Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی میزبان روز دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرکل عشایر خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این برای تامین آب شرب عشایر در سطح کشور بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری جامعه‌ای مهم و دارای منبع، ظرفیت و نیاز است، بیان کرد: در سطح ملی اقدامات خوبی به ویژه در دولت سیزدهم برای عشایر انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: ما در مقابل جامعه عشایری وظیفه، مسئولیت و رسالت داریم لذا باید نسبت به ادای رسالت خود اقدام کنیم.

وی با اشاره به توزیع ۱۱ هزار پنل خورشیدی میان عشایر، تصریح کرد: برای تامین برق مورد نیاز عشایر، تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌شود که در قالب آن تا پایان دولت برخورداری عشایر از برق، شبکه، مزرعه‌ و پنل‌های خورشیدی به بالای ۹۰ درصد برسد.

میزبان تصریح کرد: همچنین در حوزه صادرات دام، تامین نهاده دامی و سایر اقدامات خوبی شروع شده و شاهد کاهش مشکلات در حوزه عشایر هستیم.

وی عنوان کرد: بر عکس زندگی شهری، در زندگی عشایری اقلیم و جغرافیا بسیار مهم است و عشایر خود را بر آن انطباق و سازگار می‎‌دهند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: در کشوری مانند جمهوری اسلامی که سرزمین بزرگ و  پهناور و دارای ۱۲ تا ۱۳ اقلیم و چهار فصل است، جمعیت زیادی از زندگی عشایری کرد، لر، ترک، بلوچ، بختیاری و سایر داریم.

وی گفت: در سالیان متعدد، خشکسالی‌ها همواره بر زندگی عشایری آسیب وارد کرده است که اگر خدمات دولت نبود در این دو دهه، باید زندگی عشایری در برخی استان‌ها مانند خراسان جنوبی تعطیل می‌شد.

میزبان افزود: ارائه خدمات دولتی در کنار تامین انرژی، ارتقای تکنولوژی، حمل و نقل و سایر سبب شد تا زندگی عشایری استمرار داشته باشد امیدواریم خدمات موثرتری را برای این قشر مهم از جامعه انجام دهیم.

وی تاکید کرد: عشایر یک جامعه تاریخی است که در طول تاریخ با هیچ حکومتی به اندازه جمهوری اسلامی بساز نبوده است، در طول چهار دهه گذشته در هیچ منطقه عشایری مشکل امنیتی مشاهده نشده و عشایر از لحاظ پدافند غیرعامل در مرزها و مناطق حاشیه‌ای و صعب العبور نقش موثری داشته‌اند.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه حوزه عشایری خراسان جنوبی بر پایه دامداری مبتنی بر کوچ است، بیان کرد: خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که بخش زیادی از مناطق روستایی اتکای زیاد به دام دارند.

وی اضافه کرد: در این منطقه اگر آب برای پدر، مادر و فرزند نیست، برای دام هم نیست از طرفی به راحتی نیز امکان تامین و ذخیره آب وجود ندارد، لذا نیاز و نداشتن خیلی سریع اثر می‌گذارد و ثمره خدمت نیز سریع نشان داده می‌شود.

میزبان بیان کرد: با درک شرایط خراسان جنوبی، تا یک چهارم اعتبارات بند ب تبصره ۵۲ برای توسعه پرواربندی در سه سال گذشته برای این استان در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ طرح بزرگ مطالعه شده در حوزه عشایری در حال اجرا است، عنوان کرد: تا پایان سال بیش از ۹۰ درصد این طرح‌ها اجرا خواهد شد.

در این مراسم از زحمات مهدی عصمتی‌پور قدردانی و محمد ابراهیم ابراهیمی به عنوان مدیرکل جدید امور عشایر استان خراسان جنوبی معرفی شد.

برچسب‌ها هفته دولت سازمان امور عشایر ایران خراسان جنوبی دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت سازمان امور عشایر ایران خراسان جنوبی هفته دولت سازمان امور عشایر ایران خراسان جنوبی دولت سیزدهم سازمان امور عشایر ایران خراسان جنوبی زندگی عشایری حوزه عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل مهدی میزبان، در دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر که در جعفرآباد مغان برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت عشایری کشور ۲۵۱ هزار خانوار با یک‌ میلیون ۱۰۰ هزار نفر است که این قشر زحمت کش، نقش بسیار تاثیرگذاری در تولید دارند.
وی افزود: عشایر با تشکیل ۱.۴ درصد جمعیت کشور، ۲۵ درصد گوشت‌ قرمز و ۳۵ درصد صنایع‌دستی کشور را تولید می‌کنند.معاون توسعه و امور زیربنائی سازمان امور عشایر کشور عنوان کرد: سازمان امور عشایر ایران دو وظیفه اصلی خدمات‌رسانی به عشایر و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری مطالبات عشایر را انجام می‌دهد.

میزبان بیان کرد: باید به ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، هویتی، اقتصادی و اجتماعی عشایر توجه شود و آنها را به ثبت برسانیم.وی با اشاره به اینکه این جشنواره طی دهه‌ها برگزاری به صورت ملی، تبدیل به یک جشنواره بین‌المللی شد و این دومین دوره بین المللی آن است، تصریح کرد: نیاز است در سال‌های آینده کنگره ملی عشایر و کنگره عشایر شاهسون در منطقه مغان برگزار شود.
میزبان گفت: برگزاری این جشنواره برای همکاری‌های بین دستگاهی و مدیریت کوچ عشایر طراحی شده و مجموعه‌ای از آداب و رسوم و فرهنگ و هنر عشایر در آن به نمایش گذاشته می‌شود که نقش ترویجی و هویتی برای جوانان نیز دارد.
وی ادامه داد: عشایر مغان به‌عنوان ممتازترین مرزداران در شمال غربی کشور هستند که متاسفانه مستندات فرهنگی قابل توجه‌ای در این حوزه انتشار داده نشده است.
معاون توسعه و امور زیربنائی سازمان امور عشایر کشور اذعان کرد: برندهای زیادی در حوزه عشایر در کشور وجود دارد و لازم است برندهای پنیر در منطقه مغان که از طریق دام عشایر تهیه می‌شود با نام عشایر شاهسون برندسازی شود.
وی یادآور شد: شاهسون‌ها در حکومت صفوی که بعد از ساسانیان اولین حکومت ملی در ایران را بوجود آوردند، نفش ممتازی داشتند.میزبان افزود: مسکن عشایر شاهسون تحت عنوان "آلاچیق" در کشور مطرح است اما شاهسون‌شناسی در تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی جایگاه چندانی ندارد که در این زمینه باید فرهنگ دوستان و محققین و علاقه‌مندان منطقه کار کنند.

دیگر خبرها

  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود