Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:08:38 GMT

مطالعه مغز ضد آلزایمر یک زن برای مقابله با این بیماری!

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۵۱۲۶

مطالعه مغز ضد آلزایمر یک زن برای مقابله با این بیماری!

محققان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر، «مغز ضد آلزایمر» یک زن را که با وجود حضور ژن‌های آلزایمر در قسمت‌های مختلف مغزش به این بیماری مبتلا نشده است، مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، "آلیریا رزا پیدراهیتا دی ویلگاس"(Aliria Rosa Piedrahita de Villegas) نام زنی است که به دلیل یک جهش ژنتیکی نادر، باید در ۴۰ سالگی به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شد و در ۶۰ سالگی بر اثر آن جان می‌باخت، اما با این حال، تا پایان دهه ۷۰ زندگی خود بدون ابتلا به آلزایمر زندگی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون محققان می‌خواهند بدانند وی چگونه با وجود حضور ژن‌های آلزایمر در مغزش به این بیماری مبتلا نشده است؟

گروهی از دانشمندان که می‌خواستند بفهمند چگونه این اتفاق افتاده است، مطالعه‌ای را آغاز کردند، زیرا مغز او می‌توانست سرنخ‌های مهمی در مورد آسیب‌شناسی زوال عقل و درمان‌های احتمالی بیماری آلزایمر در خود داشته باشد.

بنابراین محققان بیمارستان عمومی ماساچوست به همراه سایر موسسات علمی در سال ۲۰۱۹ برای اولین بار این زن را که در شهر مدلین در کشور کلمبیا زندگی می‌کرد، به عنوان عضوی از یک خانواده گسترده با جهش در ژن PSEN۱ توصیف کردند.

جهش "PSEN۱ E۲۸۰A" اتوزومال غالب است، به این معنی که تنها یک کپی از این ژن برای بروز بیماری لازم است و بیماری می‌تواند تنها توسط یک کپی از ژن ایجاد شود.

این زن تا اوایل دهه ۷۰ زندگی خود علائم آلزایمر را نشان نداد و سرانجام نیز در سال ۲۰۲۰ در سن ۷۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان پیشرفته ملانوما درگذشت.

محققان می‌گویند: این یک مورد مبتکرانه برای بررسی بیماری آلزایمر است و در حال حاضر مسیرهای جدیدی را برای درمان و پیشگیری از آن باز کرده است. ما در حال حاضر با برخی از همکاران در حال پیگیری آن هستیم و اکنون در حال روشن کردن برخی از مکانیسم‌های مقاومت در برابر بیماری آلزایمر هستیم.

به گفته "یاکیل کیروش" مدیر برنامه پیشگیری از آلزایمر و دانشیار روانشناسی در گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی "هاروارد"، این زن دارای ویژگی‌های پاتولوژیک بیماری آلزایمر در مغز خود بود، اما نه در مناطقی که علائم آلزایمر معمولاً در آنها یافت می‌شود.

"فرانسیسکو لوپرا" یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: این مورد استثنایی، آزمایشی است که به ما راهی را برای جلوگیری از آلزایمر می‌آموزد. پس بیایید به طبیعت نگاه کنیم، از آن یاد بگیریم و از آن تقلید کنیم.

وی افزود: این بیمار به ما دریچه‌ای به سوی بسیاری از نیروهای رقیب شامل تجمع غیرطبیعی پروتئین، التهاب، متابولیسم لیپید و مکانیسم‌های هموستاتیک داد که یا از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند یا در برابر آن از ما محافظت می‌کنند توضیح می‌دهند که چرا برخی از مناطق مغز در امان مانده‌اند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند.

تجمع یا انباشت غیر طبیعی "تائو"

محققان الگوی مشخصی از تجمع غیرطبیعی یا انباشته شدن پروتئین "تائو"، پروتئینی که در بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی تغییر می‌یابد را در مغز "آلیریا" کشف کردند.

محققان می‌گویند: بنابراین، نوع جهش در مغز ممکن است بر توزیع آسیب شناسی تائو تأثیر بگذارد و سن شروع، شدت، پیشرفت و تظاهرات بالینی را تعدیل کند که راهبردهای درمانی احتمالی را پیشنهاد می‌کند. به ندرت اتفاق می‌افتد که هنگام مطالعه مغزهای مبتلا به بیماری آلزایمر، شگفتی‌های خوبی داشته باشیم. این مورد به طرز شگفت انگیزی یک فنوتیپ محافظت شده را نشان داد که من مطمئن هستم که یافته‌های مولکولی و پاتولوژیک ما حداقل چند راه تحقیقاتی را نشان می‌دهد و امیدی را برای درمان موفقیت آمیز این بیماری زنده می‌کند.

"فرانسیسکو لوپرا" نتیجه‌گیری کرد که این مورد یک مورد استثنایی آزمایشی است که توسط طبیعت طراحی شده است و به ما راهی برای جلوگیری از آلزایمر می‌آموزد. گفتنی است که "لوپرا" یک متخصص مغز و اعصاب است که خانواده "آلیریا" را شناسایی کرد و در ۳۰ سال گذشته آنها را دنبال کرده است.

این مطالعه در مجله Springer Link منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلزايمر بیماری آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند افرادی که به طور منظم از پله‌ها بالا می‌روند، در مقایسه با افرادی که همیشه از آسانسور استفاده می‌کنند، ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی و ۳۹ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

نتایج نشان می‌دهد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی یا حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته همراه است.

دکتر «سوفی پادوک»، محقق ارشد از بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک بریتانیا، می‌گوید: «اگر انتخابی بین رفتن از پله یا آسانسور دارید، به سراغ پله‌ها بروید زیرا به حفظ سلامت قلب شما کمک می‌کند».

پادوک گفت: «بالا رفتن از پله یک شکل عملی و قابل دسترس از فعالیت بدنی است. با وجود این، اغلب افرادی که برای رسیدن به طبقه بالاتر عجله دارند، پله‌ها را نادیده می‌گیرند.»

پادوک می‌گوید: «حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالارفتن از پله‌ها باید یک هدف دست یافتنی برای ادغام در برنامه‌های روزمره باشد».

برای این مطالعه، محققان داده‌های ۹ مطالعه شامل بیش از ۴۸۰۰۰۰ نفر را جمع آوری کردند.

پادوک در ادامه افزود: «بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هر چه از پله‌ها بیشتر بالا بروید، فواید بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه یا هر جای دیگر، از پله‌ها بالا بروید.»

دیگر خبرها

  • نسل بشر زودتر از آنچه تصور می‌شود منقرض خواهد شد!
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!