Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 13 MB

در این بین حوضه آبخیز و آبریز زاینده‌رود و کارون در فلات مرکزی ایران بیشترین مباحث را پیرامون خود در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای به خود اختصاص داده است؛ چه اینکه گاهی این مباحث به تجمع یا اعتراض به صورت صنفی، مردمی یا جدال‌های رسانه‌ای ختم شده است که از جمله می توان به طرح های انتقال آب به زاینده‌رود اشاره کرد که این سال‌ها بین چهار استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان و یزد همواره محل اختلاف نظر و رایزنی‌های رسانه‌ای بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از سوی دیگر، برخی از این طرح‌ها مانند طرح بهشت‌آباد و بن و بروجن بارها در رسانه‌ها یا نشست‌های مردمی یا دانشگاهی مورد کنکاش قرار گرفته است به گونه‌ای که برخی از کارشناسان اجرای طرح بهشت‌آباد را باعث آسیب دیدن جدی اکوسیستم بخشی از چهارمحال و بختیاری می‌دانند و اعلام می‌کنند احداث تونل برای انتقال آب بهشت‌آباد باعث خشک شدن چشمه‌های در مسیر و نابودی این استان می‌شود. 

طرح انتقال آب بهشت‌آباد عنوانی است که برای طرح انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود. طبق برآوردهای انجام شده قرار بود با اجرای این طرح سالانه بخشی از آب این استان به فلات مرکزی ایران منتقل شود.

در سوی دیگر این ماجرا، طرح انتقال آب بن به بروجن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که عده‌ای در استان پایین دست خواهان توقف آن هستند، در حالی که این طرح دارای مصوبه در دولت های گذشته بوده و دارای ردیف ملی برای اجرا پروژه‌ است تا به گفته مسوولان آب شرب بیش از نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را تامین کند. 

اهمیت این موضوع و اینکه اجرای آن نیازمند موافقت سازمان حفاظت محیط زیست است، سبب شد تا خبرنگار ایرنا آن را از رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جریان بازدید از ایرنا جویا شود که به گفته وی، در این موضوع براساس دستور رییس جمهور قانون ملاک اصلی در این زمینه است.

علی سلاجقه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در یک گفت و گوی تصویری که با مرکز ایرنا در چهارمحال و بختیاری انجام شد، با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی جدید، دولت سیزدهم چندان به طرح های انتقال آب بین حوضه ای ورود نمی کند، به خبرنگار ایرنا در شهرکرد گفت: پروژه‌هایی همچون بهشت‌آباد دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال بررسی اینگونه طرح‌ها است و طرح بن - بروجن از قبل بوده است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه بسیاری از این پروژه ها «چه از لحاظ مسائل محیط‌زیستی و چه مسائل زمین‌شناسی از حیز انتفاع خارج است» اظهار داشت: مطمئن باشید براساس بر دستوری که رییس جمهور داده است؛ فقط خدا و قانون را مد نظر قرار می‌دهیم و کار انجام می‌شود.

کارخانه ناغان مشکل زیست محیطی خود را رفع کند

یکی از مشکلاتی که برخی از مردم ناغان در استان چهارمحال و بختیاری بارها خواستار رسیدگی به آن شده بودند، بحث پساب کارخانه خمیرمایه در این منطقه است. مردم از سازمان حفاظت محیط زیست و مسوولان خواسته اند در این زمینه ورود پیدا کنند، که با ورود این سازمان و دادگستری به گفته سلاجقه در حال حاضر کارخانه تعطیل است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اعلام تعدادی از کارشناسان مردم منطقه مبنی بر آلایندگی کارخانه خمیرمایه ناغان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: در این بحث گزارش‌هایی که رسید، استان را بسیج کردیم و جا دارد همین جا از دستگاه قضا تشکر کنم که خیلی محکم پای کار آمدند و کارخانه تعطیل شده است.

به گفته سلاجقه، از مجموعه کسانی که در این کارخانه فعالیت می‌کنند سپر انسانی را مبنا قرار می‌دهند می خواهیم به جای اینکه سپر انسانی مبنا را قرار می‌دهند، بروند کار پساب و مشکل را حل کنند که چون منابع آب و خاک منطقه به شدت را از بین می‌برد و ما تا الان ایستادگی کردیم.

سلاجقه تاکید کرد: اگر یک بازه زمانی دیگر واقعا این کار را انجام دهند فرصت به آنها داده می شود به شرط آنکه کاملا متعهد شوند در یک بازه زمانی مشکل پساب و تصفیه را حل کنند، چون با یک اعتبار حداقلی می‌توانند مشکل را حل کنند و از این خسارت واقعا وجود دارد جلوگیری کنند و گرنه ما محکم ایستاده‌ایم.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست شهرکرد علی سلاجقه چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست شهرکرد علی سلاجقه سازمان حفاظت محیط زیست شهرکرد علی سلاجقه چهارمحال وبختیاری سازمان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری رییس جمهور بهشت آباد انتقال آب بین حوضه طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۴۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،حسین هاشمی گفت: پایگاه‌های انتقال خون بروجن و شهرکرد به صورت همه‌روزه، فارسان در روز‌های شنبه و چهارشنبه و بن در روز پنجشنبه آماده خون‌گیری هستند و در شهرستان اردل و لردگان نیز مراکز خون‌گیری به صورت دوره‌ای و چند هفته یکبار فعال است.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • زمان پرداخت «مالیات بر عایدی سرمایه» تعیین شد
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی