Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین پورمند در مراسم رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ، یکی از سیاست‌های قوه قضائیه را طراحی برنامه‌های پیشگیرانه عنوان کرد و افزود: در این راستا در سه حوزه پیشگیری فرهنگی، پیشگیری وضعی و پیشگیری قضایی و حقوقی تلاش می‌شود تا با اجتناب از بخشی‌نگری و تمرکزگرایی به سمت و سوی برنامه‌هایی برویم که با سایر دستگاه‌ها هم‌افزایی داشته باشیم و از این طریق بخشی از مشکلات موجود را حل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال‌های گذشته با این رویکرد توانسته برنامه‌های مشترکی را با بخش‌های مختلف طراحی و اجرا کند.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: طی چندسال اخیر در حوزه آسیب‌های اجتماعی اعم از اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، جوانی جمعیت و موضوعات کلانی که به کشور مربوط می‌شود و جزو دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم به شمار می‌رود، برنامه‌های مختلفی که بسیاری از آن‌ها هم اثربخش بوده را با سایر سازمان‌های متولی تعریف و اجرا کرده‌ایم.

وی با تاکید براینکه بخش مهمی از برنامه‌های این معاونت مبتنی بر هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها است، گفت: در این رابطه با توجه به اهمیت زمین اعم از آب، خاک، جنگل، منابع طبیعی و ... تلاش کردیم تا در این حوزه هم ورود داشته باشیم چراکه دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم و اهمیت موضوع بسیار جدی است.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: البته همانطور هم که در بیانات مقام معظم رهبری آمده، موضوعاتی همچون زمین‌خواری، تغییر کاربری، محیط زیست و... یک شبه بوجود نیامده‌اند بلکه از قبل ایجاد شد‌ه‌اند، بنابراین هرکدام از دستگاه‌های متولی در این حوزه باید ورودی جدی به این مشکلات داشته باشند، چراکه با یک کار اداری صرف کار درست نمی‌شود، بلکه باید کار جهادی برای آن انجام داد.

وی اضافه کرد: از طرفی قوه قضائیه هم بدنبال این است تا با اقدامات پیشگیرانه و با تعریف علل بوجود آمدن جرائم، دعاوی و اختلافات پرتکرار این مسائل را علت‌شناسی و آسیب‌شناسی کند و در ادامه بدنبال راهکار‌هایی برای جلوگیری از بوجود آمدن آن‌ها باشد، بنابراین بکارگیری فناوری‌های نوین، کمک گرفتن از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان فناوری اطلاعات ایران و سایر سازمان‌های مرتبط را در دستور کار قرار داده‌ایم.
پورمند راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را از جمله این اقدامات عنوان کرد و گفت: این سامانه انجام وظایف هرکدام از دستگاه‌های متولی در حوزه زمین را بررسی می‌کند و سال آینده هم دستگاه‌هایی که بهترین عملکرد و اجرای وظیفه را داشته‌اند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تاکنون این سامانه در شش استان کشور راه‌اندازی شده، افزود: راه‌اندازی سامانه در این استان‌ها باعث شده تا در نیمه اول سال ۱۴۰۱ جرائم حوزه زمین کاهش محسوسی داشته باشد، هرچند که هدف ما کاهش ۵۰ درصدی این جرائم تا پایان سال است.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه یادآورشد: سال گذشته حدود ۳۵ هزار پرونده فقط در حوزه تغییر کاربری در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت و این درحالیست که ما حدود ۲۵ عنوان مجرمانه در حوزه زمین داریم.

وی با بیان اینکه اجرای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خروجی مثبتی را برای دستگاه‌های متولی خواهد داشت، به کارکرد‌های مهم این سامانه هم اشاره کرد و افزود: یکی از کارکرد‌های این سامانه، ارائه خدمات در حوزه مجوز‌های زمین همچون پروانه ساختمان، تغییر کاربری‌های مجاز و ... است. همچنین با راه‌اندازی این سامانه اعمال نظر‌های شخصی در صدور مجوز‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد که رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی را به همراه دارد.

پورمند خاطرنشان کرد: از طرفی این سامانه براساس اطلاعاتی که از تصاویر ماهواره‌ای دریافت می‌کند، کوچکترین تغییر و تحولات حوزه زمین را همچون دیوارکشی، خاک‌برداری، تهدید محیط زیست و حتی کارکردن یک کشاورز روی زمین زراعی‌اش را ثبت و ضبط و آن را گزارش می‌کند.

وی تاکید کرد: این سامانه در ابتدا یک پالایش اولیه را انجام می‌دهد و سپس براساس شاخص‌های هوش مصنوعی و توانمندی‌هایی که دارد تشخیص می‌دهد که در حوزه کدام دستگاه متولی تخلفی در حال انجام است و گزارش این تخلف را به کارتابل مدیر آن دستگاه ارسال می‌کند که در آنجا نیز مدیر اگر تخلف را قبول داشته باشد، آن را برای بررسی و پیگیری می‌کند.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اضافه کرد: باتوجه به اینکه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم به این گزارشات دسترسی دارد و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، برخی از تخلفات را که نیاز به پیگیری قضایی داشته باشند را وارد جریان دستگاه قضایی می‌کند و ما نیز در کمترین زمان ممکن آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی راه‌اندازی این سامانه را کار بزرگی دانست و گفت: نبود این سامانه یک خلاء بزرگ بود که باید جبران می‌شد و اگر هماهنگی قوه قضائیه و سازمان فناوری ارتباطات ایران نبود شاید این سامانه امروز هم به نتیجه نمی‌رسید.

بازدید از بازارچه ۸۰۰ غرفه‌ای شهرک دولت‌آباد کرمانشاه
در ادامه برنامه سفر پورمند به همراه معاون محترم پیشگیری از وقوع استان از بازارچه تازه تاسیس روژه دولت‌آباد بازدید کرد.

در ابتدای این بازدید که در فضایی بسیار صمیمی انجام گرفت، معاون پیشگیری از وقوع جرم استان گزارشی از روند تکمیل بازارچه و حمایت دادگستری کل استان با نظارت معاونت پیشگیری ارائه کرد. سپس از این پروژه ۸۰۰ غرفه‌ای بازدید و روند تکمیل این پروژه عظیم از نزدیک مشاهده شد.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: اولویت دستگاه قضائی برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم با محوریت مدیریت پیشگیرانه است و تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند وظایف قانونی خود را در این راستا انجام دهند و کار‌ها را برای مردم آسان کنند ودستگاه قضایی قاطعا از حقوق مردم و مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند حمایت می‌کند.

بررسی مسائل و مشکلات محله آقاجان در مسجد ابالفضل‌العباس (ع)
در ادامه این سفر استانی، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به کرمانشاه عصر عصر دیروز پورمند به همراه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه و برخی از کارشناسان در مسجد اباالفضل العباس (ع) محله آقاجان به بررسی مشکلات این نقطه حاشیه‌نشین پرداختند.
در این دیدار که هئیت امنا مسجد و محله حضور داشتند مهمترین آسیب‌های اولویتی این محله را برای مدیریت پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی بخصوص اعتیاد و وجود معتادان متجاهر که از مهمترین آسیب‌های این محله است تجزیه و تحلیل شد.

پورمند بیان کرد: مردم ساکن در این محله از نظر دسترسی به آب، برق و گاز با مشکلاتی مواجه هستند که در این رابطه نیز قرارگاه تحول اجتماعی باید با زیرمجموعه‌های خود به این معضل ورود کند، و دستگاه‌های خدمات‌رسان هم مکلف به انجام وظایف قانونی خود است که برای رفع این مشکلات باید همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی متذکرشد: همچنین به منظور ساماندهی این محله، باید کارگروهی با حضور ادارات مسئول در کرمانشاه شکل گیرد تا در آن ضمن بررسی مسائل و مشکلات موجود در محله همچون احداث شبکه فاضلاب در کوچه‌ها، روشنایی معابر، جمع‌آوری و اسکان معتادان متجاهر، توسعه فضای سبز، تعمیر و مرمت مساجد، جمع‌آوری و ساماندهی برخی از مشاغل مزاحم، جمع‌آوری به موقع زباله‌ها، نظات شهری، مهارت‌آموزی به جوانان، توانمندسازی و حمایت از زنان و کودکان وارد عمل شوند.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین بر لزوم توجه به برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، ورزشی، خدماتی و اجتماعی هم در این منطقه تاکید کرد.

پورمند در ادامه به وجود برخی ملک‌های مخروبه در این محله که به محلی برای تجمع معتادان متجاهر و افراد بی‌خانمان هم تبدیل شده اشاره‌ای کرد و گفت: این مسئله ناامنی محله آقاجان را بیشتر کرده است بنابراین شهرداری مکلف است که موضوع را مورد بررسی کارشناسی قرار دهند و نتیجه آن را به مراجع مربوطه اعلام کند تا به صورت تدریجی نسبت به ساماندهی برخی از آن‌ها اقدام شود.
وی یادآورشد: نهاد‌های حمایتی استان هم برنامه‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست را در این منطقه اجرایی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوزه زمین قوه جرم مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه راه اندازی دستگاه ها حوزه زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۱۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیل در افغانستان تلفات جانی برجای گذاشت

ریاست رسیدگی به بلایای طبیعی در ولایت هرات افغانستان اعلام کرد که بارندگی شدید روزهای اخیر و جاری شدن سیل در این ولایت جان ۷ نفر را گرفته است.

همچنین یک نفر در ولایت فراه، ۲ نفر در ولایت غور، ۲ نفر در ولایت جوزجان و ۲ نفر در ولایت ساری پول در بارندگی و سیل روزهای اخیر جان باخته اند.

منابع می‌افزایند که بارندگی صدها جریب زمین، پل‌ها و راه رفت‌وآمد مردم را همچنان تخریب کرده است.

باشندگان ولسوالی‌های کشک رباط‌سنگی و کشک نیز تأیید می‌کنند که بیش از ۲۰۰ رأس مواشی را سیلاب برده و حداقل ۲۰۰ جریب زمین زیر کشت باشندگان این ولسوالی را سیلاب تخریب کرده است.

همچنین منابع محلی از ارزگان اعلام کردند که شب گذشته در اثر توفان شدید در ترینکوت، مرکز این ولایت و ولسوالی چوره ۷ تن جان باخته‌اند و شمار زیادی از خانه‌ها تخریب شده است.

این منابع می‌افزایند که بارندگی صدها جریب زمین، پل‌ها و راه رفت‌وآمد مردم را همچنان تخریب کرده است.

این در حالی است که منابع خبری افغانستان اعلام کردند در یک ماه گذشته نیز سیل در افغانستان حدود ۷۰ کشته و ۵۰ مجروح برجای گذاشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • وقوع سیل در افغانستان تلفات جانی برجای گذاشت
  • وقوع سیل در افغانستان ۱۴ کشته برجای گذاشت
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • کاهش آمار جرایم مختلف در بوکان