Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه مشکل جمع‌آوری پسماند خشک تفکیک در مبدأ نیست، بلکه تحویل در مبدأ است، گفت: شهروندان پسماندهای خشک را از سر ترحم یا به ازای دریافت پول به افراد غیر معتبر دهند، درحالی‌که نمی‌دانند پشت این رفتار چه مخاطرات زیست‌محیطی وجود دارد.

غلامرضا ساکتی صبح امروز (سه‌شنبه، ۸ شهریورماه) در نشستی با خبرنگاران، با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، اولین سازمان با برنامه راهبردی در افق چشم‌انداز ۱۴۰۵ است، اظهار کرد: برنامه‌های راهبردی و پروژه‌های امسال این سازمان متکی بر دانش‌بنیان‌هاست و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از برنامه‌های اصلی سازمان پسماند را ایجاد کارخانه هاضم بی‌هوازی اعلام کرد که مواد آلی را به کود کمپوست تبدیل می‌کند و  افزود: دو خروجی این کارخانه کود با کیفیت و گاز است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این کار برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد. معمولاً بوی بد اطراف کارخانه‌های تولید کود کمپوست به علت هوازی بودن آن‌ها است و اگر این کارخانه ایجاد شود بوی‌های نامطلوب از بین خواهند رفت.  

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به تولید روزانه ۹۰۰ تن پسماند خانگی در شهر اصفهان، تصریح کرد: در شهر اصفهان سه خط پردازش در پسماند در دو بخش کلی وجود دارد، بخش‌های اصلی زباله شامل مواد آلی، فسادپذیر، مواد ریجکتی و دفعی است که دفن بهداشتی مواد ریجکتی مهندسی می‌شود و بخش فسادپذیر نیز تبدیل به کود کمپوست خواهند شد.

ساکتی ادامه داد: حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن از حجم کل زباله روزانه را زباله‌های فسادپذیر تشکیل می‌دهند که طی فرایندی در کارخانه کمپوست به کود تبدیل می‌شوند و از حدود ۱۲۰ تن از کل حجم زباله‌های روزانه کود کمپوست تولید خواهد شد.  

تولید روزانه ۴۰ تن شیرابه در اصفهان

وی در خصوص تولید شیرابه در شهر اصفهان نیز گفت: افرادی غیر کارشناسی می‌گویند میزان شیرابه اصفهان روزانه حدود ۵۰ تن است، اما صحیح نیست، زیرا بخشی از شیرابه‌ها تبخیر و بخش دیگر در حمل‌ونقل از بین خواهند رفت. عدد اصلی  تولید شیرابه روزانه حدود ۴۰ تن است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تصفیه شیرابه به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری خواهد شد، افزود: تسویه شیرابه‌ها به‌زودی انجام می‌شود و با آن روند روزانه حدود ۱۰ تن از شیرابه به آب تبدیل خواهند شد که در روند فعالیت سازمان پسماند استفاده می‌شود و باقیمانده آن با دفع مهندسی شیرابه نفوذ به زمین نخواهد کرد.

مشکل جمع‌آوری پسماند تحویل در مبدأ است

وی با بیان اینکه حدود ۷۲ ایستگاه ثابت و سیار داریم که از مردم پسماند تفکیک شده را  تحویل می‌گیرند و در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهند تا به چرخه تولید بازگردد، گفت: روزانه ۷۵ تن بازیافت در اصفهان تولید می‌شود، اما مسلماً آمار پسماند خشک در شهر اصفهان خیلی بیشتر باید باشد. مشکل ما تفکیک در مبدأ نیست و تحویل در مبدأ است که شهروندان پسماند را یا از سر ترحم یا به ازای پول به افراد غیر معتبر می‌دهند و روند غیرقانونی را طی می‌کنند.

 ساکتی از طرح‌های تشویقی برای اهدا بازیافت بیشتر به ایستگاه‌های شهرداری خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی منازل با مبالغ بسیار کم از طریق بازیافت است که می‌تواند با ارقام کمی اجرایی شود. در نظر داریم با آموزش و فرهنگ‌سازی تولید روزانه ۱۰۰ تن بازیافت تا پایان سال داشته باشیم که از طریق راه قانونی جمع‌آوری شوند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اگر گفته شد پسماند زیادی تحویل داده نمی‌شود به علت این است که افراد یا تحویل نمی‌دهد و یا به کودکان کار و یا در ازای پول می‌دهند، اما نمی‌دانند پشت این رفتار ترحم‌آمیز چه مخاطرات زیست‌محیطی وجود دارد که حتی برای خود کودکان خطرناک است. بیش از ۸۰ تا ۸۵  درصد از کودکان زباله گرد از اتباع خارجی هستند که شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند برای جمع‌آوری آن‌ها ورود کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: ما بهای پسماند به مردم نمی‌دهیم اما هدیه میدیم و بابت دریافت بازیافت پولی دریافت نمی‌کنیم، درحالی‌که نگاه تحویل در ازای پول را باید عوض کرد. استفاده از کودکان زیر ۱۲ سال در جمع‌آوری تخلف است و اگر چنین چیزی وجود دارد شهروندان باید انتقال دهند تا برخورد کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پسماند سازمان مدیریت پسماند مدیریت پسماند کودکان زباله گرد بازیافت زباله زباله گردی بازيافت کارخانه بازیافت زباله سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان شهر اصفهان جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری

رییس سازمان سنجش کشور گفت: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ زندان مواجه خواهند شد.

عبدالرسول پورعباس، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تخلفات آزمون سراسری اظهار کرد: امسال ۴ مورد تخلف در آزمون سراسری از سوی داوطلبان گزارش شده، سال گذشته این رقم حدود ۱۰۰۰ مورد بود، امسال با استفاده از تجهیزات ضریب تخلفات کاهش داشته است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ زندان مواجه خواهند شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بوی نامتبوع پسماند در منطقه آرادکوه
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • تولید بیش از ۲۶۰ هزار تن آسفالت در مجتمع تولیدی صفه اصفهان
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در آزمون سراسری
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • تولید روزانه تراکتور در کشور به ۱۵۰ دستگاه رسید
  • فقط ۳ درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند
  • آموزش تفکیک پسماند به بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان