Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با اجرای طرح دارویاری هیچ دارویی نسبت به قبل برای مردم گران نشده است، گفت: با اجرای این طرح ممکن است برای برخی از بیماری‌ها هزینه کمتری توسط مردم پرداخت شود. در داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج تا ۸۰ و ۹۰ درصد کاهش قیمت داریم.

به گزارش ایمنا، بهرام دارایی در یک برنامه رادیویی با اشاره به اجرای طرح دارویاری، اظهار کرد: این طرح با این هدف انجام می‌شود که یارانه دارو را در جای درست به کار بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبلاً یارانه به تأمین کننده و واردکننده یا تولیدکننده داده می‌شد تا مواد اولیه را با نرخ ارز دولتی یا همان ترجیحی وارد کند و در سطح بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع می‌شد تا مردم داروی ارزان را تحویل بگیرند.

وی سیاست پیشین یعنی اعطای یارانه به تأمین کننده و تولیدکننده را غلط دانست و افزود: در آن سیاست شاهد هدر رفت منابع بودیم که ناشی از سوءاستفاده یا قاچاق معکوس بود. در سیاست سابق از هر ۱۰ تومانی که به یک واحد کالا دارو اختصاص می‌دادیم، بخش زیادی از آن مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت یا دارو از کشور خارج می‌شد.

معاون وزیر بهداشت به دیگر چالش‌های سیاست اعطای ارز ترجیحی در حوزه دارو اشاره و اضافه کرد: اعطای ارز ترجیحی پروسه خاصی داشت و باید در مجلس مصوب می‌شد که این مسئله سبب می‌شد گاهی ارز مورد نیاز به موقع تأمین نشود. این مسئله منجر به وقفه در تأمین کننده و کمبود دارو می‌شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح دارویار، زیرساخت‌های لازم از جمله بیمه‌ها و سامانه‌های الکترونیکی را آماده کردیم، ادامه داد: با اجرای این طرح، هیچ دارویی نسبت به قبل برای مردم گران نشده است. با اجرای این طرح ممکن است برای برخی از بیماری‌ها هزینه کمتری توسط مردم پرداخت شود که در داروی بیماران خاص و صعب العلاج تا ۸۰ و ۹۰ درصد کاهش قیمت داریم.

دارایی با اشاره به سیستم نظارتی واحد و یکپارچه بر قیمت‌گذاری دارو در کشور، خاطرنشان کرد: این سیستم واحد و در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. با توجه به اینکه همه داروخانه‌های بیمارستان‌ها متصل به این سامانه‌ها هستند و فاکتور صادر می‌کنند، اساساً قیمت دستی یا دل‌بخواهی وجود ندارد؛ در حقیقت چه در تهران و چه در جزیره ابوموسی قیمت دارو فرقی ندارد چراکه کد رهگیری و اصالت‌سنجی برقرار است.

منبع: ایسنا

کد خبر 600908

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رئیس سازمان غذا و دارو بهرام دارایی جزئیات طرح دارویاری طرح دارویار افراد تحت پوشش در طرح دارویار طرح دارویاری طرح دارویار چیست شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!

 به گزارش تابناک، همشهری آنلاین نوشت: طبق گزارش جامعه پزشکی آمار مصرف خودسرانه دارو در ایران بالاست، اما این رقم در داروهای تقویتی ازجمله آمپول‌های نوروبیون قابل‌توجه‌تر است. سرانه مصرف داروهای تزریقی در ایران حدود ۱۱.۴درصد و تقریبا ۴برابر جوامع توسعه‌یافته است.

آمپول نوروبیون از ویتامین‌های ب۱۲، ب۶ و ب۱ تشکیل شده و در بین مردم ایران به‌عنوان آمپول تقویتی معروف است؛ دارویی بسیار رایج که عموم مردم تصور می‌کنند باید برای درمان بیماری‌های مختلف، رهایی از خستگی و تقویت نیروی جسمانی تزریق کنند. عجیب‌تر آنکه توصیه‌های مردمی برای تزریق نوروبیون هم به‌شدت رواج گرفته و بسیاری از مردم یکدیگر را به تزریق این آمپول در مواجهه با انواع بیماری‌ها و خستگی‌های روزانه توصیه می‌کنند. با این که نوروبیون از خانواده ویتامین‌های گروه ب و در درمان بسیاری از اختلالات مؤثر است، اما اخطار جدی درباره آن مصرف بی‌رویه و بدون تجویز پزشکان است؛ چون می‌تواند عوارض مرگباری را برای فرد به همراه داشته باشد.

جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خودسرانه این داروی ارزان و در دسترس می‌تواند زمینه بروز انواع مختلف سرطان را فراهم کند. پزشکان هم می‌گویند یکی از دلایل مهم افزایش کبد چرب غیرالکلی در جامعه ایرانی استفاده مکرر از نوروبیون‌هاست؛ این در حالی است که مصرف بیش از حد نوروبیون، دوز فلزات سنگین موجود در بدن را هم بالا می‌برد و می‌تواند به عوارضی ازجمله مسمومیت منجر شود.

خوش‌فروش‌ترین داروی داروخانه‌ها
صاحب یک داروخانه در شمال تهران، نوروبیون رو یکی از خوش‌فروش‌ترین داروهای موجود عنوان می‌داند و می‌گوید: «به طور میانگین روزانه ۶۰ تا ۷۰ آمپول را می‌فروشیم اما این عدد در برخی زمان‌ها به ۱۰۰ عدد فروش روزانه هم می‌رسد. نوربیون به طور کلی داروی ارزان و رایجی است و بین مردم هم به عنوان آمپول تقویتی معروف شده است. بسیاری از کسانی که به ما مراجعه می‌کنند، می‌گویند در مواقع خستگی و کاهش قوای جسمانی این آمپول را ترزیق می‌کنند. قیمتش هم چندان گران نیست و هر کسی از پس خرید یک آمپول ۱۰ هزار تومانی برمی‌آید.»

او درباره این که آیا حاشیه سود فروش این محصول باعث افزایش مصرف آن شده است، بیان می‌کند: «سود چندانی برای ما ندارد اما به طور کلی استقبال از آن زیاد است. هم پزشکان زیاد تجویز می‌کنند و هم تقاضای شخصی آن زیاد است. ما مراجعات زیادی داریم که در زمان خستگی و بی‌حالی هم سرم تزریق می‌کنند و هم آمپول نوربیون. عمدتا هم عنوان می‌کنند که حالشان پس از تزریق این داروها بهتر می‌شود.»

درباره نوروبیون

• آمپول تزریقی عضلانی
• حاوی ویتامین‌های ب۱۲، ب۶ و ب۱
• آمپول نوروبیون نسبت به قرص آن، میزان جذب بالاتری در بدن دارد
• برای درمان کم خونی، سوزن سوزن شدن پوست، اختلالات عصبی، احساس خستگی مفرط، بهبود سلامت سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن
• عوارض جانبی خاصی ندارد
• محدودیت سنی دارد و برای افراد زیر ۱۴ سال توصیه نمی‌شود
• مصرف آن باید با نظر پزشک باشد تا با داروهای دیگری که شخص مصرف می‌کند، تداخل نداشته باشد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • قیمت طلا و سکه امروز 16 اردیبهشت 1403
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است