Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد حیدری» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود تحولات داخل عراق و بسته شدن مرزهای زمینی برای خروج زائران اربعین، فعالیت تجاری از مرز رسمی خسروی به این کشور کماکان انجام می شود.

وی اظهار داشت: همچنین صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان به حوزه اقلیم کردستان عراق نیز طبق روال گذشته در جریان است و مشکلی در زمینه صادرات کالاها از مرزهای شهرستان به حوزه حکومت مرکزی کشور عراق و همچنین اقلیم کردستان نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: هم اکنون روزانه به طور میانگین از مرز رسمی خسروی ۵۰۰ کامیون کالا و از مرز رسمی پرویزخان ۸۰۰ کامیون کالای غیر نفتی به عراق صادر می شود.

حیدری ادامه داد: تمام دستگاه های مرتبط با امر صادرات و فعالیت های تجاری در مرزهای خسروی و پرویزخان مستقر و فعالیت دارند.

مرز خسروی برای بازگشت و ورود زائران به کشور باز است

وی همچنین گفت: بر اساس تصمیم دولت مرکزی عراق و مسدود شدن مرزهای زمینی کشورمان برای خروج زائران تا زمان اعلام رسمی، عزیمت زائران به سمت عراق از مرز رسمی خسروی انجام نمی شود ولی هم اکنون این مرز برای بازگشت زائران به کشور باز است و زوار می توانند از این مرز وارد کشورمان شوند و منعی برای ورود زائران از این گذرگاه رسمی نداریم.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.  

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی، قدیمی ترین مرز کشور برای تردد زائران به عتبات عالیات

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

 مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و  باتوجه به وضعیت نامناسب زیرساخت ها در عراق، بهترین نقطه برای سرمایه گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

برچسب‌ها مرز پرویز خان قصرشیرین مرز خسروی کرمانشاه عراق کردستان عراق صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرز پرویز خان قصرشیرین مرز خسروی مرز پرویز خان قصرشیرین مرز خسروی کرمانشاه عراق کردستان عراق صادرات غیر نفتی مرز رسمی پرویزخان مرز رسمی خسروی اقلیم کردستان انجام می شود صادرات کالا مرز رسمی کشور عراق مرز خسروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۷۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری

ناظر گمرکات کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری از طریق گمرکات کردستان در فروردین سال جاری بالغ بر ۴۲۷ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۴۱۴ میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات کردستان، فرامرز امیدی از صادرات ۱۶۴ هزار تنی انواع کالا به ارزش ۶۱ میلیون دلار در گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و اظهار کرد: از این میزان، ۱۳۹ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و خروج شده است.

وی افزود: رشد وزنی صادرات در فروردین امسال نسبت به سال قبل ۱۰ درصد بوده است که عمده کالاهای صادر شده از این گمرکات انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و فرش بوده که به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت ارسال شده است.

ناظر گمرکات کردستان خاطرنشان کرد: میزان واردات قطعی و ورود موقت از گمرکات تحت نظارت استان در یک ماه اول سال‌جاری در مجموع ۱۴ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۳۸ میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی ۸۰۸ تن به ارزش هفت میلیون دلار بوده و در مجموع واردات و ورود موقت از نظر ارزش دلاری شش درصد رشد داشته است.

امیدی گریزی به کالاهای وارداتی نیز زد و گفت: عمده کالاهای وارداتی عبارت است از شمش طلا، آلومینیوم، کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی موردنیاز مرزنشینان بوده که از کشورهای عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌اند.

وی ادامه داد: در فروردین ۱۴۰۳ تشریفات گمرکی بیش از ۲۴۴ هزار تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بالغ بر ۲۹۷ میلیون دلار از گمرک باشماق صورت پذیرفته که مقدار ۲۰۵ هزار تن آن به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار طی ترانزیت مبدا به کشور ورود شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی رشد ۶۳ درصدی را به همراه داشته است.

ناظر گمرکات کردستان اضافه کرد: در مدت مذکور نیز ۳۹ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار از گمرکات استان طی ترانزیت خارجی مقصد به کشور عراق خارج شده است.

امیدی تصریح کرد: تشریفات گمرکی بیش از چهار هزار تن کالا در رویه خروج موقت به ارزش تقریبی ۱۸ میلیون دلاری انجام شده که در مقایسه با سال قبل به لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از نظر ارزش ریالی ۲۳ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: درآمدهای گمرکات استان در فروردین سال جاری بیش از ۳۲۷ میلیارد و ۶۰۵ میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است.

کد خبر 749987

دیگر خبرها

  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود
  • استقبال حماس از تعلیق مبادلات تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • دنبال رونق تجارت خارجی در مازندران هستیم
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی