هایی پیش بینی شده که تحول در بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.

بهرام نیا خاطرنشان کرد: در استان ایلام ظرفیت های ویژه ای برای بخش کشاورزی وجود دارد که می تواند توسعه این صنعت را به دنبال داشته باشد ، همچنین ظرفیت ها کشاورزی در ایلام شناسایی و برنامه هایی در حال اجرا می باشد.

انتهای پیام/ر

منبع: دانا

کلیدواژه: دنبال داشته کشاورزی می تواند بازار های جهانی بخش کشاورزی ورود به بازار صنعت کشاورزی میلیون دلار دانش بنیان کشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۲۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی درباره فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی، گفت: یکی از قوانین خوبی که مجلس یازدهم به تصویب رساند قانون جهش تولید دانش‌بنیان بود. از سه سال گذشته یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روی پروژه کاهش مصرف آب و کشاورزی هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی، داده‌های هواشناسی، اطلاعات خاک مزرعه و نوع کشت فعالیت می‌کند.   نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم طی سال‌های آینده در زمینه کشت گیاهان زراعی و درختان میوه توسط شرکت‌های دانش بنیان اتفاقات خوبی رخ دهد، ادامه داد: بیش از یک دهه است که در دنیا موضوع پایش سلامت باغات و مزارع آغاز شده و با استفاده از هوش مصنوعی و تصویر برداری هوایی مزارع را پایش می‌کنند.   وی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه استفاده از بازچرخانی آب و پساب در بخش صنعت و کشاورزی مصوب شده است و با توجه به قانون جهش تولید شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها امیدوار شده و در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی ریل گذاری خوبی را انجام داده و اثرات آن را در فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در تمامی بخش‌ها خصوصا بخش کشاورزی شاهد هستیم و اکنون دولت باید از شرکت‌ها حمایت کند و با آنها قرارداد ببندد.   اعظمی با بیان اینکه یکی از مشکلات وزارت جهاد کشاورزی پهنه بندی‌ها بوده تا بر اساس آن مشخص شود چه میزان از اراضی هر منطقه زیرکشت چه محصولی رفته است، گفت: درحال حاضر پهنه‌بندی‌ها توسط کارشناسان انجام می‌شود که علی رغم زمان‌بری به صورت کامل دقیق نیست، در این حوزه نیز شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تصویربرداری هوایی ورود کرده‌اند.   عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش کشاورزی می‌توانیم طی سال‌های آینده خبر‌های خوشی را از بومی سازی تکنولوژی و خلاقیت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را شاهد باشیم.

دیگر خبرها

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • سهم ایران در اقتصاد خلاق کمتر از یک درصد است 
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • سقف ۱۵ میلیارد تومانی تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت هوانوردی
  • رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه با ابلاغ و اجرای طرح جامع