Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 76 MB

حوزه استانهای ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح در مسیر حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، اینکه هنوز هستند دانش آموزانی که به دلیل نبود و یا کمبود فضای آموزشی، امکان حضور در کلاس درس ندارند و یا تلاش برای علم اندوزی را در کلاسهای شلوغ پی می گیرند، چالش و معضلی است که دولت، با درک درست از آن و رویکرد مثبت به مناطق محروم و نیز مناطق پرجمعیت، در مسیر حمایت از خیران مدرسه‌ساز و همراهی با آنها به منظور کاهش این کمبود، در یکسال گذشته کوشش گسترده‌ای داشته است.

خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز، که معادل حدود ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را شامل می شود و وجود بیش از ۷۰ هزار دانش آموز اتباع خارجه که در این بخش نیز شاهد رشد روزافزون هستیم، جایگاه مهمی در عرصه تعلیم و تربیت دارد، ضمن اینکه این استان خاستگاه و رویشگاه نخستین مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور و آغازگر نهضت مدرسه‌سازی و ایجاد تحرک و تشویق در دولت‌ها برای توجه بیش از پیش به امر تعلیم و تربیت و ساخت فضای آموزشی بوده است.

مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی، به عنوان نخستین مجمع در کشور، فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرده است و هم اکنون دارای بیش از سه هزار و ۵۰۰ عضو است. اساس توسعه هر کشور، توسعه آموزش و پرورش و تعلیم فرزندان آن است و به همین دلیل فراهم کردن امکان تحصیل برای دانش آموزان، به ویژه در مناطق محروم و فاقد فضای آموزشی مناسب، اولویت کشور و مورد توجه خیران و البته دولت است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی، به مناسبت هفته دولت با برگزاری میزگردی با حضور فعالان حوزه مدرسه‌سازی و مدیران اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تلاش کرد تا اقدامات مهم انجام شده در یکسال سپری شده از عمر دولت سیزدهم را تبیین کند.

افزایش سرانه فضای آموزشی در دولت سیزدهم

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی گفت: شمار کل دانش آموزان این استان بیش از یک میلیون و ۳۶۲ هزار نفر است که ۸۵ درصد آنان در مدارس دولتی و بقیه در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و از این تعداد بیش از ۵۰ درصد در شهرستان مشهد مشغول تحصیل هستند.

ابوالقاسم بایایی با بیان اینکه این استان با ۴۸ منطقه آموزشی در ۳۳ شهرستان، جزو استانهای دارنده بیشترین جمعیت دانش آموزی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه رشد و توسعه هر کشور، مرهون فعالیتهای فرهنگی و آموزشی است، ادامه داد: هم اکنون این استان دارای ۱۰ هزار مدرسه است اما برای حل مشکلات و تامین نیاز در این بخش همچنان نیازمند حضور موثر و همکاری خیران است.

این مسوول با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۱.۱ متر مربع به سرانه فضای آموزشی استان افزوده شده است، افزود: در ابتدای دولت سرانه فضای آموزشی روستایی استان ۳.۸ متر مربع بود که اکنون به ۳.۹ متر مربع رسیده است در حالی که این سرانه در کشور ۵.۸ مترمربع است.

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی افزود: سرانه فضای آموزشی شهری نیز در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در استان ۴.۵ متر مربع بود که به ۴.۶ متر مربع افزایش یافته است در حالی که میانگین کشوری این شاخص ۴.۹ متر مربع است.

بابایی گفت: به صورت میانگین ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور در حوزه آموزش و پرورش، خیرساز است که این نشان از همکاری خوب مردم و مشارکت خیران در این زمینه دارد.

تحویل هزار کلاس درس در مهر امسال

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: مهر امسال بیش از هزار کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان می ‌شود، که ۵۰ درصد این کلاسها با مشارکت و همکاری خیران ساخته شده است.

وی ادامه داد: هم اینک ۴۴۷ طرح نیمه تمام آموزشی در استان داریم که در این بخش نیز با تامین اعتبار دولتی و جلب مشارکت خیران در حال پیشبرد امور هستیم.

بابایی، استفاده از ظرفیت خیران را یکی از مسائل مهم و برنامه‌ریزی‌های هدفمند خواند و گفت: سرانه فضای آموزشی در ۱۸ شهرستان و منطقه آموزشی خراسان رضوی، از میانگین آن در استان پایین تر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون استان نیاز به ساخت ۲ هزار کلاس درس دارد که در مناطق شهری ساخت هر کلاس ۹۰۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: برای این منظور حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برنامه ریزی برای تخصیص و تحقق آن ضروری است.

وی گفت: بنا داریم با استفاده از همه ظرفتیهای مدرسه سازی در استان تا پایان دوره چهارساله دولت سیزدهم، ۲ هزار کلاس درس جدید در استان ساخته و به آموزش و پرورش تحویل دهیم.

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی اظهار کرد: امسال ۱۷۵ طرح با ۸۵ هزار مترمربع زیربنا در استان ساخته و تحویل می‌شود و هزار کلاس درس نیز با اعتباری معادل ۵۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به سامانه فناوری هوشمند، مجهز می‌شود.

وی گفت: همچنین ساخت و تکمیل ۳۶۰ فقره آبخوری و سرویس بهداشتی در مدارس استان با ۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مراحل پایانی است.

بابایی اظهار کرد: در یکسال گذشته از فعالیت دولت سیزدهم، ۴۹۸ طرح با ۲ هزار و ۴۴ کلاس و زیربنای ۲۴۵ هزار و ۳۱۵ متر مربع در استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.

تعیین ردیف محرومیت‌زدایی، اقدام مثبت دولت سیزدهم

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی با بیان اینکه تعیین ردیف خاص محرومیت زدایی برای مدارس توسط دولت سیزدهم از اتفاقات خوب یکسال اخیر است، گفت: مجموع اعتبارات سال ۱۴۰۰ این اداره کل هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان آن تعهدات خیران است.

وی با بیان اینکه ۷۵۰ هزار دانش آموز در مشهد در ۷ ناحیه آموزش و پرورش و ناحیه تبادکان در حال تحصیل هستند، ادامه داد: منطقه تبادکان با ۱۴۰ هزار نفر دانش آموز، در حاشیه شهر مشهد قرار دارد که کمبود فضای آموزشی از معضلات اصلی این منطقه است.

وی گفت: امیدواریم در قالب ردیف محرومیت زدایی، اعتبارات خوب و هدفمندی برای مناطق محروم و حاشیه شهرها اختصاص یابد.

بابایی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در استان ۴.۲ متر مربع است که طی یکسال اخیر به ۴.۳ درصد افزایش یافته است، افزود: در برخی مناطق از جمله منطقه تبادکان، سرانه فضای آموزشی کمتر از ۲ متر است و در برخی شهرستانها نیز به ۱۴ متر مربع می‌رسد.

وی ادامه داد: متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع است که در خراسان رضوی یک متر از میانگین کشوری پایین تر هستیم ؛ البته رقم استاندارد در این زمینه ۸.۲ متر مربع است.

خیران خراسان رضوی پیشرو در جهاد مدرسه سازی 

رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی نیز با بیان اینکه خیران مدرسه‌ساز معامله‌گران با خدا هستند، گفت: این خیران بر پایه اعتقادات خود در حوزه تعلیم و تربیت برای فرزندان این آب و خاک تلاش می‌کنند.

غلامرضا رافتی افزود: از سال ۱۳۷۷ نهاد مقدس خیرین مدرسه ساز در استان رسما تشکیل شد و امروز شاخه های آن در کلیه استانهای کشور رشد کرده و به درختی پربار بدل شده است.

وی با بیان اشاره به آغاز فعالیت خود در عرصه مدرسه‌سازی از اواخر دهه ۶۰، افزود: هم اینک چهار هزار نفر در خراسان رضوی عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز هستند و تعامل خوبی میان مجمع، اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برقرار است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۹۴ طرح با ۷۰۰ کلاس درس با گستره ۸۲ هزار مترمربع در استان ساخته شده است، افزود: در ۵ ماه گذشته از سال جاری نیز ۶۰ تفاهم نامه با خیران به امضا رسیده که به این ترتیب ۲۰ هزار مترمربع به فضای آموزشی استان افزوده می شود که با محوریت مناطق کمتر برخوردار خواهد بود.

رافتی اظهار کرد: آنچه مورد تقاضای ماست، بحث طرح های نیمه تمام خیرساز است که سهم خود را پرداخت کرده اند و سهم دولت هم پرداخت شده است، اما به دلیل تورم نابسامان هنوز موفق به افتتاح طرح نشده ایم که همکاری دولت را در این زمینه می‌طلبد.

تقویت بنیه نهضت مدرسه‌سازی

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی با بیان اینکه در یکسال گذشته مجموعا ۳۱۳ طرح آموزشی با هزار و ۲۱۵ کلاس و زیربنای ۱۵۷ هزار متر مربع به ظرفیت آموزشی استان افزوده شده است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ مجموعا ۴۹۸ طرح با ۲ هزار و ۴۴ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان خواهد شد.

محمد رنجبر گفت: با توجه به کمبودهایی که در حوزه فضا و تجهیزات آموزشی در استان داریم و اعتبارات ملی و استانی نیز پاسخگویی کافی برای رفع این نیاز را ندرد، قطعا استفاده از ظرفیت نهادها به ویژه خیران می تواند در این حوزه یاری‌گر باشد.

وی با اشاره به اجرای پویش "آجر به آجر" با هدف جذب کمکهای مردمی حتی در اندازه‌های خُرد برای امر مدرسه‌سازی، گفت: اجرای این پویش ها از اطلاع رسانی، هدایت و جذب کمک های مردمی در حوزه ساخت مدرسه بسیار موثر بوده است و شاهد حضور پررنگ خیران در این عرصه هستیم.

وی در خصوص نامگذاری و تغییر نام مدارس خیرساز نیز گفت: طبق قانون در صورت مشارکت بیش از ۳۰ درصدی خیران در ساخت مدارس روستایی و مشارکت بالای ۵۰ درصدی در مدارس شهری، حق نامگذاری مدرسه با خیّر خواهد بود.

رنجبر تاکید کرد: تغییر نام و کاربری مدرسه بدون اجازه خیّر به هیچ وجه ممکن نیست و در صورت فوت وی نیز باید از وارثان وی اجازه گرفته شود.

اجرای ۳۰ طرح مشارکتی مدارس استثنایی در خراسان رضوی 

معاون مشارکتهای مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی نیز گفت: هم اکنون ۳۰ طرح مشارکتی ویژه مدارس استثنایی در استان در حال اجراست.

سعید طاهری افزود: با اتمام این طرحها افزون بر ۱۸ هزار و ۱۰۰ متر مربع در قالب ۱۴۷ کلاس درس به فضای آموزشی استثنایی استان اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در قالب اجرای پویش ملی "آجر به آجر" تشویق خیران برای مدرسه‌سازی، هدف گذاری شده است، ادامه داد: در این راستا پویش "صحن حرم، مدرسه‌ام"، در راستای قداست‌بخشی به فضاهای آموزشی، ویژه مدارس استثنایی و به منظور شناخت و رفع نیازهای دانش آموزان و کودکان این حوزه در حال اجراست.

معاون اداره کل نوسازی خراسان رضوی گفت: ما به دنبال این هستیم تا با افزایش میزان مشارکتهای مردمی، امکانات بهتر و بیشتری را برای کودکان استثنایی و به طور کل همه دانش آموزان استان فراهم آوریم.

طاهری با اشاره به اینکه اجرای پویش "صحن حرم، مدرسه ام" تا مهرماه امسال ادامه دارد، بر نقش مهم رسانه و اصحاب قلم در اشاعه امر مدرسه‌سازی در میان مردم تاکید کرد و افزود: حمایت‌های معنوی و تلاش های افراد مختلف جامعه، بخش مهمی از این فرهنگ سازی است که می‌تواند یاریگر ما در ارایه هر چه بهتر خدمات به دانش آموزان استان باشد.

وی گفت: تمامی شهروندان می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی پویش "آجر به آجر"، کمک های مادی و معنوی خود را به امر خیر مدرسه سازی اختصاص دهند.

وی با اشاره به  اهمیت تبلیغات و فرهنگ‌سازی در زمینه مدرسه‌سازی، گفت: رسانه‌ها در این زمینه می توانند بسیار کمک حال ما باشند.

برچسب‌ها مدارس مشهد سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور خیران مدرسه ساز خیرین مدرسه ساز وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم دولت مردمی پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس مشهد سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور مدارس مشهد سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور خیران مدرسه ساز خیرین مدرسه ساز وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم دولت مردمی سرانه فضای آموزشی توسعه و تجهیز مدارس خیرین مدرسه ساز خیران مدرسه ساز استان ساخته آموزش و پرورش هزار کلاس درس میلیون تومان متر مربع یکسال گذشته دانش آموزان دولت سیزدهم مدرسه سازی سال گذشته دانش آموز هزار متر هم اکنون ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۵۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی آرند، افزود: الف‌تا رویدادی است که با شناسایی و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات خلاقانه و الهام‌بخش، زمینه تعامل و هم‌افزایی میان معلمان، مدیران و عوامل تربیتی و آموزشی مدارس سراسر کشور را فراهم می‌سازد.
وی، با بیان اینکه این رویداد شامل دو بخش مدارس پیشتاز تحول و تک تجربه می‌باشد، گفت:در بخـش اول مدارس پیشتاز تحول، تجــارب و اقدامات تحـــول‌آفرینـــی ثبــت می‌شوند که از سوی مجموعه معلمان، مربیان، مدیر، عوامل آموزشی و تربیتی یک مدرسه انجام و باعث ایجاد تحول در «کل مدرسه» شده است.
محمد جمالی آرند، افزود:در بخش دوم هم که شامل تک تجربه‌ها است، تک‌اقدامات تحول‌آفرینی ثبت می‌شوند که از سوی معلمان، مربیان، مدیران، معاونان آموزشی و پرورشی، هنرآموزان و عوامل آموزشی و تربیتی یک مدرسه انجام و موجب ایجاد تحول در «بخشی از مدرسه» شده است.
وی، آخرین مهلت بارگذاری آثار برای شرکت در این رویداد علمی را ۲۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد و، گفت:مخاطبان رویداد می‌توانند با ورود به وبگاه رویداد به آدرس www.alefta.ir در بخش «عضویت»، حساب کاربری (پروفایل) خود را ایجاد و نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و پرسنلی خود اقدام نمایند. سپس برای ارسال تجربیات خود باید گزینه ثبت تجربیات را انتخاب و در مرحله بعد با انتخاب یکی از گزینۀ‌های «ثبت تجربه در بخش تک‌تجربه‌ها» و «ثبت تجربیات در بخش مدارس پیشتاز تحول» وارد فرآیند ثبت تجربه و اثر خود در بخش انتخابی شوند و تجربیات خود را با تکمیل فرم‌ها و ارسال مستندات شامل فیلم، صوت، عکس و … ارسال نمایند. در ادامه شیوۀ ارسال اثر در هریک از بخش‌ها توضیح داده شده است.

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری