Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از چالش‌های نظام اقتصادی دریافت کارت بازرگانی توسط افراد فاقد صلاحیت است که سبب سو استفاده های فراوانی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، اگرچه طی یکسال اخیر صدور کارتهای بازرگانی به صورت سیستمی و از طریق مراجعه به سامانه جامع تجارت انجام می شود و تا حدودی سبب کاهش تخلفات این حوزه شده اما همچنان راه برای ورود افراد فاقد صلاحیت باز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گذشته از چگونگی صدور کارتهای بازرگانی به منظور اصلاح ساختار اقتصادی کشور و خروج استان‌های مرزی از رکود و جلوگیری از ایجاد رانت و فساد، ضروری است که نسبت به شناسایی افراد خوشنام و توانمند برای ورود به عرصه تجارت اقدام شود.

در حال حاضر در مناطق مرزی کشور به ویژه در استانی چون کرمانشاه که با پدیده بیکاری گسترده و تورم بالا و دیگر آسیبهای اجتماعی و فرهنگی مواجه است، شمار فعالین عرصه تجارت بالا است با این حال به دلیل عدم توانمندی آنها، چنین افرادی نتوانسته اند به خوبی نقش آفرین باشند.

به دنبال بسترهای موجود در استان‌های مرزی و با لحاظ مشکلات معیشتی مردم، توجه جدی به موضوع اهلیت و شایستگی متقاضیان دریافت کارت های بازرگانی اجتناب ناپذیر است و در این میان واگذاری امور به افراد توانمند پیامدهای بسیار مثبتی را به همراه خواهد داشت.

وزارت صمت و اتاق بازرگانی بر اخذ کارت بازرگانی توسط افرد دارای اهلیت تمرکز کنند

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد ، اظهار داشت: همواره بازرگانان ویترین نظام تجاری و اقتصادی هر کشوری بوده اند برهمین مبنا اخذ کارت بازرگانی توسط افردی که اهلیت این کار را ندارند، آبروی یک کشور، نظام و مجموعه را بر باد می دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بر ضرورت رعایت اهلیت به منظور صدور کارتهای بازرگانی تاکید کرد و آن را از ملزومات این کار دانست.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: در سنوات قبل نظام استاد و شاگردی حاکم بود و افراد برای انتخاب شغل ابتدا شاگردی می کردند و در ادامه استادکار می شدند اما امروزه برخی یک روزه می خواهند، صاحب حرفه شوند که البته نمی توانند درنتیجه به راه های غیر معقول و غیر حرفه ای هم دست خواهند زد و خواه یا ناخواه عده ای به سمت رانت، فساد و... کشیده می شوند.

وی افزود: دست اندرکاران با راه اندازی سامانه جدید صدور کارتهای بازرگانی، درصدد رعایت مقررات امر  هستند به همین منظور هم وزارت صمت باید تلاش کند که افراد فاقد اهلیت نتوانند به این عرصه ورود کنند و هم اتاق بازرگانی باید نسبت به شناسایی درست پیشکسوتان و افراد صاحب حرفه و صدور کارت های بازرگانی برای این افراد اقدام کند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت رعایت مقررات صدور کارتهای بازرگانی‌، حرکت نظام اقتصادی اصلاح خواهد شد و افراد دارای اهلیت می توانند فعالیت داشته باشند.

استقبال مردم کرمانشاه از کارت‌های بازرگانی بالا است/ تمدید ۲۰۰ کارت بازرگانی در استان کرمانشاه

حمید حمیدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: قبلا صدور و تمدید کارتهای بازرگانی در استان ها انجام می شد، اما اکنون صدور این کارت‌ها تنها در مرکز و تمدید آن در مراکز استانها صورت می پذیرد.

وی افزود: در حال حاضر افراد متقاضی دریافت کارتهای بازرگانی در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام می کنند و پس از ارائه مدارک و انجام استعلامات، آنها به منظور صدور یا تمدید کارت بازرگانی وارد سامانه مذکور خواهند شد.

رییس اداره توسعه بازرگانی خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه تصریح کرد: قبلا صدور و تمدید کارتهای بازرگانی از طریق سامانه یکپارچه کارت  بازرگانی هوشمند انجام می گرفت و مدارک به صورت فیزیکی در اتاق بازرگانی بررسی و در قالب سیستمی برای سازمان صمت ارسال می شد و در ادامه در صورت تایید بر اساس مستندات مجددا به اتاق بازرگانی ارسال می شد و کارت بازرگانی به متقاضی تحویل می شد.

حمیدی خاطرنشان کرد: اکنون سامانه صدور کارتهای بازرگانی به صورت سیستمی است و متقاضی ضمن ثبتنام در سامانه جامع تجارت نسبت به بارگذاری مدارک خود شامل عدم سو پیشینه، مدرک تحصیلی، اجاره نامه یا سند ملک به عنوان دفتر تجاری اقدام می کند که در ادامه استعلامات عدم بدهکاری افراد متقاضی به گمرک، استعلامات مربوط به ثبت احوال از نظر مشخصات شناسنامه ای و... انجام می شود.

وی با بیان اینکه افراد متقاضی باید نسبت به دریافت اظهار نامه ثبت دفتر تجاری در اداره ثبت شرکتها، اقدام کنند، افزود: همچنین استعلام افراد متقاضی دریافت کارتهای بازرگانی از شرکت پست از نظر کدپستی و مکانی که به عنوان دفتر بازرگانی معرفی کرده اند یا ارائه کد رهگیری در صورت اجاره ای بودن مکان مذکور، به عمل خواهد آمد.

حمیدی خاطرنشان کرد: اخذ استعلام از سازمان املاک و اموال کشور، دریافت کد رهگیری از بنگاه های معاملات ملکی در صورت استیجاری بودن مکان، انجام استعلام از سازمان تامین اجتماعی، استعلام از بانک از نظر نداشتن چک برگشتی، دریافت استعلام عدم اشتغال در پستهای دولتی و نداشتن محکومیت های قضایی و نیز استعلام مربوط به خدمت در نظام وظیفه به صورت سیستمی انجام می شود و در صورت تایید مدارک در سامانه، اجازه ورود به مرحله بعد صادر می شود‌.

وی عنوان کرد: همچنین در صورت بروز مشکل، پس از رفع ایرادات، مدارک مجدد در سامانه جامع تجارت بارگذاری می شود و در صورت تایید توسط کارشناس به منظور صدور به اتاق بازرگانی ارجاع خواهد شد که در صورت تایید اتاق بازرگانی هم نسبت به صدور کارت های بازرگانی اقدام خواهد کرد.

رییس اداره توسعه بازرگانی خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه تصریح کرد: اعتبار کارت های بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی یک سال اعتبار است و البته واحدهای تولیدی می توانند تقاضای دریافت کارت بازرگانی با اعتبار پنج ساله داشته باشند.

حمیدی خاطرنشان کرد: فردی که برای اولین بار نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام می کند مدارکی که در سامانه جامع تجارت بارگذاری کرده‌ در پایتخت مورد رسیدگی قرار می گیرد بنابراین در استانها دخالتی از این نظر صورت نمی گیرد.

وی افزود: اگر در فاصله ارسال مدارک توسط شخص متقاضی وی مرتکب تخلفی مبنی بر بدهکاری به گمرک یا عدم پرداخت مالیات و... شود این موضوع در سامانه جامع تجارت هم لحاظ خواهد شد و در نتیجه داشتن این سوابق مانع انجام ثبت‌نام خواهد شد.

رییس اداره توسعه بازرگانی خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه کارتهای بازرگانی دارای یکسال اعتبار هستند پس از آن اگر فرد متقاضی بخواهد کار تجاری انجام دهد باید نسبت به تمدید آن اقدام کند و همان مدارک و اطلاعات را بارگذاری کند و در صورت تایید سامانه جامع تجارت از مراجع مذکور به صورت سیستمی استعلام به عمل می آید و پس از تایید سازمان صمت به اتاق بازرگانی برای تمدید ارجاع می شود و یک سال دیگر به اعتبار آن افزوده خواهد شد.

حمیدی خاطرنشان کرد: کرمانشاه استانی مرزی است و با توجه به اینکه بیشتر ساکنین مناطق مرزی به کار تجارت مشغول هستند، نسبت به استانهای مرکزی کشور استقبال مردم این استان از کارت‌های بازرگانی بیشتر است.

وی با اشاره به مشکل تاخیر در صدور کارتهای بازرگانی به دلیل قطعی یا سرعت پایین اینترنت، افزود: این روال ممکن است سبب معطلی یکی دو روزه شود.

حمیدی با بیان اینکه در سامانه جامع تجارت زمان ارائه درخواست، تاریخ رسیدگی و تاریخ ارجاع مشخص است، تصریح کرد: در ابتدای سیستمی شدن صدور کارتهای بازرگانی به دلیل عدم آشنایی متقاضیان و کارشناسان مشکلاتی وجود داشت.

رییس اداره توسعه بازرگانی خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: سامانه جامع تجارت طی یکسال اخیر راه اندازی شده و البته طی مدت مذکور حدود ۲۰۰ کارت بازرگانی تمدید شده است.

حمیدی تصریح کرد: با توجه به موضوع تعهدات ارزی، افراد تمایل کمتری به انجام تجارت دارند زیرا طبق قانون ارز حاصل از صادرات باید یا از طریق واردات یا تحویل به صرافی های مورد اعتماد بانک مرکزی به دولت بازگردانده شود.

وی افزود: کرمانشاه استانی مرزی و تجاری است و ۵۰ درصد از صادرات کشور از طریق این استان به عراق انجام می شود و البته در این راستا از همه ظرفیت های مرزی استان استفاده می شود به گونه ای که همه مرزهای پرویزخان، خسروی، سومار، شوشمی و شیخ صله فعال هستند.

رییس اداره توسعه بازرگانی خارجی سازمان صمت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: مشکلات احتمالی درباره صدور کارتهای بازرگانی در کارگروه توسعه صادرات بررسی و رفع می شود البته در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

به گزارش مرصادنیوز، موضوع صدور کارتهای بازرگانی با توجه به امکاناتی که برای فعالین این عرصه فراهم کرده باید بیشتر مورد توجه متولیان امر قرار گیرد و از همه ابزارها برای پیشگیری از تخلفات این حوزه استفاده شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صدور کارتهای بازرگانی دریافت کارت بازرگانی سامانه جامع تجارت حمیدی خاطرنشان کارت های بازرگانی صورت سیستمی اتاق بازرگانی صورت تایید افراد متقاضی انجام می شود صدور کارت خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۳۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کارت هوشمند رانندگان کامیون ؛ بخشنامه جدید و خوشحال کننده برای رانندگان

تین نیوز

بخشنامه جدید سازمان راهداری با موضوع کارت هوشمند رانندگان کامیون که توسط رئیس این سازمان به مدیران راهداری سراسر کشور ابلاغ شده، بسیاری از رانندگان را خوشحال می کند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بخش قابل توجهی از رانندگان ماشین سنگین اعم از کامیون و تریلی برای دریافت یا تمدید کارت هوشمند خود با مشکلی مواجه اند که برای آن راهکاری پیدا نمی کنند.

این مشکل به زبان ساده هماهنگ نبودن مدرک تحصیلی رانندگان کامیون با الزامات دریافت کارت هوشمند است. اکنون بخشنامه جدیدی از سوی سازمان راهداری صادر شده که شرایط را برای دریافت کارت هوشمند آسان تر و رانندگان دارای مدارک تحصیلی سیکل را خوشحال می کند.

در این بخشنامه آمده است: به منظور حمایت و ارتقاء کمی سرمایه های انسانی در بخش حمل و نقل عمومی جاده ای کالا و مسافر کشور، به این وسیله مجددا و برای آخرین بار حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز رانندگان جدید (بدون داشتن سابقه فعالیت) برای ردیف های 2 ، 5 و 6 جدول مندرج در بخشنامه شماره 183406/71 مورخ 19 اسفند 1399 به مدت یکسال از تاریخ ابلاغ این بخشنامه – اول اردیبهشت 1403 – به مدت یکسال به پایان دوره متوسطه اول، سوم راهنمایی ، سیکل یا معادل آن تقلیل می یابد.

در این بخشنامه تاکید شده است که این مهلت قابل تمدید نخواهد بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ◄ کارت هوشمند رانندگان کامیون ؛ بخشنامه جدید و خوشحال کننده برای رانندگان
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌های اصفهان درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • صدور حکم انسداد کد ملی افراد در موارد خاص می‌تواند صورت گیرد
  • ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است
  • لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود