توجه؛ بزرگترین سرمایه بشر/ غرقگی بیش از ۴۸ ساعت ممنوع!
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۱۳۸۴
یک مترجم کتاب گفت: نویسنده کتاب «شغل خوب، شغل پوچ» معتقد است وقتی مهارت و استعداد شما با چالشی که درگیر آن هستید برابری ندارد، در واقع شما دچار غرقگی شدهاید.
به گزارش خبرنگار ایمنا، بهروز نوری امروز _سهشنبه هشتم شهریورماه_ در نشست نقد و بررسی کتاب «شغل خوب، شغل پوچ» در رویداد کتابمحور سهشنبههای فصل سخن در کتابخانه جهاد دانشگاهی اصفهان، اظهار کرد: زمانی که اقدام به خوانش این کتاب کردم احساس کردم کتاب جالبی است و از همین رو آن را ترجمه کردم تا بقیه هم استفاده کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مترجم کتاب «شغل خوب، شغل پوچ» افزود: اساس نظریه غرقگی که کتاب بر مبنای آن نوشته شده بر مبنای رشد است.
وی اظهار کرد: همیشه شنیدهایم که بزرگترین سرمایه انسان وقت و زمان او است اما در این کتاب آمده است که بزرگترین سرمایه ما توجه است، یعنی ما در هر زمان به یک سری از محرکها توجه میکنیم. در نظریه غرقگی همین توجه به تمرکز تبدیل میشودر که مصداق مهم آن در شغل و کار افراد است.
نوری با بیان اینکه زمانی غرقگی اتفاق میافتد که ما دارای استعدادها و مهارتهایی هستیم که آنها را کشف کردهایم. نویسنده کتاب معتقد است وقتی مهارت و استعداد شما با چالشی که درگیر آن هستید برابری ندارد، در واقع شما دچار غرقگی شدهاید.
وی ادامه داد: در واقع نارضایتی شغلی هم به همین عدم ارتباط استعداد و چالش مربوط میشود که در بخشهایی از کتاب نیز به آن اشاره شده است.
مترجم کتاب شغل خوب شغل پوچ که اصالتاً مجارستانی است میگوید سختیهای جنگ جهانی کمک زیادی به وی کرده است. این نویسنده سه کتاب منتشر کرده که در واقع فقط مقالات خودش در حوزه آموزش و خلاقیت را دسته بندی کرده و بهقدری فعال بوده که همینها مجموعه کتاب شده است.
وی افزود: کتاب یک پاراگراف جالب دارد و در آن نوشته شده که ما در بررسیها به این نتیجه رسیدیم که بیشترآدمهایی که غرقگی را تجربه میکنند حس رشد و شکوفایی به آنها دست میدهد. طبق بررسیهایی که انجام شده این حس در زمان کار و اشتغال نبوده است.
نوری اظهار کرد: جمله جالب کار مانند ازدواج و زن و شوهری است که نه بدون آن میشود زندگی کرد و نه با آن در این کتاب تداعی شده و به نظر من غرقگی به شدت اعتیادآور است و توصیه شده که یک فرد بیشتر از ۴۸ ساعت در غرقگی نباشد و مدتی را به استراحت اختصاص دهد. من نیز به والدین هم توصیه میکنم فرزندانشان را به بیشتر از یک کلاس نفرستند و او را خسته نکنند.
ارتباط بین غرقگی و سایر ابعاد زندگیفائزه روحانی طباطبایی، مدرس دانشگاه و مروج کتابخوانی اصفهان در ادامه این نشست گفت: نویسنده کتاب «میهای چیکسنت میهای» در کتابهای مختلف خود تلاش میکند بین نظریه غرقگی و سایر ابعاد زندگی و کار از جمله، رابطه بین غرقگی و کسب و کار ارتباط ایجاد کند.
به گفته وی، وی در کتاب خود این ارتباط را در سطوح مختلف مدیریتی و در بین کارکنان سایر ردههای سازمانی بررسی میکند. در مثالهایی که میزند مشاغل زیادی هستند که خودبهخود احساس نشاط و غرق شدن در کار موج میزند و ذات آن شغل اینگونه است.
روحانی طباطبایی تصریح کرد: مثالی که میشود برای غرقگی برشمرد این است که نویسنده زمانی که مینویسد انگار از محیط پیرامون خود جدا میشود. برای یک ورزشکار حرفهای و علاقمند نیز به همین شکل است. احساسی که دارد جداشدگی از محیط و غرق شدن در حرفه و فعالیت است.
وی اظهار کرد: برخی مشاغل این شکلی نیست و نمونه آن افرادی هستند که شغل روتین و یکنواختی دارند. سوالی که پیش میآید این است که آیا برای این گروه شغلی هم ممکن است احساس غرقگی رخ دهد؟ فکر کنیم به اینکه خود ما این حس را تا به امروز تجربه کرده ایم یا خیر؟
این فعال عرصه کتاب اصفهان در تعریف غرقگی توضیح داد: وقتی از افرادی که رضایت شغلی بالایی داشتند خواستیم تجربه این رضایت قلبی و خرسندی را توصیف کنند آن توصیفها تشابهاتی داشتند که نویسنده این کتاب عنوان غرقگی برای آنها انتخاب کرده است.
وی افزود: چالش اصلی که ذهن ما را درگیر میکند این است که در طول روز چقدر درگیر کارهایی هستیم که به آنها علاقهمند هستیم و احساس غرقگی به ما دست میدهد.
هند؛ فقیر اما شادروحانی طباطبایی اظهار کرد: هند از کشورهایی است که انسانهای شادی دارد و در عین حال فقیر زیادی در این کشور زندگی میکند اما همین آدمهای فقیر هم شاد و بانشاط هستند. این بهخاطر فرهنگ و دیدگاه آنان است.
وی تصریح کرد: نکته مهمی که در کتاب به آن اشاره شده این است که اگر مهارت ما پایین باشد و با چالشهای معمولی روبرو شویم دچار حس بی علاقگی میشویم. حالا اگر چالش بیشتر شد و مهارت در همین حد باقی ماند فرد دچار اضطراب میشود و از حالت بی علاقگی به اضطراب میرسد.
مدرس دانشگاه تاکید کرد: اگر سطح مهارت بالا رفت و چالش همانقدر بود نیز فرد دچار کسالت و بیعلاقگی میشود. در واقع خیلی چیزهای دیگر میتواند انرژی روانی ما را بگیرد. همچنین داشتن انرژی روانی و احساس خشنودی و غرقگی چیزی نیست که ما برای آن کاری نکنیم و همزمان آن را داشته باشیم و حس کنیم.
روحانی طباطبایی افزود: اگر ما خواهان تکرار این تجارب خوب در زندگی و کارمان هستیم باید برای ایجاد آن حس، اقدام و برنامه داشته باشیم. اینکه بدانیم تمرکز و توجهمان را کجا هزینه و صرف میکنیم نکته مهمی است. زندگی ما شامل همین توجه به مؤلفههای زندگی و کیفیت توجه به آنها است.
به گزارش ایمنا، این نشست در ادامه سلسله نشستهای جمعخوانی کتابهای فلسفی و روانشناسی از رویداد «سهشنبههای فصل سخن» با حضور علاقهمندان به کتاب و مطالعه، در کتابفروشی اردیبهشت جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد.
کد خبر 601136منبع: ایمنا
کلیدواژه: کتاب جهاد دانشگاهی کتاب بخوانیم مترجم هند شادی نشاط اجتماعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روحانی طباطبایی شغل خوب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۱۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
افسانه امینی میگوید: به نظر من مخاطب شعر کودک عام است، اما مخاطب شعر نوجوان خاص. کتابهای شعر کودک از سوی والدین در هر سطح و طبقهای برای سرگرمی و آموزش کودکان خریداری میشوند؛ اما شعر نوجوان باید توسط نوجوان علاقهمند به شعر خریداری شود. نوجوانی کتاب شعر میخرد که خودش اهل شعر و ادبیات باشد. بنابراین شعر نوجوان از سوی ناشران با اقبال مواجه نیست.
به گزارش ایسنا، در نشست تخصصی «شعر نوجوان از منظر مخاطب و جایگاه امروزی آن»، افسون امینی با موضوع «شعر نوجوان، سرگردانی میان متن و مخاطب» و حسین تولایی با موضوع «واکاوی جهان در تجربه-سرودههای نوجوانان» به سخنرانی پرداختند.
افسون امینی شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست تخصصی که در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، گفت: حرف زدن در مورد شعر نوجوان، بینیاز از صحبت کردن درباره شعر کودک نیست؛ بویژه که منابع ما در حوزه شعر نوجوان بسیار اندک است.
او با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری شعر نوجوان بیان کرد: شعر کودک برخلاف داستان کودک که به شکل خودجوش مسیر خود را طی کرد، به صورت خودجوش شکل نگرفت. پس از انقلاب مشروطه، نیاز متولیان مدارس و کودکستانها به تولید شعر برای دانشآموزان، باعث شکلگیری شعر کودک و تولید محتوا در این دوره شد. در این میان، رواج ترانههای عامیانه دوره مشروطه و گسترش کار ترجمه تاثیر بسزایی داشتند.
این نویسنده خاطرنشان کرد: در این دوره شعر نوجوان وجود نداشت، چرا که اصولا مفهوم نوجوانی در این دوره هنوز شکل نگرفته بود و مخاطبان به دو گروه بزرگسالان و کودکان تقسیم میشدند. گاه شعر برخی از شاعران بزرگسال که از نظر زبانی و محتوایی اشعارشان برای نوجوانان قابل فهم بود، مثل پروین اعتصامی در حوزه شعر نوجوان مورد توجه قرار میگرفت.
این پژوهشگر افزود: پیشرفت علم روانشناسی و آشنایی با دیدگاههای کسانی چون ژان پیاژه و نیز دومین سمینار ملی ادبیات کودک شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۶ که بخش مهمی از آن مختص شعر کودک با سخنرانی عباس یمینی شریف بود، زمینه توجه به شعر نوجوان را فراهم کرد. در دهههای ۴۰ و ۵۰ افرادی مثل محمود کیانوش به صورت جدی وارد حوزه شعر کودک و نوجوان شدند. کیانوش تحت تأثیر نظریه رشد پیاژه و ادبیات ترجمه، نخستین شاعری است که به طور جدی سراغ شعر نوجوان رفت و اولین کتاب شعر نوجوان را با عنوان «آفتاب خانه ما» منتشر کرد. نکته قابل توجه در مورد شعر کودک در ایران، پشتوانه پژوهشی آن، قبل از رواج و گسترش آن در بین شاعران کودک است. دو کتاب «نیم قرن در باغ شعر کودکان» از عباس یمینی شریف و «شعر کودک ایران» از محمود کیانوش در زمانی منتشر شدند که شاعران کودک بسیار انگشتشمار بودند.
امینی گفت: در دهه ۶۰ به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعیای که در جامعه رخ داد، نیاز بود تا آموزش و پرورش و نهادهایی مثل وزارت ارشاد و غیره توجه ویژهای به جمعیت نوجوان داشته باشند؛ نسلی که در آن زمان به لحاظ کمیت، طیف وسیعی از جمعیت کشور را شامل میشد. بنابراین به شعر نوجوان توجه بیشتری شد و شاعرانی چون جعفر ابراهیمی، محمدکاظم مزینانی، وحید نیکخواه آزاد، جواد محقق، قیصر امینپور، افشین علاء و ...پای کار آمدند. این شاعران متناسب با نیاز نوجوان آن روز شعر میسرودند؛ اگرچه هنوز اشعار آنان بین شعر نوجوان و شعر کودک یا بزگسال معلق بود.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: از دهه ۷۰ شعر نوجوان رشد و جایگاه خود را پیدا میکند. در این دوره کتابهای شعر نوجوان از نظر ظاهری هم به ثبات میرسند و فونت و قطع آنها برای مخاطب تعریف مشخصی مییابد، اگرچه هنوز نوسانهایی هست و گاه شعر نوجوانان، با تصاویر و قطع کتاب کودک منتشر میشود. از شاعران شاخص شعر نوجوان در این دهه، میتوان از بیوک ملکی، افسانه شعباننژاد، افشین علاء، عرفان نظرآهاری، شاهین رهنما، آتوسا صالحی و محمدکاظم مزینانی نام برد.
امینی یادآور شد: در دهه ۸۰ تعداد شاعران نوجوان بیشتر و آثار آنان متنوعتر شد. ظهور شاعران توانمند در این دهه، کتابهای شعر نوجوان را از نظر مضمون، قطع و زبان با تنوع قابل توجهی همراه کرد. در این دوره بسیاری از شاعران شعر کودک نیز، برای محک زدن خود وارد حوزه شعر نوجوان میشوند. بیشتر شاعران این دهه موفقند و تا سالهای بعد هم میمانند. از چهرههای شاخص این دوره علاوه بر شاعران دهه ۷۰، میتوان از مهدیه نظری، عباس تربن، حسین تولایی، مهدی مردانی، انسیه موسویان، غلامرضا بکتاش، علی باباجانی، کمال شفیعی و ... نام برد.
این شاعر با تاکید بر اینکه این روند در دهه ۹۰ هم ادامه یافت، گفت: با این تفاوت که از اواخر این دهه، این رشد کمرنگ میشود و ما با کتاب شعر نوجوان کمتری روبهرو هستیم و توجه ناشران به چاپ و کیفیت این نوع ادبی کمتر میشود.
افسون امینی در جمعبندی صحبتهایش گفت: از نظر من مخاطب شعر کودک عام است، اما مخاطب شعر نوجوان خاص. کتابهای شعر کودک از سوی والدین در هر سطح و طبقهای برای سرگرمی و آموزش کودکان خریداری میشوند؛ اما شعر نوجوان باید توسط نوجوان علاقهمند به شعر خریداری شود. نوجوانی کتاب شعر میخرد که خودش اهل شعر و ادبیات باشد. بنابراین شعر نوجوان از سوی ناشران با اقبال مواجه نیست. از سوی دیگر، آشنایی ما با شعر نوجوان در سطح جهانی کمرنگ است. تنها تعداد کمی از مترجمان مثل رضی هیرمندی و مهدی مرادی به سراغ ترجمه شعر نوجوان رفتهاند. در سطح جهانی نیز جوایز ادبیات کودک و نوجوان بیشتر معطوف به آثار کودکانه است تا آثار نوجوان.
در گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از این نشست آمده است: افسون امینی که ۱۶۰ شعر از ۱۶ شاعر نوجوانان را گردآوری کرده و به چاپ سپرده است، در آغاز سخنرانی خود از محمد هادی محمدی و زهره قائینی به خاطر تالیف مجموعه تاریخ ادبیات کودکان ایران که از منابع ارزشمند مرجع در این حوزه است، سپاسگزاری کرد.
در ادامه این نشست، حسین تولایی شاعر و پژوهشگر با تاکید بر اینکه در دهه ۸۰ شعر نوجوان در اوج خود بود و چهرههای تازه و جوان در این دوران درخشیدند، تاکید کرد: این روند رو به رشد از نیمه دوم دهه ۹۰ سیر
نزولی به خود گرفت. به گونهای که در سالهای اخیر، چهرههای جوان و موفق در این زمینه کمتر دیده میشوند و شعر نوجوان هنوز با نامهای شاعران پیشکسوت و شاعران اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ به راه خود ادامه میدهد. از نظر این کارشناس، از دلایل مهم این مشکل، کمرنگشدن نشریات تخصصی نوجوانان، تعطیلشدن جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و البته افزایش جشنوارههای مناسبتی است.
این پژوهشگر ادبی تصریح کرد: قطعاً یکی از دلایل اوجگیری شعر نوجوان در دهه ۸۰ حضور نشریات حرفهای و موفقی مثل سروش نوجوان، آفتابگردان و نشریه دوچرخه بوده است. این نشریات در آن زمان جریانساز بودند و توانستند حرکتی را در جامعه ایجاد کنند و افرادی مثل آتوسا صالحی، عرفان نظرآهاری، مهدیه نظری، عباسعلی سپاهی یونسی، انسیه موسویان، مهدی مردانی، عباس تربن، مهدی مرادی، فاصل ترکمن، کبری بابایی و ... را به جامعه ادبی تحویل دهند. با تعطیلشدن این نشریات، شعر نوجوان هم جایگاه ویژه خودش را کمکم در بین ناشران از دست داد و چاپ کتاب شعر نوجوان هم با چالش جدی مواجه شد. در حالی که نشریات کودک و نوجوان بیش از کتابهای این رده سنی میتواند در علاقهمندی این گروه سنی به حوزههای فرهنگی موثر باشد.
او با طرح این سوال که چرا شعر نوجوان امروز با مخاطب مواجه نیست؟ گفت: شعر نوجوان در میان نوجوانانی مخاطب دارد که دغدغه شعری داشته باشند؛ یعنی مخاطبان تخصصی. تعداد این افراد به گواه تعداد نوجوانان شاعر عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، دانشآموزان شرکتکننده در مسابقات سراسری فرهنگی و هنری در رشته شعر وزارتخانه آموزش و پرورش، شاعران نوجوان مرتبط با نشریاتی مثل دوچرخه، افتابگردان و.... کم نیست. مضاف بر اینکه حتی اگر هم این تعداد کم باشد، جامعه موظف است برای آنها خوراک لازم را تهیه کند.
این شاعر سپس به تشریح پژوهش خود در نشریه دوچرخه در فاصله زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: بر اساس این پژوهش، در ۲۲۶ شماره منتشرشده نشریه دوچرخه، در بازه زمانی یادشده، ۷۱۵ شعر از ۱۶۸ نوجوان شاعر و علاقهمند به شعر بر اساس نظریه ارتباطی ربکا نای مورد بررسی قرار گرفت و اشعار نوجوانان در حوزه ارتباطی به چهار دسته تعامل با خود، تعامل با خدا، تعامل با دیگری و تعامل با محیط تقسیم شدند. بر اساس یافتههای این پژوهش در فاصله زمانی مذکور بر اساس هسته مرکزی شعر نوجوانان، تعامل با دیگری با ۶۰ درصد فراوانی، بیشترین مضمون شعری نوجوانان را به خود اختصاص میداد و پس از آن تعامل با محیط با ۲۳ درصد، تعامل با خود با ۱۴ درصد و تعامل با خدا با ۳ درصد به ترتیب، بیشترین فراوانیها را دربرمیگرفتند.
حسین تولایی تاکید کرد: در زمینه تعامل با دیگری، عاشقانهها با فراوانی مطلق ۳۹۸ شعر، بیشترین درصد تعامل با دیگری را شامل میشدند؛ یعنی چیزی حدود ۵۵ درصد. این در حالی است که پروژه شعر عاشقانه نوجوان که در یکی از موسسات انتشاراتی دنبال میشد و بنا بود با همت گروهی از شاعران حوزه نوجوانان منتشر شود، با تغییر مدیریت آن انتشارات متوقف شد و ناشران دیگر هم از چاپ آن استقبال نکردند.
این پژوهش با عنوان «نشریات کودک و نوجوان به مثابه راهنمایی برای مخاطب شناسی؛ مورد مطالعه نشریه دوچرخه» سال گذشته در گاهنامه نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است.
انسیه موسویان دبیری این نشست دوساعته را بر عهده داشت.
انتهای پیام