Web Analytics Made Easy - Statcounter

شماره دوم و سوم دوره جدید نشریه فرهنگی اجتماعی زن، خانواده و سبک زندگی با عنوان «پیام زن» با موضوع ویژه «تلفن همراه و زنان» به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شماره دوم و سوم دوره جدید نشریه فرهنگی اجتماعی زن، خانواده و سبک زندگی با عنوان «پیام زن» ویژه چهار ماه نخست 1401 به مدیر مسئولی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ الاسلامی چاپ و توزیع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شماره از نشریه پیام زن که با رویکردی جدید به موضوع تأثیر «تلفن همراه» در سبک زندگی زنان و دختران پرداخته، به موضوعاتی از قبیل بررسی راهکار برون‌رفت از خیانت سایبری همسران، تأثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی، تحولات از پیامک تا تماس تصویری و استفاده بی‌رویه از تلفن همراه به عنوان اعتیادی مدرن اشاره تحلیلی کرده است.

به این ترتیب پیام زن سعی دارد ضمن بررسی آثار تلفن همراه و فضای مجازی بر سبک زندگی زنان مسلمان ایرانی، تلخی آسیب‌هایی که در دنیای مدرن بر پیکره خانواده ایرانی، روابط زناشویی و تربیت فرزندان وارد می‌شود را نیز یادآوری کند.

محمد شیخ الاسلامی، مدیر مسئول نشریه پیام زن و رییس میز سبک زندگی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سرمقاله این شماره، موضوع بدن را یکی از مسائل مهم کلامی، اخلاقی و رفتاری دنیای امروز معرفی کرده و به این نکته اشاره کرده که با گسترش ابزارهای هوشمند و ورود این صنعت به فن‌آوری‌های پوشیدنی، تصور از بدن نیز دچار تغییر ماهوی شده است.

رییس میز سبک زندگی تصریح کرده است: امروز می‌توان اپلیکیشن‌ها و دیوایس‌ها را امتداد بدن خارج از چهارچوب‌های مشخصه فیزیکی‌اش دانست. نیک سرلیک در مقاله «اندام کمکی» در کتاب «اپلیکیشن تخیل» به صراحت فرضیه گسترش بدن در عصر پیش‌رو را مطرح می‌کند. به نظر سرلیک، اپلیکیشن‌ها باعث خواهند شد تصوری که از بدن به عنوان مرزهای «من» وجود دارد، در هم شکسته شود و در آینده‌ای نه چندان دور، برخی از دیوایس‌ها چنان با هویت فردی و اراده شخصی گره بخورند که رویکرد فرد به آنها، مشابه رویکردی باشد که به اندام طبیعی خود داشته است.

 

تکیه تسنیم|تلألو سبک زندگی اسلامی بر چهره امام حسین (ع) در گودال قتلگاه + فیلمتکیه تسنیم|تلاش مثال‌زدنی امام حسین (ع) برای «حفظ خانواده»تکیه تسنیم|انصاف در تنش‌های سیاسی و کنش‌های اجتماعی مطابق با سبک زندگی امام حسین (ع) + فیلم

 

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: ویژگی تکنولوژی‌های جدید باعث می‌شود تصور انسان امروز از بدن از یک خانه همیشگی به یک دیوایس یا ابزار تکنولوژیک گذار کند. این گذار قطعاً باعث خواهد شد نگاه ما به بدن خود به مثابه بخشی از هویتمان تغییر کند شاید اندیشه‌های موریس مرلوپونتی درباره بدن و نقش آن در سبک زندگی بیش از هر چهارچوب مفهومی دیگری به کمک ما بیاید اگر مرلوپونتی بدن را بخشی از اندیشه و قسمتی از هویت ما در زندگی روزمره می‌دانست. حالا شاید ابزاری که ما در دست داریم یا پوشیده‌ایم به اندازه چاقی یا لاغری هر یک از ما برایمان مهم باشد. سبک زندگی مبتنی بر مصرف حالا خود را در گسترش بدن و تغییر معنای آن جاسازی می‌کند و اگر کسب و کار لاغری اندام و ورزش‌های مبتنی بر فیتنس در سال‌های گذشته یکی از سودآورترین کسب و کارهای جوامع مختلف بود، شاید حالا کسب و کار انتخاب دیوایس‌های مناسب و شیک و تکنیک‌های مختلف جاساز کردن و آپگرید کردن ابزارهای مصنوعی به همان اندازه به کسبی پرسود و حوزه‌ای مهم در دنیا تبدیل شود.

مدیر مسئول در ادامه به تأثیر این مبحث بر مطالعات سبک زندگی، به مثابه تأثیر واقعیت بر مفاهیم بنیادین سبک زندگی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: مرگ، زنده بودن، درد، زیبایی، زشتی و رنج، همه مفاهیمی هستند که نقش عمده‌ای در آرایش سبک زندگی بازی می‌کنند. در حالی که معنای همه این مفاهیم در جهانی که به دو تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مجهز شده است، دگرگون شده و و علل‌الاطلاق سویه دیگری یافته است.

شیخ الاسلامی تصریح کرده است: در این میان زنان شاید به سبب اهمیتی که برای بدن خویش قائلند، دچار سردرگمی هویتی بیشتری شوند و تلفن همراه شاید بیشترین سهم را در این سردرگمی داشته باشد. پس تعریف آسیب تلفن همراه در ارتباط با بانوان به حسادت‌های زنانه، یک توهین و فروکاست مسئله است. آسیب اصلی، آسیبی هویتی است که در ارتباط روح زنانه با بدن جدید که حد و مرزهایش هنوز تعریف نشده، پدید آمده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده دفتر تبلیغات اسلامی سبک زندگی ایرانی اسلامی خانواده دفتر تبلیغات اسلامی تلفن همراه فضای مجازی سبک زندگی پیام زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!

به گزارش تابناک، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره حواس‌پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس‌پرتی راننده شده و توجه کافی را از او می‌گیرد، بنابراین ممنوع است.

یک عادت بد در رانندگی
وی ادامه داد: به عنوان مثال، همه رانندگان می‌دانند استفاده از تلفن همراه حین رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می‌کنند و این مسئله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می‌تواند فجایع بسیاری رقم بزند.

کشیر افزود: بارها مشاهده شده برخی از رانندگان که پشت چراغ قرمز متوقف می‌شوند، تا لحظه‌ای که چراغ سبز شود مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این فاصله چند ثانیه‌ای که رانندگان پشت چراغ قرمز متوقف هستند، آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش می‌کنند و با خودروی جلویی برخورد می‌کنند.

چرا نباید هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده کنیم؟
کشیر گفت: تلفن همراه به گونه‌ای است که وقتی فرد از آن استفاده می‌کند تمام حواسش را می‌گیرد، بنابراین از اطراف غافل شده و نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم واکنش درستی داشته باشد.

وی افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شده می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث بر هم زدن هوش و حواس شود، اجتناب کند.

علت ممنوعیت سیگار کشیدن حین رانندگی
کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود؛ گفت: ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت هشدار می دهد که رانندگان حق ندارند حین رانندگی دخانیات استفاده کنند زیرا علاوه بر ایجاد حواس‌پرتی، ممکن است ته‌سیگار روی لباس راننده بیفتد و حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی افزود: همچنین راننده حق ندارد در حین رانندگی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کند چراکه ممکن است یک لحظه آب در گلوی راننده پریده و باعث خفگی و واژگون شدن خودرو شود و این حادثه دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

پشت چراغ قرمز این کارها را انجام ندهید
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران در رانندگی بگذارند.

آمار دخالت تلفن همراه در تصادفات
وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد.

آمار دخالت پیامک در تصادفات
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنین در بررسی‌ها مشخص شد ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد.

تاثیر مکالمه تلفنی با هندزفری در تصادفات
کشیر گفت: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد و مصرف مواد مخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند.

کاری که مواد مخدر با راننده می‌کند
وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از مواد مخدر باعث می شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی ، درگیری ذهنی و مغزی , درک نکردن فاصله نیز رخ دهد بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد که این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آنها شوخی کنیم. شوخی با این اعداد یعنی شوخی با جان و زندگی خود و خانواده. بنابراین از رانندگان درخواست می‌کنیم عواملی را که باعث حواس‌پرتی در رانندگی می‌شوند، حذف کنند.

 منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • تولید نوکیای تقلبی متوقف می‌شود+ فیلم
  • ویدئوی دیدنی از تاثیر حجاب و پوشش روی مشتری های یک فروشنده خانم | از شماره تلفن خواستن برای خریدهای بعدی تا ...
  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • کلاهبرداری با ترفند رسیدساز جعلی
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!