Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-فاطمه کهربائی: با فرا رسیدن نهم شهریور ۱۴۰۱، چهل و چهار سال تمام از ربودن امام موسی صدر و همراهانش در لیبی به دست رژیم جنایتکار قذافی می‌گذرد. در این مدت، علیرغم همه اقدامات، گام‌های مثبت چندانی در راه روشن شدن وضع شخصیت برجسته، جهان اسلام و همراهان وی برداشته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین سبب، هنوز از سرنوشت قطعی امام موسی صدر و همراهان وی اطلاع دقیقی در اختیار نیست.

دکتر علی شریعتی در کتاب حسین وارث آدم می‌گوید: «… اگر یک خون پیام نداشته باشد، در تاریخ گنگ می‌ماند، اگر یک خون پیام خویش را برای همه‌ی نسل‌ها نگذارد، جلاد، شهید را در یک عصر و یک زمان محبوس کرده است.» به راستی که چنین است، راه شهید، خونش و هدفش باید گفته و نسل به نسل فهمانده شود. اولین راویان امام حسین (ع)، زنده‌ترین شهید تاریخ، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بودند که نگذاشتند صدای شهادت و حق خاموش شود. بزرگ‌مردان و زنان زیادی در تاریخ شیعه تلاش کرده‌اند تا پیام شهادت را به زبان، قلم، عمل و منش به عالم نشان دهند. امام موسی صدر، روحانی بزرگ شیعه نیز چنین بود و چنین زیست، او با آن‌که در تاریخ گمشده ولی همچنان اثر و قلمش چنان که شایسته است اثرگذار است

امام موسی صدر وقتی قصد دارد پدیده عاشورا را برای انسان امروز تحلیل کند به مقوله تاریخ، نگرش انسانی دارد. عامل و بازیگر تاریخ انسان است و هر تاریخی برای هر انسانی و در هر عصری مفید است، چرا که وجه اشتراک انسانی در آن وجود دارد.

به همین مناسبت با شریف لک زایی دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

شریف لک زایی در خصوص دیدگاه امام موسی صدر نسبت به واقعه عاشورا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تقریرات امام صدر درباره عاشورا شاید کمی متفاوت باشد با تقریراتی که تا به حال از دیگر نویسندگان خوانده‌ایم. ایشان بیشتر ابعاد سیاسی این ماجرا را مورد بررسی قرار داده است. مثلاً بحث حکومت مطلوب را مورد بررسی قرار می‌دهند یا در مورد حکومت بنی امیه که در آن دوره تمام اداره جامعه مسلمانان را بر عهده داشته است. اما بحث مهمی که ایشان در مجموعه سفر شهادت روی آن تاکید دارند بحث اصلاح است. و آن به این معنا است که قیام عاشورا می‌تواند فرصتی برای تغییر در خود و جامعه باشد. به تعبیر ایشان فرصتی است که ما حسینی شویم و حسینی بمانیم. طوری که ما بتوانیم تغییری در زندگی خود ایجاد کنیم و از عادات بد و رذائل اخلاقی خود چشم پوشی بکنیم و به سمت فضائل اخلاقی برویم و آن وقت است که تغییر در زندگی ما ایجاد می‌شود.

وی افزود: ما برای حسینی شدن به تغییر نیاز داریم. یکی از مهمترین دلایل عاشورا و قیام امام حسین هم اصلاح امت اسلامی بوده است در همین راستا امام صدر توضیح می‌دهند که ما چطور می‌توانیم از قیام امام حسین درس بگیریم. چشم‌پوشی از عادات ناپسند و اخلاق رذیله و آنچه که مانع از اعمال صالح در جامعه می‌شود و ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در مباحث تفسیری خیلی مفصل بحث کرده‌اند بحث‌های دروغ نفاق و غیبت را مورد توجه قرار داده‌اند. اینها می‌شود چشم‌پوشی از این عادات ناپسند که جامعه ما البته به صورت ناخواسته وارد این آسیب‌هایی شده است.

شریف لک زایی بیان داشت: نکته بعدی که باید در این تغییر اتفاق بیفتد این است که ما باید کار و تلاش را در جامعه افزایش بدهیم و هر کس باید در هر جایگاهی قرار دارد بتواند این کار و تلاش را مضاعف کند و توسعه بدهد و در کنار آن باید در برابر جریان‌هایی که جامعه که را به سمت نادانی و جهل سوق می‌دهند مقابله کند. جریان‌ها و افرادی که حامی منافع مستکبران هستند و علیه افراد جامعه ظلم می‌کنند که این افراد و گروه‌ها به تعبیر ایشان باید تضعیف شوند که ما بتوانیم به تغییر در سرنوشت خودمان حاکم بشویم یعنی انسان بتواند با این تغییراتی که در زندگی و جامعه خود ایجاد می‌کند بتواند به سرنوشت خود کمک کند و آن را تغییر بدهد حالا در برخی موارد ممکن است که این کار نیاز به فداکاری و قربانی شدن داشته باشد البته هدف از قیام عاشورا در ابتدا این مورد نبود اما حوادث به سمتی پیش رفت که حضرت چاره‌ای جر قربانی شدن خود ندیدند تا این نگاه و این ظرفیت را به جامعه القا نمایند که گاهی لازم است جامعه تا پای فداکاری هم پیش برود.

وی در پایان گفت: به صورت کلی همه افرادی که در جامعه در حال زندگی هستند باید در این مسیر حرکت کنند که در صورت لزوم افزون بر انفاق مال، از انفاق از جان هم دریغ نورزند و جان خود را هم در راه اسلام فدا کنند و رهبران جامعه هم باید در هر مرحله آماده شهادت باشند تا جامعه به سمت هدف خود حرکت کند. طبیعتاً این فداکاری به تعبیر امام سخت‌ترین و بهترین نوع فداکاری انفاق نفس است که انسان جان خود را برای روشن‌تر کردن مسیر فدا نماید. در برخی موارد ممکن است با کار اقتصادی یا فرهنگی همین اتفاق بیفتد که بتواند وضعیت اجتماعی ما را تغییر بدهد. این ظلم‌های شخصی و اجتماعی همیشه وجود دارد باید در مقابل این ظلم‌ها و تاریکی‌ها ایستادگی کنیم و بتوانیم زندگی درستی در خود و جامعه ایجاد نمائیم. همه این موارد در کتاب سفر شهادت امام موسی صدر مطرح شده و علاقمندان می‌توانند برای بررسی بیشتر به این کتاب مراجعه کنند.

کد خبر 5564606

منبع: مهر

کلیدواژه: عاشورا قیام عاشورا امام موسی صدر بنی امیه امام حسین ع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی لبنان معمر قذافی لیبی جبهه مقاومت اربعین 1401 آیت الله مصطفوی آیت الله ناصری شیعه عاشورا قرآن انقلاب اسلامی ایران قرآن کریم اربعین پیام های حماسه حسینی عراق کتاب نشست علمی آیت الله خامنه ای امام موسی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز آینده جامعه ما نسل جوان پرجسارت و متعهد است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیروس کهوری نژاد بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با ستاد جایزه جوانی جمعیت در صحبت هایی گفت: سرمایه های هر ملتی به جز خاک پهناور و منابعش که خوشبختانه ما از این جهت چیزی کم نداریم، نیروی انسانی آن است. این نیروی انسانی ایده پرداز، با غیرت، متعهد و مسئولیت پذیر باید نسبت به زندگی خود باشند. اگر بحث وطن و هویت ملی را هم کنار بگذاریم این فرد باید نسبت به آینده و حال خود متعهد باشد و قطعا چنین فردی نسبت به جامعه خود هم متعهد می شود.

وی با اشاره به اینکه خودش سه فرزند پسر دارد، گفت: ما جنوبی ها رسمی داریم که می گوییم کمتر از سه فرزند اصلا در شانمان نیست، الان هم می بینم که خوشبختانه سه پسر در خانواده، محله، اقوام و تا جامعه موثر و مایه سربلندی ما هستند، بهرحال همین ها وقتی پدر و مادر به سن پیری و کهنسالی برسند، دستگیرش می شوند.

کهوری نژاد اظهار داشت: جامعه وقتی که کهنسال باشد جسارتش را از دست می دهد و وقتی جسارت این فرد از دست برود، جسارت جامعه از دست می رود و کم کم دیگر پتانسیل اجتماعی پایین می آید و ای خطرناک است.

وی با اشاره به خطرات آمار کمتر مردان نسبت به زنان گفت: خوشبختانه جامعه زنان ما هم بسیار فعال و البته باهوش هم هستند و جامعه هم نباید بترسد که این افراد وارد اجتماع شده و کارکرد داشته باشند منتها باید اعتماد به نفس مردان هم نسبت به زنان بالا برود چرا که همین باعث آمادگی آنها به زندگی و به وجود آوردن نسل های بعدی و پرورششان می شود.

کهوری نژاد با تأکید براینکه نسل جوان باید زمانی فرزنددار شوند که حوصله پرورش کودکان را داشته باشند، گفت: سیاست های تشویقی دولت باید طوری باشد که زمینه اعتماد اجتماعی را نسبت به آینده ایجاد کند من حتی با همین شصت سال سنی هم که دارم باز هم تمایل دارم که یک فرزند بگیرم و بزرگ کنم.

وی در پایان اظهار داشت: ما نیاز به نسل جوان پرجسارت داریم، هنوز هم نسل ما پرجسارت هستند منتها برای نسل های آتی هم باید چنین جوانانی را پرورش بدهیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش های خانواده،رسانه،سازمان های مردم نهاد ، دستگاهای اجرایی،شرکت ها و موسسات خصوصی ،مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیاز آینده جامعه ما نسل جوان پرجسارت و متعهد است
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد
  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • ضرورت اجرای قانون جوانی جمعیت به طور کامل