Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا نصرآبادی روز سه‌شنبه در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان که با حضور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: از سطح بیش از ۱۵ میلیون هکتار از عرصه‌های استان، حداقل ۵۰ درصد حوزه آبخیز است.

وی با بیان اینکه در این عرصه به‌طور متوسط ۷۰۰ میلیون مترمکعب حداقل هدررفت داریم، گفت: در این عرصه حدود ۲ میلیون هکتار مطالعه شده که نصف آن اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان‌جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه قنوات استان تحت تاثیر روان‌آب‌ها قرار می‌گیرند لذا شاخص اصلی مکان‌سنجی سازه‌ها برای جلوگیری از بروز سیل و مدیریت روان‌آب‌ها را در بالادست قنوات قرار داده‌ایم.

نصرآبادی تصریح کرد: همه ساله لیست‌ قنوات تحت تاثیر توسط سازمان جهاد کشاورزی در اختیار ما قرار می‌گیرد و بعد از اجرای مطالعات مربوطه، سازه‌ها در بالادست قنوات اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: شروع پیگیری‌ها برای اجرای سازه‌های آبخیزداری از استان خراسان جنوبی کلید خورد که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و اجازه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی صادر شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: از سال ۹۷ تا ۹۹ از محل صندوق توسعه ملی ۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سازه‌های آبخیزداری به استان تخصیص یافت که منجر به اجرای بیش از ۳۳۰ سازه  شد.

وی افزود: همچنین سال ۹۹ مطالعه‌ای به سازمان مرکز  ارسال کردیم که در قالب اقدام‌ ملی محرومیت‌زدایی این اعتبار به ۱۰۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

نصرآبادی بیان کرد: سال ۱۴۰۰ با مجموع اعتبار استانی این رقم به‌ ۱۶۰ میلیارد تومان رسید و منجر به اجرای ۲۰۰ سازه آبخیزداری در سطح استان شد.

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی سال گذشته رتبه نخست کشور در اجرای طرح های آبخیزداری را کسب کرد گفت: در مجموع ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری موجود در استان حدود سه هزار قنات را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح آبخیز تا جالیز در استان اظهار داشت: این طرح را برای نخستین بار در کشور از قنات بلده فردوس آغاز کردیم که در سطح کشور الگو شد.

وی بیان کرد: همکاری با قرارگاه شهید ناصری سپاه در نقاط صفر مرزی و اجرای ۱۸ سازه آبخیزداری در این نقاط منجر به مهاجرت معکوس شد.

نصرآبادی با بیان اینکه اجرای سازه‌های آبخیزداری سبب احیای قنوات شده است عنوان کرد: به عنوان نمونه قنات خانیک فردوس بعد از ۲۰ سال خشکسالی و قنات درخت توت مشوکی سربیشه مجدد زنده شد.

وی با اشاره به ثبات و افزایش آبدهی قنوات تا ۱۰ درصد، گفت: یکی از مشکلات اصلی قنوات در زمان سیل، نفوذ و جمع شدن گل‌ و لای در مسیر قنوات بود که هزینه برداشت آن سنگین می‌شد لذا با اجرای طرح‌های آبخیزداری  از این مشکل جلوگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تاکید کرد: نگاه دولت سیزدهم به سمت و سوی اجرای سازه‌های آبخیزداری است که در این زمینه طرح های آبخیزداری در سطح ۲۰ میلیون هکتار عرصه‌های کشور تا سال آینده اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور اجرای سازه های آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی آبخیزداری خراسان میلیارد تومان خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ذخیره‌سازی ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری این استان پس از بارش‌های اخیر خبر داد. - اخبار استانها -

جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: این مهم در بارندگی‌های بهاری و پایان فصل زمستان ذخیره‌سازی شده است.

وی از وجود یک هزار و 500 سازه آبخیزداری در استان سمنان خبر داد و گفت: ظرفیت و مجموع حجم ذخیره‌سازی آن 12 میلیون متر مکعب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به کمبود بارندگی در استان سمنان و کاهش منابع آبی، گفت: ذخیره‌سازی این میزان آب که حاصل بارندگی‌های فصل بهار یعنی فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال است، بسیار حائز اهمیت است.

مرادی حقیقی با اشاره به اهمیت سازه‌های آبخیزداری گفت: این سازه‌ها علاوه بر حفظ آب و در نهایت ذخیره‌سازی آب به جلوگیری از وقوع سیلاب نیز کمک شایانی می‌کنند.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی‌های بهاری
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • ۶ کیلومتر باند دوم محور نهبندان - زابل زیربار ترافیک رفت
  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی