«قارچ سمی» تداوم نگاه عدالتخواهانه جامعه بعد از جنگ است
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۹۰۱۹۰۷
چهارمین جلسه از سلسله نشستهای «سینمای پرتره» بنیاد سینمایی فارابی با همکاری دانشگاه سوره به بررسی سیر اندیشه «رسول ملاقلیپور» و نمایش و تحلیل «قارچ سمی» اختصاص داشت که با سخنرانی جواد طوسی و دبیری امیررضا نوری پرتو در ساختمان شماره سه بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
طوسی در ابتدای این نشست درباره سینمای رسول ملاقلیپور گفت: دو فیلمساز از نظر گستره نگاه مرتبط با عدالت اجتماعی که از پایگاه طبقاتی آنها برمیآید، به یکدیگر شباهت دارند که ابراهیم حاتمیکیا و رسول ملاقلیپور هستند، همچنین هر دو مراحل اولیه و تکوینی فیلمسازی را در ارتباطی خودجوش و بیواسطه با محیط جبهه و جنگ تجربه کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درباره نگاه عدالتخواهانه این فیلمسازان توضیح داد: فیلم «از کرخه تا راین» در آثار ابراهیم حاتمیکیا نمود اولیه عدالتخواهی است و نمود بیرونیاش را در شرایط حساس تاریخی در فیلم «آژانس شیشهای» میبینیم و تداوم آن در فیلمهای «موج مرده»، «به نام پدر» و «ارتفاع پست» مشاهده میشود، آخرین نقطه این عدالتخواهی در فیلم «خروج» نمایان میکند. تفاوت نگاه ابراهیم حاتمیکیا با رسول ملاقلیپور در اعتراض است، اعتراض در نگاه ملاقلیپور بیشتر حسی و غریضی است، وقتی که پا به عرصههای ملتهب سیاسی و اجتماعی میگذارد حالتی آنارشیستی پیدا میکند درصورتی که حاتمیکیا سعی دارد در این باره کنترلشده عمل کند.
این منتقد درباره فیلم «قارچ سمی» ادامه داد: رسول ملاقلیپور وقتی که محیط و فضا را خوب بشناسد، تداخل بین تخیل، رویا و واقعیت، تعادل لازم را دارد که این نکته در فیلمهای «هیوا» و «سفر به چزابه» نیز دیده میشود. البته وقتی فیلم وارد محیط شهری میشود و تقابلی میان پایگاههای اجتماعی ایجاد میشود، مساله از نظر فقدان نگاه جامعهشناختی کمی دچار مشکل میشود. در فیلم «قارچ سمی» شروع ورود مخاطب به دنیای سوررئال فیلم، پیشدرآمدی منطقپذیر ندارد.
طوسی تصریح کرد: چیزهایی که در فیلم «قارچ سمی» میتواند برای من از اهمیت و مبنای اولیه برخوردار باشد، تداوم نگاه عدالتخواهانه و جایگاه آن نگاه و گستره آرمانی در جامعه بعد از جنگ است که آدمها منزویتر شدهاند و محلی از اعراب ندارند. حتی پیشبینی و آیندهنگریای که رسول ملاقلیپور نسبت به مفاسد اقتصادی در فیلم دارد، حائز اهمیت هستند که نشاندهنده شاخکهای تیز فیلمسازی است که میخواهد برخلاف فیلمسازان آرمانگرای همنسل خود که رونوشتی برای زمانه شدهاند، رفتار کند به همین دلیل سعی دارد که دیدگاه اعتقادی خود را زمزمه کند و محتاطانه رفتار کردن را کنار بگذارد، این که این نگاه چقدر میتواند ظرفیت خود را در جامعه پیدا کند، علامت سوالی برای ما باقی خواهد گذاشت.
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره جایگاه «قارچ سمی» در سینمای اعتراضی بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: رسول ملاقلیپور یکی از صادقترین فیلمسازانی است که بلافاصله بعد از خاتمه جنگ در مواجهه با آدمهایی را که زمینه انطباق با پایگاه اجتماعی داشتند، روبهرو میشود و در فیلمهایی مثل «مجنون»، «پناهنده» و «قارچ سمی» به آنها میپردازد. به طور کلی تکلیف فیلمساز با دنیا، طرز فکر و دنیای خودش مشخص است و آن را در شخصیتهای فیلم نمایان میکند.
این سخنران در پاسخ به این پرسش که چرا منتقدان جدید فیلمهای رسول ملاقلیپور را خشن میدانند، تصریح کرد: در فیلم «قارچ سمی» شاهد تکگوییهای شخصیت «سلیمان»، پرخاشگری و عصیان او هستیم که بخشی در جهت نشانهنشناسی فردی شخصیتی اوست و بخشی در خدمت لحن و بیان معترضانه اجتماعی است که منافاتی با جامعه در حال گذار ما نخواهد داشت. در حال حاضر مساله و مقوله آرمان و مبانی ارزشی و عرفی دارد به بایگانی تاریخ ملحق میشود و برخی به آن پوزخند میزنند.
طوسی در پایان خاطرنشان کرد: «قارچ سمی» میتواند حدیث نفس رسول ملاقلیپور باشد یعنی از نظری میتواند شناسنامه انسان آرمانخواهی باشد که در زندگی شخصی خودش هم عشق را خیلی توامان تجربه نکرده است. او یکی از صادقترین افرادی بود که در زندگی دیدم و نسبت به هرچیزی که برنمیتابید، واکنش نشان میداد، جایش در زندگی ما واقعا خالیست.
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بنیاد فارابی سینما مستند ساز رسول ملاقلی پور حاتمی کیا قارچ سمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۱۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی «من ترانه ۱۵ سال دارم» فیلمی از رسول صدرعاملی با بازی ترانه علیدوستی است. این فیلم محصول سال ۱۳۸۰ و برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (رسول صدر عاملی) و بهترین فیلمنامه (کامبوزیا پرتوی) و بهترین بازیگر نقش اول زن (ترانه علیدوستی) از بیستمین جشنواره فیلم فجر است. رسول صدرعاملی برای این فیلم برنده جایزه ویژه هیئت داوران و نامزد جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره فیلم لوکارنو شد.
ترانه علیدوستی که این روزها دوباره با فیلم «تفریق» به سینماها بازگشته است، در آن زمان و هنگام بازی در این فیلم سینمایی حدود ۲۰ سال داشت.
منبع: خبرآنلاین