Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، بر اساس نتایج نظرسنجی ایپک که امروز سه شنبه منتشر شده است، لولا داسیلوا نماینده حزب کارگران برزیل (PT) با کسب ۴۴ درصد آرا مشابه نظرسنجی انجام شده در اواسط ماه اوت، همچنان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری این غول آمریکای لاتین است.

ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری  فعلی برزیل از جناح راست افراطی که پیروزی مجدد به عنوان نماینده حزب لیبرال در انتخابات را در سر می‌پروراند، با کسب ۳۲ درصد آرای نظرسنجی که بین جمعه و یکشنبه گذشته انجام شده است، پس از داسیلوا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بولسونارو در نظرسنجی منتشر شده در ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) نیز همین میزان از آرا را به دست آورد.

اختلاف رای میان این دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی ثابت مانده است که نتایج این نظرسنجی جدید پس از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی، انتشار نخستین آگهی‌های تبلیغاتی در رادیو و تلویزیون و نمایش نخستین مصاحبه‌های همه نامزدها با رسانه‌های مطرح این کشور به دست آمده است.

به رغم این واقعیت که بولسونارو و داسیلوا با اختلافی ثابت همچنان رقیبان اصلی یکی از قطبی‌ترین انتخابات تاریخ برزیل هستند، سایر نامزدها رشد اندکی در کسب آرای موافق را ثبت کرده‌اند.  

«سیرو گومس» عضو حزب کارگر برزیل (PDT) به عنوان سومین نامزد مورد علاقه شهروندان برزیلی، تصاحب آرای موافق را از ۶ درصد در نظرسنجی اواسط اوت، به ۷ درصد در پایان این ماه میلادی افزایش داده است.

«سیمون تِبِت» کاندیدای جنبش دموکراتیک برزیل (MDB) از کسب دو درصدی آرا در نظرسنجی قبلی، به ۳ درصد رسیده است.

«فلیپه آویلا» از حزب «نوو» (Novo) که یک مدل اقتصادی کاملا لیبرال را ترویج می‌کند، با کسب یک درصد آرا در جایگاه پنجم قرار گرفت. آویلا در نظرسنجی قبلی هیچ امتیازی کسب نکرد.

بر اساس اعلام ایپک، افزایش تمایل مردم برزیل به انتخاب سایر نامزدها، زمینه برای انتخاب قطعی داسیلوا در دور نخست انتخابات در دوم اکتبر را دشوار می‌کند. داسیلوا باید نیمی از آرای صحیح را از آن خود کند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی جدید، لولا داسیلوا رهبر سابق اتحادیه کارگران برزیل در حال حاضر از حمایت ۴۴ درصدی رای‌دهندگان برخوردار است؛ تقریبا همان درصدی که همه رقبای او در مجموع به دست آورده‌اند. این امر انتخابات برزیل را احتمالا به دور دوم در تاریخ ۳۰ اکتبر (هشتم آذر) خواهد کشاند.

نظرسنجی جدید نشان داد برتری لولا نسبت به بولسونارو در دور دوم احتمالی در طول دو هفته گذشته کاهش یافته است.

طبق داده‌های ایپک، رای ۵۱ درصدی مصاحبه‌شوندگان به لولا داسیلوا در دور دوم انتخابات در نظرسنجی اواسط اوت به ۵۰ درصد در این نظرسنجی جدید کاهش یافته است. این در حالی است که آرای موافق بولسونارو از ۳۵ درصد به ۳۷ درصد افزایش یافت. به بیان دقیق‌تر، میزان اختلاف داسیلوا و بولسونارو در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، از ۱۶ امتیاز به ۱۳ امتیاز کاهش یافته است.  

این کاهش اختلاف به ویژه با بهبودی تایید دولت فعلی برزیل از طرف رای‌دهندگان حاصل شده است. شمار برزیلی‌هایی که عملکرد دولت بولسونارو را تایید می‌کنند از ۲۹ درصد در اواسط اوت به ۳۱ درصد در پایان ماه جاری میلادی افزایش یافته است. درصد کسانی که مدیریت بولسونارو را معمولی ارزیابی می‌کنند نیز از ۲۶ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافت.

این نظرسنجی جدید در بازه زمانی ۲۶ تا ۲۸ اوت (چهارم تا ششم شهریور) با جمع‌آوری آرای دو هزار نفر از ۱۲۸ شهر و منطقه برزیل انجام شده است. حاشیه خطا حدود دو درصد و سطح اطمینان ۹۵ درصد است.

بولسونارو و لولا؛ دور دوم انتخابات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؟

کمی بیش از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری برزیل باقی مانده است و نخستین مناظره تلویزیونی شش نامزد اصلی برگزار شد. «آگوستو روآس» تحلیلگر برزیلی در گفت‌وگو با اسپوتنیک موندو تاکید کرد کشیده شدن انتخابات به دور دوم «حتمی» است.

این دکترای اقتصاد با اشاره به رفتار «محتاطانه» لولا داسیلوا و «پرخاشگری» ژائیر بولسونارو در طول نخستین مناظره، زمینه برای بهبود جایگاه سایر نامزدها را «ارزشمندتر» تلقی کرد.

وی خاطر نشان کرد: استراتژی اصلی هر دو نامزد اصلی، دفاع خوب و حمله در صورت امکان بود. با این حال، بولسونارو با درگیر شدن با خبرنگار خانم و کنترل نکردن پرخاشگری خود مرتکب اشتباه شد و بار دیگر این احساس را به وجود آورد که به زنان احترام نمی‌گذارد و این مسئله نقطه ضعف کمپین او است.  

«ورا ماگالهاس» روزنامه‌نگار برزیلی در جریان مناظره از رئیس‌جمهوری در مورد واکسن‌های کووید-۱۹ پرسید و او با توهین به خبرنگار پاسخ داد و وی را «مایه شرمساری» برای روزنامه‌نگاری دانست.

این تحلیلگر برزیلی تاکید کرد بولسونارو و داسیلوا هر دو به پرسش‌ها در مورد مسائل اقتصادی «به خوبی پاسخ دادند» با این حال هشدار داد نماینده حزب کارگران «نمی‌دانست چگونه از خود در برابر حمله‌های فساد در حزبش دفاع کند».

وی افزود: تصور من این است که مناظره برای کاندیداهای کوچکتر، ارزشمندتر بود. سیرو گومس (نماینده چپ میانه)، سیمون تِبِت (از راست میانه) و حتی سورایا ترونیک (از اتحادیه جناح راست برزیل) اگر چه به سختی می‌توانند بولسونارو و لولا را به چالش بکشند اما بدون تهاجم بیش از حد، تضادهای لولا و بولسونارو را افشا کردند. گومس و تِبِت به عنوان تک‌تیرانداز به مناظره آمدند و روند مناظره به سود آن‌ها تمام شد. اگر چه حمله‌های جدی را متحمل نشدند اما توانستند خود را به عنوان جایگزین معرفی کنند.

به عقیده این کارشناس برزیلی، اگر چه انتظار اینکه پیشتازی لولا تغییر یابد، دشوار است اما این مناظره «این احساس را تقویت می‌کند که لولا در دور نخست پیروز نخواهد شد».

روآس خاطر نشان کرد: فضا بسیار متشنج است. کمپین بولسونارو تلاش کرد تا حمله‌ها به روند انتخابات را تشدید کند و نگرانی‌هایی از روند برگزاری تظاهرات برنامه‌ریزی شده برای هفتم سپتامبر آینده (۱۶ شهریور) به مناسبت سالروز استقلال کشور که به طور سنتی با رژه نظامی برگزار می‌شود، وجود دارد.

وی همچنین گفت که با حمایت جدی و نامحدود بخش مهمی از ارتش از شخصیت بولسونارو، «یک فضای بزرگ از عدم اطمینان در مورد حوادثی که ممکن است تا روز انتخابات رخ دهد، وجود دارد. تنش‌ها در خیابان ها ادامه دارد و شبکه‌های اجتماعی با اخبار جعلی بمباران می‌شوند.

شهروندان کشور پهناور برزیل، دوم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۱) پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد تا در میانه درگیری جدی میان لولا داسیلوا رئیس‌جمهور چپگرای سابق و ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی فعلی، سکاندار آینده این کشور را انتخاب کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۱۴۸ میلیون رای‌دهنده برزیلی, علاوه بر رئیس جمهور همچنین همه اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم مجلس سنا و فرمانداران و قانونگذاران مجمع‌های هر ایالت را نیز انتخاب می‌کنند.

برچسب‌ها لولا داسيلوا ژائير بولسونارو آمریکای لاتین برزیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لولا داسيلوا ژائير بولسونارو آمریکای لاتین لولا داسيلوا ژائير بولسونارو آمریکای لاتین برزیل انتخابات ریاست جمهوری نظرسنجی جدید لولا داسیلوا دور دوم بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۴۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که همزمان با نزدیک‌تر شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک، انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که چین از تیک‌تاک برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، حدود ۵۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی دو روزه که روز سه‌شنبه پایان یافت، با این گفته موافق بودند که دولت چین از تیک‌تاک که متعلق به شرکت چینی بایت دنس است برای «تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا» استفاده می‌کند. حدود ۱۳ درصد مخالف بودند و بقیه مطمئن نبودند یا به این سؤال پاسخ ندادند. جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها تصور می‌کردند که چین از این اپلیکیشن برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

اما تیک‌تاک می‌گوید بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقدامات مربوط به امنیت داده‌ها، هزینه کرده است و داده‌های ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود را با دولت چین به اشتراک نمی گذارد. این شرکت سال گذشته به کنگره اعلام کرد به درخواست دولت چین، محتوایی را تبلیغ یا حذف نمی‌کند.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، هفته گذشته قانونی را امضا کرد که به بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت می دهد تا دارایی‌های تیک‌تاک در ایالات متحده را واگذار کند؛ در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

تیک‌تاک اعلام کرده که این ممنوعیت را به عنوان نقض حمایت از آزادی بیان مندرج در متمم اول قانون اساسی آمریکا، به چالش خواهد کشید و انتظار می‌رود کاربران تیک‌تاک هم به اقدامات حقوقی متوسل شوند. یک قاضی آمریکایی در مونتانا در نوامبر گذشته، با استناد به نگرانی‌های مربوط به آزادی بیان، مانع اجرای فرمان ممنوعیت ایالتی تیک‌تاک شد.

نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان داد ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها از ممنوعیت تیک‌تاک حمایت می‌کنند، در حالی که ۳۲ درصد با ممنوعیت آن مخالف بودند و بقیه مطمئن نیستند. در این نظرسنجی، فقط از بزرگسالان آمریکایی پرسش شد و دیدگاه افراد زیر ۱۸ سال را که بخش قابل توجهی از کاربران تیک‌تاک را در آمریکا تشکیل می‌دهند، منعکس نکرد. حدود ۶ نفر از هر ۱۰ شرکت کننده ۴۰ سال به بالا در این نظرسنجی، از ممنوعیت تیک‌تاک حمایت کردند، در حالی که حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر، در سن ۱۸ تا ۳۹ سال بودند.

نتایج این نظرسنجی نشان داد که ۴۶ درصد از آمریکایی‌ها با این گفته موافق بودند که چین از این اپلیکیشن ویدئویی، برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی استفاده می‌کند؛ ادعایی که پکن آن را رد کرده است.

این اپلیکیشن در آمریکا در همه جا استفاده می‌شود. حتی ستاد انتخابی بایدن از تیک‌تاک به عنوان ابزاری برای جلب نظر رای دهندگان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر استفاده می‌کند. رقیب بایدن، دونالد ترامپ جمهوریخواه که از ممنوعیت احتمالی تیک‌تاک انتقاد کرده و مالک حداکثری شرکتی است که برنامه شبکه اجتماعی «تروث سوشال» او را اداره می‌کند، به تیک‌تاک نپیوسته است.

از نظر اکثریت آمریکایی‌ها (۶۰ درصد)، استفاده نامزدهای سیاسی آمریکا از تیک‌تاک برای تبلیغات انتخاباتی، نامناسب است.

امضای بایدن، ضرب الاجل ۱۹ ژانویه را برای فروش تعیین کرده است که یک روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری او است اما اگر تشخیص دهد که بایت دنس در مذاکرات برای فروش تیک‌تاک در حال پیشرفت است، می‌تواند این مهلت را تا سه ماه دیگر تمدید کند.

بر اساس گزارش رویترز، این نظرسنجی که به صورت آنلاین انجام شد، پاسخ‌های ۱۰۲۲ بزرگسال آمریکایی را در سراسر آمریکا جمع‌آوری کرد و دارای حاشیه خطای حدود سه درصد بود.

دیگر خبرها

  • اسرائیلی ها توافق را بر حمله به رفح ترجیح می دهند
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه