Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و هشتاد و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

روز مرگبار برای ارتش اوکراین؛ کشته شدن 1400 نظامی و سرنگونی دو جنگنده ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۸:۰۰

«ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود از تحولات میدانی جنگ اوکراین اعلام کرد در نتیجه دفع حملات ارتش اوکراین در مناطق جنوبی، صدها نظامی اوکراینی کشته و ۲ جنگنده اوکراینی نیز سرنگون شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تصریح کرد: نیروهای ارتش اوکراین به دستور (ولودیمیر) زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) در منطقه «نیکولایف-کریوی ریه» و مسیرهای دیگر، حملاتی را انجام داند، اما شکست سنگینی بر دشمن تحمیل و تلفات و خسارت چشمگیری متحمل شد.

وی همچنین افزود: در نتیجه حملات دقیق نیروهای هوایی ارتش روسیه، به پایگاه‌های ارتش اوکراین در منطقه «دنیپروپتروفسک»، بیش از ۲۰۰ نظامی، از جمله ۴۰ مزدور خارجی کشته شدند و بیش از ۲۰ خودروی زرهی و حجم زیادی از گلوله‌های توپ نیز منهدم شد.

کوناشنکوف دراین‌باره افزود: اقدامات موثر نیروهای نظامی ارتش روسیه منجر به نابودی ۴۸ تانک، ۴۶ خودروی جنگی پیاده‌نظام، ۳۷ خودروی زرهی، ۸ وانت‌بار با مسلسل‌های با کالیبر بزرگ شد و بیش از ۱۲۰۰ سرباز اوکراینی نیز کشته شدند.

بنا بر گزارش سخنگوی وزارت دفاع روسیه، همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، پدافند هوایی روسیه، ۲ جنگنده سوخو-۲۵ در منطقه میکولائیف و ۵ پهپاد در مناطق جمهوری خلق دونتسک، را سرنگون کرده است.

آن‌گونه که وزارت دفاع روسیه گزارش داده است از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین تا امروز سه‌شنبه هشتم شهریور، در کل ۲۷۸ هواپیما و ۱۴۸ بالگرد، ۱۸۳۷ پهپاد، ۳۷۰ سامانه ضدموشکی، ۴۵۳۹تانک و دیگر خودروهای زرهی، ۸۲۲ سامانه راکت‌انداز چندمنظوره، ۳۳۵۷توپخانه و همچنین ۵۱۳۶خودروی نظامی ارتش اوکراین سرنگون و منهدم شده است.

آغاز خروج حامیان صدر از منطقه سبز بغداد ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۷:۵۷

بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، خبر دادند که پس از ضرب‌الاجل «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، حامیان این جریان در حال ترک منطقه سبز هستند.

پایگاه خبری «شفق نیوز» و دیگر منابع خبری عراق با انتشار تصاویری گزارش دادند که حامیان جریان صدر در حال خروج از منطقه سبز بغداد هستند.

 

واکنش مصطفی الکاظمی به سخنان مقتدی صدر ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۷:۵۵

خست وزیر عراق به سخنان مقتدا صدر رهبر جریان صدر واکنش نشان داد و دعوت به گفت وگو برای حل بحران سیاسی این کشور کرد.

به گزارش ارسانه های عراقی، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق درباره سخنان ظهر امروز مقتدا صدر رهبر جریان صدر گفت: اقدام مقتدی صدر برای توقف خشونتها، بالاترین نماد از میهن دوستی و حفظ جان هموطنان است.

وی افزود: این سخنان مقتدا صدر همه طرف ها را در برابر یک مسئولیت اخلاقی و ملی جهت توقف تنش سیاسی و امنیتی و آغاز یک گفت و گوی سریع قرار می دهد.

کاهش ذخایر مهمات ارتش آمریکا در پی جنگ اوکراین ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۷:۵۴

بر اساس گزارش نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال، پنتاگون مشغول تحقیق و بررسی در زمینه رفع نواقص تسلیحاتی خود در ضمن ادامه روند ارسال سلاح به اوکراین است.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که چندین مقام نظامی بدون فاش کردن نامشان به این نشریه گفتند، ارتش آمریکا پس از اقدام کاخ سفید در تصویب بسته‌های کمکهای نظامی شامل میلیاردها دلار "کمک مرگبار" برای اوکراین و تحویل این کمکها، دچار کمبود چند نوع مهمات شده است.

یک مقام پنتاگون که نامش را فاش نساخت به وال استریت ژورنال گفت، واشنگتن علاوه بر هزاران تفنگ، پهپاد، موشک، ادوات توپخانه و موشک انداز، حجم انبوهی مهمات شامل ۸۰۶۰۰۰ گلوله توپخانه ۱۵ میلی متری را هم به کی‌یف اعطا کرده است و ذخیره‌های مربوط به مهمات این تسلیحات هم "به شکلی ناخوشایند پایین آمده است."

مقام مذکور اضافه کرد: سطح این مهمات در سطحی که مطلوب ما برای ورود به یک نبرد باشد، نیست.

او تصریح کرد، از آنجا که آمریکا هم اکنون به طور مستقیم در هیچ جنگ عمده‌ای دخیل نیست، گلوله‌های ۱۵ میلی متری هنوز در سطح "تعیین کننده" پایین نیامده است.

به نوشته پایگاه راشاتودی، کاهش دخایر مهمات ارتش آمریکا، این ارتش را وادار به "تحقیق مفصل در پایگاه صنعتی مهمات" و بررسی چگونگی حفظ ذخایر متعلق به خودش در سطح مد نظر در ضمن حفظ سرعت فعلی کمک به نیروهای اوکراینی کرده است.

آمریکا تنها در سال جاری میلادی نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار کمک تسلیحاتی مستقیم را به کی یف اختصاص داده است.

ارتش آمریکا همچنین از قانونگذاران آمریکایی خواست تا ۵۰۰ میلیون دلار را نیز برای ارتقای کارخانه‌های مهمات سازی ارتش تخصیص دهد هر چند که وال استریت ژورنال گزارش داد، کمبودهای ایجاد شده در مهمات به دلیل فقدان بودجه نیست و بودجه درخواستی اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به میزان ۷۷۳ میلیارد دلار احتمالا هزینه‌های جبران کسری را پوشش می‌دهد.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام صنعتی نوشت، برای عرضه کننده‌ها، تولید مهمات جدید از زمان ثبت سفارشات ممکن است تا ۱۸ ماه طول بکشد در حالی که تسلیحات پیچیده‌تر مثل موشکها احتمالا مدت زمان تولید بیشتری احتیاج خواهند داشت. همچنان که نیروی زمینی و دیگر شاخه‌های ارتش آمریکا به روند قراردادهای موجود با شرکت‌های مهمات‌سازی ادامه می‌دهند هنوز قراردادی برای جبران کمبودهای فزاینده امضا نکرده‌اند.

از زمانی که واشنگتن در ماه فوریه تحویل تسلیحات خود را به کی‌یف تشدید کرد، برخی از تامین کنندگان می‌گویند که پنتاگون به سادگی به نیازهای ارتش رسیدگی نمی‌کند، که این باعث ایجاد "تاخیر" و "ناتوانی پیمانکاران برای تولید بیشتر" شده است.

انتهای پیام

کرملین: اروپایی‌ها بهای سیاست‌های رهبران خود را پرداخت می‌کنند ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۷:۳۶

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز سه شنبه گفت که شهروندان عادی اروپا، بهای سیاست های غیرمنطقی رهبران کشورهایشان را در ارتباط با روسیه پرداخت می کنند و هم زمان هم پیمانان آمریکایی بروکسل از اوج گیری بهای انرژی ثروت و مال اندوزی می کنند.

به گزارش شبکه اسپوتنیک؛ تصمیم ها و اقدامات ماه های اخیر سیاستگذاران اتحادیه اروپا و برخی اعضای آن برای کاهش وابستگی به نفت، گاز و ذغال سنگ روسیه، موجب اوج گیری بی سابقه بهای انرژی در آستانه فرارسیدن سرمای زمستان شده که به تعبیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، خودکشی است.

پسکوف افزود: بروکسل و برخی کشورهای اروپایی گام به گام، نبود مطلق عقل و منطق را به نمایش می گذارند که در تکانه های ضدروس و نفرت از کشور ما از طریق اقدامات کاملا غیرمنطقی و حتی نامعقول در حوزه انرژی تبلور می یابد که شهروندان عادی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا مانند انگلیس، باید بهای آن را بپردازند و شرکت های آمریکایی از آن ثروت اندوزی می کنند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، تصمیم احتمالی بروکسل را برای توقف صدور روادید گردشگری برای شهروندان روسیه، نشانگر مجموعه ای از تصمیم های احمقانه رایج در نخبگان سیاسی اتحادیه اروپا دانست.

مخالفت آلمان با اعزام نیروهای اتحادیه اروپا به اوکراین ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ - ۱۷:۳۵

سیمجه مولر وزیر مشاور در امور دفاعی آلمان روز سه شنبه در نشست غیررسمی وزیران دفاع و امور خارجه اتحادیه اروپا، احتمال اعزام نیروهای نظامی این نهاد را به اوکراین رد کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس؛ مولر در پراگ گفت که از دید ما این مسئله اصلا مطرح نیست، اما در صورتی که روسیه برای جنگ درازمدت برنامه ریزی می کند، ما نیز باید برای آن آماده باشیم.

مولر با اشاره به بررسی دورنمای درازمدت حمایت از اوکراین و هماهنگی در آموزش نظامیان این کشور در این نشست، افزود که کشورش از چهار ماه پیش، آموزش نظامیان اوکراین را برای کاربرد سامانه های توپخانه و دفاع هوایی آغاز کرده و آشکار است که هماهنگی های کلی برای آموزش و پشتیبانی نظامیان اوکراین، باید تقویت شود.

نشست اضطراری وزیران انرژی اروپا

«جوزف سیکلا»، وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک روز دوشنبه گفت، برای برگزاری نشستی اضطراری با حضور وزیران مسئول حوزه انرژی دولت‌های عضو اتحادیه اروپا با هدف راه اندازی دوباره عملکرد بازار درخواست داده است.

سیکلا در پستی در صفحه خود در توئیتر تاریخ برگزاری این نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا را ۹ سپتامبر اعلام کرده و نوشت: «ما باید بازار انرژی را ترمیم کنیم. رسیدن به راه حلی در سطح اتحادیه اروپا با فاصله ای زیاد می تواند بهترین دستاورد ما باشد.»

وی در صحبت در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان داشت، به این دلیل برای برگزاری این نشست فراخوان داده چون بازار انرژی اروپا «واقعا کاکردش متوقف و منجمد شده و ما باید آن را ترمیم کنیم.»

این وزیر جمهوری چک اشاره کرد که قیمت گاز طبیعی از ماه ژوئن تا کنون از ۱۸ یورو (۱۸ دلار) به ۳۱۰ یورو (۳۱۰ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت رسیده است.

سیکلا مدعی شد: «اروپا با باور به اینکه روسیه می تواند یک شریک قابل اعتماد باشد و امکان پایه گذاری کردن امنیت انرژی اروپا بر تامین گاز ارزان از سوی روسیه وجود دارد، مرتکب یک اشتباه بزرگ شده است.»

او گفت که علاوه بر جنگ اوکراین، فاکتورهایی دیگر نظیر «وضعیت بد نیروگاه های برق هسته ای در فرانسه» بر این افزایش چشمگیر قیمتهای انرژی در اروپا تاثیر گذاشته است.

اخیرا چند دولت اتحادیه اروپا شامل آلمان، اتریش و بلژیک خواستار اصلاح مکانیزم قیمت گذاری بازار انرژی اروپا و جداسازی بازارهای برق و گاز شد.

ارسال سامانه های موشکی آمریکا به اوکراین

ارتش آمریکا قراردادی به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار به بخش «موشک و پدافند» شرکت تسلیحات سازی «ریتیون» اعطا کرده تا به تامین شش سامانه دفاع هوایی تحت عنوان «سامانه های موشکی زمین به هوای پیشرفته ملی» (NASAMS) برای اوکراین بپردازد.

پایگاه دیفنس پست در این گزارش با تایید تداوم و تشدید تلاشهای آمریکا برای شعله ور تر کردن جنگ در اوکراین با تزریق هر چه بیشتر تسلیحات به این جنگ نوشت، «هدف از اعطای این سامانه ها تقویت قابلیت پدافندی نیروهای اوکراینی علیه تهدیدات هوایی پیشرفته است».

این پایگاه نوشت که سامانه موشکی ضد هوایی NASAMS متشکل از موشکهای AMRAAM (موشک میانبرد پیشرفته هوا-به-هوا)، رادار مدل «سنتینل» و یک ماژول مرگز توزیع آتش طراحی شده توسط شرکت نظامی نروژِی «کانسبرگ» است.

اعطای این سامانه های ضدهوایی به اوکراین در چارچوب بسته کمکهای امنیتی جدید اعلام شده در تاریخ 24 اوت از سوی وزارت دفاع آمریکا برای اوکراین صورت می گیرد.

این بسته که ارزشش۲.۹۸ میلیارد دلار اعلام شد، بزرگترین بسته کمکهای نظامی و تسلیحاتی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا برای اوکراین از زمان شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین در 24 فوریه تا کنون است.

حمایت صدراعظم آلمان از تشدید تقابل اروپا با روسیه

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان که کشورش به همراه دیگر متحدان اروپایی اش از اوکراین در جنگ با روسیه کمک تسلیحاتی و کمک های دیگر به عمل می آورد در یک سخنرانی به طرح دیدگاهش درباره «اتحادیه اروپای جدید» پرداخت و اتحاد قوی تر کشورهای اروپایی علیه روسیه را خواستار شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، شولتز در سخنرانی در دانشگاهی در شهر پراگ حمله روسیه به اوکراین را محکوم و استدلال کرد که این جنگ اتحادیه اروپا و ایده آلهای دموکراتیکش را هدف گرفته است.

او در این اظهاراتش بدون اشاره به زمینه سازی اقدامات و سیاستهای تحریک آمیزی نظیر گسترش اتحادیه اروپا و ناتو برای جنگ در اوکراین بیان کرد: «اروپای ما در صلح و آزادی متحد بوده و از همه ملتهای اروپایی که در ارزشهای ما شریک هستند استقبال می کند.»

او خواستار یک رویکرد استراتژیک تر در قبال گسترش اتحادیه اروپا و به حساب آوردن واقعیتهای ژئوپلتیکی در این رویکرد شد.

او با نشان دادن حمایتش از توسعه طلبی تحریک آمیز اتحادیه اروپا گفت: «از اوکراین و جمهوری مولداوی گرفته تا گرجستان و البته شش کشور غرب بالکان، متعلق به ما هستند، آنها بخشی از اروپای دموکراتیک و آزاد هستند. عضویت آنها در اتحادیه اروپا به نفع ما است.»

صدر اعظم آلمان از ایده پیشنهادی اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد یک جامعه سیاسی اروپایی حمایت اما تاکید کرد که این مجمع جدید نمی تواند جایگزینی برای عضویت کشورها نامزد در اتحادیه اروپا باشد.

شولتز ادامه داد: «یک چنین مجمعی جایگزین برای فرآیند آتی بزرگ سازی اتحادیه اروپا نیست و برای من بسیار مهم است که یک بار دیگر بر این موضوع تاکید کنم. ما به کشورهای نامزد عضویت قول داده ایم و قول ما در مورد کشورهای غرب بالکان تقریبا مربوط به ۲۰ سال پیش است. و باید این قولها با عمل همراه شوند.»

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر جنگ اوکراین تحولات اوکراین روسیه چین اروپا آمریکا ناتو مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت مهدی تاج مقتدی صدر وال استریت ژورنال وزارت دفاع روسیه اتحادیه اروپا برای اوکراین ارتش اوکراین انرژی اروپا ارتش آمریکا ۱۴۰۱ ۰۶ ۰۸ جریان صدر سامانه ها سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در حمله‌های موشکی و پهپادی ارتش روسیه همچنین دو سامانه موشکی هایمرز، یک کارگاه اوکراینی تولید موشک و مهمات و یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای ارتش اوکراین منهدم شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور در ۵ منطقه این کشور ۱۲ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است ««سیستم‌های پدافند هوایی ۱۲ پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ پنج فروند پهپاد در منطقه بریانسک، یک فروند بر فراز استان کورسک، یک فروند بر فراز استان بلگورود، دو فروند بر فراز قلمرو استان روستوف و سه فروند هم در منطقه کراسنودار»

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه هم در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: واحدهای یگان جنوب مواضع ارزشمندتری را در اختیار گرفتند، دشمن در دونتسک متحمل شکست شد؛ کی یف قریب به ۴۰۰ نیروی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: واحدهای یگان شرق مواضع ارزشمندتری را به دست آوردند، نیروهای مسلح اوکراین نزدیک به ۱۱۰ نیروی نظامی خود را از دست دادند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز ۹ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کردند، دشمن قریب ۴۱۰ پرسنل نظامی، یک تانک و یک دستگاه توپ «دانا ۲» ساخت جمهوری چک را از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: طی شبانه روز گذشته سامانه های پدافند هوایی ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ بمب هدایت شونده «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6095138

دیگر خبرها

  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • روسیه تصمیم فرانسه را خطرناک توصیف کرد
  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا