Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات استان قزوین گفت: در حال حاضر تمامی شهرها و 81 درصد روستاهای استان از اینترنت برخوردارند و 134 روستای فاقد این شبکه در دو سال آینده از این خدمات برخوردار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ حجت الله امینی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در  خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه توسعه زیرساختهای ارتباطی استان اظهارداشت: با شیوع ویر وس کرونا و محدود شدن برخی فعالیتها، استفاده از فضای مجازی و اینترنت در میان گروههای مختلف مردم بویژه دانش آموزان، دانشجویان ، اصناف، کسبه و  بازاریان بیشتر شد و ضرورت توسعه زیرساختها نیز در اولویت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در استان قزوین 28 شهر تحت پوشش ارتباطی تلفن ثابت و همراه و شبکه اینترنت قرار دارد و اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل خدمات لازم را ارائه می کنند.

امینی تصریح کرد: تمامی شهرهای استان قزوین در حال حاضر تحت پوشش خدمات ارتباطی قرار دارند اما در بخش روستایی به دلیل وارداتی بودن تجهیزات مخابراتی و تحریم های ظالمانه نتوانستیم توسعه مناسبی داشته باشیم و در این بخش کارها به کندی انجام شد.

وی بیان کرد: در دوران کرونا که مطالبات مردمی و روستاییان نیز بیشتر شد با فعالیت جهادی و شبانه روزی تلاش کردیم تا کارها شتاب گیرد و با تاکید وزارتخانه موضوع «توسعه ارتباطات روستایی» در دستور کار و اولویت قرار گرفت.

81 درصد روستاهای استان قزوین تحت پوشش اینترنت هستند

مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین 698 روستای بالای 20 خانوار داریم که 680 روستا دارای ارتباط صوتی است که میزان پوشش در این بخش حدود 97 درصد است.

وی گفت: همچنین 568 روستای استان قزوین به شبکه ملی اطلاعات متصل شده که معادل 81 درصد این جمعیت را شامل می شود.

امینی تصریح کرد: در بررسی های انجام شده مشخص شد در دو حوزه توسعه ارتباط روستایی در حوزه تلفن همراه و فیبر نوری میانگین دسترسی روستاهای استان به 80 درصد رسیده است و شش شهرستان استان قزوین هم بالاتر از میانگین کشوری از این خدمات برخوردار شده اند.

مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات استان قزوین یادآورشد: در حال حاضر میانگین پوشش اینترنت در شهرهای آبیک، تاکستان، البرز و بویین زهرا بالای 80 درصد است و در شهرستانهای قزوین و آوج کمبودهایی داریم و عقب مانده ایم که باید جبران شود.

وی گفت: بدلیل کوهستانی بودن مناطق طارم و الموت در حوزه ارتباطات سیار و اینترنت کمی از میانگین عقب هستیم که آن را باید در دو سال آینده جبران کنیم.

134 روستای فاقد اینترنت در استان

امینی تصریح کرد: در حال حاضر 134 روستای استان فاقد شبکه اینترنت است و تلاش می کنیم تا شهریور ماه سال آِینده همه این روستاها تحت پوشش خدمات شبکه اینترنت قرار گیرند.

وی اظهارداشت: 106 روستا با کمک شبکه همراه اول و 28 روستا با خدمات ایرانسل تحت پوشش قرار خواهند گرفت و دولت اتبارات اجرای این طرح ها را تامین خواهد کرد تا اجرای طرح توسط اپراتورها مقرون به صرفه باشد.

امینی گفت: برای تامین و نصب تجهیزات مورد نیاز اجرای طرح در هر روستا 3 میلیارد تومان و هزینه ارتقای تکنولوژی حدود 1.5 میلیارد تومان است که از سوی وزارتخانه تامین می شود.

این مسئول یادآورشد: در اجرای این طرح 78 میلیارد تومان برای ایجاد سایت و 156 میلیارد تومان برای نصب تجهیزات ارتباطی اعتبار لازم است تا همه روستاهای استان قزوین تحت پوشش شبکه اینترنت قرار گیرند.

وی بیان کرد: در فاز اول در منطقه طارم سفلی قرار است 168  کیلومتر فیبر نوری ایجاد شود که با این کار 31 روستای مسیر با 3948 خانوار  با جمعیتی بالغ بر 12 هزار و 105 نفر تحت پوشش قرار می گیرند.

امینی تصریح کرد: اجرای طرح توسعه فیبر نوری در طارم سفلی تاکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دو ماه آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات استان قزوین اظهارداشت: در فاز دوم توسعه فیبر نوری منطقه الموت در دستور کار قرار دارد که 213 کیلومتر فیبر نوری اجرا می شود که 57 روستا با 5071 خانوار و جمعیتی بالغ بر 14 هزار و 17 نفر از شبکه اینترنت برخوردار خواهند شد.

پیگیر تحقق شهر هوشمند هستیم

امینی در ادامه اظهارداشت: یکی دیگر از برنامه های وزارت ارتباطات موضوع اجرای طرح«شهر هوشمند» در قزوین و استفاده از تکنولوژی روز در حوزه سلامت، کشاورزی، صنعت و حمل و نقل و سایر بخشهاست که بستر آن اینترنت پرسرعت است.

وی بیان کرد: قرار است پروژه بزرگی برای اجرای 20 میلیون پورت در کشور عملیاتی شود که 80 درصد مناطق شهری از خدمات آن برخوردار خواهند شد که قزوین نیز در ردیف 8 استان کشور است که توسعه فیبر  نوری آن در اولویت قرار دارد.

این مسئول گفت: سهم استان قزوین 166 هزار پورت است که تا پایان سال 1401 طرح توسعه فیبرنوری به پایان رسیده و 166 هزار نفر از شهروندان و کسبه می توانند از این خدمات برای فعالیت های اینترنتی خود بهره مند شوند.

وی اظهارداشت: شرکت شاتل آماده واگذاری 35 هزار و 908 پورت در شش ماه آینده است که تاکنون میزان منصوبه 2952 پورت و تعداد واگذار شده 44 پورت بوده است.

رتبه نهم استان قزوین در توسعه شبکه ارتباطی

امینی اضافه کرد: استان قزوین به لحاظ شاخص های توسعه ارتباطی و فنآوری اطلاعات از امتیاز 10 با کسب جایگاه 7.29 از میانگین کشوری با 7.23 در رده نهم کشوری قرار دارد.

وی اظهارداشت: این شاخص ها در بخش های دسترسی، میزان استفاده و مهارت کاربران تعریف شده و جایگاه استان قابل قبول و مطلوب است.

مدیرکل ارتباطات و فنآوری اطلاعات استان قزوین اظهارداشت: این اداره نماینده وزارتخانه در استان است و مجموعه دستگاههای تنظیم مقررات رادیویی، شرکت ارتباطات زیرساخت، پست بانک و شر کت پست زیر نظر این اداره مدیریت می شود.

وی بیان کرد: با ابلاغ دستور تشکیل شورای راهبردی توسعه ارتباطات و فنآوری اطلاعات از این پس هر گونه توسعه زیرساخت ارتباطی از این مسیر صورت خواهد گرفت تا شاهد انسجام بخشی و هماهنگی بیشتر و تسریع در اجرای کارها باشیم.

امینی گفت از رسانه های گرو هی استان انتظار داریم با انعکاس خدمات دولت خدمتگزار زمینه امید آفرینی در میان مردم  را ارتقا بخشند و به توسعه شتابان استان نیز کمک کنند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حجت الله امینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۶۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اطلاع داد: درسال گذشته، این ستاد در بحث تبصره ۱۸، از ۱۱ طرح به مبلغ ۲۷.۵ میلیارد تومان و خارج از تبصره ۱۸، از ۱۴ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان حمایت کرده است.  

وی در خصوص مأموریت‌های ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری توضیح داد: رصد فناوری و شناسایی زیست‌بوم، فرهنگ‌سازی و ترویج سواد فناوری، حمایت از نخبگان پژوهشگر و سرآمدان فناور، توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و نوظهور و تجاری‌سازی و بازاریابی از جمله ماموریت‌هایی است که این ستاد در دستور کار خود دارد.

کرباسی، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگ بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات، توسعه اتصال‌پذیری با اولویت هوشمندسازی صنایع و تقویت زیرساخت امنیت سایبری شبکه و صنعتی را از اهداف راهبردی این ستاد برشمرد.

وی ادامه داد: دانشگاهیان و پژوهشگران، هسته‌های فناور و شرکت‌های نوپا، صنایع، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی، عموم افراد جامعه از مخاطبان این ستاد محسوب می‌شوند.

کرباسی درباره فعالیت‌های این ستاد گفت: ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات در سال گذشته اقدام به انتشار هفت فراخوان کرد که از آن جمله می‌توان به فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، فراخوان پروژه‌های تحقیقاتی- طرح‌های پژوهشی و پسادکتری (بنیاد علم)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه (نوآفرین)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه تجهیزات رادیویی، فراخوان مشترک با شرکت ایرانسل، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات همچنین به پروژه‌های پرچم‌دار این ستاد در سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: این پروژه‌های پرچم دار بر محصولات مورد نیاز گلوگاهی کشور تمرکز دارند و هدف از طرح این پروژه‌ها را حل مشکلات کشور در بحث فناوری  دانست.

وی در این راستا، پروژه اینترنت کوانتومی، فناوری دسترسی رادیویی باز (Open RAN) و  Fablab IOT و FSO را از جمله این پروژه‌های پرچم دار برشمرد.

کرباسی در خصوص حمایت‌های ستاد هم گفت: ستاد در بحث تبصره ۱۸، ۷۲ طرح دریافت و ۱۱ طرح را به مبلغ ۲۷/۵ میلیارد تومان مورد حمایت قرار داده و خارج از تبصره ۱۸، ۱۸ طرح دریافت  و ۱۴ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در حوزه تجاری‌سازی و بازاریابی هم ستاد برنامه‌هایی را در دستور کار خود داشته است.

کرباسی، شرکت در گردهمایی شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم افزار‌های رایانه‌ای در مشهد، شرکت در رویداد ملی نکست و امضا ۱۳ تفاهم نامه و توافق نامه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.  

وی ادامه داد: همچنین، همکاری در تجهیز دو آزمایشگاه تخصصی در حوزه ۵G و IOT با همراه اول و شرکت ایرانسل از دیگر اقدامات این ستاد در سال ۱۴۰۲ است.

کرباسی اضافه کرد: حدود ۳۳ میلیارد تومان از محل بودجه ستاد به تفکیک ۱۱ درصد به فرهنگ سازی و ترویج سواد فناوری، ۲۱ درصد حمایت از نخبگان و ۶۸ درصد توسعه فناوری و همچنین  ۴۹ میلیارد تومان هم از نهاد‌های دیگر در قالب اعتبار مالیاتی و تفاهم‌نامه‌ها جذب شد که به تفکیک ۱ درصد به فرهنگ سازی و ترویج سواد فناوری، ۳۷ درصد به حمایت از نخبگان و ۶۲ درصد به توسعه فناوری اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه‌هایی همچون اینترنت اشیا و هوشمندسازی، ارتباطات نسل جدید، ماهواره و سنجش از راه دور و  امنیت سایبری به عنوان یکی از اقدامات این ستاد در سالی که گذشت یاد کرد.  

کرباسی درباره دیگر اقدامات این ستاد افزود: بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و آزمایشگاه‌های تخصصی در راستای رصد، شناسایی و ترویج امید در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از دیگر برنامه‌هایی است که دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از جمله این فعالیت‌ها است.

وی اضافه کرد: بازدید از آزمایشگاه تحقیقاتی و  مرکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه علم و صنعت، مجموعه‌های شتاب‌دهنده و شرکت‌های دانش‌بنیان شهر اصفهان، کارخانه نوآوری در خراسان رضوی و بررسی مسائل فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم ارتباطی در نشستی با شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله  دیگر اقدامات این ستاد است.

 کرباسی به فعالیت‌های نمایشگاهی این ستاد اشاره کرد و گفت: حضور ستاد در چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال، کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ویژه توسعه هوشمندسازی، چهاردهمین نمایشگاه فناوری نانو ۱۴۰۲ و  بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام ۱۴۰۲ از دیگر فعالیت‌های نمایشگاهی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات است.

دبیر این ستاد درباره فعالیت‌های آموزشی و کارگاه‌ها ادامه داد: برگزاری سه دوره رویداد کاشتن برای آینده با عناوین «دنیای شگفت‌انگیز ارتباطات از ژرفای کوانتوم تا ماورای ماهواره‌ها»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و هوش مصنوعی» و «ایران هوشمند و متصل» و حمایت‌های مالی از نهاد‌ها و دانشجویان با موضوعاتی مانند اولین هکاتون  ۵G، دومین هکاتون همراه اول IOT، دوم هکاتون ۵G، برگزاری اولین دوره ASMMasters و مسابقه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی Qsat (کیوست) و برگزاری دو دوره آموزشی «امنیت سایبری» از جمله اقدامات آموزشی این ستاد است.

کرباسی در همین راستا اضافه کرد:همچنین، «آشنایی با فناوری‌های نوظهور و مشاغل آینده با عنوان اتصال‌پذیری و ارتباطات نسل جدید»  از دیگر رویداد‌ها و مسابقات و دوره‌های آموزشی  که این ستاد در سال گذشته به انجام رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • اینترنت فورجی به قمر زمین می‌رود
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • (ویدیو) امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت در ایران!
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد