Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@18:07:49 GMT

اعتقادی به بخش خصوصی در آموزش عالی وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۸۶۳۲

اعتقادی به بخش خصوصی در آموزش عالی وجود ندارد

ایسنا/خراسان رضوی دبیرکل سابق اتحادیه موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی گفت: باوجود تلاش‌های شبانه روزی، اقدامات ما در پیشبرد اهداف خیلی موفقیت‌آمیز نبود، علت این است که دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب تا پیش از دولت سیزدهم، به کار بخش خصوصی در آموزش عالی اعتقاد نداشتند.

علی آهوان‌منش ظهر امروز ۸ شهریورماه در نشست خبری شورای هماهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی، شورای هماهنگی را فعال‌ترین، منظم‌ترین و پرکارترین شورا در مناطق ۱۰گانه کشور برشمرد و اظهار کرد: با نگاه به گذشته در می‌یابیم که شاهد اعتلا و ترقی مطلوب اتحادیه موسسات آموزشی عالی غیردولتی و غیرانتفاعی هستیم که توانسته به خوبی خود را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کند و خدمات خود را به رخ دولت مداران و وزارت علوم بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل سابق اتحادیه موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی ادامه داد: در حالی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پذیرای اتحادیه نبوده و معتقد بود که جایگاه خاصی در وزارتخانه ندارد اما امروز برای حل مشکلات، پیشگیری برخی مسائل و همکاری از اتحادیه دعوت رسمی می‌کند. ایمان دارم که تیم جدید می‌تواند جهت اعتلاء بهتر اتحادیه عملکرد مطلوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: باوجود تلاش‌های شبانه‌روزی، اقدامات ما در پیشبرد اهداف بسیار موفقیت‌آمیز نبود، علت این است که دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب تا پیش از دولت سیزدهم، به کار بخش خصوصی در آموزش عالی اعتقاد نداشتند. ۲ دلیل برای عدم اعتقاد به بخش خصوصی وجود دارد که ابتدا کارشناسان و برنامه‌ریزان در وزارت علوم متصوراند که اگر کار بر عهده بخش خصوصی باشد ما چه کنیم؟ بخشی از آن می‌تواند مربوط به بخش کارشناسی و برنامه‌ریزی باشد. دلیل دیگر عدم اعتقاد دولت‌ها(به استثنا دولت فعلی) به کار بخش خصوصی در آموزش عالی است.

آهوان‌منش عنوان کرد: هر سال دوره کارشناسی ۵۶ و کل دوره ۴ ساله کارشناسی ۲۴۴ میلیون تومان برای دولت هزینه در بر دارد این درحالی است که آموزش بخش خصوصی در هر سال حداکثر ۶ و در دوران کارشناسی ۲۴ میلیون تومان هزینه‌بردار است که بخش خصوصی و دولت اصلا قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

وی افزود: تمام برنامه‌ها و آیین نامه‌های اعلام شده در چارچوب نگرش دولت است. اینکه قیمت تمام شده‌ای را بیان می‌کنند باید شرایطی ایجاد شود تا یک دوره آموزشی را به بخش خصوص اختصاص دهند. سیاست دانشگاه ۲ استادیار و اکنون پس از گذشت حداکثر ۱۰ سال پذیرفتند ۳ استادیار داشته باشیم که برای پرداخت حقوق و مزایای ۳ استادیار در سال یک میلیارد تومان هزینه در بردارد. این در حالی است که تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه‌های خصوصی در طول برنامه ششم نسبت به برنامه پنجم کمتر شده و در حال کاهش است.

وی افزود: البته که یکی از دلایل آن جوانی جمعیت و قسمتی از آن مربوط به اقتصاد جامعه است؛ چراکه وضعیت اقتصادی آنها اجازه نمی‌دهد که برای تحصیل هزینه کنند. بخشنامه وزارت علوم بیانگر این است که استانداردهای بخش خصوصی معادل استانداردهای دانشگاه تهران، امیر کبیر، صنعتی شریف و ... باشد. جایی که استانداردهای بالا حکم فرمایی می‌کند، جایی که به اقیانوس درآمد نفت وابسته است و با جایی که باید خورده خورده کسب درآمد کند نمی‌توانند با یک آیین نامه در یک مسیر گام بردارند.

دبیرکل سابق اتحادیه موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی از کسب رتبه اول پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های غیر انتفاعی طی ۳ سال اخیر خبر داد و گفت: ورودی‌های ما به علت عدم شناخت والدین و مردم مانند دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران نیستند و از نظر انتخاب دانشگاه ممکن است اولویت آخر آن‌ها باشد اما خروجی‌های بخش خصوصی در پذیرش کارشناسی ارشد طی ۳ سال اخیر از دانشگاه‌های دولتی بیشتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر به ما اجازه دهند و اگر با ما مطابق شرایط خاص خود رفتار کنند موجب افتخار کشور و پاسخگوی لطف دولت خواهیم بود و از اقدامات دولت سیزدهم در این راستا تشکر می‌کنم.

وی از دولت سیزهم عنایت بیشتری برای سرمایه‌‎گذاری در بخش خصوصی خواستار شد و تاکید کرد: دولت‌ها مستثنی از دولت فعلی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آموزش عالی چه کردند، به جز سرعت بندهایی که در مسیر ما قرار دارند که سرعت پیشرفت را کاهش دهند.

آهوان منش در پاسخ به سوالی که اتاق‌های ارتباط دانشگاه و صنعت چه نتیجه‌ای داشته و خواهد داشت، پاسخ داد: نه تنها در دانشگاه‌های غیردولتی بلکه در دانشگاه‌های دولتی هم نتیجه خاصی در بر نداشته است چراکه صنعت ما وابسته به دلارهای نفتی است زمانی که نفت می‌فروشیم و درآمد دلاری داریم وزارتخانه‌ها توجهی به دانشگاه‌ها ندارند که دانشگاه‌ها می‌توانند در راستای حل مشکلات کمک کنند و از تکنولوژی ارزان و آسان استفاده کنند تا اینکه دانشگاه بعد از گذشت چند سال آن تکنولوژی را معرفی کند.

وی افزود: وقتی پول نفت تمام می‌شود و ما در شرایط تحریم قرار می‌گیریم می‌گویند دانشگاه‌ها کاری نکردند که این نتیجه عدم اعتقاد به بخش خصوصی است، علاوه بر اینکه وقتی دانشگاه تکنولوژی را معرفی می‌کند در مرحله آزمایشگاهی است و باید حد واسطی برای توسعه آن در سطح میانگین وجود داشته باشد و این حلقه مفقوده علم و صنعت است که برای آن نتوانستیم کاری انجام دهیم.

افزایش ۳۵ درصدی ± ۱۰ درصد شهریه‌ دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی

آهوان منش از افزایش ۳۵ درصدی شهریه‌ دانشگاه‌ها و موسسات عالی غیرانتفاعی خبرداد و گفت: شورای مرکزی اتحادیه همه ساله در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند که با توجه به تورم، شهریه‌ را افزایش دهیم اما اگر بخواهیم همه تورم را در نظر بگیریم با افزایش ۷۰ یا ۸۰ درصدی روبه‌رو خواهیم بود، اما با توجه به شرایط سخت اقتصادی به طور میانگین افزایش ۳۵ درصدی را پیش‌رو خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه دانشگاه باید جامعه محور و گره‌گشای مسائل جامعه باشد، اما دانشگاه‌های غیر انتفاعی با عدم اعتقادی که نسبت به آن‌ها وجود دارد چه عملکردی دارند، گفت: دانشگاه‌های کشور نان شهرت خود را می‌خورند و ممکن است یک دانشگاه غیرانتفاعی در یک رشته خاص عملکرد بهتری نسبت به دانشگاه‌های دولتی داشته باشد اما اعتمادی که بخش خصوصی ما به دانشگاه‌های دولتی دارد به سمت ما هدایت نمی‌کند بنابراین به اندازه‌ای که چقدر آن دانشگاه معروف باشد می‌تواند از این ظرفیت بهره‌مند شود.

هاشم جلیلیان صفار رئیس شورای هماهنگی دانشگاه‌ها و موسسات عالی غیرانتفاعی و غیردولتی منطقه ۹ کشور در ادامه بیان کرد: منطقه ۹ کشور شامل استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان است که دارای ۴۳ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است و ۴۳ هزار دانشجو در منطقه وجود دارد که در خراسان رضوی ۳۲  و در مشهد ۲۳ دانشگاه و مرکز موسسه عالی وجود دارد.

وی افزود: یکی از وظایف شورای هماهنگی رسیدگی و تعیین درصد شهریه است که براساس آن شهریه را دریافت کنند و باید در هیات امنا دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب باشد. افزایش نظارت بر خوابگاه‌های خودگردان در دستور کار قرار گرفته است که بتوانیم برای ۷۰۰۰ دانشجوی غیر بومی در مشهد خوابگاه خودگردانی که دانشگاه بر آن نظارت می‌کند، فراهم کنیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی آموزش عالی دانشگاه ها بخش خصوصي شهریه دانشجویان موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر بخش خصوصی در آموزش عالی اتحادیه موسسات آموزش دانشگاه ها و موسسات دانشگاه های دولتی شورای هماهنگی دانشگاه ها غیر انتفاعی عدم اعتقاد وزارت علوم دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۸۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران/ لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

بیشتر بخوانید:

کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟

«ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» به عنوان شعار آیین‌های دانشگاه تهران در نود سالگی، بر پس زمینه صفحات روزشمار تاریخی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳ نقش بسته است.

بررسی سیر تکامل نمادهای آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل (۱) تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، (۲) تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، (۳) تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، (۴) تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و (۵) شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود. بنابراین استفاده از این ظرفیت‌های تاریخی ملی که موجبات غرور ملی و امیدآفرینی را فراهم می‌سازد، نقطه عزیمت دانشگاه تهران در انتخاب شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» بود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۶ خورشیدی) برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی ایران یاد می‌کنند و در دیدار با دانشگاهیان در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ فرمودند: «در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام‌بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم ان‌شاءاللَّه باید باشد.» لذا بر اساس این تاریخچه ارزشمند نمادهای آموزش عالی در ایران و نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران در دوره کنونی که از تکامل تاریخی جندی شاپور، نظامیه، ربع رشیدی و دارالفنون شکل گرفته و میراث‌دار این تاریخ کهن است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود تا از طریق این رویدادها، ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و علمی تمدن ایرانی- اسلامی به جهانیان، به تبیین نقش دانشگاه تمدن‌ساز پرداخته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228420 برچسب‌ها دانشگاه تهران

دیگر خبرها

  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران/ لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است