Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، آنچه در پی می‌آید مشروح گفت‌وگوی ایلنا با پروفسور «آنیل کی. گوپتا»، عضو انستیتو ملی مدیریت بحران هند است. وی دکترای خود را در زمینه کاهش بلایا و مدیریت بحران اخذ کرده است. 

 

تغییرات اقلیمی امروزه بدل به مسأله‌ای مهم برای بسیاری از کشورها شده و اکنون شاهد ابعاد عینی این بحران در مناطق گوناگون جهان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاثیرات عینی تغییرات اقلیمی در هند چیست و دولت این کشور چه راهکارهایی برای آن ارائه کرده است؟

تغییرات آب‌وهوایی موضوع بسیار مهمی است و دولت هند چندین رویکرد نسبت به این مسأله داشته است. رویکرد نخست مبتنی بر دخیل کردن تغییرات اقلیمی در فرآیند سیاست‌ورزی و برنامه‌ریزی است. این رویکرد شامل سیاست‌های ایالتی، کلان و همچنین بخش‌های گوناگون کشور می‌شود. بر این اساس، برنامه‌های گوناگونی که مرکز مدیریت بحران نیز در آن‌ها همکاری داشته تدوین شده است. همچنین منابع متعددی را در سطوحی که ذکر شد به این مسأله اختصاص داده‌ایم. برای مثال، ما باید طرح منجسم و عملیاتی برای برآورد ریسک تغییرات اقلیمی داشته باشیم، یعنی این‌که طی چند سال آینده ممکن است شاهد چه الگویی از این تحولات آب‌وهوایی باشیم. همچنین ملاحظات جغرافیایی نیز در این زمینه مد نظر قرار خواهد گرفت. 

از سوی دیگر، دولت نیز طی برنامه‌های خود بخشی را برای توانایی‌های محلی برای مقابله با تغییرات اقلیمی اختصاص داده است. این بخش از اهمیت بسیار برخوردار است، چراکه یکی از نکات مهم این بوده که باید بدانیم که هنگام وقوع تغییرات چشمگیر اقلیمی تا چه اندازه از منظر محلی آمادگی داریم؛ این قضیه شامل میزان صدمات و سطح آمادگی زیرساخت‌ها و برنامه‌ها برای مقابله با خسارات احتمالی است. 

دو موضع مهم در این زمینه وجود دارد؛‌ سازوکار انطباق با تغییرات اقلیمی و همچنین تخمین ریسک وقوع فاجعه. این دو موضوع تا پیش از این کاملا از یکدیگر مجزا بودند. اما چشم‌انداز قریب‌الوقوع تغییرات اقلیمی سبب شده این دو محور به یکدیگر تنیده شده و قدم به قدم یکدیگر پیش بروند. 

 

هند کشوری است که سیل در آن بسیار روی می‌دهد. این فاجعه در کشور شما چگونه کنترل شده و به آن پرداخته می‌شود؟ 

در رابطه با سیل، در مرکز ما آمادگی‌هایی برای این مسأله شکل می‌گیرد. در برنامه‌های مدیریت بحران بخش مشخصی برای واکنش به سیل وجود دارد و از یابد نباید برد که تغییرات اقلیمی این فجایع را افزایش نیز می‌دهد. بنابراین تمامی این پارامترها در سازوکار ما برای مدیریت بحران لحاظ می‌شود. فجایع، اصولا مسائلی هستند که نیازمند هماهنگی و مدیریت بحران جدی هستند و ما در این زمینه تجارب متعددی داریم. ما در این زمینه از دیگر کشورها نیز فرامی‌گیریم. اخیرا طرحی در پارلمان هند برای تمرکز بر انرژی‌های سبز ارائه شد و دولت از آن حمایت کرد. ایده دولت این است که مهم نیست چه کشوری سهم بیشتری در تولید آلاینده‌های کربنی دارد، بلکه از آنجایی که تغییرات اقلیمی مسأله‌ای سراسری و جهانی است، تمام کشورها باید در آن نقش داشته باشند. 

 

سازوکار واکنش هند به فجایع طبیعی و غیره چیست؟

در زمینه فجایع طبیعی، کار ما متمرکز بر محاسبه آسیب‌ها و تلاش برای مدیریت بحران و همچنین یادگیری از فجایع گذشته است. برای مثال، آموزش و یادگیری مردم در زمینه واکنش به وقوع فجایع از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما همچنین سعی می‌کنیم با کمک همکاران‌مان در سراسر هند، ‌از جمله نهادهای گوناگون در کشور، در زمینه این مسائل کار کنیم. در سیستم مدیریت بحران، از سال ۲۰۰۵ قوانین مدونی برای مبارزه با این فجایع و بحران‌ها شکل گرفته است و این قوانین ما را با لوایح و بودجه‌های دولتی متصل می‌کند. بر این اساس، هر منطقه از هند که بالای هشت هزار ساکن داشته باشند، بنا به منابع‌شان از کمک‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند و در زمینه سازوکاری آنلاین نیز برای یافتن منابع و کمک‌ها تدوین شده است. انستیتو ملی مدریت بحران در سال ۱۹۹۵ و براساس لوایح دولتی تاسیس شد و تا به حال نقشی مهم در زمینه کاهش خطرهای ملی و فجایع طبیعی داشته است. هدف از این برنامه‌ها این است که در نهایت مقابله با بحران‌ها در تمامی سطوح تسهیل شده و از شدت صدمات، تلفات و خسارات کاسته شود. 

 

 

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: هند تغییرات اقلیمی تغییرات اقلیمی مدیریت بحران برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعلام آماده‌باش به همه تیم‌های امدادی دستگاه‌های خدمات‌رسانی استان در پی صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان در روز پنجشنبه خبر داد. - اخبار استانها -

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، از اعلام آماده‌باش مدیریت بحران استانداری اصفهان به همه تیم‌های امدادی دستگاه‌های خدمات‌رسانی در پی صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان در روز پنجشنبه خبر داده و اظهار داشت: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در سطح استان شاهد فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی و محلی خواهیم بود و همچنین روز پنجشنبه در همه مناطق استان بارش‌های رگباری را خواهیم داشت و بر همین اساس مرخصی نیروهای امدادی لغو شده است.

وی افزود:  بارش‌های هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان منجر به وقوع سیلاب‌های محلی و جمع شدن رسوبات در مسیر رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه مناطق فوق به دلیل رطوبت خاک مستعد وقوع سیلاب‌های محلی هستند،  مدیریت بحران استان از اداره راهداری، شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، بخشداری‌ها و دهیاران و سایر دستگاه‌های مرتبط خواستار بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها، تقویت و باسازی سیل بندها، آزادسازی هر گونه تصرف در مسیل‌ها، جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در معابر و زیرگذرها شد.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آبگرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

هشدار زرد هواشناسی در لرستان/ رگبار باران در راه استهلال احمر در حالت آماده‌باش/ بارش رگباری باران در راه است

شیشه‌فروش تقویت تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده‌ها با تامین اقلام ضروری و پیش‌بینی ظرفیت‌های اسکان ضروری دانسته و گفت: از شهروندان درخواست داریم که در این مدت از انجام سفرهای غیر ضروری در محورهای شمال و شرق استان و صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

وی با اشاره به لزوم پرهیز از صعود به ارتفاعات رعایت الزامات ایمنی و توجه به توصیه‌های پلیس در جاده‌ها گفت: حفاظت محصولات و سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها واحدهای دام و طیورو شبکه‌های آب و گاز در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران امری ضروری است و تخلیه اضطراری سکونت‌گاه‌های روستاهای در معرض سیل باید در دستور کار قرار بگیرد.

انتهای پیام/170/.

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • اعلام آماده‌باش در اصفهان در پی صدور هشدار نارنجی
  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست