Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@19:43:18 GMT

پراید جدید در کسوت خودرو اقتصادی؟

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۱۹۰۴

پراید جدید در کسوت خودرو اقتصادی؟

این محصول جدید که دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو مدعی هستند معماری آن به‌گونه‌ای است که یک خودرو اقتصادی محسوب می‌شود در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و قرار است شهریور سال آینده به تولید انبوه برسد. نام این خودرو هنوز اعلام‌ نشده اما گفته می‌شود از نظر ابعاد تقریباً در حد و اندازه کوییک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آن جایی که عوامل زیادی ازجمله امکانات دریافتی، هزینه تمام‌شده، خدمات پس از فروش، میزان مصرف سوخت و... روی اقتصادی بودن خودرو تأثیر دارد این پرسش مطرح است که آیا منظور وزارت صمت از خودرو اقتصادی یک خودرو ارزان‌قیمت بدون برخی تجهیزات برای مردم است یا این واژه به مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن ساخت این محصول برای خودروساز اشاره دارد؟

خودرو متناسب با قدرت خرید مردم
فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه تعریف اقتصادی بودن یک خودرو در کشورها و شرایط اقتصادی مختلف متغیر است بر این باور است که خودرو اقتصادی یک واژه نسبی است که به قدرت خرید مردم بستگی دارد و بالطبع باید برای سازنده‌اش هم اقتصادی باشد. به گفته وی، خودروساز باید محصول را به‌گونه‌ای تولید کند که هم سود ببرد و هم محصولی که متناظر با قدرت خرید عموم جامعه است راهی بازار کند.
زاوه ادامه می‌دهد: درعین‌حال باید توجه کنیم ممکن است یک خودرو در یک کشوری مثل آلمان خودرویی اقتصادی محسوب شود ولی همان خودرو در کشور ما لوکس به‌حساب بیاید. به گفته وی تا وقتی برای بهبود عوامل اصلی اقتصادمان کاری نمی‌کنیم، آنچه به‌زودی به‌عنوان محصول اقتصادی روانه بازار می‌شود از دید مردم و مصرف‌کنندگان یک خودرو لوکس است.
این کارشناس خودرو می‌گوید: کسانی که امروز در مسند امور هستند و وعده تولید خودرو اقتصادی را می‌دهند، خودشان می‌دانند در زمان تولید و بهره‌برداری آن در رأس امور نیستند و لازم نیست پاسخگوی این باشند که عوامل مختلف اقتصاد کلان از تورم و تحریم گرفته تا نرخ ارز و سایر موارد چه تأثیری بر روند ساخت و قیمت این خودرو گذاشته است.
زاوه در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه‌های بالای تولید، اصلاح فرایند تولید همین خودروهای موجود بهتر از طراحی یک پلتفرم جدید نیست، می‌گوید: خودروهای موجود از نظر بهای تمام‌شده وضعیت بهتری نسبت به این محصول جدید دارند ولی تمام موضوع قیمت نیست. البته شما می‌توانید هوشمندانه طراحی کنید تا خودرو جدید ارزان‌تر دربیاید ولی به‌شرط اینکه به تیراژ اقتصادی در تولید برسد یا سرمایه‌گذاری به‌گونه‌ای مدیریت شود که به آن نقطه اقتصادی سربه‌سر خودش برسد که این اتفاق درحال‌حاضر نمی‌تواند در کشور بیفتد.

پراید جدید در کسوت خودرو اقتصادی
با توجه به شرایط حاکم بر بخش تولید این پرسش مطرح است که چرا خودروسازان توان تولید خودرو متناسب با شرایط متوسط درآمدی متقاضیان را ندارند؟ این کارشناس خودرو معتقد است با وضعیت اقتصادی ایران نمی‌توان پروژه خودروسازی را اقتصادی کرد چون نمی‌توان به آن حداقل تیراژ تولید رسید، چراکه شرکت‌های خودروسازی در صورتی در خودروهای اقتصادی سود خواهند داشت که میزان تولید بالاتری در مقایسه با بقیه محصولات داشته باشند و به‌طورکلی در تولید خودرو اقتصادی اصل بر میزان بالای تولید است.
وی با تأکید بر اینکه برای اقتصادی شدن خودرو از تجهیزات آن کاسته خواهد شد، می‌گوید: ازنظر کیفی بی‌شک یک ماشین ۵هزار دلاری امکانات یک ماشین ۵۰هزار دلاری را ندارد، این خودروها احتمالاً امکانات رفاهی در حد شیشه‌بالابر برقی و آینه برقی هم نداشته باشند، شما می‌توانید درنهایت منتظر یک پراید جدید باشید.
همین حالا خودرویی مانند تیبا که حداقل سطح کیفی را دارد و ارزان‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود، چیزی حدود ۵‌هزار دلار قیمت دارد. این در حالی است که براساس اعلام شرکت سایپا، تیبا سال آینده به دلیل ضعف کیفی و قدیمی بودن از چرخه تولید حذف خواهد شد.
به گفته وی، با توجه به آنچه در کشور اتفاق افتاده قیمت این خودرو در موعدی که وزارت صمت قول آن را داده است با رقمی معادل ۵۰۰ میلیون دست مصرف‌کننده می‌رسد که معادل ۲۵۰ میلیون الان خواهد بود.
حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو نیز تأکید دارد باید دید صفت اقتصادی از نگاه چه کسی به یک خودرو نسبت داده می‌شود. در ایران که دولت به سوخت یارانه می‌دهد و مصرف بیشتر بنزین به معنای هزینه بیشتر برای دولت است، تولید خودرو کم‌مصرف می‌تواند به معنای خودرو اقتصادی باشد. برای خودروساز، خودرو اقتصادی به معنای خودرویی است که هزینه تمام‌شده کمتر و حاشیه سود بالاتری داشته باشد. مصرف‌کننده نیز اقتصادی بودن یک خودرو را در ارزان‌تر بودن، دریافت امکانات بیشتر و هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش کمتر می‌داند.
کریمی‌سنجری با اشاره به اینکه بخش بزرگی از صنعت ما به نرخ دلار و بازارهای خارجی وابسته است، می‌گوید: به نظر می‌رسد باوجود تنش‌های بسیار زیاد در تورم، تحریم، نرخ دلار و... صحبت از تولید خودرو اقتصادی و اقتصادی ماندن آن جای ابهام داشته باشد. شاید یک خودرو در چند سال گذشته خودرو لوکس محسوب نمی‌شد اما امروز با توجه به افزایش قیمت‌های افسارگسیخته لوکس محسوب شود. به همین ترتیب ممکن است بسیاری از خودروهایی که امروز ویژگی اقتصادی بودن را دارند،‌ چند سال دیگر که وارد بازار می‌شوند دیگر اقتصادی نباشند. بااین‌حال کریمی سنجری می‌گوید در شرایط اقتصادی خاص مانند اقتصاد ایران که مدام معیارهای اقتصادی تغییر می‌کند، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت.
صورت‌های مالی پیچیده، پایین بودن تیراژ، نبود بهره‌وری و دولتی بودن خودروسازی و چندین عامل دیگر قیمت تمام‌شده تولید خودرو در ایران را بالا نگه می‌دارد. بسیاری براین باورند خودروسازان به جای طراحی پلتفرم و خودرو جدید بهتر است با روش‌هایی که در سطح جهانی امتحان خود را پس داده هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند.

خبرنگار: زهرا طوسی

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خودروی اقتصادی پراید پراید جدید کارشناس خودرو خودرو اقتصادی اقتصادی بودن تولید خودرو یک خودرو تمام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۱۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گلستان تهران گفت: یک دستگاه خودرو پراید به دلیل فرونشست ناشی از نشتی آب در سلطان آباد به زمین فرو رفت.

احمد رجبی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به وقوع فرونشست در محله سلطان آباد شهر گلستان اظهار داشت: پدیده فرونشست در یکی از معابر فرعی سلطان آباد، به علت نشتی آب منجر به حادثه شد.

وی با بیان اینکه یک دستگاه خودرو پراید در حین فرونشست زمین به دل زمین کشیده شد افزود: خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری گلستان در پایان خاطرنشان کرد: در این حادثه،دخوشبختانه هیچگونه مصدومی وجود نداشت و با کمک عوامل عمرانی و خدمات شهری شهرداری گلستان خودرو پراید از دل زمین بیرون کشیده شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت
  • فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت
  • قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • فرونشست وحشتناک زمین؛ پراید در زمین فرو رفت
  • فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • «پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است
  • بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟