Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@20:22:18 GMT

یادداشتی بر کتاب "امدادگر کجایی؟"

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۷۳۳۳

یادداشتی بر کتاب 'امدادگر کجایی؟'

معروف است ملتی که گذشته خود را نداند ناچار است حوادث و تجربیات از سرگذرانده را تکرار کند. حافظه­ جمعی و تاریخی هر جامعه گنجی است پنهان و پرارزش، که در پیچ­ وخم حوادث، با چراغی از گذشته مسیر آینده را روشن می­‌کند.

به گزارش ایران اکونومیست،معصومه جمشیدی شفق در یادداشتی کتاب کتاب "امدادگر کجایی؟" نوشته معصومه رامهرمزی را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این یادداشت می‌خوانیم:

کتاب "امدادگر کجایی؟" نوشته معصومه رامهرمزی از جمله کتاب‌هایی است که با رویکردی پژوهشی و با معماری روایی قابل تحسین، در همین راستا توسط نشر مرز و بوم به چاپ رسیده­‌ است.

نویسنده که خود اهل جنوب و از مردمی است که مستقیم درگیر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شدند تا کنون عناوین مختلفی در راستای روایت­‌نگاری به چاپ رسانده­‌است.

کتاب "امدادگر کجایی؟" به خاطرات و زندگی علی عچرش از امدادگران دوره­ی دفاع مقدس می­‌پردازد. از اولین مواجهه با کتاب خواننده درمی­‌یابد که با یک کار پرو پیمان با موضوعی تازه، در زمینه­ خاطره­‌نگاری و تاریخ شفاهی طرف است. برخلاف کتاب‌هایی که فقط نوعی گردآوری و ارائه­ تقریبا خام خاطرات پراکنده­ افراد است؛ این اثر از چند جهت دارای ویژگیهای منحصر بفردی است.

- سوژه­ اثر یا همان راوی هم به لحاظ روحیات و خلقیاتِ فردی، و هم از نظر نقش کمتر پرداخته­ شده­ امدادگری، جذاب است.

- مصاحبه­‌ها و تحقیقات که به بخشی از روند انجام آنها در مقدمه­ کتاب اشاره شده، دقیق و با روش‌های علمی انجام شده­ است. این مساله در طول زمان روایت و در تنوع موضوعات کاملا مشهود است.

- می­‌توان گفت اثر، زندگی­‌نگاره­ایی است در مورد یکی از هزاران انسانی که در زمانی حساس، در مکانی ویژه و شرایطی سرنوشت­‌ساز در تاریخ این مرز و بوم قرار گرفتند. می­‌شود همراه کتاب روز به روز با این آدم­ ‌ها پیش رفت و به دور از شعارهای دهان­ پرکن و خالی­ شده از معنا، آرام­ آرام دریافت که انقلاب و جنگ و انسان‌های آن دوران، چطور در هم اثر متقابل گذاشتند.

- دسته­‌بندی و پرداخت خاطرات و مهندسی روایت به گونه­‌ای است که با وجود حفظ اصالت خاطرات، مخاطب با سیرِ روایت همراه شده و حوادث را یکی بعد از دیگری پشت سر می­‌گذارد و تا انتها با شخصیت همراه می­‌شود.

- محور کتاب، آدم­‌ها هستند. آن هم آدم­‌هایی از کف جامعه و نزدیک به متن انقلاب و جنگ. این امر باعث شده کتاب به جز مسایل محوری، به زوایای انسانی، فرهنگی و اجتماعی روز بپردازد. این نکته در صورت معرفی درست می­‌تواند برگ برنده­ این اثر در گسترش طیف مخاطبان باشد.

برای آشنایی بیشتر با کتاب نگاهی به فصول و مطالب عمده­ هر فصل می­‌اندازیم. کتاب در هشت فصل تنظیم شده­ و در انتها نیز تصاویر و فهرست نمایه گنجانده­ شده ­است.

فصل اول: روزهای خیلی دور

  شروع کتاب درست مثل دنیای کودکی، پر از شیرینی و هیجان است؛ از شنا در شط و بازی‌های کودکانه گرفته تا دردسرها و شیطنت‌های نوجوانانه. با پرداختن به محله‌ سکونت خانواده­ راوی, با محیط آبادان و فرهنگ و آداب گروهی از مردم عزیز این شهر آشنا می­‌شویم.

فصل دوم: روزهای بیداری

شور و شرِ گروهی نوجوان یله و بی­‌خبر از عالم؛ همزمان می­‌شود با بزرگترین تحول اجتماعی سیاسی دوران معاصر ایران؛ انقلاب اسلامی. از زیباترین فصل‌های کتاب همین فصل است و با روایت جزئیات حوادث کوچه بازار آبادان در آن روزها, مخاطب را به خوبی همراه خود می­‌کند. با خواندن این فصل با اتفاقاتی مثل ماجرای سینمارکس، تسخیر انبار آبجوی آبادان بدست جوان‌ها، شهادت مردم عادی و بی­‌سلاح در مسجد و سینما و تجمعات، درگیری‌های خیابانی روزهای انقلاب از نزدیک همراه می­‌شویم و به خوبی پوست­‌اندازی جوانان آن روزها را درک می‌­کنیم.

 در بخشی از این فصل می‌خوانیم:" ما آدم­هایی معمولی بودیم که تا چند ماه قبل از انقلاب بی­‌خیال زندگی می­‌کردیم و کاری به کار دیگران نداشتیم. خودمان بودیم و خودمان. امام ما را متوجه جامعه کرد و از بی­‌تفاوتی درآورد." 

فصل سوم: روزهای بالندگی

این فصل به روزهای اول پس از پیروزی انقلاب و فعالیت‌های خودجوش جوانان پخته ­شده در کوره انقلاب می­‌پردازد. در این قسمت هم به حوادثی مثل فعالیت‌های گروه‌های چپی و درگیری گروه‌های انقلابی با آنها و عاقبت حادثه­ سینمارکس پرداخته می‌شود. از جذابیت‌های این فصل تکاپوی جوانانی است که در پی انقلاب اجتماعی، بدنبال افزایش آگاهی­‌های فردی در قالب گروه‌های محلی هستند.

فصل چهارم: روزهای ایستادگی

در این بخش, درمی­‌یابیم چطور جنگ، ناخواسته و یکباره خود را بر متن زندگی مردم عادی خوزستان تحمیل می­‌کند. چطور مردم، با هر آنچه در دست و توان دارند، برای حفظ خانه و خاک خود تلاش می­‌کنند. این فصل نیز موضوعات جنبی متنوعی دارد مثل اوضاع نابسامان کشور و کارشکنی توسط بنی­‌صدر، مقاومت جوانان با کمترین امکانات و همیاری مردم شهرهای دور و نزدیک. 

فصل پنجم: روزهای مهاجرت

 همراه راوی می­‌رسیم به روزهای تلخ اشغال خرمشهر و مهاجرت اجباری مردم. در تصاویرِ گاه سخت و گاه زیبای ترسیم­ شده از آن روزها با اطلاعات ریز و درشتی روبرو می­‌شویم؛ مثل مشکلات عدیده­ی جنگ­‌زدگان، نمک به زخم مردم پاشیدن بدست منافقین، جریان داشتن زندگی و ازدواج‌های ساده و بی‌­آلایش جوانان مجاهد در سخت­‌ترین و بحرانی­‌ترین شرایط.

فصل ششم: روزهای جنگ و زندگی

با عزل بنی­‌صدر و تغییر در مدیریت کشور و آبدیده شدن مردان و زنان در کوره­ی ماه‌های اولیه­ جنگ، شرایط تغییر می­‌کند. در این فصل به سال‌های میانی جنگ، شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر پرداخته­ می­‌شود. خرده­ روایت‌های دیگری نیز در این بخش مطرح می­‌شود؛ مثل سبک زندگی جوانان حزب­‌اللهی، فعالیت‌های اجتماعی زنان همراه مردان، مشارکت بالای مردم در پیشبرد امور جامعه در شرایط جنگ خارجی و تحریم از بیرون و ترور و تخریب منافقین از داخل و شکوفایی انسانه‌ایی که با کمترین امکانات در حادترین موقعیت‌ها دنبال بالاترین بهره بدون کمترین منفعت شخصی بودند.

فصل هفتم: روزهای حج و امداد

در این فصل از موضوع اصلی کتاب کمی جدا م‌ی­شویم. همراه راوی که به عنوان امدادگر راهی سفر حج شده با جنبه­‌های دیگری از اوضاع و شرایط آن سال‌های ایران آشنا می­‌شویم. جزئیات بیان ­شده در این فصل به مخاطب دید تازه­‌ای نسبت به قشر امدادگر می­‌دهد که اغلب دیده نمی­‌شود.

فصل هشتم: روزهای پایانی

در این فصل به سالهای پایانی جنگ پرداخته شده­ است. در کنار تلخی اثر بعضی اشتباهات، نکته­ قابل توجه در این فصل کمک‌های مردمی و نقش غیرقابل انکار آن در پیشبرد هشت سال جنگ و موفقیت‌های بزرگ در آن برای کشوری تازه انقلاب کرده و در تحریم جهانی است.

با وجود حجم به نسبت بالای کتاب، آوردن اسامی زیاد، شرح برخی مسائل جزئی یا تخصصی که گاه کمی زیاده از حوصله­ مخاطب به نظر می­‌رسد، نثر روان و پرداخت خوب روایی این اثر قادر است هر خواننده­‌ای را تا آخر با خود همراه کند.

  

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دفاع مقدس ، امدادگر کجایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دفاع مقدس امدادگر کجایی امدادگر کجایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۷۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، دوره تخصصی «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» که به بررسی ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران در نیم قرن گذشته اختصاص داشت، عصر روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در مشهد به پایان رسید.

سیدمحمدرضا میری هنرمند طراح گرفیک که مدیریت این دوره را برعهده داشت، درباره این دوره به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته و طی چند دوره، به خوانش و شرح کتاب «انفطار صورت» شامل مقالات شهید سید مرتضی آوینی پیرامون گرافیک انقلاب پرداختیم و از این رهگذر، به تاریخچه گرافیک ایران پیش و پس از انقلاب، ادوار مختلف و فراز و فرودهای آن نگاهی مختصر انداختیم.

وی افزود: اما امسال در فرصتی فراخ‌تر و در دوره‌ای با عنوان «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» قصد کردیم تا ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران را طی ۴ جلسه و در چهار دوره «پیش از انقلاب اسلامی»، «مبارزات و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس»، «دو دهه پس از جنگ» و بالاخره دوره «پس از فتنه ۸۸ تا به امروز» با دقت ببینیم.

وی بیان کرد: در این دوره از حیث رویکرد محتوایی، نمادشناسی، خاستگاه و تاثیرات اجتماعی، تکنیک های اجرایی و … آثار را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، برای شرکت‌کنندگانی که مایل بودند، تمرین‌ها و پروژه‌های عملی پیشنهاد کردیم و در جلسه‌ای جداگانه به ارایه و نقد آنها پرداختیم.

میری در پایان اظهار کرد: این دوره از جلسات برای دانشجویان گرافیک و تصویرسازی، علاقه‌مندان به مباحث گرافیک انقلاب، طراحان جوان گرافیک و پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و هنر انقلاب کاربردی بود و استقبال خوبی نیز شد.

کد خبر 6090052

دیگر خبرها

  • فعالیت سامانه بارشی در کرمانشاه شدت می یابد
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب
  • حضور ۷۷۰ امدادگر برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ۱۳ استان/ اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی