Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@23:24:47 GMT

ریشه ادبیات مهاجران و پسا استعماری عنصر مکان است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۹۹۰۳۳

ریشه ادبیات مهاجران و پسا استعماری عنصر مکان است

یک روایت شناس گفت: ریشه ادبیات مهاجران و پسا استعماری مکان است در واقع در این دو نوع ادبیات ژانری به عنوان مکان شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا شعیری امروز_چهارشنبه نهم شهریورماه_ در اولین نشست رویداد فرهنگی «شارستان» با موضوع رابطه شهر و داستان نویسی اظهار کرد: نیاز است که دانشگاه‌ها و فضای آکادمیک کشور با جامعه ارتباط بیشتری داشته باشند، در واقع دانشگاه‌ها باید درب‌های خود را بر روی جامعه باز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: ما همیشه در مکان هستیم اما این مکان ترکیبی از فضاهای فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، معماری می‌شود که اگر عنصر ترکیبی انسان به آن اضافه شود، تبدیل به مکان انسانی می‌شود.

گره‌خوردن عنصر هویت با مکان

این روایت‌شناس و نظریه‌پرداز حوزه نشانه‌شناسی با اشاره به تعریف چیستی مکان، تصریح کرد: مکان با عنصر وجودی ما گره خورده است، در واقع مکان هویت بخش هر فردی است، برای صدور شناسنامه و کارت ملی مکان تولد فرد ذکر می‌شود، در پر کردن فرم استخدام مکان و ملیت فرد پرسیده می‌شود و نمونه‌های مشابه دیگر که به خوبی نشان می‌دهد عنصر هویت با مکان گره خورده است.
وی اضافه کرد: ادبیات و تمامی رشته‌های هنری مکان را به تصویر می‌کشند به عنوان مثال در هنر فرش، «باغ عدن» به عنوان مکان در نقشه و طرح فرش به تصویر کشیده می‌شود. در ادبیات و رشته‌های هنری همواره شاهد ارجاع مکان به تصویر هستیم یعنی ما قادر هستیم مکان را به صورت فیزیکی و انتزاعی دریافت کنیم.

مکان‌ها تمام حس ادراکی پنجگانه را منتقل می‌کنند

شعیری گفت: همه مکان‌ها اداراکی هستند، هیچ مکانی نیست که به ما حس القا می‌کنند، بنابراین مکان‌ها شور ادراکی دارند و به ما حس القا می‌کنند. ادبا و شعرا بر اساس همین شور ادراکی الهام هنری و ادبی می‌گیرند. مکان‌ها ادراک بویایی، چشایی، شنوایی، لمسی و موسیقیایی دارند به عنوان مثال وقتی از مسجد صحبت می‌شود، حس موسیقیایی اذان را برای مخاطب القا می‌کند، پس می‌توان گفت مکان‌ها تمام حواس پنجگانه را به فرد انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: هر مکانی را اسم می‌بریم، مکان نزدیک خود را برای فرد تداعی می‌کند، به عنوان مثال وقتی اسم پارک را می‌آوریم برای فرد نزدیک ترین مکان مشابه که همان جنگل است را تداعی می‌کند پس می‌توان گفت مکان‌ها در درون و خارج از زمان یکدیگر را پوشش می‌دهند.

بازی با عنصر مکان در ادبیات و هنر

نماینده ایران در انجمن جهانی سمیوتیک تاکید کرد: رمز و راز ادبیات و هنر بازی با عنصر مکان است به ویژه این امر در ادبیات بیشتر اتفاق می‌افتد در واقع ادبیات مکان‌ها را با اغراق به هم دور و نزدیک می‌کنند از طرفی مکان در هنر و ادبیات یک ویژگی پیدا می‌کنند و آن موردی جز نزدیک کردن مکان به تخیل نیست.
وی در ادامه افزود: مکان در ادبیات و هنر کارکرد فیزیکی خود را از دست داده و به کارکرد تخیلی نزدیک می‌شود به همین جهت شاهد هستیم، مکان‌ها در ادبیات و هنر کارکردهای مختلفی پیدا می‌کند به عنوان مثال در فیلم سینمایی شاهد هستیم که یک پل به عنوان مکان، جنبه قداست و معصومیت پیدا می‌کند.

مکان‌ها تولید معنا می‌کنند

شعیری اظهار کرد: مکان‌ها با حضور انسان‌ها گره خورده‌اند از طرفی ما وابسته به مکان هستیم و متقابل مکان‌ها به افراد وابسته هستند در واقع مکان‌ها تولید معنا می‌کند به عنوان مثال میدان نقش جهان نمونه کامل معنایی مکان است.
وی اضافه کرد: در میدان نقش جهان مسجد به عنوان مکان محضر دانش و باور است در مقابل کاخ عالی قاپو مکان تولید قدرت است، بازار مکان تولید سرمایه و به اشتراک گذاشتن گفت وگو است، فضای خالی وسط میدان جهان مکان رفت و آمد و لذت بردن است که همه این مکان‌ها در کنار یکدیگر در میدان نقش جهان به عنوان یک زنجیره عنصر حضور را شکل می‌دهند.

شکل گیری دیالکتیک مکان در میدان نقش جهان

عضو مرکز تحقیقات نشانه شناسی دانشگاه لیموژ ادامه داد: در کنار مکان‌های نامبرده شده در میدان نقش جهان مناره‌ها و گنبدها در میدان جهان مکان قدسی و تخیلی را شکل می‌دهند که بر خلاف مکان‌های قبلی که حرکت و توجه مخاطب به صورت عرضی بود توجه مخاطب و حرکت معنایی آن عمودی و به سمت پایین به بالا که همان زمین به آسمان است و اینجا است که وارد فضای قدسی و تخیلی می‌شویم، پس می‌توان گفت در میدان نقش جهان شاهد دو نوع حرکت مکانی افقی و عمودی هستیم در واقع در این میدان دیالکتیک مکان شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: در کنار شکل گیری مکان دیالکتیکی در میدان نقش جهان شاهد عناصر پارازیت در این میدان هستیم که از لحاظ بافت، ساختار و غیره هیچ همخوانی و همسویی با میدان ندارند به عنوان مثال می‌توان سیم کشی و نصب بلندگو در این مکان را نام برد پس مکان می‌توانند با ورود عنصری غیر مرتبط دچار پارازیت شوند.

بعثت پیامبران شناسنامه مکانی دارد

شعیری افزود: وقتی از بعثت همه پیامبران صحبت به عمل می‌آید به عنصر مکان در آن اشاره می‌شود مانند مبعوث شدن پیامبر اسلام (س) در غار حرا پس می‌توان گفت بعثت پیامبران شناسنامه مکانی دارد.

وی اضافه کرد: در روایت داستان شاهد سه مکان هستیم، مکان اول مکانی است یک سری قهرمان با هدف مختلف وارد مکانی می‌شوند که معضل وچالشی را برطرف کنند، مکان دوم، مکانی است که قهرمانان داستان از نقطه شروع داستان به نقطه اصلی داستان که عامل اصلی وقوع رفتار قهرمانانه و یا منش پهلوانی است، حرکت می‌کنند و مکان سوم، همان مکان پایانی است، که قهرمان پیروزی خود را در آن جشن می‌گیرد که از آن به عنوان مکان آرمانی یاد می‌شود.

این روایت‌شناس و نظریه‌پرداز حوزه نشانه‌شناسی تاکید کرد: ما بدون مکان نه به تخیل و نه به آرمان می‌رسیم، قهرمان داستان برای اینکه زندگی و هویت داشته باشد نیاز به عنصر مکان دارد.

وی گفت: در کنار ویژگی مثبت مکان در ادبیات، مکان در ادبیات مهاجرین و پسا استعماری رویکرد منفی دارد زیرا در این نوع ادبیات فرد از مکان اصلی خود که زادگاهش است به مکان دیگر که در آن به عنوان فرد غریبه، پناهجو و برده شناخته می‌شود، مهاجرت می‌کند که این امر نوعی تحقیر و خشم را به همراه دارد. پس می‌توان گفت ریشه ادبیات مهاجران و پسا استعماری مکان است در واقع در این دو نوع ادبیات ژانری به عنوان مکان شکل گرفته است.

به گزارش ایمنا سلسله نشست‌های «شارستان» چهارشنبه شب‌های هر هفته به همت شهرداری منطقه یک در آرامگاه صائب تبریزی برگزار می‌شود.

کد خبر 601441

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عنصر مکان شهرداری منطقه یک اصفهان ادبیات داستانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میدان نقش جهان مکان در ادبیات پسا استعماری پس می توان گفت عنوان مکان عنوان مثال ادبیات و هنر عنصر مکان مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران

آمریکا و مکزیک در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرزهای مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روسای جمهور کشورهای آمریکا و مکزیک اعلام کردند در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرزهای مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک متعهد به مقابله با عبور مهاجران غیرقانونی از این مرزها شدند که در سال های اخیر به رکورد بی سابقه ای رسیده است.

آنها تصریح کردند دولت های دو کشور به زودی گام هایی را برای کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرزهای مشترک بر می دارند در حالی که به مشکلات اقتصادی و امنیتی پرداختند که باعث مهاجرت افراد می شود.

رهبران دو کشور در بیانیه ای مشترک افزودند: رهبران دو کشور در مدت زمان کوتاهی، به مسئولان امنیت ملی خود دستور دادند تا بلافاصله برای اجرای اقدامات ملموس، به منظور کاهش چشمگیر عبور مهاجران غیرقانونی از مرزها در عین رعایت حقوق بشر، با یکدیگر همکاری کنند.

در همین حال، جو بایدن که برای بار دوم نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری شده، در ماه های اخیر دیدگاه خود نسبت به امنیت مرزها را سختگیرانه تر کرده در حالی که موضوع مهاجران غیرقانونی تبدیل به یکی از اصلی ترین نگرانی های رای دهندگان آمریکایی شده است.

همچنین جمهوری خواهان از جمله دونالد ترامپ نامزد منتخب حزب برای انتخابات 5 نوامبر، منتقد اصلی بایدن، از وی به دلیل برگرداندن بسیاری از محدودیت ها و سیاست های مرزی دوران ترامپ و شکست در مقابله با عبور فزاینده مهاجران غیرقانونی انتقاد کرده اند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا قانون مرزی ایالت تگزاس مبنی بر دستگیری و بازجویی افراد مظنون به عبور غیرقانونی از مرز مکزیک با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

این قانون که به طور رسمی قانون S.B.4 نامیده می شود، نقطه عطفی در درگیری مرزی بین مقامات تگزاس و دولت بایدن در مورد موضوع مهاجرت و امنیت مرزی است و پیروزی بزرگی برای دولت بایدن محسوب می شود. همچنین براساس این قانون ورود یا ورود دوباره غیرقانونی به تگزاس از یک کشور خارجی، جرم تلقی می شود، و قضات ایالتی این قدرت را پیدا می کنند تا مهاجران غیرقانونی را ملزم به خروج از خاک آمریکا کرده و کسانی را که از خروج از کشور خودداری کنند، به تحمل تا 20 سال زندان محکوم می شوند.

این در حالی است که موضوع مهاجرت و امنیت مرزها در مرز مکزیک با آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر تبدیل به موضوعی چالش برانگیز در بین جمهوری خواهان شده است. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان وعده اخراج مهاجران غیرقانونی و بستن مرزهای کشور به روی این دسته از مهاجران در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری را داده است.

در همین حال چندی پیش مشخص شد، تنش‌ها بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «گرگ آبوت»، فرماندار ایالت تگزاس همچنان ادامه دارد و آبوت گفت حضور نیروهای گارد مرزی را در مرزهای جنوبی آمریکا تقویت خواهد کرد تا از این ایالت در برابر «هجوم مهاجران» محافظت کند.

چندی قبل قضات دادگاه عالی آمریکا به ماموران گشت مرزی کشور به طور موقت اجازه دادند تا سیم های خاردار در مرز با مکزیک را که برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی کشیده شده، بردارند.

این در حالی است که شکایتی از سوی «کن پکستون» دادستان‌کل جمهوری‌خواه تگزاس به این دادگاه ارسال شده که در آن دادستان دولت را متهم به تخریب غیرقانونی اموال ایالتی کرده است.

اما دولت بایدن طی دادخواستی در دوم ژانویه سال جاری، اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر اینکه این سیم ها مانع عبور مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا شده باشد، وجود ندارد و مهاجران غیرقانونی همچنان می توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

علاوه بر این دولت در 12 ژانویه نیز در دادخواستی اعلام کرد مقامات ایالت تگزاس موانع جدیدی را در سراسر مرز با مکزیک نصب کرده اند که مانع از انجام وظیفه ماموران گشت مرزی برای ارزیابی و پاسخ دادن به موارد اضطراری می شود.

سیم‌های خاردار مرز مکزیک با آمریکا با هزینه گارد ملی تگزاس و در راستای بخشی از عملیات ستاره تنها (لقب ایالت تگزاس) کشیده شده است که ابتکاری از سوی گرگ ابوت فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت بود که در سال 2021 با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران از این مرز کشیده شد.

جمهوری خواهان آمریکایی بارها سیاست های دولت بایدن در مورد موضوع مهاجران و عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک را مورد انتقاد قرار داده اند. موضوعی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال جاری شدت گرفته و مخالفان بایدن به دنبال استفاده از این موضوع برای تخریب بایدن هستند.

موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا و تلاش آنها برای ورود به خاک این کشور از طریق مرزهای مکزیک تبدیل به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و بحرانی جدی برای دولت جو بایدن شده است.

گفتنی است از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، تا کنون دو بار به‌صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از 2,000,000 عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال 2022 ثبت شده است.

با وجود این، برخی از ناظران تحلیل‌ها در این راستا را مبالغه‌آمیز توصیف کرده و درگیری‌های میان دولت بایدن و ایالت‌های جمهوری‌خواه را در چارچوب نبرد میان دو حزب بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 و بودجه تحلیل می‌کنند.

تعلیق قانون دستگیری مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک با آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فال شمع روزانه برای متولدین ماه‌های مختلف امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • انعقاد قرارداد ساخت ۳ هزار مسکن در شهر امیرکبیر
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • ۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت