Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر سرتیپ دوم ستاد «محمد صادقیان» روز پنجشنبه به مناسبت روز ۱۰ شهریورماه سالروز تشکیل پدافند هوایی در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۱۰ شهریورماه به فرمان رهبر معظم انقلاب، فرمانده معظم کل قوا، به عنوان روز پدافند و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: تاریخ تشکیل پدافند به تاریخ تشکیل ارتش نوین در ایران بر می‌گردد، یعنی حدود سال ۱۲۹۷ که اگر تاریخ تشکیل ارتش نوین ایران باشد، پدافند هم در همان زمان البته با تعداد سامانه‌های اندکی برای دفاع هوایی نیروهای سطحی راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی  ادامه داد: البته با ورود هواپیما به کشور، در کنار آن، ورود جنگ افزارها و ورود سامانه‌های راداری هم رشد و گسترش خود را داشته و از کشورهای بیگانه خریداری شد.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان عنوان کرد: پدافند به عنوان زیرمجموعه‌ای از نیروی هوایی مشغول انجام وظیفه شد و با رشد و گسترش خرید سامانه‌ها که بیشتر در دهه ۵۰ شمسی بود، سامانه‌های راداری و موشکی زیادی وارد کشور شد که همه ساخت کشورهای غربی بود و اندک سامانه‌هایی از بلوک شرق مانند انواع توپ‌های ضد هوایی خریداری می‌شد.

وی یادآور شد: پیوستن نیروهای پدافندی به انقلاب حتی قبل از بهمن ۵۷ بود، جمعی از نیروها در دانشکده افسری و در دانشکده پدافند با بهره‌گیری از رهنمودهای امام راحل، پیوند خود را با امام از طریق روحانیت آغاز کرده بودند.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی افزود: ۱۲ بهمن که هواپیمای حضرت امام خمینی(ره) در حال وارد شدن به کشور بود و در آن زمان انقلاب به پیروزی نرسیده بود و آینده‌ای مشخص نبود، اما یک افسر غیور پدافندی، سرهنگ بازنشسته «افروز» در رادار تبریز به هواپیمای ایرفرانس اعلام می کند، از طرف مردم ایران به شما خیر مقدم می‌گویم و اعلام می‌کند که مردم به امام (ره) خیر مقدم بگویند، که این اقدام شایسته‌ای بود و پس از آن نیز اتفاقاتی که در دانشکده خلبانی رخ می دهد و منجر به درگیری‌ها در خیابان پیروزی تهران و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی می‌شود.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان تصریح کرد: با شروع جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، پدافند نقش ارزنده و بارز خود را نشان داد و در ۴۵ روز اول جنگ، ۱۰۵ هواپیمای دشمن منهدم شد، دشمنی که آمده بود در سه روز خوزستان و در یک هفته تهران را بگیرد.

وی عنوان کرد: افتخارات در طول هشت سال دفاع مقدس ادامه پیدا می‌کند و بر اساس اسناد و مدارک ، ۶۸۶ هواگرد شامل هواپیما و بالگرد توسط نیروی پدافند مهندم شده که البته ۱۲ فروند موشک منهدم شده در خارک هم باید به این مهم اضافه شود.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی ادامه داد: این اعداد بزرگ است، زیرا در ابتدای جنگ و دفاع مقدس، نیروی هوایی عراق حدود ۴۰۰ فروند هواپیما داشت و تجهیزات آن در طول جنگ چندین بار توسط بلوک شرق و غرب ترمیم شد و هواپیماهای جدید واگذار شد، اما عدد ۶۸۶ یک عدد بزرگ و افتخار آمیز است.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان بیان کرد: بعد از دفاع مقدس، شاید جنگ برای خیلی از بخش‌ها و نیروهای مسلح به اتمام رسید و بازسازی‌ها شروع شد، اما برای پدافند هیچ روزی نیست که جنگ وجود نداشته باشد، جنگ و دفاع همیشگی است و چشمان بیدار پدافند در سامانه‌های راداری، موشکی، شنود الکترونیکی با جدیت برای مراقبت از هوا و فضای کشور به عنوان یک برنامه دایمی و ذاتی استمرار دارد.

وی تاکید کرد: با افتخار بیش از سه هزار و ۲۰۰ نقطه پدافندی در کشور وجود دارد که پایش آسمان را انجام می‌دهند و در صورت لزوم اگر نیاز به درگیری و یا انهدام باشد، برابر تدابیر و ابلاغ شبکه یکپارچه پدافندی، وظیفه خود را انجام می‌دهد.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی اضافه کرد: موضوعی که باید به آن توجه شود آن است که، شاید در زمین و دریا امکان مرزبندی وجود داشته باشد اما در هوا و فضا، در برد، ارتفاع و عمق این مهم شدنی نیست و در ارتفاع نمی‌توانیم تفکیک و تقسیم وظایف داشته باشیم.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان گفت: به همین دلیل و برابر تدابیر رهبر معظم انقلاب، تشکیل یک قرارگاه پدافندی، یعنی یک مجموعه‌ای که همه نیروهای پدافندی کشور از نیروهای سپاه، ارتش و فراجا تحت شبکه یکپارچه پدافندی انجام وظیفه کنند، شکل گرفت که این دستور در ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ صادر شد و مقرر شد تا قرارگاه پدافند هوایی به عنوان متولی دفاع از هوا و فضای جمهوری اسلامی ایران و صیانت از آسمان زیر مجموعه ارتش جمهوری اسلامی تشکیل شود و در حال انجام وظیفه است.

وی اظهار داشت: در سال ۹۸ فرمان جدیدی صادر شد و نیروی پدافند به عنوان چهارمین نیرو از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی به صورت مجزا تشکیل و اکنون تحت تدابیر شبکه یکپارچه پدافندی مشغول انجام وظیفه است.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی ادامه داد: در دهه ۵۰، حجم زیادی از سامانه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ای از کشورهای شرق و غرب که بیشتر غربی بود، وارد کشور شد و زمانی‌که پای صحبت بزرگان می‌نشینیم و افرادی که سامانه ها را در داخل و حتی کشورهای غربی آموزش دیده بودند، اعلام می‌کنند که فقط کارهای کاربری و جزء با ایرانیان بوده و کار اصلی را مستشاران غربی انجام می‌دادند.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان عنوان کرد: این است که وقتی دشمن می رود، آمریکایی‌ها از کشور خارج می شوند، انتظار بر این بود که تمام نیروهای تجهیزات محور مانند پدافند، نیروی هوایی و نیروی دریایی زمین بخورند، اما غیرت و همیت ایرانی باعث شد نه تنها جنگ را با اقتدار به پایان برساندیم و اجازه ندادیم یک وجب از خاک کشور گرفته شود، بلکه امروز در سه هزار و ۲۰۰  نقطه پدافندی و در جغرافیایی یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربعی از فضای جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن سطح، در ارتفاعات مختلف، هوا و فضای کشور، در مرزها، در اعماق آسمان چیزی به نام سامانه غیربومی، وجود خارجی ندارد.

وی تاکید کرد: هم اکنون یک قطعه، موشک خارجی یا یک رادار خارجی و هیچ چیزی که یک برچسب غربی و شرقی داشته باشد در این مجموعه وجود ندارد و همه سامانه‌های جمهوری اسلامی، ساخت جوانان غیور ما در نقاط مختلف کشور و استان مرکزی است.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی افزود: آنچه در کشور بویژه در نیروی تجهیزات محور، پدافند به کارگیری می شود همه ساخت داخل و بدون هیچ گلوگاهی است.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان یادآور شد: شاید ۲۰ سال گذشته برای برخی قطعات مشکل وجود داشت و از خارج تامین می‌شد و تحریم‌ها تاثیرات خاص خود را داشت، اما در نیروهای مسلح بویژه در ارتش و پدافند، تحریم باعث شد تا ارتقا یابیم و هم اکنون نیازی به دور زدن تحریم‌ها نیست، ما تحریم را از تهدید به فرصت تبدیل کردیم، همه سامانه‌ها بومی و حاصل دست جوانان این مرز و بوم است.

وی تصریح کرد: آسمان ایران، امن‌ترین آسمان در دنیا است و این مهم به اذعان و اعتراف همه سازمان‌های بین المللی است و مردم بدانند که ورود هر هواپیمایی چه مسافربری و چه غیرمسافربری و ورود هرجنبنده‌ای در آسمان ایران باید با هماهنگی و هدایت شبکه‌های یکپارچه پدافندی باشد.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی ادامه داد: این امنیتی که وجود دارد، حاصل دقت نظر نیروها در همه سطح است که از کشف هرگونه پرنده تا شناسایی هر جنبده صورت گرفته و در صورت نیاز نشاندن هواپیما، نیاز به انحراف هواپیما و حتی نیاز به زدن یک هواپیما باشد، توسط فرزندان غیرتمند جمهوری اسلامی در نیروی پدافند هوایی تحت تدابیر شبکه یکپارچه پدافندی انجام می‌شود.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان گفت: رونمایی از سامانه‌های راداری تولید داخل با برد بسیار بسیار زیاد به گونه‌ای که وجود رادار در مرکز کشور و توان کشف با برد بیش از سه هزار کیلومتر است و این مهم اگر در دنیا بی نظیر نباشد اما به طور قطع کم نظیر است و در تمام سامانه‌های پهبادی از علم روز جهان بهره گیری شده است.

وی یادآور شد: نیروی پدافند در استان مرکزی در دوران دفاع مقدس بیش از ۷۰ مرحله توانست از حمله هوایی جلوگیری کند و اگر هواپیمایی آمد بود که آذرآب یا آلومینیوم را بزند و موفق نشد، کار پدافند هوایی بود.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی در خصوص برنامه‌های هفته پدافند هوایی نیز گفت: در این هفته برنامه‌های ویژه‌ای در استان تدارک دیده شده که تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، اجرای برنامه‌هایی در یگان هسته‌ای خنداب، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک ،تجلیل از پیشکسوتان که حضور آنها اقتدار پدافند را در بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب رقم زده و اجرای برنامه های ورزشی، بخشی از این برنامه های است. 

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان تاکید کرد: شعار ارتش همواره فدای ملت بودن است و این شعار مبتنی بر شعور است و امید است بیش از پیش و همچون گذشته این نیرو بدرخشد.

وی عنوان کرد: ارتش در یک زمان با کناره‌گیری خود از صف پهلوی‌ها خود را در کنار مردم قرار داد، اسلحه ها  توسط مردم گلباران شد، یک زمان در دوران دفاع مقدس و حتی قبل از آن در قائله هایی که برای مردم پیش آمد در کنار آنها بود، پس از دفاع مقدس در بازسازی‌ها شرکت فعال داشت و اگر سیل، زلزله و حادثه‌ای بود ار تش در کنار مردم بود.

فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی افزود: آغوش ارتشیان به همراه سایر نیروهای مسلح برای سایر همنوعان در خارج از کشور مانند افغانستان نیز باز است.

امیر سرتیپ دوم ستاد صادقیان عنوان کرد: ارتش در دوران کرونا نقش خود را در کشور و استان مرکزی به خوبی انجام داد و ارتش این استان در راستای مبارزه با کرونا یکی از بهترین‌های خود شهید «جلیلوند» را در کنار سایر شهدای سلامت تقدیم کرد.

وی گفت: ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی در زیارت و پیاده روی اربعین حسینی هم، تمام تلاش‌ خود را برای برقرای امنیت هوایی مسافران و زائران و برپایی موکب‌ها به کار گرفته است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی ارتش جمهوری اسلامی ایران اراک استان مرکزی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی در استان مرکزی شبکه یکپارچه پدافندی جمهوری اسلامی ایران سامانه های راداری پدافند هوایی نیروی پدافند انجام وظیفه سامانه ها دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۹۹۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی عاقلانه و مدبرانه بود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای بلاروسی خود، ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل‌کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته و متعاقباً پاسخ ایران به این رژیم، مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: انتظار ما از کشور‌های دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

امیر آشتیانی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ها تأکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت‌های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت‌نامه‌های دفاعی و تخصصی تأکید کردند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود، عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی اضافه کرد: با وجود فشار و تحریم کشور‌های غربی علیه این کشور، «مینسک» آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • شلیک موشک ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در ماموریت مدیترانه
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی عاقلانه و مدبرانه بود
  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • اعزام هوایی نوزاد دلیجانی