Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@06:30:21 GMT

امنیت می‌تواند توسط کشورهای منطقه تامین شود

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۸۹۹۱۴

امنیت می‌تواند توسط کشورهای منطقه تامین شود

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش در این دیدار، با تاکید بر اهمیت موقعیت و ویژگی‌های ژئوپلتیکی دو کشور ایران و هندوستان، گفت: نقاط اشتراک در علایق ژئوپلتیکی دو کشور مواردی از جمله همکاری‌های متقابل منطقه‌ای، مدیریت بستر و زیر بستر اقیانوس هند، محیط زیست دریایی، مقابله با تروریسم دریایی، دزدی دریایی و قاچاق دریایی، عدم نفوذ قدرت‌های فرامنطقه ای، امنیت انرژی و موارد متعدد دیگر است که می‌تواند زمینه همکاری‌های دوجانبه را گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های خاص اقیانوس هند گفت: ۲۰ درصد از کل آب‌های کره زمین متعلق به اقیانوس هند است و ۳۷ کشور در کناره و ۱۷ کشور از طریق آبراه‌های کوچک‌تر به آن راه دارند. همچنین اقیانوس هند دارای پر ترددترین خطوط دریایی و کلید ورود به ۷ دریای مهم، راهبردی و اقتصادی جهان است به طوری که از آن به عنوان قلب اقیانوس‌های جهان نام می‌برند.

امیر دریادار سیاری در ادامه با اشاره به کلام نورانی مقام معظم رهبری که فرمودند: «دریا برای یک کشور، یک فرصت بزرگ پیشرفت و حفظ منافع ملی است»، گفت: پانیکار، استراتژیست معاصر هند نیز می‌گوید: «هرکس اقیانوس هند را کنترل کند، هندوستان را تحت سیطره خود خواهد داشت» لذا اهمیت راهبردی و استراتژیک اقیانوس هند بر هیچکس پوشیده نیست و لازم است دو کشور ایران و هند که دارای منافع مشترک منطقه‌ای در این اقیانوس پهناور هستند، بیش از پیش در این حوزه همکاری‌های منطقه‌ای مشترک داشته باشند.

معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه با اشاره به برخی از عوامل موثر در تعامل و همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هندوستان از جمله ملاحظات مشترک امنیتی، منافع مشترک در حوزه انرژی، موقعیت مناسب ایران در دسترسی هند به آسیای مرکزی و نقش چابهار در کریدور شمال جنوب، گفت: اجرای تمرینات مشترک هوایی و دریایی، تبادل استاد و دانشجو، همکاری‌های آموزشی و فناوری دفاعی و همکاری در زمینه‌های علمی، پژوهشی، مطالعاتی و خدمات مشاوره‌ای از جمله مواردی است که در همکاری‌های نظامی دو کشور مورد توجه قرار گرفته است.

دریادار سیاری در ادامه تصریح کرد: ما مخالف نظامی سازی منطقه هستیم و امنیت منطقه می‌تواند توسط خود کشورهای منطقه از جمله کشورهای قدرتمندی نظیر ایران و هند تامین شود و نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه ای نیست.

در ادامه این دیدار، سرلشکر رادش موقه، سرپرست هیات اعزامی دانشگاه دفاع ملی هندوستان نیز ضمن تشکر از میزبانی شایسته ارتش جمهوری اسلامی ایران و تشکر از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات امیر دریادار سیاری در مسایل جهانی و منطقه‌ای بویژه ضرورت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و هندوستان، گفت: مردم هند نگاه مثبتی به جمهوری اسلامی ایران دارند و ما در بازدید خود از دانشگاه عالی دفاع ملی ایران از نزدیک در جریان نحوه ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های مختلف به دانشجویان قرار گرفتیم و امیدواریم بتوانیم با همکاری‌های مشترک از ظرفیت‌های آموزشی یکدیگر بهره مند گردیم.

در ادامه این دیدار، ضمن برگزاری جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه دفاع ملی هندوستان با امیر دریادار سیاری، کِرِست (یادبود این دیدار) بین معاون هماهنگ کننده ارتش و سرپرست هیات اعزامی دانشگاه دفاع ملی پاکستان تبادل شد.

کد خبر 5577575 هادی رضایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران اقیانوس هند ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر دریادار سیاری هندوستان صحن مجلس مجلس شورای اسلامی بانکداری اسلامی بانک مرکزی دولت سیزدهم کمیسیون اقتصادی حسین امیرعبداللهیان آیت الله ناصری مهرداد بذرپاش سیدابراهیم رئیسی محمد باقر قالیباف هفته دولت علی بهادری جهرمی جمهوری اسلامی ایران دریادار سیاری امیر دریادار اقیانوس هند ایران و هند منطقه ای دفاع ملی دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۸۹۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرگزاری مهر از وزارت راه و شهرسازی، نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات کار خود را با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و «بن الطوق الماری» وزیر اقتصاد امارات، در شهر ابوظبی آغاز کرد و طی آن ۲ سند همکاری توسط طرفین به امضا رسید.

سند تأسیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات و سند صورت‌جلسه نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و امارات، اسنادی است که در این نشست به امضای طرفین رسید.

شایان‌ذکر است، مذاکراتی درباره توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به‌ویژه کریدور شمال- جنوب به‌منظور گسترش ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار طرفین قرار دارد.

تسریع در انجام مذاکرات و نهایی کردن اسناد همکاری مبادله شده در حوزه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور، ایجاد کمیته اقتصادی و بازرگانی با مسؤولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت خارجی امارات، ایجاد و تعیین تیم مشترک کاری در زمینه همکاری‌های صنعتی و گازی و تشکیل کارگروه مشترک بانکی تحت نظارت بانک‌های مرکزی دو کشور و تشویق بانک‌های تجاری به برقراری وگسترش روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور از جمله مواردی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

کد خبر 6094564

دیگر خبرها

  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟
  • تفاهم‌نامه همکاری کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و ۷ کشور خارجی
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار