جایگاه عفاف و حجاب در وصیتنامه شهدای دفاع مقدس
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۴۳۴۰
اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به منظور کشف زمینهها و بافتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و معرفتی که شهدا در آن قرار داشتند و متن وصیتنامهها را نوشتهاند، پژوهشی با عنوان تحلیل گفتمان وصیتنامه شهدا با محوریت عفاف و حجاب انجام میدهد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تاریخ دفاع مقدس بخشی از هویت ملی و دینی ما و وصیتنامه شهدا بخشی از اسناد تاریخی این ملت است و مطالعه اسناد تاریخی هم اهمیت دارد، چراکه تاریخ گذشتگان، آیینهای برای آیندگان است و میتواند الگویی را برای آیندگان ترسیم کند و رزمندگان به عنوان بازیگران اصلی جنگ تحمیلی که آگاهانه به شهادت رسیدند، بخشی از هویت تاریخی ما هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درواقع شهدا برای خود یک رسالت فرازمانی قائل بودند. شهدا نسبت به شهادتشان آگاهی داشتند، آینده را دیدند و آگاهانه جنگیدند، به همین دلیل وصیتنامه نگارش کردند، بنابراین وصیتنامه شهدا، میراث گرانبهایی در دست ماست که از شهدا به یادگار مانده و آنها در این وصیتنامهها، درسهایی را غیر مستقیم به ما القاء میکنند.
شهدا شناخت، دیدگاه و جهانبینی داشتند که مبتنی بر تفکرات خاص خودشان بوده و اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به منظور بررسی فرایند تفکر شهدا، در نظر دارد وصیتنامهها را جمعآوری کرده و متون آنها را مورد بازخوانی قرار دهد و برای بازخوانی متن وصیتنامه شهدای جنگ تحمیلی، روش تحلیل گفتمان را مد نظر قرار داده است.
در گفتگو با مریم شمس، استاد دانشگاه، کارشناس امور بانوان و مسئول این پروژه به بررسی این پژوهش تحلیلی پرداختهایم که شرح آن را میخوانید.
در بررسی وصیتنامه شهدا، روش تحلیل گفتمان را انتخاب کردهاید. دلیل این نوع بررسی در این پژوهش چه بود؟
تحلیل گفتمان یک روش کیفی و تکنیکی است که در مطالعه متون، رسانه، فرهنگها، علوم سیاسی، اجتماعی و غیره کاربرد دارد و درواقع برای کشف معنایی که در متن بکار رفته تلاش میکند. سوژه تحلیل گفتمان میتواند یک متن یا یک گفتار شفاهی باشد و هدفش این است که رفتار اجتماعی و فرهنگی در حفظ حرمت عفاف و حجاب که در متن نهفته را پیدا کند.
در تحلیل گفتمان به طور مستقیم با مقاصد، انگیزه و نیتهای افرادی که متن را خلق کردهاند سرو کار نداریم، بلکه عقاید، بینش و نقشها را از درون متن کشف میکنیم؛ یعنی کاری به الفاظ نداریم و به فضای متن میپردازیم؛ یعنی انگیزههای پنهان که در پس متن نهفته است را آشکار میکنیم و اهمیتش در این است که شرایط اجتماعی و فرهنگی که متن تحت تأثیر آن تولید شده را مطالعه میکنیم و با تحلیل گفتمان وصیتنامه شهدا، زمینهها و بافتهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و معرفتی که شهدا در آن قرار داشتند و آن متن و وصیتنامه را تولید کردند، بدین وسیله کشف میکنیم.
حفظ عفاف و حجاب زمینهساز آرامش و تحکیم خانواده میشودگفتوگو درباره ابعاد مختلف "حجاب" در جلسات «کشف واقعیتهای حجاب»حجتالاسلام مومنی: حفظ حجاب، سلامت روانی جامعه را به دنبال دارد
اقداماتی که تاکنون در زمینه تحلیل وصایای شهدا انجام شده، چه تأثیری در روند پژوهش شما خواهد داشت؟
پژوهشهای محدودی در این زمینه انجام شده که وصایای شهدا را از زوایای محدودی، تحلیل کردهاند و در کتابهای موجود که با محوریت وصیتنامه شهدا منتشر شده، بخش محدودی از وصیتنامهها بیان شده، به همین منظور اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نظر دارد تمام وصیتنامههای شهدای جنگ تحمیلی با محوریت عفاف و حجاب که اسنادش در بنیاد شهید موجود است با یک ترتیبی تحلیل گفتمان و بررسی شود تا به شکل یک دایرةالمعارف درآید.
روند کار تحقیقاتی به چه صورت بود؟
بهطور کلی ابتدا باید آمار شهدای دفاع مقدس را بدست بیاوریم و بعد اطلاعات موجود از جنبههای مختلف شامل درگیری با دشمن، جایگاه موقعیت شهدا، سال شهادت و ویژگی فردی شهدا از هم تفکیک شوند و بعد به چند محور بپردازیم، نخست اینکه محورهای اصلی وصیت نامه شهدا چه بوده و چه نشانههای ممتازی در این متون وجود دارد. وقتی عناصر وصیتنامه و محورهایی که مد نظر است در رابطه خاص با هم قرار میگیرند، مشخص میشود که شهدا در نظر داشتند چه معانی و مفاهیمی را تثبیت و چه مفاهیمی را رد کنند.
آیا در بررسی وصیتنامه شهدا به این نکته رسیدید که آیا وصیتنامههای شهدا خودِ واقعی رزمندگان را بازنمایی میکند یا خود ایدهآلی داشتند؟
بله. یکی از محورهایی که قرار است به آن پرداخته شود و از اهداف این پژوهش است، این است که مشخص کنیم آیا وصیتنامههای شهدا خود واقعی رزمندگان را بازنمایی میکند یا خود ایدهآلی داشتند و این وصیتنامهها آنها را مشخص میکند.
درواقع محور اصلی ما در پژوهش این است که ببینیم پیام شهدا و دغدغه اصلی آنها در آن فضای فکری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معرفتی چه بوده و به ما چه پیامی میرساندند و از چه مواضعی ما را نهی و منع میکردند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی دفاع مقدس شهدای دفاع مقدس شهید عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی دفاع مقدس شهدای دفاع مقدس شهید عفاف و حجاب وصیت نامه شهدا تحلیل گفتمان وصیت نامه ها عفاف و حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۴۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گشت ارشاد در لایحه عفاف و حجاب حذف میشود؟
احد آزادی خواه، نماینده مجلس در خصوص حضور گشت ارشاد و ایجاد فضای دو قطبی در جامعه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند، حجاب در کشور ما از نظر قانونی و شرعی جایگاه ویژه داشته و مشخص است. راهبرد ما باید دفاع از حجاب از نگاه شرعی و قانونی باشد. اما اینکه در شیوه دفاع چگونه باید اقدام کنیم؛ بنده به هیچ عنوان اقدام قهری و برخی از برخوردهایی که اخیرا برای مقابله با بدحجابی انجام میشود را به هیچ عنوان قابل دفاع و موثر نمیدانم.
به گزارش جماران، وی در گفتگویی که با خبرنگاران داشته، افزود: به این نکته باید توجه کرد که رهبر معظم انقلاب و بسیاری از صاحب نظران در کشور همواره از تمام زنان با حجاب و بد حجاب جامعه دفاع کردند تا به نظام بدبین نشوند. بنده احساسم این است که شیوههای ترویج امر ونهی و ترویج عفاف و حجاب نباید به گونهای باشد که عدهای را نسبت به اصل نظام یا کشور بدبین کند.
آزادی خواه در خصوص برخورد گشت ارشاد با شهروندان گفت: گشت ارشاد و فرماندهی انتظامی یکی از گامها در ترویج حجاب است، پس دستگاههای فرهنگی، آموزشی ما کجا هستند؟ ما نباید انتهای زنجیر را ملزم کنیم که صرفا با قوهی قهریه با بدحجابها برخورد کنند، بلکه دهها گام باید قبل از آن انجام شود. مانند آموزش و پرورش، فرهنگ، کارهای ترویجی و.... دستگاهها، وزارتخانهها و سازمانهای بسیار زیادی متولی در این امر هستند که باید کارهایی را انجام دهند. در گام نهایی نیز گشت ارشاد باید صرفا با معدود افرادی که حساب شده و سازمان یافته اهداف خاصی را دنبال میکنند، برخورد کند، نه با شهروندانی که در جامعه حضور دارند.
آزادیخواه در پاسخ به این سوال که چرا ما با برخی دوگانگیها در برخورد با زنان که نمونه آن را در تصاویر صداوسیما و زمان راهپیمایی و انتخابات، شاهد هستیم، مواجهیم؟ گفت: بنده نظرم بر این است که باید این مسأله را به عنوان یک راهبرد اصلی اثبات کنیم که نگاه حاکمیت به تمام زنان و مردان جامعه یکی است و همه برایمان حرمت دارند و صاحب حقوق اجتماعی هستند. البته ما موظف هستیم در رابطه با اصول خود تبلیغ، ترویج و دفاع کنیم. یکی از اصول ما عفاف و حجاب است، اما این تبلیغ نباید به گونهای باشد که دوگانهای در کشور ایجاد کنیم که نیمی را صاحب حقوق بدانیم و نیمی دیگر را صاحب حقوق ندانیم.
وی ادامه داد: این دوگانهای را که رهبر معظم از آن انذار فرمودند، میتواند غدهای سرطانی در جامعه باشد. این بیانی که حاج قاسم سلیمانی در رابطه با دختران جامعه فرمودند، بیان گمشدهی امروزه ما است. این دخترانی که امروزه پای صندوق رأی و راهپیمایی میآیند و دوربینهای صداوسیما آنها را پخش میکند نشان میدهد که اینها علاقهمند به نظام و کشور هستند که اگر با اینها به درستی برخورد شود، خواهید دید که به قول قرآن: «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا».
اگر در لایحهی عفاف و حجاب بنا باشد گشت ارشاد نباشد، حتما ملاک برای ما قانون استوی در پاسخ به این سوال که اگر لایحه حجاب و عفاف به سرانجام برسد تکلیف گشت ارشاد به کجا خواهد رسید؟ گفت: معیار برای ما قانون است و اگر در لایحهی عفاف و حجاب بر این باشد که مثلا گشت ارشاد یا اقدامات مشابه آن نباشد، حتما ملاک برای ما قانون است.