Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@21:53:28 GMT

دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۳۱۷۹

دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت

رییس جمهور بر حمایت از دانشگاه ها تاکید موکد دارد و بارها اعلام کرد که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور در ملاقات های متعدد با روسای دانشگاه ها حقیقتا نشان داد که تلاش وی به طور جدی حمایت از مراکز آموزش عالی است و حتی بارها در سخنرانی های رسمی هم اعلام کرد که دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند و باید دولت را در انجام وظایف خود حمایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تاکید دولت بر تامین معیشت اساتید و دانشگاهیان

این نگاه بسیار مثبت به دانشگاه‌ها است. از طرف دیگر تاکید بر این است تا جایی که مقدور است، دولت در تامین معیشت اساتید و مجموعه دانشگاهیان کمک کند. درخصوص مسکن اساتید به ویژه اساتید جوان دستوراتی خوبی را صادر کرده است و هم اکنون دکتر محمدصادق خیاطیان به عنوان رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری پیگیر جدی مسایل مسکن اساتید است.

چند جلسه هم تاکنون در این زمینه برگزار شده است که جلسات درخصوص مسکن، خودرو، حقوق و معیشت اساتید ادامه دارد البته این جلسات تاکنون به نتایج خوبی رسیده است و اگر این نتایج جمع بندی شود و در هیات دولت و به ویژه در شورای حقوق و دستمزد به تصویب برسد، قدم های خوبی در این دولت برداشته می شود.

حقوق اساتید و کارکنان حتی یک روز هم به تعویق نیفتاد

در یک سال گذشته در دانشگاه‌ها مشکلات مالی داشتیم، اما با این وجود در پرداخت حقوق اساتید و کارمندان حتی یک ماه هم حقوق آنها به تعویق نیفتاد، ولی در حوزه های پژوهشی، فناوری و آموزش به آن صورتی که مایل بودیم، کارها پیش نرفت و از این نظر دانشگاه‌ها با مضیقه مالی روبرو هستند.

در مجموع شرایط اقتصادی کشور به دلیل تحریم و مشکلاتی که از تحریم برای کشور حاصل شده، باعث شده است درآمدهای دولت تحقق پیدا نکند و این بحث این دولت هم نیست و در سال‌های آخر دولت قبل هم شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی بود. در چنین شرایطی دستگاه هایی که از بودجه دولتی ارتزاق می کنند، دچار مشکل می شوند.

البته بحث من این نیست که از زمانی که دولت سیزدهم سرکار آمده مشکلات شروع شده است، از زمانی که در دولت قبل برجام توسط ترامپ زیر سوال رفت و لغو شد و درآمدهای کشور به ویژه در حوزه نفت تحقق پیدا نکرد، تمامی دستگاه های وابسته به بودجه دولت دچار مشکل شدند که این مشکل همچنان ادامه دارد.

اختصاص ۳ درصد بودجه دانشگاه‌ها به موضوعات فرهنگی

در بعد فرهنگی تاکید وزیر علوم به صورت کاملا شفاف بر این است که سه درصد بودجه دانشگاه ها به مسایل فرهنگی اختصاص داده شود. این میزان عدد بسیار خوبی است مشروط بر این که در عمل تحقق پیدا کند. مفهوم همین یک تصمیم معنی این است که وزارت علوم به بحث های فرهنگی توجه دارد.

در دانشگاه شهید بهشتی هم یک بسته فرهنگی که شامل فعالیت های متنوع فرهنگی در حوزه کانون های فرهنگی، تشکل های دانشجویی و انجمن های علمی و نشریات دانشجویی است و همچنین حدود ۶۳ مورد فعالیت های فرهنگی احصاء شده است که از اساتید، دانشجویان و کارمندان خواسته شده این فعالیت را انجام دهند و حتی برای ۵۰ نفر از اساتید مشوق های فرهنگی در نظر گرفته ایم.

همانطور که مشوق های آموزشی وجود دارد و در روز معلم مدرسین آموزشی نمونه را تشویق و از آنها قدردانی می کنیم یا در هفته پژوهش از پژوهشگران نمونه تقدیر می کنیم، در هفته فرهنگی دانشگاه هم از اساتید فرهنگی که در کارنامه فرهنگی آنها ثبت می شود، تقدیر می شود؛ اینها به صورت کاملا علمی و متناسب با شرایط آکادمی دانشگاهی انجام می شود که تاثیرگذار خواهد بود.

دانشگاه‌ها با دولت همکاری های خوبی دارند اما سطح آن ممکن است مطلوب نباشد ولی بیش از این هم دانشگاه‌ها ظرفیت همکاری با دولت را در همه ابعاد مانند صنعت، جامعه، اجرای طرح های برون سازمانی، حل معضلات جامعه از طریق شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری در دانشگاه ها دارند و این موارد به خوبی صورت می گیرد که البته باید سطح آنها ارتقا پیدا کند. این حرف تازه ای نیست و دانشگاه‌ها وظیفه دارند که در مسایل جامعه حضور داشته باشند و بر جامعه تاثیر بگذارند. این نقش با برنامه ریزی های مناسب تر می تواند بهتر شود و دولت و مجلس می توانند با شیوه نامه ها و سیاست گذاری ها از ظرفیت های دانشگاه‌ها بهتر استفاده کنند، بنابراین باید بگویم رویکرد دولت را با احتساب شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور خوب و مثبت ارزیابی می کنم. در چنین شرایطی که وضع اقتصادی کشور، گرانی، کاهش ارزش پول و اینگونه موارد وجود دارد که البته بخش بزرگ آن هم به تحریم ها برمی گردد، اما در مجموع رویکرد دولت را مثبت می دانم.

به یاد داریم زمانی که برجام تصویب شد وضع کشور به لحاظ همکاری های بین المللی و ورود شرکت های بین المللی و تبادل تجربه ایران با کشورهای دنیا و حتی وضع اقتصادی مجموعه کشور بهتر شد اما دشمن ما، آمریکا و ترامپ برجام را یک جانبه لغو کرد و وضع اقتصاد کشور به تدریج رو به خرابی گذاشت و این وضعیت همچنان ادامه دارد و در چنین شرایطی وقتی به دولت و اقدامات آن از جمیع جهات نگاه می کنیم، متوجه می شویم که نگاه دولت به دانشگاه‌ها مثبت است.

دانشگاه‌ها بخش اثرگذار این کشور هستند و تمام اعضای دولت تربیت یافته همین دانشگاه‌ها هستند و تمام نیروهایی که در اختیار دولت است، پرورش یافته همین دانشگاه‌ها هستند؛ بنابراین دولت باید به دانشگاه‌ها نگاه مثبت داشته باشد و اعتقاد دارم که دولت سیزدهم هم نگاهی مثبت به دانشگاه ها دارد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، برجام ، سید ابراهیم رییسی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری برجام سید ابراهیم رییسی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۳۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مهدی طهرانچی در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در چالوس در مورد افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با بیان اینکه دولت امسال افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته است، گفت: جلسه شورای معاونین دانشگاه برگزار شد و در حال آماده سازی لایحه‌ای برای هیئت امنا هستیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش حقوق دانشگاه آزاد رقم بخورد.

محمد مهدی طهرانچی افزود: آینده آموزش عالی در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و آینده کشور را رقم می‌زند.

او ادامه داد: ۱۲۰ هزار نفر هفته گذشته در رشته ریاضی، شش برابر این تعداد در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که حکایت از ناهنجاری در انتخاب رشته در بین دانش آموزان دارد و اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد

طهرانچی با بیان اینکه کشور در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته است و هنر و رسانه در این جنگ، نقش جدی را بازی می‌کنند، افزود: جامعه شناسی و مخاطب شناسی در هنر و رسانه جایگاه بسیار مهمی دارد که این موضوع از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد.

در این اجلاسیه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور به مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختند.

منبع: صداوسیما

کد خبر: 1228925 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • دانشجویان آزادشهر همصدا با جنبش ضد صهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا+ فیلم
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور