Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@14:32:24 GMT

احساس گیجی جزو علائم بیماری کبد است؟

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۵۲۸۸

احساس گیجی جزو علائم بیماری کبد است؟

متخصصان معتقدند که احساس سردرگمی و گیجی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت بیماری کبد چرب باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کبد عضو مهمی از بدن است و وظایف مختلفی مانند کنترل سطح چربی و قند خون، مبارزه با عفونت‌ها و از بین بردن هرگونه سموم در بدن را برعهده دارد. بیماری کبد چرب معمولاً به دلیل ذخیره بیش از حد چربی در کبد رخ می‌دهد، به همین دلیل لازم است افراد درمورد علائم بیماری‌های کبدی اطلاعات لازم را کسب کنند تا بتوانند به درمان به موقع آن کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم رایج بیماری کبدی

بیماری‌های کبدی معمولاً باعث زردی چشم و پوست بدن خواهد شد، علاوه بر آن درد و گرفتگی شکم نیز جزو علائم این بیماری محسوب می‌شود، همچنین متخصصان معتقدند که یکی از علائم رایج بیماری کبد چرب خستگی زیاد است.

علائم کمتر شناخته‌شده بیماری کبدی

احساس سردرگمی و گیجی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت بیماری کبد چرب باشد، زمانی که این بیماری پیشرفت کند فرد دچار سیروز کبدی می‌شود. احساس گیجی یکی از علائم سیروز کبدی است که به دلیل تجمع سموم در مغز رخ می‌دهد، زیرا کبد نمی‌تواند این سموم را از خون تصفیه کند. سیروز، چهارمین و آخرین مرحله بیماری کبد چرب به‌شمار می‌رود که پس از سال‌ها التهاب کبد ایجاد می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد سیروز کبدی

سیروز کبدی، چهارمین و آخرین مرحله بیماری کبد چرب است و می‌تواند باعث بروز نارسایی و سرطان کبد شود. در این مرحله از بیماری، بافت سالم کبد با بافت اسکار جایگزین می‌شود و به همین دلیل کبد نمی‌تواند به درستی عمل کند. سیروز کبدی در مراحل پایانی می‌تواند زندگی افراد را نیز تهدید کند. افراد می‌توانند به منظور پیشگیری از بروز هرگونه بیماری کبدی، سبک زندگی خود را تغییر دهند.

عوامل خطر بیماری کبد چرب

طیف گسترده‌ای از عوامل می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری کبد چرب غیرالکلی را افزایش دهد. این موارد شامل کلسترول بالا، سطوح بالای تری‌گلیسیرید خون، چاقی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، آپنه انسدادی خواب، دیابت نوع دوم، تیروئید کم‌کار و کم‌کاری غده هیپوفیز می‌‎شود.

پیشگیری از بروز بیماری کبدی

به منظور محافظت از سلامت کبد، وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن موضوع مهمی برای پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب است. توصیه شده است که بدین منظور از رژیم غذایی سالم حاوی میوه، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم پیروی کنید. بهتر است روزانه کمی ورزش کنید و روزهایی که فعالیت کمتری دارید، پرخوری نکنید و کالری کمتری مصرف کنید، علاوه بر آن کاهش استرس خطر بروز بیماری کبدی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

کد خبر 600785

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی بیماران کبدی کبدچرب مشکلات کبد درمان کبد چرب بيماري هاي کبدي درمان کبد چرب چیست احساس گیجی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری کبد چرب بیماری کبدی سیروز کبدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۵۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟