Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@09:36:35 GMT

توزیع هوشمند آب از الزامات احیای دشت قزوین

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۰۶۳۱

توزیع هوشمند آب از الزامات احیای دشت قزوین

میثم پیله فروش در نشست بررسی احیای دشت قزوین که با حضور مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور برگزار شد، افزود: در حال حاضر مصرف آب در بخش کشاورزی قزوین خارج از حدود تعیین شده است.

وی با اشاره به چالش‌های آبی در دشت قزوین، اظهار داشت: در اوایل انقلاب شاهد رشد سریع بهره برداران بخش کشاورزی در دشت قزوین بودیم و به دنبال توسعه فعالیت‌ها در این حوزه از جمله افزایش حضور دام شاهد رشد بالای مصرف آب در این محدوده بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین همچنین گفت: موضوع آب و بهره برداری مناسب از آن در دشت قزوین یک مساله بسیار مهم است و باید بدانیم که میزان دقیق مصرف بهره برداران در این دشت چقدر است در حالی که وضعیت دقیقی در این رابطه نداریم مثلا نمی‌دانیم از ۴۰۰ میلیو ن متر مکعب آب تخصیص یافته سهم بخش دام چه میزان بوده و یا چقدر و در کجا دقیقا به مصرف رسیده است.

پیله فروش افزود: در کنار مدیریت بهره وری آب و توزیع هوشمند آن به طور جدی باید در پی دریافت سهم دشت قزوین از آب شاهرود باشیم و در این رابطه نباید مساحمه کنیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان دارای چند قانون مادر از جمله توزیع عادلانه آب یا حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی هستیم که ایجاد تغییر در آن‌ها به راحتی ممکن نیست، افزود: احیای دشت قزوین را باید مطابق با قوانین بالادستی پیش ببریم.

پیله فروش با ذکر اینکه در گذشته سازمان عمران کشاورزی در قزوین تجربه و به کل کشور تکثیر شد و امروز با توجه به تغییر و تحولات شرایط نسبت به قبل باید الگو و نسخه‌ای جدید برای مدیریت یکپارچه کشاورزی داشته باشیم، اظهار داشت: بنابراین در این حوزه خیلی نمی‌توانیم به برنامه‌های گذشته رجوع کنیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر مدیریت جهاد کشاورزی قزوین از همه اختیارات لازم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها برخوردار است و رئیس این سازمان در سمت قائم مقام وزیر بوده و در این سطح می‌تواند تصمیم گیری کند.

این مسوول افزود: در هرجا که نیز خلاء یا مشکل در حوزه اختیارات و یا پیشبرد برنامه‌ها وجود دارد، استانداری حاضر است موانع را از پیش روی جهاد کشاورزی بردارد.

در ادامه این نشست فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی احیا و تقویت دشت قزوین تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

دشت قزوین پهنه‌ای به وسعت حدود ۴۴۰ هزار هکتار است که بسیاری از بخش‌های آن به دلیلی برخورداری از خاک مرغوب جزو اراضی کشاورزی درجه یک و بسیار مستعد برای کشاورزی محسوب می‌شود.

بخش کشاورزی در استان قزوین دارای ۸۰ هزار بهره بردار بوده و ۱۳ درصد تولید ناخالص استان مربوط به این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دشت قزوین جهاد کشاورزی دشت قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۰۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان

سرپرست جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان این استان از صادرات ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مازندران به خارج از کشور خبر داد.

بابک مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از با اشاره به اینکه با توجه به آغاز کشت برنج در اراضی کشاورزی به منظور تأمین و توزیع کود شیمیایی توزیع آن بین کشاورزان شتاب گرفته است، اظهار کرد با پیگیری‌های انجام شده برای تأمین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مازندرانی از سوی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور، روند تأمین و ارسال کود شیمیایی به مازندران شتاب گرفته که به طور روزانه ۸۰۰ تا یک‌هزار تن انواع کودهای شیمیایی شامل اوره، فسفات و پتاس وارد این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار تن کودهای پایه ازته، فسفاته و پتاسه برای کشاورزی مازندران تأمین شد که حدود ۱۰ درصد از کل سهمیه کودی استان در سال‌جاری است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن کود اوره، فسفات و پتاس در سراسر مازندران توزیع شد و روند تأمین و توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان همچنان با شتاب بیشتری دستور کار است.

مؤمنی با بیان اینکه کشاورزان مازندرانی هیچ‌گونه نگرانی بابت تأمین کود مورد نیاز خود نداشته باشند، گفت: تلاشمان بر این است تمام سهیمه ابلاغی کود شیمیایی مورد نیاز استان تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی در ادامه از صادرات مرکبات و کیوی از مبدأ استان مازندران به خارج از کشور خبر داد و مطرح کرد: امسال ۷۶ هزار و ۵۷۷ تن پرتقال در قالب سه هزار و ۶۳۴ محموله و ۲۵ هزار و ۱۲۱ تن نارنگی در قالب یک‌هزار و ۳۱۹ محموله از مبدأ مازندران صادر شد.

این مسئول با اعلام اینکه در مجموع ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن مرکبات در قالب چهار هزار و ۹۵۳ محموله از استان صادرات داشتیم، عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۲۰ تن کیوی نیز در قالب یک‌هزار و ۵۵ محموله صادرات انجام شد.

مؤمنی از صادرات ۱۰ هزار و ۲۵۶ تن کیوی با ۴۲۵ محموله طی سال گذشته از مازندران به کشور هند بیان و خاطرنشان کرد: سال قبل ۴۸ هزار و ۹۱۲ تن با دو هزار و ۴۵۱ محموله پرتقال از استان مازندران صادرات انجام شد که در این مدت ۱۳ هزار و ۲۸۷ تن نارنگی با ۷۳۵ محموله صادر شد.

کد خبر 748484

دیگر خبرها

  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری