Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دلیل تاثیر و برد رسانه‌ای مداحی، علما و مراجع دینی همواره در مورد خطر بدعت‌گذاری، وهن به مذهب و تفرقه‌افکنی به فعالان این عرصه هشدار داده و در خصوص خلق آثار فاخر و اصیل با شکل مناسب و محتوای معتبر تاکید داشته‌اند.

اگر چه ارزیابی میزان توجه به این توصیه‌ها و پایبندی به اصول سفارش‌شده، مستلزم پایش مستمر و بررسی همه‌جانبه آثار منتشر شده مداحان کشور است اما به منظور گشودن باب پژوهشی در این عرصه، اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا اقدام به تحلیل کمی و آماری اشعار تعدادی از مداحان سرشناس تهران در دهه نخست محرم امسال پرداخته که امید است که این بررسی­‌ها با طرح مباحث و نقطه نظرات، تداوم و تعمیق یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از میان مداحان فعال در شهر تهران که مطابق آخرین آمار غیررسمی بیش از ۷ هزار نفر هستند، ۱۳ نفر از مشهورترین‌های این حوزه انتخاب شدند.
طبق جست‌وجوی پژوهشگر ایرنا، از این تعداد، ۱۰ مداح دارای پایگاه اینترنتی اختصاصی هستند اما فقط وبسایت ۴ نفر از آنها به‌روزرسانی شده و علاوه بر اینکه آرشیو دهه اول محرم امسال را منتشر کرده­‌اند، متن اشعار را نیز در دسترس مخاطبان قرار داده‌اند.
در بخش نخست،‌ به تحلیل مضمون مداحی‌های «محمود کریمی» در دهه اول محرم ۱۴۰۱ پرداختیم و اکنون در بخش دوم این سلسله گزارش‌ها، مضامین مداحی­‌های «محمدرضا طاهری» تحلیل می‌­شود.
 


محمدرضا طاهری معروف به «حاج محمدرضا طاهری» متولد ۱۳۴۷ خورشیدی است. وی در جنگ ایران و عراق حضور داشته و علاوه بر کارهای فرهنگی و عکاسی به مداحی نیز می‌پرداخت.
وبسایت «نوریه» به عنوان «پایگاه حفظ و نشر آثار حاج محمدرضا طاهری» منبع کسب اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش است.

در این پیمایش، اشعاری که این مداح مشهور در دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱ و در هیات « مکتب الزهرا سلام‌الله علیها» خوانده، پس از گردآوری در دو بعد مقوله‌ای و محوری دسته‌بندی و کدگذاری شده است.
سایت نوریه در این بازه زمانی به طور کلی متن ۷۲ شعر فارسی و عربی را منتشر کرده است.
 

این تعداد در چهار مقوله «آئینی»، «روایی»، «اعتقادی» و «سیاسی» بخش‌بندی شده‌اند که محورهایی نیز ذیل آنها مطرح می‌شوند. قطعات دارای مضامین «روایی» که وقایع تاریخی را شرح و توضیح می‌دهند ۵۷.۲ درصد، مسائل مربوط به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی که در اشعار «اعتقادی» مطرح شده‌اند ۲۸.۵ درصد، اشعار دارای مضامین «سیاسی» که به مسائل سیاسی روز جامعه اشاره دارند ۱۱.۷ درصد و اشعار «آئینی» که بنا بر تعریف به مراسم و سنت­‌های برگزاری عزاداری‌ها می‌پردازند ۲.۶ درصد  از کل مجموعه شعرهای مورد بررسی را به خود اختصاص داده‌اند.
 

محور  مطرح شده در اشعار آئینی «استقبال از ماه محرم و آمادگی برای برگزاری مراسم عزاداری» است. شعرهای روایی نیز بیشتر شامل محورهایی چون «شرح رشادت­‌ها و جانفشانی­‌های یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا» و «ذکر مصائب و مظلومیت اهل بیت(ع) در واقعه کربلا» هستند.

عمده‌­ترین محور مطرح شده در شعرهای اعتقادی «عرض ارادت و توسل به اهل بیت(ع)» است. در اشعار دارای مضامین سیاسی نیز بیشتر بر محور «ادامه راه امام حسین(ع) و عدم سازش با ظالمان» تاکید شده است.

به طور کلی ۲ محور «شرح رشادت­‌ها و جانفشانی­‌های اهل بیت(ع) در کربلا» با ۳۵.۱ درصد و «عرض ارادت و توسل به اهل بیت(ع)» با ۲۴.۶ درصد بیشترین فراوانی را در اشعار مداحی‌های محمدرضا طاهری در دهه اول محرم امسال به خود اختصاص داده‌اند.

منابع:
https://noorieh.ir/archive

برچسب‌ها کانون مداحان ماه محرم محمدرضا طاهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون مداحان ماه محرم محمدرضا طاهری کانون مداحان ماه محرم محمدرضا طاهری محمدرضا طاهری دهه اول محرم دهه اول اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۲۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر

محمدرضا پهلوی و همسرش ثریا در اردیبهشت ۷۲ سال پیش راهی شیراز شدند تا مقبره جدید سعدی را در شیراز افتتاح کنند. در همان روز شاه در حافظیه تفالی به دیوان حافظ زد که غزلی با این مطلع نتیجه فال بود: دلا رفیق سفر بخت نیکخواهت بس/ نسیم روضه شیراز پیک راهت بس./اطلاعات آنلاین

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • هشدار به خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • هشدار یه خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری