Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که مقام نظامی آمریکایی اعتراف کرد طرف اوکراینی ممکن است به سمت نظامیان روسی مستقر در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شلیک کند، کاخ سفید مدعی شد: «واشنگتن نمی‌تواند تشخیص دهد کدام طرف شلیک کرده، ولی استقرار نیروهای روسی این منطقه را نظامی کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هیئت کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به ریاست رافائل گروسی، مدیر کل این سازمان، روز دوشنبه از وین به مقصد نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه (Zaporozhye) حرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر مطبوعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته در پیامی توئیتری نوشت: «گروه ماموریت پشتیبانی و کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست رافائل گروسی، تیمی از کارشناسان و بازرسان، برای کمک به تضمین ایمنی و امنیت هسته‌ای نیروگاه زاپوروژیه در اوکراین و انجام فعالیت‌های پادمانی حیاتی، به نیروگاه اتمی زاپوروژیه عزیمت کرده است.»

روز دوشنبه میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین یادآور شد که حدود 12 کارمند دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی بخشی از گروه اعزامی به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه هستند و انتظار می‌رود هیئت کارشناسان در همین هفته از این تاسیسات بازدید کنند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز گذشته تایید کرد که بازرسان این سازمان طی چند روز آینده از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه بازدید خواهند کرد.

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" شب گذشته با استناد به اسناد طرف اوکراینی گزارش داد که بازرسی کارشناسان آژانس از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه از تاریخ 31 آگوست الی 3 سپتامبر (9 الی 12 شهریور ماه) ادامه خواهد شد.

پیش از این، گروه کارشناسان گروه جی-7نیز از ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه زاپوروژیه استقبال کرد. این گروه در عین حال از مقامات آژانس خواست تا این بازرسی به گونه‌ای انجام شود که به "حاکمیت کامل اوکراین" احترام گذاشته شود.

شب گذشته جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این رابطه از روسیه خواست تا با ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه زاپوروژیه، از انجام این ماموریت حمایت کند. وی تاکید کرد که واشنگتن تعطیلی کنترل شده و موقت راکتورهای هسته‌ای این تاسیسات را راه حلی منطقی در شرایط کنونی تشخیص داده است

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که روسیه ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه  زاپوروژیه را ضروری دانسته و از همه کشورها انتظار دارند که طرف اوکراینی را تحت فشار قرار دهند تا با ادامه گلوله باران این نیروگاه و مناطق مجاور آن، مردم کشور خود و کل قاره اروپا را به خطر نیندازد. پسکوف یادآور شد که ماموریت آژانس از طریق مناطق تحت کنترل ارتش اوکراین به سمت نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه انجام خواهد شد و روسیه با این مسئله موافقت کرده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هشتاد و هشتم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزارت خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای کمک به انجام ماموریت آژانس در زاپوروژیه خبر داد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه  اعلام کرد که  طرف روسی در هر مرحله آماده است تا بازدید کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) از نیروگاه اتمی زاپوروژیه را تسهیل کند.

وی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی با اعلام این مطلب، یادآور شد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و  میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مقر آژانس در وین، بارها این مسئله را بیان کرده‌اند.

علاوه بر این، زاخارووا تأکید کرد که اظهارات برخی مقامات غرب مبنی بر اینکه گویا مسکو باید در خصوص لزوم بازدید هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی زاپوروژیه متقاعد شوند، صحت نداشته و ادعایی برای تخریب وجهه روسیه است که حقایق را نادرست نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «در خصوص رفتار طرف اوکراینی باید بگویم که تحریکات نظامی آنها در اطراف این نیروگاه را نمی توان چیزی به غیر از خودکشی نامید. آنها همچنان به حملات بی پایان خود به سمت این منطقه ادامه میدهند که تهدید مستقیم هسته‌ای را ایجاد کرده که این اقدام نه تنها مخرب و خطرناک،  بلکه به معنای واقعی کلمه خودکشی است.»

زاخارووا تاکید کرد که طرف روسی انتظار دارد که نتیجه گیری بازرسان آژانس از وضعیت نیروگاه زاپوروژیه دقیقاً مطابق با نتایج بدست آمده از بازدید و کاملاً واقع بینانه باشد. به گفته او، این نتیجه گیری نباید رنگ و بوی سیاسی داشته باشند.

اذعان آمریکا به گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه توسط ارتش اوکراین

سخنگوی فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده اعتراف می‌کند که نیروهای مسلح اوکراین ممکن است به سمت مناطق اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه که نظامیان روسی در آنجا مستقر هستند، شلیک کنند.

این مقام نظامی در این باره توضیح داد: «نمی‌خواهم بگویم که اوکراینی‌ها نیز به اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیهشلیک نکردند، زیرا فکر می‌کنم احتمالاً شلیک کرده‌ باشند، ولی باید قبول کرد که در تعداد قابل توجهی از موارد، حملات آنها در پاسخ به شلیک روس‌هایی که در این منطقه مستقر هستند.»

به عقیده وی، ارتش اوکراین در تلاش است تا خطرات مربوط به فعالیت‌های نظامی روسیه در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را به حداقل برساند.

آمریکا تعطیلی رآکتورهای هسته‌ای را بهترین راه حل برای مشکل نیروگاه زاپوروژیهنامید

ایالات متحده به طور کامل از سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه حمایت می‌کند و در عین حال تعطیلی کنترل شده راکتورها را امن ترین راه حل برای این مشکل می‌داند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، این موضوع را روز دوشنبه در نشستی خبری اعلام کرد و گفت: «روسیه باید دسترسی ایمن و بدون مانع را برای این بازرسان مستقل تضمین کند. ما همچنین معتقدیم که روسیه باید با ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه موافقت کرده و نیروهای خود را از آنجا خارج کند. ما همچنان معتقدیم که تعطیلی کنترل شده راکتورهای هسته‌ای نیروگاه امن ترین و کم خطرترین گزینه در کوتاه مدت خواهد بود.»

این مقام کاخ سفید در پاسخ به سئوال خبرنگاران که آیا «همه گلوله‌هایی که در اطراف نیروگاه هسته‌ای فرود آمده واقعاً توسط طرف روسی شلیک شده» یا «برخی از آنها ممکن است توسط ارتش اوکراین شلیک شده باشد»، مدعی شد: «ایالات متحده راهی برای اطمینان از اینکه چه کسی به سمت چه کسی شلیک کرده ندارد و ما نمی‌توانیم گلوله‌ها را بشماریم. البته ما در مذاکرات علنی و خصوصی بسیار واضح گفته‌ایم که هر گونه درگیری نظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیهباید متوقف شود. و می‌دانیم که روسیه با استقرار نیروهایش در این نیروگاه، عملاً این منطقه را نظامی کرده است.»

مذاکرات وزرای دفاع و خارجه اتحادیه اروپا درباره تامین تسلیحاتی اوکراین و محدودیت صدور روادید برای روسها

وزرای دفاع و وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در روزهای 30 و 31 ماه آگوست (9-8 شهریور ماه) در پایتخت جمهوری چک که تا پایان سال جاری میلادی ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، نشستی غیررسمی برگزار خواهند کرد. محورهای اصلی این مذاکرات ادامه کمک‌های نظامی، سیاسی و مالی به اوکراین و همچنین بحث در خصوص پیشنهاد کشورهای حوزه دریای بالتیک برای توقف صدور ویزای شینگن برای شهروندان روسیه خواهد بود.

چنین نشست های غیررسمی در اواخر ماه آگوست و اوایل سپتامبر سالانه برگزار می شود و هدف از آنها تبادل نظر و هماهنگی اقدامات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص مسائل بین المللی قبل از شروع فصل جدید سیاسی است. به دلیل غیررسمی بودن مذاکرات، تصمیم عملی خاصی در آن اتخاذ نخواهد شد و توافقات صورت گرفته بین وزرا متعاقباً ممکن است در جلسات برنامه ریزی شده شورای اتحادیه اروپا رسمیت یابد.

چاووش اوغلو: ترکیه سعی دارد تمامیت ارضی اوکراین حفظ شود

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که این کشور در چارچوب تلاش برای حل و فصل بحران اوکراین، سعی دارد تمامیت ارضی این کشور بطور کامل حفظ شود.

وی گفت: ما از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم و شاید بیش از بسیاری از متحدان دیگر ناتو، حمایت اساسی‌تری از این مسئله ارائه می کنیم. در عین حال، ما گفتگو با روسیه را ضروری دانسته و به آن ادامه خواهیم داد و این مذاکرات در حال ثمربخشی است. به همین دلیل است که ما دو بار [در آنتالیا و استانبول] از نشست نمایندگان دو کشور و انعقاد توافقنامه برای صادرات غلات اطمینان حاصل کردیم.»

چاووش اوغلو یادآور شد: به لطف گفت‌وگوی ترکیه با هر دو طرف اوکراینی و روسی بود که امکان اطمینان از برگزاری نشستی بین آلکسی لیخاچوف، رئیس شرکت "راس اتم" و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 24 ماه آگوست در استانبول فراهم شد و طی این نشست مسائل مربوط به سازماندهی انجام ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی در نیروگاه زاپوروژیه مورد بحث قرار گرفت و اکنون شاهد هستیم که کارشناسان آژانس می‌توانند به منطقه بروند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: ما همچنان برای ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو و کی‌یف تلاش کرده و امیدواریم که تلاش‌های آنکارا در نهایت به حل و فصل اصولی بحران اوکراین کمک کند.

چاووش اوغلو تاکید کرد: «امیدوارم این تلاشها بتوانند ما را به آتش‌بس و صلحی باثبات هدایت کنند.  طرف ترکیه تلاش‌های میانجی‌گری خود را برای تضمین تبادل اسرا بین اوکراین و روسیه را ادامه خواهد داد.»

وی افزود: «ترکیه از طریق کانال‌های مختلف غیرعلنی با مقامات کی‌یف و مسکو گفت‌وگو می‌کند و این کانال‌ها از ابتدا وجود داشته و هر از چند گاهی در آینده نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت».

توضیح وزارت خارجه آمریکا درباره خطر کاهش آمادگی رزمی ایالات متحده به دلیل ارسال سلاح به اوکراین

"ودانت پاتل" معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که این کشور به تلاش خود ادامه خواهد داد و هر اقدامی که ممکن است انجام خواهد داد "تا اطمینان حاصل شود که اوکراین قادر به دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود باشد."

به گفته وی، ایالات متحده نمی تواند زمان پایان درگیری‌های نظامی در اوکراین را پیش بینی کند، ولی قصد دارد تا زمانی که لازم باشد برای تضمین حاکمیت و استقلال اوکراین تلاش کند. این مقام وزارت امور خارجه، این مسئله را در توضیح مطلب منتشره در روزنامه "وال استریت ژورنال" اظهار داشت که بر اساس آن انواع خاصی از تسلیحات نظامی در ایالات متحده رو به پایان است و این کمبود ممکن است بر سطح آمادگی رزمی ارتش آمریکا تاثیر منفی بگذارد.

این دیپلمات افزود: «ما به اقدامات خود ادامه خواهیم داد و هر کاری که لازم باشد را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراین قادر به دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود است.»

روز دوشنبه "وال استریت ژورنال" گزارش داد که ارسال تسلیحات به اوکراین ممکن است آمادگی رزمی نیروهای مسلح آمریکا را به خطر بیندازد، چرا که برخی تسلیحات در زرادخانه‌ها در حال اتمام است.

بلغارستان از نابودی 60 درصد سامانه‌های پرتاب موشک ارسالی به اوکراین توسط روسیه مطلع است

60 درصد از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه (HIMARS)کشورهای غربی که به ارتش اوکراین تحویل داده شده بود، توسط نیروهای مسلح روسی منهدم شده است. این مطلب روز دوشنبه توسط نشریه آنلاین "مسائل نظامی بلغارستان" (Bulgarian Military) گزارش شده است.

در این گزارش یادآور شده که در ابتدا نیروهای مسلح اوکراین  هر 12 ساعت یک سامانه پرتاب موشک چندگانه را جابجا می‌کردند. طرف روسی این فعالیت را زیر نظر داشت، ولی به هیچ وجه واکنشی به آن نشان نداد. سپس ارتش اوکراین  شروع به گروه بندی بیش از یک سیستم HIMARSدر یک مکان کرد و بعد از آن نیروهای مسلح روسیه به آنها حمله کردند تا بتوانند حجم بیشتری از این تجهیزات را نابود کنند.

در این گزارش اذعان شده که بدین ترتیب تعداد این سامانه‌ها دیگر چندان زیاد نیست. در این مطلب یادآوری شده، ستاد کل ارتش اوکراین دیگر تصاویری از محل استقرار این تسلیحات منتشر نمیکند  تا طرف روسی نتواند مکان آنها را تشخیص و اقدام به نابودی این تجهیزات کند. البته نیروهای مسلح روسیه تاکتیک مکان یابی انبارهای تجهیزاتی ارتش اوکراین را تغییر داده و سامانه‌های پدافند هوایی خود را تقویت کردند.

اوکراین فقط خواستار عضویت کامل در ناتو است

اولگا استفانیشینا، معاون نخست وزیر اوکراین در امور ادغام و همگرایی با اروپا و اورآتلانتیک اعلام کرد که مقامات کی‌یف هیچ توجهی به خواسته‌های روسیه برای تضمین وضعیت غیربولکی اوکراین و عدم پیوستن آن به ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) ندارند.

وی تاکید کرد: دولت اوکراین تنها به عضویت کامل این کشور در ناتو علاقه مند است و اشکال دیگر تعامل با این ائتلاف مورد رضایت اوکراین نخواهد بود.

لیتوانی ساخت موانع در مرز خود با بلاروس را به پایان رساند

ساخت یک مانع غیرقابل عبور در مرز جمهوری لیتوانی با بلاروس به پایان رسیده است. این موضوع روز دوشنبه توسط شرکت پیمانکار این پروژه، یعنی Epso-Gاعلام شد.

سخنگوی این شرکت به خبرنگاران گفت: «در پایان هفته گذشته آخرین بخش‌های به اصطلاح مانع فیزیکی در مرز لیتوانی و بلاروس  نصب شد که طول کل آن 502 کیلومتر است.»

به گفته وی، کار اصلی به پایان رسیده است، ولی کارشناسان Epso-Gهمچنان در منطقه مرزی حضور دارند.نظارت فنی در حال انجام بوده و نواقص مشاهده شده در حال رفع است و جاده ها بزودی به حالت عادی خود باز خواهند گشت.

طول مرز لیتوانی و بلاروس حدود 680 کیلومتر است و در سراسر مناطقی که فاقد حوزه آبی است، موانعی مستحکمی ایجاد شده است. البته این موانع هنوز به سیستم نظارت تصویری مجهز نشده است.

لیتوانی در مرزهای خود با بلاروس یک حصار ثابت به ارتفاع 4 متر ساخته شده از میله فلزی ایجاد کرده که بالای آن سیم خاردار وجود دارد و یک خط اضافی از "سیم خاردار" هم به ارتفاع 3 متر در جلوی حصار نصب شده است.

هزینه این کار بالغ بر 152 میلیون یورو بوده است. مقامات ویلنیوس انتظار داشتند که اتحادیه اروپا این هزینه را جبران کند، ولی بروکسل اعلام کرد که آنها بودجه ساخت موانع مرزی کشورها را تامین نخواهند کرد. با این حال، اتحادیه اروپا با اختصاص بودجه برای سیستم نظارت تصویری موافقت کرده است.

پیش از این، در ماه ژوئن نیز نخست وزیر لهستان از تکمیل ساخت یک دیوار حائل در مرز این کشور با جمهوری بلاروس خبر داده بود.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

تحولات اوکراین| روسیه شواهد گلوله‌باران نیروگاه زاپوروژیه را به شورای امنیت ارائه داد/ واشنگتن پست: آمریکا ارسال تسلیحات به اوکراین از طریق دریا را افزایش داده استتحولات اوکراین| درخواست سازمان ملل برای تضمین امنیت غیرنظامیان / تغییر نام 95 خیابان و میدان مرتبط با روسیه در شهر کی‌یفتحولات اوکراین| زلنسکی: کی‌یف قصد ندارد سلاح خود را زمین گذاشته و تسلیم شود/ اعتراف کاخ سفید: زمان به نفع اوکراین نیستتحولات اوکراین| دبیرکل سازمان ملل گفت‌وگو درباره وضعیت پیرامون نیروگاه اتمی زاپوروژیه را ضروری خواند/ اردوغان تدارک دیدار پوتین و زلنسکی را هدف خود نامیدتحولات اوکراین| تأکید رهبران غربی بر ادامه حمایت از کی‌یف/ مقام روس: در شرایط فعلی امکان دیدار پوتین و زلنسکی عملاً وجود نداردتحولات اوکراین| علت کاهش ارسال تسلیحات نظامی غربی به کی‌یف/ گوترش: سازمان ملل در تلاش است تا موانع صادرات محصولات از روسیه را برطرف کندتحولات اوکراین| بسته جدید کمک نظامی 775 میلیون دلاری آمریکا به کی‌یف/ تاکید دوباره کیسینجر بر لزوم پایان مناقشه بر سر اوکراین از طریق مذاکره

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحادیه اروپا جنگ روسیه و اوکراین اخبار روسیه اتحادیه اروپا جنگ روسیه و اوکراین اخبار روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیروگاه هسته ای زاپوروژیه نیروگاه اتمی زاپوروژیه اطراف نیروگاه هسته ای نیروگاه زاپوروژیه اطراف نیروگاه کارشناسان آژانس تحولات اوکراین ماموریت آژانس اتحادیه اروپا نیروهای مسلح رافائل گروسی ارتش اوکراین طرف اوکراینی ایالات متحده چاووش اوغلو تمامیت ارضی روز دوشنبه سازمان ملل امور خارجه برای تضمین یادآور شد سامانه ها کاخ سفید شب گذشته طرف روسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۲۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

رئیس‌جمهور بلاروس می‌گوید ائتلاف کشورهای غربی به عمد جنگ اوکراین را طولانی می‌کند، آن‌ها اوکراین را به یک معتاد به مواد مخدر تبدیل کرده‌اند که با وعده‌هایی مبنی بر دوز جدیدی از سلاح‌های اضافی و تزریق‌های مالی، افسارش را در دست داشته باشند.

به گزارش ایسنا، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز پنجشنبه و در نشست هفتمین کنگره خلق بلاروس گفت که اوکراین امروز به صلح نیاز دارد و امروز راحت‌ترین شرایط برای مذاکرات صلح وجود دارد.

او با اشاره به مذاکرات مسکو-کی‌یف در ترکیه گفت: بهتر است از توافقات استانبول شروع کنیم. متون اولیه‌ای که در هفته‌های ابتدایی جنگ بین مقامات روسیه و اوکراین در ترکیه مورد بحث قرار گرفت می‌تواند نقطه شروعی برای مذاکرات باشد. همه ارتش، روسای سرویس‌های اطلاعاتی غربی، سیاستمداران و سران کشورها علناً می‌گویند که نباید اجازه داد پوتین پیروز شود. اگر بر آن اصرار دارید، اکنون زمان مذاکره است.

براساس گزارش بلتا، لوکاشنکو گفت: همه بارها شنیده‌اند که وضعیت نظامی و سیاسی منطقه و جهان از سوی کارشناسان بحرانی ارزیابی می‌شود که قابلیت سرایت به یک درگیری جهانی را دارد. امروز ما در مورد نیروها و ابزارهایی صحبت خواهیم کرد که برای تشدید تهدیدها علیه امنیت ملی ما استفاده می شوند. خطر واقعی اصلی داشتن یک نقطه داغ در منطقه است؛ اوکراین.

اتحادیه اروپا یک چالش برای آمریکا

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: واشنگتن هر کاری انجام می‌دهد تا کشور ما را به درگیری بکشاند، مکانیسمی را برای مشارکت سایر کشورها در آن راه اندازی کند، به عبارت دیگر، اروپای غربی و اروپای شرقی را تضعیف کند.

او با اشاره به درگیری‌های سنگین و تلفات جانی، کمبود مهمات و پرسنل نظامی در ارتش اوکراین به حملات پهپادی به زیرساخت‌های روسیه، کمک‌های مالی و نظامی آمریکا اشاره کرد و گفت: نداشتن پول به معنای از دست دادن فرصت برای تضعیف روسیه است. تخصیص ۶۰ میلیارد دلار از سوی ایالات متحده برای جنگ مهم‌ترین عامل تشدید درگیری در اوکراین است و این بسیار خطرناک است که موشک‌های دوربرد ارائه شده است.

رئیس‌جمهور بلاروس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ارتش روسیه به سلاح های جدید مجهز شده و در هر تیپ دارای ذخایر زیادی است. ارتش روسیه در حال پیشرفت است، اگرچه این پیشرفت بسیار کند است.

او همچنین گفت: اتحادیه اروپا به یک چالش جدی برای ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. چین و روسیه تنها دشمنان آمریکایی‌ها نیستند. اروپا، اتحادیه اروپا، رقیب بسیار جدی برای آمریکاست. به همین دلیل است که ایالات متحده در پی آن است که اروپا را بیش از حد با یک درگیری نظامی درگیر کند.

تحرکات ناتو در اروپای شرقی

او افزود: ناتو در حال ایجاد پتانسیل تهاجمی خود در اطراف بلاروس است. ۱۸ کشور ناتو، از جمله لهستان و کشورهای بالتیک، قصد دارند حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال جاری صرف امور نظامی کنند. مجموع هزینه‌های دفاعی کشورهای ناتو در سال جاری برای اولین بار در تاریخ ناتو به حدود ۱.۲ تریلیون یورو خواهد رسید. بروکسل تصمیم گرفته است که تعداد نیروهای واکنش سریع را به ۳۰۰۰۰۰ نیرو (در حال حاضر ۸۰۰۰۰ نفر) افزایش دهد تا ماموریت پلیس هوایی ناتو در بالتیک را به یک عملیات نظامی تبدیل کند و همچنین گروه های رزمی مستقر در لهستان و بالتیک را سازماندهی مجدد کند.

لوکاشنکو تصریح کرد: واشنگتن در حال افزایش درجه خصومت ناتو در جهت بلاروس است. آمریکا موفق شده است مسکو و مینسک را به عنوان دشمن اهریمنی جلوه دهد. واشنگتن به طور پیوسته روایت‌های تهاجمی را علیه بلاروس و روسیه پیش می برد و درجه خصومت ناتو را در جهت ما افزایش می دهد.

وی افزود: نظامی‌کردن لهستان برای هر لهستانی، از جمله نوزادان، تا ۴۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. برنامه‌های نوسازی فنی ارتش لهستان تا سال ۲۰۳۵ ، ۱۳۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود. آیا لهستانی‌ها می دانند که تا ۴۰۰۰ دلار از هر شهروند از جمله نوزادان کسر می شود؟ لهستان و کشورهای بالتیک به طور هدفمند به پل ارتباطی ناتو تبدیل می‌شوند. ما می‌بینیم که چگونه فرودگاه‌ها، پایگاه‌های دریایی، پایگاه‌های آموزشی در آن سوی مرز غربی ما به سرعت رشد می‌کنند. آن‌ها در حال ایجاد پایگاه های رو به جلو برای استقرار و ذخیره سازی تجهیزات، سلاح و مواد اولیه هستند. تا به امروز، پنج مورد فرودگاه‌ها، دو پایگاه دریایی و ۶ سایت آزمایشی بزرگ در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک ارتقا یافته‌اند.

هدف غرب از تسلیح اوکراین

لوکاشنکو گفت: غرب اروپای شرقی را عرصه بالقوه خصومت می‌داند. سامانه های دفاع موشکی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۳ در لهستان به بهره‌برداری رسید. ما امکان استفاده از موشک‌های کروز تاماهاوک را که در آنجا مستقر شده و می توانند اهدافی را تا عمق کامل خاک بلاروس و بخش اروپایی فدراسیون روسیه هدف قرار دهند، به عنوان یک تهدید واقعی می‌دانیم. ما حقایق تجسس مستمر هوایی و فضایی در جهت شرقی توسط کشورهای غربی را ثبت می کنیم. تقریباً کل زرادخانه موجود کشورهای ناتو - از هواپیماهای شناسایی استراتژیک گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین قابلیت‌های مربوطه کشورهای شریک - در حال استفاده است. اهداف فعالیت‌های جاری و ماهیت وظایفی که برای حفاری تا پایان ماه مه برنامه‌ریزی شده است، نشان می‌دهد که غرب منطقه اروپای شرقی را به‌عنوان عرصه بالقوه خصومت می‌داند. روسیه و بلاروس به عنوان دشمن شناخته شده‌اند.

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: هیچ تجاوزی از خاک بلاروس علیه لهستان صورت نخواهد گرفت. نیازی به این کار نداریم.

به گفته لوکاشنکو، ائتلاف کشورهای غربی به عمد جنگ اوکراین را طولانی می‌کند، آن‌ها «اوکراین را به یک معتاد به مواد مخدر تبدیل کرده‌اند که با وعده‌هایی مبنی بر دوز جدیدی از سلاح‌های اضافی و تزریق‌های مالی، افسارش را در دست داشته باشند». اوایل آوریل ۲۰۲۴ در نشست بروکسل وزرای امور خارجه کشورهای ناتو در بروکسل ایجاد یک ماموریت برای اوکراین با بودجه اختصاصی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای اوکراین پیشنهاد شد. قرار است کمک های مالی برای این پروژه به نسبت تولید ناخالص داخلی کشورهای ناتو تقسیم شود. 

وی تاکید کرد: دولت اوکراین جان اوکراینی‌ها را با سلاح معامله می‌کند. به عبارت دیگر، این پرداخت برای توانایی ادامه رویارویی با فدراسیون روسیه، برای خرابکاری فعال و فعالیت های تروریستی در مناطق روسیه که هم مرز با اوکراین و در اعماق خاک روسیه است، است.

لوکاشنکو همچنین گفت: واشنگتن کار برای بررسی آمادگی اجزای سه‌گانه هسته‌ای آمریکا را تشدید کرده است. تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر در خاک کشورهای عضو ناتو با سرعتی سریع در حال ارتقاء است. 

به گفته وی، بیش از ۲۰۰ موشک و بمب در پایگاه‌های هوایی اروپا مستقر شده است، از جمله پایگاه هوایی کلاین بروگل (بلژیک) - ۲۰ فروند، پایگاه هوایی بوشل (آلمان) - ۲۰، پایگاه هوایی آویانو (ایتالیا) - ۶۰، هوایی قدی. پایگاه (ایتالیا) - ۳۰، پایگاه هوایی اینجرلیک (ترکیه) - ۵۰، پایگاه هوایی وولکل (هلند).

دکترین نظامی روسیه و بلاروس

لوکاشنکو در گفت‌گو با خبرنگاران در حاشیه هفتمین نشست کنگره خلق بلاروس نیز با اشاره به استفاده از تسلیحات هسته‌ای گفت: روش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در پیش‌نویس دکترین نظامی جدید تصریح نشده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا دکترین نظامی جدید روش استفاده از تسلیحات هسته‌ای را تصریح می‌کند یا خیر، پاسخ داد: مکانیسم استفاده از تسلیحات هسته‌ای مشخص نشده است. این به من و پوتین بستگی دارد. علاوه بر این، ما با یکدیگر در مورد چگونگی، زمان و مکان استفاده از سلاح‌های تاکتیکی [سلاح‌های هسته‌ای] بلکه از سلاح‌های متعارف نیز مشورت می‌کنیم. من فرمانی را صادر کرده‌ام که فرمول استفاده از موشک‌های تاکتیکی هسته‌ای و بمب‌هایی را که توسط هواپیماها حمل می‌شود، مشخص می‌کند. همه این‌ها تصریح شده است و قابل درک است که چگونه باید عمل کرد و چه باید کرد. اما اکنون کمتر در مورد آن صحبت می‌کنم، زیرا احتمالاً صحبت در مورد سلاح های هسته‌ای برای ما چیز خوبی نیست. این یک سلاح وحشتناک است. خدانکند اگر مجبور به استفاده از آن باشیم.

لوکاشنکو گفت که اگر روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در تلافی اقدامات غرب استفاده کند، ممکن است یک آخرالزمان رخ دهد.

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: غرب خواهان پیروزی پوتین در رویارویی کنونی نیست. من به آن‌ها پیشنهاد می کنم پشت میز مذاکره بنشینند، یک معاهده صلح ببندند. اگر این کار را نکنند، پوتین قطعا پیروز خواهد شد. این همه ماجراست.

کمک آمریکا به اوکراین

لوکاشنکو افزود که با ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره تخصیص کمک نظامی آمریکا به اوکراین گفت‌وگو کرده است.

او گفت: هر ۲ رهبر می‌دانستیم که چنین تصمیمی اتخاذ خواهد شد اما این پول با توجه به هزینه‌های بالای مهمات چه چیزی را حل می‌کند؟ چیزی را حل نمی‌کند. من نمی‌دانم که اوکراین چه زمانی این بسته کمکی را دریافت می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آخرین تحولات اوکراین| تصمیم برلین برای عدم ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف تغییر نکرده است
  • تحولات اوکراین| تایید دستاوردهای روسیه در جبهه توسط کاخ سفید
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای