Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@02:05:21 GMT

آرامش شکننده

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۱۲۱۱

آرامش شکننده

بعد از سخنرانی تلویزیونی سه‌شنبه مقتدی صدر، خروج صدری‌ها از منطقه سبز و بازگشت آرامش به بغداد، در حالی که انتظار می‌‌رفت، آشوب‌ها در عراق پایان گرفته باشد، رهبر این جریان و سخنگوی وی دیگر بار با اظهاراتی فضای سیاسی این کشور را ملتهب کردند.

روزنامه ایران:  بنابر گزارش رسانه‌های عراقی، مقتدی صدر به فاصله چند ساعت پس از سخنرانی سه‌شنبه‌اش در جدیدترین واکنش، خواهان حقوق آشوبگران طرفدار خود که در درگیری‌های اخیر کشته شدند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در توئیتی گفت: «خداوند شهدای انقلاب مسالمت آمیز را رحمت کند، من شهادت آنها را به خود تسلیت می‌‌گویم و از خداوند برای خانواده آنها صبر و فراموشی و برای مجروحان شفای عاجل را خواستارم.» صدر در ادامه توئیت خود افزود: «طرف‌های ذیربط در نهادهای رسمی باید حقوق آنها را به صورت کامل مطالبه کنند؛ این کمترین اقدامی است که می‌‌توان در پاسخ به اقدام نیک آنها انجام داد.» وی تصریح کرد: «از خانواده کشته شدگان می‌‌خواهم توبه کسانی را که سلاح حمل کردند بپذیرند و از آنها می‌‌خواهم که بسیار استغفار کنند و مجدداً در آینده چه زنده بودم یا مرده، این اقدام را تکرار نکنند.» این در حالی است که صدر پس از درگیری‌ها میان سرایا السلام (شاخه نظامی جریان صدر) با نیروهای امنیتی عراق گفته بود که قاتل و مقتول در آتش هستند و در این باره فرقی ندارد چه کسی خونریزی را آغاز کرده است.


اندکی بعد از توئیت مقتدی صدر، صالح محمد العراقی، سخنگوی وی نیز در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از فراخوان چهارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه برای تشکیل جلسه مجلس انتقاد کرد و مدعی شد: «این اقدام در حالی رخ می‌دهد که خون کشته‌شدگان تظاهرات مسالمت‌آمیز خشک نشده و انگار که مقتولان، تروریست یا صهیونیست هستند و هیچ ارتباطی با مذهب یا میهن‌شان ندارند.» او تأکید کرد: «اگر چهارچوب هماهنگی اعلام عزا نکند من و جریان صدر را از امروز دشمن درجه اول خود به حساب بیاورند که از همه روش‌ها علیه آنان عمل می‌کنیم البته به دور از خشونت و ترور.»


واکنش‌های متفاوت مقاومت
این حملات به چهارچوب هماهنگی در حالی صورت گرفت و جریان صدر در شرایطی بار دیگر بر طبل آشوب کوبید که پیش از آن حشدالشعبی از فراخوان مقتدی صدر برای آرامش اوضاع و توقف خشونت مسلحانه تقدیر کرده و خواستار گسترش امنیت و عمل به وظایف ملی بر اساس قانون و قانون اساسی شده بود. حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «ملت عراق طی 24 ساعت گذشته، ترس و وحشت را در پی خشونت در برخی شهرها بخصوص مرکز بغداد که در پی آن ده‌ها نفر قربانی شدند، شاهد بودند. لذا فراخوان مقتدی صدر برای آرامش اوضاع و توقف خشونت مسلحانه قابل تقدیر است.» به گزارش خبرگزاری المعلومة نیز تشییع پیکر نیروهای الحشد الشعبی که در حادثه منطقه خضراء کشته شدند صبح دیروز چهارشنبه برگزار شد. این تشییع با حضور قیس الخزعلی، دبیرکل گروه عصائب اهل حق صورت گرفت.


نگرانی از بازگشت آشوب به بغداد در حالی است که پس از دوشنبه و سه‌شنبه ملتهب در بغداد و فروکش کردن درگیری‌ها به نظر می‌‌رسد فضا برای ازسرگیری روند سیاسی در عراق فراهم شده باشد. در همین راستا چهارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق در بیانیه‌ای از فتنه کورکورانه و کشته شدن شماری از شهروندان عراق به دلیل مواضع بررسی نشده‌ای که به این وضعیت منجر شد ابراز تأسف شدید کرد و از همه مواضع، سخنان و اقداماتی که توقف این فتنه و جلوگیری از ریختن خون برادران و فرزندان کشور را باعث شد، تقدیر کرد.  در ادامه این بیانیه، چهارچوب هماهنگی بر تسریع در تحقق آرمان‌های ملت عراق با مشارکت گسترده همه نیروهای سیاسی که تمایل به حمایت از فرایند سیاسی را دارند، تأکید کرد. در نهایت چهارچوب هماهنگی از پارلمان و سایر نهادهای قانونی خواست به انجام وظایف قانونی خود و وظایفی که در قبال شهروندان دارند، بازگردند.


انتخابات زودهنگام و تهدید به کناره‌گیری
در حالی جریان چهارچوب هماهنگی از آغاز روند سیاسی در عراق و شروع به کار پارلمان می‌‌گوید که برهم صالح هم در سخنرانی بعدازظهر سه‌شنبه خود با ملت عراق از انتخابات زودهنگام پارلمانی گفت. رئیس جمهور عراق در سخنانی تأکید کرد: «برگزاری انتخابات زودهنگام جدید، راه خروج از بحران کنونی است. امروز چاره‌ای جز آغاز اقدامات حقیقی وجود ندارد. بنیان نهادن حکومت بدون تثبیت حاکمیت محقق نخواهد شد. تداوم وضعیت کنونی، موجب فساد بیشتر است. باید اصلاحات قانونی صورت گیرد.»
به موازاتش مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هم در سخنرانی تلویزیونی خود تهدید کرد که اگر طرفین بخواهند به تنش، نزاع، اختلاف و بی توجهی به منطق ادامه دهند به مسئولیت اخلاقی و ملی خود در رها کردن مسئولیت نخست‌وزیری و اعلام خالی شدن منصب به موجب ماده 81 قانون عمل می‌کند و نیروهای سیاسی را در برابر مسئولیت خود در قبال ملت عراق و تاریخ قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: چهارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی مقتدی صدر ملت عراق سه شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۱۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است

فرمانده انتظامی استان اصفهان مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری‌ها طی سال گذشته را حاصل تلاش متعهدانه و دلسوزانه ۹۰ روانشناس شاغل در مجموعه این فرماندهی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حمید علینقیان پور ضمن تبریک روز جهانی روانشناس و مشاور به جامعه روانشناسان و مشاوران کشور اظهار کرد: در عصر پرتلاطم حاضر که انسان‌ها هر روز با مشکلات و چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع سلامت روح و روان از اهمیت بیسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: امروز همگان دریافتند جامعه‌ای که از نظر روحی و روانی دچار آسیب باشد نمی‌تواند پیشرفت کند و به اهداف عالیه‌ای که برای خود در نظر گرفته دست یابد و بر همین اساس نقش روانشناسان و مشاوران بسیار حائز اهمیت و وجود این افراد برای هر جامعه‌ای لازم و ضروری است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان از روانشناس و مشاور به عنوان سنگ صبور، محرم اسرار مردم و مرهم دل‌های رنجور یاد و تصریح کرد: با توجه به نقش مفید و مؤثری که روانشناسان و مشاوران در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به بزه آسیب دیدگان جامعه دارند، استخدام و بهره‌گیری از این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت و امروز که بیش از دو دهه از فعالیت این افراد می‌گذرد، منشأ اثرات خیر برای مجموعه سازمان انتظامی کشور و عموم مردم بودند.

سردار علینقیان پور گفت: هم اکنون ۹۰ روانشناس و مشاور و مددکار اجتماعی در مجموعه فرماندهی انتظامی استان اصفهان مشغول فعالیت هستند که بیشتر آنها تحصیلات عالیه دارند و به گره گشودن از مشکلات مردم و تأمین آرامش روانی جامعه تلاش می‌کنند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۸۶ هزار و ۲۰۷ نفر به مرکز مشاوره آرامش و واحدهای مشاوره و مددکاری مستقر در کلانتری‌های استان مراجعه کردند که بالغ بر ۷۰ درصد از پرونده‌های ارجاعی به آنان منجر به صلح و سازش و از ورود این پرونده‌ها به دستگاه قضائی جلوگیری شده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان برگزاری ۳۳۰۸ جلسه در قالب طرح مشاوره فعال، برگزاری ۲۴ جلسه مشاوره گروهی، تألیف یک جلد کتاب در حوزه روانشناسی خانواده و هزار و ۷۲۴ مورد تعامل و همکاری با سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی در جهت ارائه خدمت رسانی بهتر به مردم را از جمله مهمترین اقدامات مرکز مشاوره آرامش این فرماندهی در سال گذشته برشمرد و ادامه داد: از ۱۱۰ کلانتری در سطح استان، ۷۹ کلانتری دارای واحد مشاوره و مددکاری هستند و حداقل یک روانشناس در آنجا به مراجعان خدمت رسانی می‌کند و تقویت و تجهیز کلانتری‌های بدون واحد مشاوره و مددکاری به این واحد و استفاده از کارشناسان مشاوره در دست اقدام است.

سردار علینقیان پور با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات روانشناسان و مشاوران که سلامت و آرامش روحی و روانی را به مردم هدیه می‌دهند، گفت: بی‌شک این افراد نقش بزرگی در امنیت روانی جامعه دارند و پلیس همواره این تلاش را ارج می‌نهد و به عنوان حافظ امنیت جامعه از دانش و تخصص آنان برای آرامش و آسایش هرچه بیشتر جامعه بهره می‌برد.

کد خبر 749112

دیگر خبرها

  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان
  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟