Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه تعاملی الف - حسام علیمردان:

با شلیک اولین گلوله در غیزانیه، رنگ و بوی بحران آبی چندساله منطقه عوض شد؛ منطقه‌ای نفت‌خیز در شرق اهواز.

سوم خرداد 1399 جمعی از اهالی غیزانیه که از شنیده شدن صدایشان توسط مسئولان استانی ناامید بودند، با بستن جاده اهواز-امیدیه و ممانعت از تردد خودروها، تشنگی‌شان را فریاد زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک‌شده توسط مأموران انتظامی که بر زانوی نوجوان غیزانیه‌ای نشست، زنگ خطر را در شورای تأمین استان خوزستان به صدا درآورد. طاقت این مردم به سر آمده است. مردمی که به هر جهت در اطرافشان می‌نگرند، چاه نفت می‌بینند و روزانه شاهد انتقال بیش از 2 میلیون بشکه نفت از طریق صدها لوله‌ی گذر کرده از کنار روستاهایشان هستند ولی از داشتن تنها یک لوله انتقال آب شرب هم محرومند.

لوله قدیمی انتقال آب این منطقه بعد از گذشت بیش از نیم قرن به‌شدت فرسوده شده و جوابگوی نیاز بخش غیزانیه نیست و ضرورت دارد به هر شکل ممکن طرح لوله‌گذاری جدید انتقال آب، به بهره‌برداری برسد.

شورای تأمین استان به دنبال پیمانکاران توانمند و خوش‌نامی می‌گشت که بتوانند و حاضر باشند با روحیه و عملکردی جهادی در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به نتیجه برسانند. فرصتی برای انجام تشریفات طولانی مناقصه نبود به‌خصوص که رئیس‌جمهور وقت و همه نهادهای نظارتی و امنیتی بر سرعت بخشیدن بر حل این بحران تأکید داشتند.

به پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب خوزستان سه شرکت دارای شرایط برای اجرای سریع این خط حدود 45 کیلومتری انتخاب شده و هر بخش از آن به یکی از شرکت‌ها واگذار گردید.

این شرکت‌ها در حالی پیرو مصوبه شورای تأمین استان و دعوت شرکت آب و فاضلاب خوزستان، با تمام قوا و روحیه‌ای جهادی نسبت به اجرای سریع پروژه اقدام نمودند که هیچ یک از شرکت‌های معتبر و توانمند دیگر به دلیل کمبود منابع و بدقولی‌ها و بدحسابی‌های قبلی مدیران آبفای خوزستان حاضر به پذیرش پروژه نبودند. به‌خصوص که به دلیل شرایط خاص و تنش‌های اجتماعی به وجود آمده، فرصتی برای انجام تشریفات معمول برای عقد قرارداد نبود.

این شرکت‌ها در شرایط خاص خرداد 1399 با اعتماد و اتکا به مصوبات شورای تأمین استان و تعهدات شرکت آبفای خوزستان که در قالب صورت‌جلسه‌ای داده شده بود، نسبت به تجهیز کارگاه و پیشبرد پروژه اقدام کردند و در مدت 3 ماه، فاز 2 خط لوله انتقال آب غیزانیه را به بهره‌برداری رساندند.

اکنون بیش از 2۶ ماه از شروع پروژه مذکور می‌گذرد اما همچنان این شرکت‌ها در انتظار عقد قرارداد و دریافت مطالبات خود هستند. مدیریت آبفای خوزستان همان بدعهدی‌های سابق را تکرار کرده و زیان‌های بسیار به پیمانکاران تحمیل کرد. پیمانکارانی که در بدترین شرایط و در حالی که مدیریت استان تحت فشار افکار عمومی و مواجه با خشم غیرقابل‌کنترل مردم محروم غیزانیه بود، به تعهدات مسئولان اعتماد کرده بودند.

فارغ از اینکه چه انگیزه‌هایی باعث این بدعهدی و مقاومت مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان در مقابل اجرای مصوبات شورای تأمین و تعهدات شرکت متبوعش در صورت‌جلسات مربوطه شده است، ذکر چند نکته به عنوان نمونه‌ای از آسیب‌های چنین رفتارهایی از ناحیه مدیران ضروری است:

1- در اولین گام، این نوع رفتارهای غیرمسئولانه مدیران به بی‌اعتمادی روزافزون بدنه تخصصی پیمانکاران دامن زده و باعث می‌شود در شرایط بحرانی، اعم از بحران‌های اجتماعی و حوادث غیرمترقبه که نیازمند همراهی و همکاری همین پیمانکاران هستیم، دیگر اعتمادی در بین نباشد و هیچ یک از پیمانکاران متعهد و جهادی حاضر به برداشتن باری از دوش دولت نباشند.

2- انعکاس اخبار این بدعهدی‌ها و بی‌اعتنایی‌های مدیران نسبت به تعهدات خود، باعث بروز دلسردی در طبقات اجتماعی به‌خصوص اقشار محروم جامعه نیز می‌شود. به عنوان مثال وقتی مردم محروم غیزانیه از کارکنان شرکت‌های پیمانکار خط لوله انتقال آب، می‌پرسند که چه زمانی مشکل کم‌آبی این منطقه به‌طور کامل حل می‌شود، پاسخ می‌شنوند که در همین مقدار از کار هم که انجام شده است بعد از گذشت بیش از 2 سال هنوز تسویه‌حساب صورت نگرفته و مدیران مربوطه دولتی از زیر بار انجام تعهداتشان فرار می‌کنند. طبیعی است در این شرایط اقشار محروم از حل مشکلاتشان ناامید شده و عموماً نسبت به توان و انگیزه دستگاه‌های دولتی دلسرد شوند.

3- دیگر عارضه‌ این نوع رفتارهای غیرمسئولانه مدیران دولتی، آسیب دیدن جدی شرکت‌های خصوصی پیمانکاری است که سرمایه فنی و مهندسی کشور محسوب می‌شوند. آسیبی که نتیجه آن ورشکستگی، بیکاری کارکنان و اضافه شدن به خیل بیکاران جامعه و افزایش معضلات اجتماعی است.

چگونه می‌توان در این شرایط وخیم اقتصادی، از شرکت‌های خصوصی که با چنگ و دندان برای حفظ خود و جلوگیری از تعدیل نیرو و تعطیلی تلاش می‌کنند، انتظار داشت که صدها میلیارد ریال در پروژه‌های دولتی هزینه کنند و سال‌ها به انتظار گوشه چشم و عنایتی از سوی مدیر دولتی بنشینند. مدیری که لجوجانه و بی‌منطق در مقابل تعهدات و قانون می‌ایستد و از ترک فعل و بی‌مسئولیتی‌های خود حتی در مقابل وزیر با زشت‌ترین ادبیات دفاع می‌کند.

منبع: الف

کلیدواژه: شورای تأمین استان آبفای خوزستان انتقال آب شرکت ها شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی تا ابتدای هفته آینده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در گفتگو با خبر ۲۳ شبکه خوزستان گفت: از آغاز فصل خرید گندم در استان تاکنون ۶۰۰ هزار تن گندم از گندمکاران استان خریداری شده است.

امید جهان نژادیان افزود: از این میزان ۴۵۰ هزار تن در مراکز روباز خریداری شده است که ۲۰۰ هزار تن آن به سیلو‌های استاندارد منتقل شده است. 

وی اظهار کرد: ۸۰ درصد گندم‌های خریداری شده در سامانه سیفا ثبت شده است و مابقی توسط کاربران مراکز در حال ثبت می‌باشند. 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده مطالبات گندمکاران استان این هفته ابتدای هفته آینده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران در استان از کشاورزان درخواست می‌شود در طول هفته جاری از ارسال محصول گندم خود در مراکز خرید روباز خودداری گ به سیلو‌های استاندارد مراجعه نمایند.

دیگر خبرها

  • پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی تا ابتدای هفته آینده
  • ۲ کارگر حین عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی شیراز جان باختند
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • مرگ تلخ ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری در شیراز
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز حین عملیات لوله گذاری
  • مرگ ۲ کارگر پیمانکاری شهرداری شیراز حین کار
  • ‌فوت ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره پرداخت شود
  • مدیران حوزه کارگری در نماز جمعه سیستان و بلوچستان پاسخگوی مطالبات مردم شدند