Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@14:54:12 GMT

تعداد آثار تاریخی ثبت شده در بافق به 89 اثر رسید

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۴۸۶۵

تعداد آثار تاریخی ثبت شده در بافق به 89 اثر رسید

لیلا رنجبر، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از این شهرستان، اظهار کرد: خانه تاریخی تراب زاده به شماره ثبتی ۳۳۶۷۹ و «قَتِق» شیرین، دو اثری است که به تازگی در فهرست آثار ملی ثبت شد و شماره ثبتی قتق شیرین در آینده نزدیک از تهران اعلام می‌شود.

وی در خصوص مشخصات این بنا افزود: بادگیر گهواره‌ای خانه تاریخی تراب زاده، از ویژگی‌های منحصر به فرد آن به شمار می رود که در استان یزد بی نظیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بافق درباره موقعیت مکانی این اثر تاریخی گفت: «خانه تراب زاده» به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در استان یزد، شهرستان بافق، بلوار وحشی بافقی قرار دارد.

این مسئول تاریخچه این بنا را یاد آور شد و افزود: با توجه به ساختار و بررسی‌های میدانی، این خانه باستانی متعلق به دوره قاجار است و با ۳۰۰ سال قدمت ، دخل و تصرف خاصی در بنا مشاهده نمی شود.

رنجبر، ابعاد تقریبی این بنا را به طول ۱۹.۳۵ متر و عرض ۱۸.۳۵ متر با مساحت کلی ۵۲۰ مترمربع اعلام کرد و افزود: حیاط این خانه هشت ضلعی است و در ضلع جنوب غربی آن مسیر دسترسی به زیرزمین وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی بافق خاطرنشان کرد: این بنا در گذشته برای مراسم روضه خوانی و مجالس مذهبی کاربرد داشته و به تازگی با شماره ۳۳۶۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی در مورد قتق شیرین( اشکنه) هم که به تازگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است بیان کرد: این غذا قوت غالب مردم بافق در گذشته های دور بوده که همچنان به عنوان یک سنت دیرینه در بستر تاریخ این سر زمین جریان دارد و هم اینک نیز برخی از شهروندان بافقی در دورهمی ها، از آن استفاده می‌کنند و مورد اقبال مردم قرار دارد.

به گفته رنجبر، مواد تشکیل دهنده این غذا زیره سیاه، زیره سبز، رازیانه، می‌تخم، ترخون، گشنیز، مرزنجوش، آرد و روغن حیوانی است که این‌ها همه مقوی، مغذی، شیرافزا و کنترل کننده بلغم بدن است.

رنجبر تصریح کرد: با وجود سبزیجاتی که در این غذا استفاده می‌شود، طبع گرمی دارد و برای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از نفخ معده مفید است.و تمام گروه های سنی می توانند از آن استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: شش اثر دیگر هم از بافق در نوبت ثبت ملی قرار دارد که چهار اثر بنای تاریخی و ۲ اثر آثار نا ملموس است.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: رنجبر استان یزد بافق میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۴۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • تامین ارز حج ۱۴۰۳ /نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در نوبت تشرف قرار دارند
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد