Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از یادداشت سفارت قزاقستان در ایران، قانون اساسی قزاقستان، سندی آینده‌نگر است که مکانیزم‌هایی را برای مقابله با چالش‌های گوناگون ارائه کرده است. تاکید بر حقوق فردی و برابری نزد قانون، تضمین آزادی بیان، اجتماعات، مذهب و تنوع سیاسی، از جمله این مکانیزم‌ها است.

اما این قانون اساسی، برای رسیدن به شکل کنونی خود و سازگار شدن با جامعۀ درحال تغییر ضمن وفاداری به ارزش‌های اساسی، مسیری طولانی را پیموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون اساسی کنونی قزاقستان، با یک همه‌پرسی در ۳۰ اوت ۱۹۹۵میلادی تصویب شد. در آن زمان، قزاقستان کشوری جوان بود که مانند دیگر کشورهای تازه‌ استقلال‌ یافته، چالش‌های بسیاری را پیش رو داشت. قزاق‌ها به دنبال گذار از میراث اتحاد جماهیر شوروی و ایجاد هویت ملی مستقل بودند و قانون اساسی قزاقستان، تحت یک رهبری قوی، اصول و ارزش‌هایی را تدوین کرد که پایه‌های ثبات را در آن کشور بنا کند.  

اما این قانون، در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۷، ۲۰۱۱، ۲۰۱۷ و بالاخره در سال ۲۰۲۲ اصلاح و به‌روزرسانی شد. تغییراتی که سال ۲۰۱۷ در قانون اساسی قزاقستان انجام شد، اهمیت ویژه‌ای داشت؛ چراکه بر خلاف تغییرات پیشین که با هدف گسترش اختیارات ریاست‌جهوری صورت می‌گرفت، این اصلاحات، با انگیزه توزیع اختیارات میان شاخه‌های مختلف حکومت انجام شد. تفکیک دقیق‌تر قوا، افزایش اختیارات نظارتی مجلس بر فعالیت‌های دولت و بهبود سیستم‌های کنترل و ثبات نظام سیاسی، مهم‌ترین هدف‌های اصلاح قانون اساسی در سال ۲۰۱۷ بود.

با این همه، شاخص‌ترین اصلاح قانون اساسی، امسال و در جریان همه‌پرسی پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) انجام شد. پنجم ژوئن امسال، از این نظر نیز دارای اهمیت بود که نخستین همه‌پرسی قانون اساسی را از سال ۱۹۹۵ رقم زد.

پیش‌نویس متمم جدید قانون اساسی، توسط کارگروهی از متخصصان حقوق و نمایندگان نهادهای مختلف، بر اساس درخواست شهروندان و در راستای منافع جامعه، تهیه شد. پس از آنکه شورای قانون اساسی قزاقستان، انطباق این پیش‌نویس را با قانون اساسی کشور تایید کرد، قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، در ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) اعلام کرد که فرمانی را برای برگزاری همه‌پرسی امضا کرده است.

بیش از ۷۷ درصد از شهروندان قزاقستان به اصلاحات پیشنهادی، رای مثبت دادند. این اصلاحات، عملا بر یک سوم از اصول قانون اساسی قزاقستان، تاثیر خواهد گذاشت. محدود کردن اختیارات ریاست‌جمهوری، افزایش نفوذ پارلمان و پاسخگو کردن دولت، محوری‌ترین دستاوردهای همه‌پرسی پنجم ژوئن است. بخشی از متمم جدید نیز به تقویت حمایت از حقوق بشر از طریق ایجاد دادگاه قانون اساسی و ممنوعیت کامل مجازات اعدام مربوط می‌شود.

برچسب‌ها قزاقستان قاسم ژومارت توکایف قانون اساسی سفارت قزاقستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قزاقستان قاسم ژومارت توکایف قانون اساسی قزاقستان قاسم ژومارت توکایف قانون اساسی سفارت قزاقستان قانون اساسی قزاقستان همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران، بزودی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از اصلاح قانون کار برای امنیت شغلی کارگران خبرداد و افزود. اصلاحات در دولت به تصویب رسیده و به زودی با قید فوریت به مجلس ارایه می‌شود
رعیتی فرد افزود: بر این اساس قرارداد کوتاه مدت کار‌هایی که جنبه مستمر دارد، به دائم تبدیل می‌شود
وی همچنین از ساخت مسکن برای کارگران در حاشیه شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌های که کارگران آنجا مشغول هستند خبر داد و اعلام کرد: بانک رفاه کارگران قرار است تسهیلات ساخت مسکن کارگران را پرداخت کند.
رعیتی فرد گفت: قرارگاه این موضوع در کشور تشکیل شده و از همه کارفرمایان دعوت می‌شود که در این زمینه مشارکت کنند.
در سی پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه استان از کارگران نمونه کشوری فارس تجلیل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • شوراهای شهر و روستا نقشی اساسی و مهمی در کشور دارند
  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • معرفی اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است
  • اصلاح قانون کار امنیت شغلی کارگران، بزودی
  • قانون‌گذاری‌های جدید حمایت از معلمان اعمال شود
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد