Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان در تلاشند تا دی‌ان‌ای(DNA) تمام گونه‌های شناخته شده زمین را دیجیتالی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌بی‌اس، دانشمندان در سراسر جهان برای ثبت نقشه‌های ژنتیکی تمام گونه‌های شناخته شده در زمین تلاش می‌کنند. این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که سازمان ملل هشدار داده که تخمین زده می‌شود یک میلیون گونه گیاهی و جانوری در دهه‌های آینده در معرض خطر انقراض قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانا هارلی (Joanna Harley)، محقق، به خبرنگار سی‌بی‌اس می‌گوید: این کاملاً ضروری است. محافظت از گونه‌ها در این سیاره واقعاً اهمیت دارد.

حدود ۵۰۰۰ دانشمند در سراسر جهان عضو پروژه بیو ژنوم زمین هستند. طی دهه آینده، محققان دی‌ان‌ای ۱.۸ میلیون گونه گیاهی، حیوانی، قارچی و یوکاریوتی تک سلولی روی این سیاره را دیجیتالی خواهند کرد. تا پایان سال ۲۰۲۲، دانشمندان قصد دارند ۳۰۰۰ ژنوم را توالی‌یابی کنند.

هدف محققان از تعیین توالی دی‌ان‌ای حیات روی زمین، رفاه انسان، حفاظت از تنوع زیستی و درک بهتر اکوسیستم‌ها است.

مارک بلکستر(Mark Blaxter)، رهبر گروهی که تحت پروژه بیو ژنوم زمین کار می‌کنند، به خبرنگار سی‌بی‌اس گفت: همه چیز به هم مرتبط است. ما به خدماتی که این گیاهان و حیوانات و قارچ‌ها به ما می‌دهند، نیاز داریم بنابراین با درک نحوه کار آن‌ها، می‌توانیم به انسان‌ها نیز کمک کنیم.

تاکنون، محققان در بریتانیا نقشه‌های ژنتیکی نزدیک به ۴۰۰ گونه از ۷۰ هزار گونه شناخته شده در این کشور را ثبت کرده‌اند.

این فرآیند طولانی با محققانی مانند هارلی آغاز می‌شود که به جستجوی گونه‌ها کمک می‌کنند. نمونه‌های جمع‌آوری‌شده قبل از اینکه به آزمایشگاه‌های توالی‌یابی ارسال شوند، برای مرتب‌سازی فرستاده می‌شوند. سپس داده‌ها به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود.

بلکستر گفت: ما قادر خواهیم بود به یک گونه نگاه و بررسی کنیم که آیا در خطر انقراض قرار دارد یا خیر و می‌دانیم که برای حفظ آن چه کاری باید انجام دهیم.

دانشمندان افزودند که رمزگشایی دی‌ان‌ای به تنهایی گیاهان و حیوانات در حال انقراضی که تعداد آنها رو به افزایش است را نجات نمی‌دهد، اما می‌تواند برای جلوگیری از آن مفید باشد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دی ان ای گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار احسان نصیری ظهر شنبه در دیدار با فرماندهی مرزبانی استان بوشهر ضمن تبریک به سرهنگ عبدالله خسروی به سمت فرمانده مرزبانی استان گفت: امروز نیروهای مسلح به‌عنوان سرباز ولایت در پاسداری از مرزهای ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

وی افزود: حضور مقتدرانه مرزبانان و سایر نیروهای مسلح باعث امنیت مردم شریف شده است.

فرمانده پایگاه دریایی بوشهر تصریح کرد: مرزبانان با شجاعت و شهامت در راه دفاع از کیان و مرزهای پرگهر مجاهدت و تلاش می‌کنند.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر ضمن تقدیر از حضور فرمانده پایگاه دریایی ارتش گفت: همه نیروهای مسلح به عنوان ید واحد در راه دفاع از میهن عزیز ایران اسلامی تلاش می‌کنند.

کد خبر 6089990

دیگر خبرها

  • برای صعود به جام جهانی تمام تلاش خود را می کنیم
  • نیروهای مسلح استان بوشهر با تمام توان در حال خدمت هستند
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور