Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: دو روز قبل خبر کناره‌گیری مقتدی صدر از صحنه سیاسی عراق همچون بمب خبری صدا کرد؛ اقدامی که برای اولین بار نبود اما ناآرامی های وسیعی را در عراق و  خوصا بغداد به وجود آورد. پس از اولتیماتوم صدر به هوادارانش برای عقب نشینی از منطقه سبز بغداد، امروز وضعیت عراق تا حدودی آرام شده است و در پی آن  زائرین ایرانی می‌توانند بدون نگرانی برای حضور در مراسم اربعین راهی مرزها شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در خصوص این تحولات،  شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خبرنگار جماران گفت: بعد از انتخابات مجلس عراق انتظار می‌رفت مقتدی صدر با رأی بالایی که آورد مجلس شکل بگیرد، اما به دلیل اختلاف نظر احزاب و گروه‌ها در انتخابات، برخی از جریانات همدیگر را به تخلف و تقلب متهم کردند و دولت مجبور شد بار دیگر آرا را بازشماری کند و در پی آن، تغییراتی نیز صورت گرفت، اما تقلب و تخلف مبنایی برای اختلاف نظر احزاب و گروه‌ها شد.

وی یادآور شد: پارلمان عراق  یک عنصر موثر قدرت در عراق است و چون تشکیل نشد، بخش‌های مختلف قدرت هم معطل ماند و از این جهت اختلاف نظرها زیاد شد که خیلی از جریان‌های سیاسی مقتدی صدر را مقصر می‌دانستند. از سوی دیگر مقتدی صدر از این فاصله استفاده می کرد تا جریانات و احزاب را برای اکثریت مجلس عراق همراه کند و چون این اتفاق‌ها نیافتاد تنش‌ها ادامه پیدا می کرد تا اینکه فضای جدید سیاسی، مذهبی عراق باعث شد  مقتدی صدر از صحنه قدرت خارج و استعفا دهد و با استعفای وی درگیری‌هایی در نقاط مختلف به خصوص در بغداد ایجاد شد.

 

مسائل عراق به سرعت حل می‌شود ولی اصل موضوع ماندگار است  

وی ادامه داد: اما من معتقدم این تمام ماجرا نیست، بلکه کل موضوع تشکیل مجلس برای تعیین ارکان قدرت است. تا زمانی که همه‌ی جریانات، احزاب و گروه‌ها که در مجلس فعالیت کرده و رأی آوردند با هم توافق نکنند نباید این ثبات پایدار باشد. به هر حال هر آنچه امروز وظیفه جریانات سیاسی، اعضا و گروه‌های مقتدی صدر است دعوت به آرامش، تشکیل مجلس، ارکان قدرت مثل نهاد ریاست جمهوری، دولت و کابینه است. در آن صورت ما شاهد امنیت پایدار ثبات در عراق خواهیم بود و چون این ایام منتهی به مراسم اربعین حسینی است بسیاری از افرادی که برای مراسم حسینی در عراق هستند باید به هشدارهای ستاد اربعین توجه کنند، در حالی که مسائل عراق باعث نگرانی زائرین ما نیست؛ البته در وضعیت فعلی بخش‌های امنیتی در بغداد متمرکز می‌شوند و از آن جهت امکان دارد خلاءی پیش بیاید، اما لازم است زائرین نکات را رعایت کنند و اگر تا امروز مشکلی در رفت و آمد وجود دارد به سرعت حل می‌شود ولی اصل موضوع ماندگار است.

 

الکاظمی نقش کلیدی در وضع موجود دارد اما در بی ثباتی هیچ نقشی ندارد  

حیدری افزود: الکاظمی در حال حاضر نخست وزیر، مسئول امنیت، فرمانده نیروهای مسلح عراق است و نقش کلیدی در وضع موجود دارد، اما در بی ثباتی هیچ نقشی ندارد. وی منتظر کل کابینه مجلس، انتخاب رییس جمهور و معرفی نخست وزیر جدید است. امروز مدتی هم از نخست وزیری او گذشته است و با این وجود تا زمانی که قدرت شکل می‌گیرد وی مسئول مستقیم امنیت و ثبات در کشور عراق است.

 

خیلی از تیپ‌ها و لشکرهای عراق حشدالشعبی هستند  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خیلی از تیپ‌ها و لشکرهای عراق مربوط به حشدالشعبی هستند؛ حشدالشعبی صرفا یک جریان و متشکل از احزاب و گروه‌های سیاسی نیست، بلکه در کنار ارتش و پلیس برای ایجاد امنیت نقش اساسی و کلیدی دارد. اگر امروز حشدالشعبی نبود وضعیت امنیت عراق به گونه‌ای دیگر بود. عراقی ها در زمان نبرد با داعش به کمک‌های جمهوری اسلامی نیاز داشتند و ما هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کردیم، اما جمهوری اسلامی در شکل گیری جریانات سیاسی و قدرت در عراق دخالت نمی‌کند، بلکه تأکید به اعتماد و توجه به قانون دارد.

 

جریان مقتدی صدر متاثر از آیت الله حائری نیست  

وی در پایان گفت: آیت‌الله حائری یک مرجع است و عنوان کردن استعفای مقتدی صدر به دلیل کنار کشیدن مرجعیت بهانه است. البته اما کل جریان مقتدی صدر متاثر از آیت الله حائری نیست.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا عراق مقتدی صدر حشدالشعبى عراق آیت الله حائری الکاظمی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا احزاب و گروه ها مقتدی صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسنعلی اخلاقی امیری» از حوزه انتخابیه مشهد و کلات به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به نظر من مجلس شورای اسلامی به سمت گرایش‌های مستقل پیش می‌رود و از جناح‌های سیاسی کم کم فاصله می‌گیرد؛ در دوره دوازدهم احساس می‌کنم هر چند لیست‌های متعدد توانستند رأی مردم را به دست بیاورند اما برآیند مجلس دوازدهم به نظر من، نگاه خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در مجلس آینده به نظر من برای رفع مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی، نیازمند به باور مردم هستیم؛ نماینده باید به ظرفیت و توانمندی مردم در قانون گذاری باور داشته باشد. اینکه رهبر انقلاب در شعار سال می‌فرمایند جهش تولید با مشارکت مردم، یعنی مردم در همه عرصه‌ها اگر خود ورود کنند مشکلات را برطرف خواهند کرد، مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت، باید زمینه مشارکت مردم را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اولویت من کمیسیون فرهنگی با شعار محوریت فرهنگ در همه عرصه‌ها، کمیسیون اجتماعی با شعار تقویت نهاد خانواده پیشران رفع آسیب‌های اجتماعی و کمیسیون آموزش با شعار اهمیت و جایگاه والای آموزش پرورش و آموزش عالی است.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

استان در حوزه زیر ساخت‌ها و بودجه عمرانی ضعف شدیدی دارد که باید جبران شود؛ ظرفیت خراسان در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، معدن و گردشگری بسیار بالاست که متأسفانه نگاه جامع ملی به این ظرفیت‌ها نشده است، اگر چنین نگاهی را نماینده مجلس بتواند در بین مدیران با وجود آورد به نظرم استان می‌تواند جهش در رشد و ارتقا و ثروت آفرینی پیدا کند.

کد خبر 6080723

دیگر خبرها

  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • ورود چهره‌های جدید و احتمال شکل‌گیری جریانات نوپا در مجلس
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم
  • معلمِ متفکر
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • اعضای شوراها از دخالت دادن تفکرات سیاسی پرهیز کنند
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است